ده روز با داعش

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
ده روز با داعش (nbookcity.com)

دانلود کتاب ده روز با داعش

کتاب ده روز با داعش زندگینامه ای است بسیار خواندنی، جذاب، دقیق و موشکافانه، از روزنامه نگار آلمانی.

این کتاب شرح سفر جسورانه ی ده روزه ی یورگن تودنهوفر است، به همراه پسرش و یکی دیگر از دوستان وی به قلمرو دولت اسلامی یا داعش. او در فصل های دهگانه ی این کتاب مقدمات ماجراهای پیش از سفر شرح عینی ده روز اقامت و نیز پایان سفرشان را به دقت بازگو میکند.

نویسنده کتاب ده روز با داعش نه فقط در میان مردم و خوانندگان آگاهش در جهان غرب، روزنامه نگاری سرشناس حقیقت گو و منصف شناخته میشود؛ بلکه در دنیای اسلام هم تصویری مقبول و محترم دارد؛ زیرا گزارش های او تا به امروز منصفانه و خالی از غرض های شخصی و استعمارگرانه بوده است. در عوض نویسنده ی این دفتر از سوی رسانه های سرمایه داری غرب با القاب دهان پرکنی همچون خیانت کار یا خائن به تمدن غرب، عضوی خطرناک، دوست دیکتاتورها، دوست بغدادی و… به کرات مورد استقبال شایان قرار گرفته است.

اما این خبرنگار جسور بی اعتنا به این بی انصافی ها همچنان به کار خویش ادامه میدهد. او تاکنون به بیشتر مناطق خبرخیز و بحرانی سفر کرده است. او در کشورهای لیبی،  افغانستان، لبنان، عراق، سوریه، یمن و مناطق دیگر با نام آشنایان بسیاری در عرصه ی سیاست دیدار کرده و شرح این دیدارها را به تفصیل بیان کرده است.

خلاصه کتاب

در کتاب ده روز با داعش، نویسنده نخست به ریشه های داعش و شکل گیری آن می پردازد و به خاطر انتقادهای تند و تیزش از سیاست مداران غرب به ویژه جرج بوش و برشمردن برخی عوامل و آوردن فکت های دقیق در باب اشتباهات غربیها در عراق و افغانستان در شکل گیری داعش و طالبان و القاعده و نیز اشاره به پیشینه ی برخی اقدامات جنگ افروزانه در دنیای مسیحی مقوله ای به نام تروریسم اسلامی را مطلقاً مردود و اعمال داعشیها را کاملاً غیر اسلامی میداند.

از این رو با آنکه این کتاب در مدت کوتاهی در آلمان چندین بار به چاپ رسید و مردم از آن استقبال کردند؛ سپس به بسیاری از زبانها ترجمه شد، ولی در رسانه های غربی تا می توانستند به آن تاختند یا در مورد آن سکوت اختیار کردند. تودنهوفر اما همچنان سرگرم کار نوشتن است. او به گواه این کتاب شناخت دقیقی از منطقه و نیز درک قابل توجهی از دین مبین اسلام دارد، چنانکه در جای جای کتاب به آیات قرآن استناد میکند و به کمک آنها با داعشیها به بحث و جدل خطرناک میپردازد. فصول این کتاب به ترتیب عناوین زیر را دارند:

  • تولد دولت اسلامی داعش
  • اهداف غرب
  • در جست و جوی حقیقت
  • حرکت به سوی جبهه‌ی داعش
  • چت با تروریسم
  • مادر جهادگر “ابوقتاده”
  • تحقق سفر
  • سفر به قلمرو دولت اسلامی
  • نامه‌ی سرگشاده به خلیفه‌ی دولت اسلامی و به پیکارجویان خارجیش
  • پس گفتاری خطاب به جان جهادی

کتاب ده روز با داعش، نثری روان و ژورنالیستی دارد ولی عینیت گرایی و ثبت دقیق رویدادها به حدی شگفت انگیز است که خواننده را میخکوب و گاه نفس را در سینه اش حبس میکند. چنان که خواننده به راحتی میتواند در روند رویدادها مشارکت کند. شاید با پاره ای از دیدگاه های نویسنده هم عقیده نباشیم، ولی نباید انکار کنیم که این اثر یکی از منصفانه ترین آثاری است که تاکنون در مورد داعش نوشته شده است. این موفقیت مدیون شناخت نویسنده از دو طرف ماجرا است.

شجاعت و قدرت قلم نویسنده

تودنهوفر قلمی توانا و اطلاعاتی وسیع از منطقه دارد، از این رو، کتابش مورد توجه محافل بی طرف قرار گرفته است. همین آوازه ی انصاف او بود که داعش را بر آن داشت به او امان نامه ی سفر به قلمرو دولت خود بدهند و او به همراه کسی که بعداً مشخص میشود همان جان جهادی است، به قلب حادثه بزند و نادانسته با قصاب معروف داعش در ویدئوهای سلاخی آنان، همراه باشد. او در جایی از کتاب با دیدی منصفانه مینویسد:

داعش در عراق از طرف مردم بیشتر پذیرفته شده ولی گویا در رقه این طور نبود. اسد همچنان در مقایسه با داعش از حمایت بیشتری برخوردار است. به نظرم اگر همین حالا انتخابات برگزار شود، اسد در رقه پیروز خواهد شد… اهمیت دیگر کتاب ده روز با داعش، جست وجوی نویسنده برای یافتن خانواده های جنگجویان داعشی در اروپا و به ویژه در آلمان است و نیز گفت وگو با آنان سردرآوردن از پیشینه و چندوچون زندگی پیکارجویان داعشی پیش از گرویدنشان به این گروه مخوف است. فصل چت با ترورریست ها نیز خواندنی است.

بخشی از متن کتاب

تاسها را انداخته بودم و تصمیمم را گرفته بودم. هفت ماه آزگار هر روز با خودم کلنجار رفته بودم. آیا اصلاً تصمیم ما برای سفر به قلمرو دولت اسلامی عاقلانه بود؟ روزی نبود که چیزی درباره ی قساوت وحشیانه ی داعش نبینم یا نخوانم. خیلی وقتها، پیش از خواب حس میکردم یک نفر دارد با تیغه ی کند چاقو، گلویم را میبرد.بعد، از جایم پا میشدم و به سمت پنجره ی اتاق نشیمن میرفتم و به [تاریکی] شب خیره میشدم. آیا بازگشتی در کار بود؟ آیا میشد روی قول این تروریستها حساب کرد؟

از طریق دوستان عراقی ام در الانبار میدانستم که گفت و گوهایی با داعش صورت گرفته. به این مضمون که ضمانت اکید میدهند برایم محافظ مجانی بگذارند. تا به حال هیچ یک از کسانی که به قبایل سنی رفته بودند، برنگشته بودند. از سوی دیگر بسیار کنجکاو بودم حقیقت را درباره ی داعش بدانم. کنجکاوی در پی کشف حقایق در تمام طول زندگی محرک من بوده است. با گفت وگو از طریق اسکایپ و امان نامه ی خلیفه، شرایطی فراهم شده بود که اسارت و مرگ ما ممکن بود به زیان داعش تمام بشود، چون هدفشان این بود که به عنوان یک دولت آنان را به رسمیت بشناسند.

وانگهی خیلی عجیب بود که تمام این مدت و تا اینجای کار به ابوقتاده اعتماد کرده بودم. راستش من به جنبه های مثبتی که در شخصیت او وجود داشت یا به هر حال زمانی وجود داشته اعتماد کردم. چیزی که بیشتر از همه ناراحتم میکرد این بود که قرار بود فردریک پسر ۳۱ ساله ام نیز در این اقدام انتحاری که نوعی ها راگیری بود، همراه من باشد. تمام خانواده ملتمسانه از من خواسته بودند او را با خودم نبرم، در آن صورت اگر برای من اتفاقی می افتاد او تنها مرد خانواده بود. خانواده به او نیاز داشت و بیشتر از همه خواهر کوچکترش ناتالی.

او دختر بسیار زیبایی ست اما مبتلا به ام اس خفیف است و شمشیر داموکلس بیماری، به گونه ای نامطمئن، بالای سر او آویزان است. روز پیش از سفرمان یکبار دیگر از فردریک خواستم پیش خانواده بماند، ولی او پاسخ داد: میدانی که من با این سفر مخالفم، كاملاً هم مخالف. اگر کشته شوی تمام چیزی که در طول دهه ها برایش جنگیده ای یعنی احترام به دنیای مسلمانان، را از دم تباه کرده ای. مرگ تو ثابت میکند که چقدر اشتباه میکردی این سفر دیوانگی ست. من گفتم شاید برای همین از تو میخواهم اینجا بمانی…

نقد کتاب ده روز با داعش

کتاب ده روز با داعش، روایت خود را از درون دولت اسلامی ارائه می‌کند. کتاب، سفر جسورانه‌ٔ نویسندهٔ آلمانی به همراه پسر و یکی دیگر از دوستانش به قلمرو داعش را شرح می‌دهد. جزو آن دسته از کتاب هایی است که هرکسی باید بخواند تا بفهمد در خاورمیانه چه میگذرد و داعش کیست و هدفش چیست.

«شیعیان مرتد و رافضی محسوب می شوند. به خاطر شرک، پرستش قبور و تمام خصوصیت مضحک دیگری که دارند. آنها از امکان پرداخت جزیه برخوردار نیستند. شیعیان برخلاف مسیحیان و یهودیان فقط دو امکان دارند. یا اسلام را قبول می کنند و داوطلبانه پشیمانی خود را ابراز می کنند یا کشته می شوند»

این عقیده یک داعشی است و جالب اینکه چقدر شبیه عقاید خوارج بعد از جنگ صفین در مورد امام علی (ع) است که بعد از ماجرای حکمیت به امام علی (ع) می گفتند یا توبه کن یا تو را میکشیم! بعد از صدها سال هنوز نه علی (ع) را شناختند و نه دوستداران علی (ع) را.

علاقه‌مندان به کتاب های ژورنالیستی، دنبال کنندگان وقایع خاورمیانه، دوستداران سیاست و جامعه‌شناسی و افرادی که می‌خواهند با داعش بیشتر آشنا شوند، مخاطبان این کتاب ده روز با داعش هستند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 984 بار

J%C3%BCrgen%20Todenh%C3%B6fer%20(%DB%8C%D9%88%D8%B1%DA%AF%D9%86%20%D8%AA%D9%88%D8%AF%D9%86%D9%87%D9%88%D9%81%D8%B1)

عنوان کتاب: ده روز با داعش

از درون دولت اسلامی

نویسنده: یورگن تودنهوفر

مترجمان: علی عبداللهی و زهرا معین الدینی

تعداد صفحات کتاب: 263 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 21.64 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

به راستی زندگی همانند یک بازی است و اگر خودتان اراده کنید بازی سرگرم کننده‌ای خواهید داشت. صراحتاً بگویم که اگر زندگی شما سرگرم کننده نباشد، به معنای این است که درست عمل نمی‌...
بروزرسانی: 7 ماه قبل
تعداد بازدید: 291
این کتاب به شما این سوالات پیچیده را مطرح می‌کند: آیا ما مسئولانه می‌توانیم از قدرت‌هایی که داریم استفاده کنیم؟ آیا می‌توانیم عواقب اختیارات خود را پیش‌بینی کنیم؟ داستان جذابیت زیادی...
بروزرسانی: 7 ماه قبل
تعداد بازدید: 143

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *