زندانی قلعه قهقهه

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
زندانی قلعه ی قهقهه (nbookcity.com)

دانلود کتاب زندانی قلعه قهقهه

شناخت بخشی از پادشاهی صفویه در قالب رمان زندانی قلعه قهقهه همچون سایر کتاب های حمزه سردادور بسیار لذتبخش است.

قلعه‌ی قه قهه دژی در ۸۵ کیلومتری شمال شرقی شهرستان مشکین شهر در استان اردبیل است که در زمان صفویان سال‌ها به عنوان خزانه سلطنتی و مهمترین زندانی بود که شاهزادگان و امرای عالی مقامی که مورد خشم پادشاه قرار می‌گرفتند، از جمله شاه اسماعیل دوم، آنجا فرستاده می‌شدند.

شاه اسماعیل دوم از سال ۱۵۷۶ میلادی به مدت یک سال و نیم بر ایران حکمرانی کرد و قبل از آن حدود 20 سال در قلعه مذکور زندانی بود و رمان تاریخی حاضر داستان پرفراز و نشیب، روایت‌گر ایام حبس و به قدرت رسیدن شاه اسماعیل دوم ، سومین پادشاه سلسله صفوی است.

خلاصه کتاب

داستان کتاب زندانی قلعه قهقهه، از آنجا شروع می شود که مرادبیک مأمور قلعه می شود و به همراه زن زیبایش، قمر سلطان، و دختر زیبا و ماه رویش، گل حرم، راهی قلعه می شوند. گل حرم مدام در آرزوی ازدواج با ولیعهد ایران است اما کمترین توجهی به شاهزاده زندانی نمی کند زیرا فکر می کند که او هرگز به سلطنت نمی رسد، حتی به خواستگاری او نیز جواب رد می دهد. پس از ورود گل حرم به قلعه شهرت زیبایی او در قهقهه پیچید تا به گوش شاهزاده اسماعیل میرزا رسید.

شاهزاده حیله ها برانگیخت تا یکی دو بار گل حرم را از نزدیک دید و پسندید بلکه دلباخته و طالب او گردید و پیرزنی زینب نام را که دایه اش بود و همراه وی از راه وفاداری به قلعه آمده بود نزد قمر مادر گل حرم فرستاد. قمر زهرخندی زده اسم شاهزاده را که در قزوین از گل حرم خواستگاری کرده و جواب رد شنیده بود به زبان آورد و گفت که دخترش عهد کرده و قسم خورده که فقط با کسی که جانشین شاه طهماسب باشد عروسی خواهد کرد.

مهمترین زندانی قلعه قهقهه، اسماعیل میرزا فرزند شاه تهماسب یکم صفوی است یا به‌ عبارت دیگر شاه اسماعیل دوم، دومین پسر ارشد شاه تهماسب یکم، سلطان قزلباش‌ها است. وی مردی شجاع جنگجو و تیغ‌زن بی‌دریغ بود و بعلت زیاده روی در امورات پدری و گردن ندادن به فرامین پدر دستگیر و در قلعه قهقهه بمدت ۱۹ سال و ۶ ماه و ۲۱ روز و تا مرگ پدر در زندان مخوف دوام آورد و سرانجام با گردش دوران پا به قدرت نهاد و بسیاری از کسان و خویشان را که در این مدت پادرمیانی نکرده بودند از دم تیغ گذراند.

بخشی از متن کتاب

گفتیم که شاه اسماعیل پس از گردش و تفریح در شهر به دولت خانه برگشت و به جای اینکه برای خواب به اندرون برود، بر آن شد که شب را در منزل پسر حلوافروش که متصل به دولتخانه یا کاخ سلطنتی بود به صبح برساند و نیز گفتیم که چون میخواست در خواب هم مانند بیداری سرخوش و شنگول باشد و خواب های شیرین ببیند قبل از خواب مقداری از معجون افیون دار که با معجون محبت مرحمتی پریخان خانم مخلوط بود تناول فرمود و به خواب رفت.

صبح در بامدادان بزرگان حسب المعمول به دولت خانه آمدند و شنیدند که شاه در خانه حلوافروش است. ساعتها پشت سر هم گذشت ولی شاه از خوابگاه بیرون نیامد، کم کم نگرانی و پریشانی بر دولت خانه سایه افکند. بالاخره امرا و بزرگان که خود جرأت نداشتند نزدیک خوابگاه بروند به هر زبانی بود حکیم باشی شاه را پشت خوابگاه فرستادند. حکیم باشی شاه را ثنا گفت و در جواب صدای حلوافروش را شنید که التماس میکرد در را بشکنید و وارد شوید.

ناچار در را شکستند و اول سر وقت شاه رفتند. شاه در گوشه ای افتاده دماغش تیر کشیده، رنگش مانند ماست شده و قدرت تکلم نداشت. برای آخرین بار حرکتی در چانه اش دیده شد و از نفس افتاد. پسر حلوافروش نیمه جان بود. قضیه معجون و دست خوردگی مهر حقه را تعریف کرد، پسرک را زندانی کردند. و بلافاصله شورای سلطنتی بزرگی تشکیل دادند تا جانشین شاه اسمعیل را معین کنند؛ پریخان خانم ساعتها قبل از دیگران یقین بر مرگ شاه کرده بود.

همین قدر که شنید شاه شب گذشته معجون خواسته و صبح بر خلاف معمول از خواب برنخاسته آنچه را که باید بفهمد فهمید. جلسه شوری هنوز تشکیل نشده بود که از طرف خانم پیغام های محرمانه ای به چند نفر از امرای بزرگ ابلاغ گردید. خلاصه پریخان خانم همان روز به مقصودی که داشت و منتهای آرزویش بود، رسید. پیشنهاد سلطنت شجاع الدین میرزا را که از طرف لله اش سلطان ذوالقدر تقدیم شد با اعتراض و تمسخر رد کردند و همه به سلطنت سلطان محمد میرزا که مورد نظر پریخان بود رأی دادند.

نقد کتاب زندانی قلعه قهقهه

کتاب زندانی قلعه قهقهه، یکی از مهم‌ترین رمان‌ های تاریخی و بسیار پرهیجان و خواندنی از شاهکارهای نویسنده‌ای زبده‌دست و توانا به نام حمزه سردادور است. «اسماعیل میرزا» فرزند شاه «تهماسب دوم» بود که تصمیم داشت با گل‌حرم ازدواج کند، اما شرایطی پیش آمد که عشق گل‌حرم را به کینه و دشمنی تبدیل کرد. تا اینکه اسماعیل میرزا به قزوین می‌رود و گل‌حرم از او بی‌اطلاع می‌ماند.

پس از گذشت سال‌ها، گل‌حرم نیز به قزوین سفر می‌کند. در این سفر اتفاقات گوناگونی رخ می‌دهد که هریک تجربه‌ای تازه برای گل‌حرم محسوب می‌شود. گل‌حرم تصمیم دارد شاهزاده اسماعیل را بیابد. او شاهزاده را می‌بیند و علت رفتن او را می‌یابد. اما پس از آن رخدادهای گوناگون دل‌نگرانی‌های بسیاری را برای او فراهم می‌سازد. به راستی سرنوشت گل‌حرم چه خواهد شد؟!

اگر به رمان های تاریخی علاقه دارید از خواندن کتاب زندانی قلعه قهقهه لذت خواهید برد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,044 بار

Shah%20Ismail%20(%D8%B4%D8%A7%D9%87%20%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C%D9%84%20%D8%AF%D9%88%D9%85)

عنوان کتاب: زندانی قلعه ی قهقهه

ماجرای پرشگفت به سلطنت رسیدن شاه اسماعیل دوم صفوی توسط پری خان خاتون

نویسنده: حمزه سردادور

تعداد صفحات کتاب: 568 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 51.02 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

وجه مشترک شخصیت‌های داستان این است که همگی در کوچهٔ دولتشاهی در شهر کرمانشاه و در زمان جنگ ایران و عراق در دههٔ ۶۰ هجری خورشیدی زندگی می‌کنند. شخصیت‌های محوری کتاب همگی از نسل...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1045
کتاب بازیگر: راهنمای جامع برگزاری جلسات و زبان بدن برای نتورکرها، نتیجه‌ی سال‌ها یادگیری، آزمودن، تغییر و استفاده از تکنیک‌ها در بازاریابی شبکه‌ای است. با خواندن این اثر شما مهارت‌هایی آسان و کاربردی می‌آموزید که...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 371

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *