نادر پسر شمشیر

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
نادر پسر شمشیر (nbookcity.com)

دانلود کتاب نادر پسر شمشیر

در کتاب نادر پسر شمشیر چگونگی به قدرت رسیدن نادر، شرح دلاوری‌ها و کشور گشایی‌ های او به زیبایی آمده است.

بطور کلی مطالعه‌ی تاریخ و حکومت‌ های قدرتمند ایرانی و چگونگی بدست آوردن قدرت و استقرار آن و سپس دلایل و عوامل ضعف و زبونی و انحطاط آنها از بخش‌ های مهم و خواندنی تاریخ ایران بوده که از لابه لای این حوادث می توان اصول و هنجارهای سیاسی و حکومتی را استخراج نمود.

کتاب تاریخی حاضر، به انسان روش چگونه زیستن را می آموزد و می‌توان فهمید که کدام انسانها روش درست و زندگی آموزنده ای داشتند، مانند نادر (باتوجه به اینکه سواد نیز نداشته) و از آن درس شجاعت و سیاست درست را باید آموخت. این اثر را همه‌ی اقشار جامعه باید مطالعه کنند بخصوص مسئولین محترم، تا سرمشق زندگی شان شود و پایداری و تعصب و وطن پرستی را الگوی کار خود قرار دهند و عمر گرانمایه را اول وقف کشور و مردم کنند، نه وقف زن و فرزند و اقوام خود.

خلاصه کتاب

کتاب نادر پسر شمشیر به زندگی کامل نادرشاه از بدو تولد، جنگ و فتوحات، سیر کامل زندگانی او تا به انتها به همراه نامه‌ها و اسناد و مدارکی که در طول زندگانیش از جاهای مختلف کسب کرده بود، می‌پردازد. از جامع بودن کتاب این بس، استاد رشید یاسمی از آن به عنوان “مبسو‌ط‌ترین شرح که از دوره پرافتخار آن جهان‌گشای بزرگ به زبان فارسی تألیف گشته” نام برده و استاد سعید نفیسی گفته “کتابی بدین روشنی و با این درجه از تحقیق و حق‌گوی و انصاف در این زمینه تاکنون در زبان پارسی نبوده است.”

نادرشاه ۳۰ سال از عمر خود را در سواری، لشکرکشی، محاصره‌ی دژها و شهرها و کشورگشایی به سر برده است. وی در ۱۱ جنگ بزرگ و افزون بر ۲۱ جنگ دیگر شرکت داشته و در همه‌ی جنگ‌ها پیروز شده است. کشور ما ایران، در تاریخ درخشان خود، پادشاهان، سرداران و فرماندهان بزرگی را پرورش داده که نه‌تنها تاریخ این مرز و بوم، بلکه در تاریخ جهان اثرگذار بوده‌اند. این فرماندهان بزرگ و مردان بنام که بنیان آوازه و هستی امروزه‌ی ما را شکل داده‌اند، اغلب هنگامی دست به شمشیر بردند که کشور از هر سو دچار هرج و مرج و ناتوانی بود.

خوشبختانه، تعداد این ستارگان تابان در آسمان کشور و میهن ما در تاریخ کمتر کشوری از کشورهای جهان همانند دارد. نادرشاه یکی از پهلوانان بزرگ تاریخ ایران است و هیچ شکی نیست که یکی از شگفت‌ترین کارهای تاریخ را کرده و ملتی را که از هر راه زبون و دست‌پرورده بدبختی و سرشکستگی بوده است به سرعتی شگفت و معجزه‌آسا به منتهی درجه بزرگی برده و رخنه در ارکان جهان آن روز افکنده است. شرح زندگی این مرد یکی از بهترین سرمشق‌های دلاوری و پایداری و همت و پشت‌کار و مردانگی است.

تاریخ زندگی او هزاران عبرت دربردارد و هر ورقی از آن درس بزرگی است. کاری که این مرد در اندک زمانی از پیش بُرد چنان شگفت و سحرآسا بود که در زمان وی افسانه‌های شگرف درباره او در همه کشورهای جهان رواج داشت. کتاب‌هایی که اروپاییان در آن زمان نوشته‌اند پُر از این افسانه‌هاست و این پهلوان ‌ایرانی چنان مردم آن روزگار را گرفتار حیرت کرده و به غفلت گرفته است که نتوانسته‌اند حقیقت را دریابند و چاره‌ای جز این که افسانه‌هایی درباره او بیندیشند نداشته‌اند. با خواندن کتاب نادر پسر شمشیر به ایرانی بودن خود افتخار خواهید کرد.

بخشی از متن کتاب

روز ۱۵ ذیقعده بزرگترین حمله ارتش هند آغاز شد. تا نزدیکی ظهر سواران دو سپاه در دو پهلو و توپخانه در مرکز به جنگ پرداخته بود ولی ناگهان ستون پیلهای جنگی ارتش هند داخل میدان جنگ شده به آرامی پیش میآمد در دنبال ستون پیل های جنگی پیاده نظام با تفنگهای کوتاه و خنجر به فرماندهی خان دوران و پس از آنها نیز سواران سعادت خان به جنبش درآمدند. خود محمد شاه با نیروی ذخیره در جایگاه نخستین میان سنگرها مانده، برای جنگ و دفاع آماده بود. توپخانه ایران به سوی ستون پیلها و پیادگان هندی تیراندازی مینمود.

ولی چون از تیراندازی توپخانه نتیجه ای گرفته نمیشد به دستور نادرشاه خاشاک تنورهایی را که در پشت شترهای آتش بار جای داده بودند، یکباره آتش زدند و آنها را در پیشاپیش ستون یکم به سوی پیلها راندند. آتش رفته رفته تنورها را چنان گرم نمود که پشت شترها را به سوزش درآورد و یکباره همگی از جای کنده فریادکنان بجست و خیز درآمدند و شتربانان آنها را به سوی پیلها راندند. در این هنگام توپخانه ایران نیز ستون پیلها را سخت زیر باران گلوله گرفته بود.

پیلهای جنگی دشمن از دیدن شترهای آتشفشان بی اندازه ترسیده، همگی به دور هم گرد آمدند و در همین هنگام بود که توپخانه مرکز آنها را به باد شلیک گرفته بود. ناگهان پیلها سراسیمه برگشته به سوی سپاه هند پا به گریز نهادند و خود را به ستون خان دوران زدند. در همین گیر و دار شیپور هجوم همگانی ارتش ایران نواخته شد و ایرانیان در بحبوحه این پریشانی و پراکندگی به دشمن سخت یورش بردند. پیادگان از مرکز و سواران از دو پهلو به سپاهیان هند تاخت آوردند. کشتار هولناکی درگرفت.

سوار نظام ایران بیداد می کرد. یک ساعت جنگ به همین سختی دوام داشت و در همه جا جنگ تن به تن بود. در این هنگام محمد شاه پیاده نظام سنگین اسلحه را از میدان جنگ پس کشید و ستون تازه نفسی به جای آنها فرستاد. جنگ تا شامگاهان دنباله داشت و در سرتاسر جبهه پیروزی و پیشروی با ایرانیان بود. در کشمکش جنگ یکی از پسران خان دوران و مظفرخان برادرش کشته شدند و پسر دیگرش به نام عاشورخان زنده دستگیر شد و خود خان دوران نیز زخم بزرگی برداشت.

نقد کتاب نادر پسر شمشیر

آیا مردی که بدون کمک و یا نفوذ دیگران خود را از هیچ به مقام شامخ فاتح آسیا رسانید مرد بزرگی نیست؟! البته که هست. کتاب نادر پسر شمشیر یکی از شیرین ترین و زیباترین کتاب های تاریخی است که خواهید خواند. وقتی وطن مورد تاخت و تاخت بیگانگان و غارتگران قرار گرفته بود، احتمال نابودی کامل ایران از صفحه روزگار فراهم شده بود.

هر کس گوشه‌ای از خاک پاک ایران را برای خود تصاحب کرده بود و بر مردم بی نوا ظلم و ستم بی نهایت وارد شد و مردم بی گناه و بی پناه از درگاه خداوند یک منجی و فریادرس خواستار شدند. دست تقدیر دعای مردم را مستجاب نمود و یک ابر مرد وطن پرست که ایرانی‌ترین ایرانی بود برای رهایی مردم و سرزمین فرستاد تا به غارتگران و بیگانگان دست عبرت دهد و همه آنها را مجازات کند.

و به دنیا اعلام نماید که هر کس به خاک و ناموس ایران تجاوز نماید بد کیفر و مجازاتی در انتظار اوست ولو اینکه هزاران کیلومتر انطرف تر پناهنده شده باشد ولو به دهلی پناهنده شده باشد. نادرشاه 700 تن از شورشیان افغان گردن کش را در جلوی بازار دهلی اعدام نمود تا بدنیا بگوید که کسی که به ناموس ایرانی تجاوز کند حتی در نقاط صعب العبور نیز در امان نخواهد بود.

در کتاب نادر پسر شمشیر، جنگ ها، لشکرکشی ها، و کشور گشایی‌ های نادرشاه شرح داده شده است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,876 بار

Nader%20Shah%20(%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D9%87)

عنوان کتاب: نادر پسر شمشیر

زندگانی نادر شاه افشار

نویسنده: نورالله لارودی

تعداد صفحات کتاب: 377 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 25.07 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

حدس می‌زدم در چنین موقعیتی حتماً به ویژه نام مرا آورده است که باید اسرار و جزئیات از من مخفی بماند. در این ویلا دارد چه اتفاقی می‌افتد؟ نمی‌توانستم رک و راست از او چیزی بپرسم. چنین...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 238
"داستان شطرنج" به عنوان یکی از بهترین آثار استفان تسوایگ در نظر گرفته می شود و به دلیل سبک داستانی جذابش که با بینش عمیقی از ماهیت انسان در هم آمیخته است، شهرت گسترده‌ای...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 496

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *