ناشناخته زندگی اسرارآمیز مغز

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
ناشناخته زندگی اسرارآمیز مغز (nbookcity.com)

دانلود کتاب ناشناخته زندگی اسرارآمیز مغز

دیوید ایگلمن در کتاب ناشناخته (زندگی اسرارآمیز مغز) با شیرجه زدن در عمق و تلاش برای شنا کردن، کارش را به درستی انجام می دهد.

روانکاو و روانشناس بزرگ، زیگموند فروید سال‌ها قبل ذهن را مانند کوه یخ شناور دانست که از سه سطح ذهن هوشیار، ذهن نیمه هوشیار و ذهن ناهشیار تشکیل شده است و در ادامه، ذهن هشیار را به قله‌ی این کوه که بیرون آب قرار دارد و  بخش کوچک و قابل مشاهده‌ی کوه است، تشبیه نمود. حال ایگلمن، نظریه‌ی جالبی را ارائه می‌دهد که در آن بیان می‌دارد بیشتر آنچه که مغز انجام می‌دهد، از دسترس بخش خودآگاه خارج است!

دیوید ایگلمن در کتاب خود به بررسی ذهن ناهشیار می‌پردازد، وی معتقد است با شناخت بیشتر از بخش ناهشیار به پایه و اساس ادراک خود از جهان پی می‌بریم؛ وی با استفاده از  مثال‌های تغییر رفتار افراد به سبب تغییر در بخش ناخودآگاه ذهن، پس از یک آسیب و یا ضایعه‌ی مغزی به شرح موضوع کتاب، می‌پردازد.

بخشی از متن پشت جلد

اغلب ما بخش هشیار مغزمان را مسئول اعمالمان می دانیم، اما همان طور که دیوید ایگلمن در کتاب ناشناخته؛ زندگی اسرارآمیز مغز می گوید؛ این تنها نوک کوه یخ شناور است. در واقع، ذهن هشیار ما، تنها مسئول بخش کوچکی از عملکرد مغز است. پرسش اساسی اینجاست؟ پس بخش ناهشیار مغز به چه کاری مشغول است؟

در حقیقت، بخش ناهشیار مغز ما، پایه و اساس ادراک ما را از جهان هستی رقم می زند و چه بخواهیم، چه نخواهیم، این فرایندهای ناهشیار عقاید و عمیق ترین باورهای ما را شکل می دهند. نویسنده در کتاب پیش رو نشان می دهد که با شناخت عمیق تر بخش ناهشیار مغز می توان مفاهیمی چون زمان، واقعیت جرم، عشق، قمار، اعتیاد و حتی مسائلی چون خداشناسی عصبی را بهتر درک کرد.

عنوان بخش‌های کتاب

  • یکی در سَرَم هست، اما آن من نیستم.
  • شهادت حواس: تجربه واقعاً چه شکلی است؟
  • ذهن: شکاف
  • انواع تفکراتی که قابل تأمل هستند.
  • مغز به عنوان تیمی از رقبا
  • چرا پرسش درباره گناهکار بودن اشتباه است.
  • زندگی بعد از پادشاهی

خلاصه کتاب

کتاب ناشناخته؛ زندگی اسرار آمیز مغز اثری جذاب و مفید است که به سوالات بسیاری درباره بخش ناهشیار مغز پاسخ می‌دهد و به مخاطبان کمک می‌کند تا درباره معماهایی که در زندگی با آن روبه‌رو می‌شوند، مثلا باورهای مذهبی و … فکر کنند و پاسخی داشته باشند. به جرأت می‌توان گفت هر یک از فصل های این کتاب را می‌توان بسط داده و در قالب یک کتاب مجزا ارائه نمود. ایگلمن زیرکانه ذهن مخاطب را درگیر چالشی جدید و در عین حال مرتبط با مسائل مطرح شده در بخش‌های پیشین می‌کند.

با پیشنهادی جالب در سطر آغازین فصل اول که در آن خواننده را دعوت به ایستادن در مقابل آیینه و نگاه کردن دقیق به چهره خود می‌کند، هنرمندانه ذهن او را از سمت روساخت به سوی زیرساختی سوق می‌دهد که خارج از دسترس اوست، گذر از دنیای بیرون به سمت جهانی پنهانی و خارج از دسترس و در نهایت، پیوند بین این دو: جهانی شگفت انگیز و پر رمز و راز که هر گوشه آن داستان زیادی برای گفتن دارد.

به این ترتیب، نویسنده با چیره دستی و در کنار نمونه‌ داستان‌هایی که در هر فصل آورده، خواننده را با خود همراه نموده و او را پله پله وارد بحث اصلی می‌کند. ایگلمن را نمی‌توان تنها یک عصب‌شناس دانست. قلم او نشان از نویسنده‌ای دارد که در کنار نثر شیوایش، به خوبی می‌داند چگونه ذهن خواننده خود را در هر لحظه درگیر موضوع نگاه دارد. او در زمان حرکت می‌کند، از رویکردها و دیدگاه‌های سنتی در مورد جایگاه انسان در جهان تا نگاه‌های نوین و چالش‌های جدید.

ردپای علوم مختلفی چون روانشناسی، زیست شناسی، فیزیک، فلسفه، اقتصاد، حقوق و نیز اِشراف ایگلمن به هر یک از موضوع‌های مطرح شده در ارتباط با این علوم را می‌توان در مباحث مطرح شده در طول کتاب ناشناخته؛ زندگی اسرار آمیز مغز مشاهده کرد. در این میان، چیزی که بیشتر به چشم می‌خورد تلاقی عصب شناسی با فلسفه است.

حضور پررنگ فلسفه را می‌توان در عنوان فصل‌ها، پرسش‌های مطرح شده در آنها و به‌ویژه در ارائه نقل قول‌هایی در آغاز فصل‌ها مشاهده کرد. کتاب ناشناخته: زندگی اسرارآمیز مغز، به تمامی علاقه‌مندان به علوم اعصاب، روانشناسی و همه‌ی آن‌ها که برای معماهای زندگی مانند ارتکاب جرم و حتی اعتقادات، به دنبال پاسخ هستند، توصیه می‌گردد.

بخشی از متن کتاب

معامله‌ای مشهور با شیطان: آرزوهایتان امروز برآورده می شود، در ازای گرفتن جان شما در آینده ای دور. این نوع نبردهای عصبی اغلب دلیل خیانت‌های زناشویی هستند. همسران در یک لحظه عاشقانه قول‌هایی به هم می‌دهند، اما بعداً ممکن است در موقعیتی قرار بگیرند که در آن وسوسه هایشان باعث تغییر تصمیم‌شان شود. در ماه نوامبر سال ۱۹۹۵ میلادی، مغز بیل کلینتون تصمیم گرفت که دل به دریا بزند و رهبری آینده جهان آزاد را با لذتی که از بودن با مونیکای زیبا در لحظه حال تجربه می‌کرد، هم سنگ بداند.

بنابراین، وقتی در مورد فردی پاکدامن صحبت می‌کنیم، لزوماً منظورمان شخصی نیست که دچار وسوسه نمی‌شود بلکه شخصی است که بتواند در مقابل آن وسوسه مقاومت کند. منظور ما کسی است که اجازه نمی‌دهد مبارزه به نفع پاداش آنی باشد. ما برای چنین افرادی ارزش قائل هستیم، زیرا تسلیم وسوسه شدن آسان است. این نادیده گرفتن بیش از حد آنهاست که دشوار است. به گفته زیگموند فروید مباحثی که ریشه در عقل یا اخلاق دارند در مبارزه با خواسته ها و امیال انسانی ضعیف اند.

به همین دلیل است که کمپین‌های «فقط نه بگویید» یا «خویشتن‌داری را تمرین کنید» هرگز نتیجه بخش نیستند. این باور نیز وجود دارد که عدم تعادل عقل و هیجان می‌تواند توجیه کننده استحکام و سرسختی دین در جوامع باشد. مذاهب جهان بهینه سازی می‌شوند تا در برابر چنین کشش مغناطیسی به شبکه های هیجانی و استدلال‌های بزرگ عقلی دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند.

تلاشهای شوروی برای سرکوب دین فقط تا اندازه ای موفقیت آمیز بود، اما هنوز دولت فرو نپاشیده بود که مراسم مذهبی کاملاً به زندگی مردم بازگشت. اینکه افراد از آرزوهای متناقض کوتاه مدت و بلندمدت ساخته شده اند، حرف جدیدی نیست. در آثار مکتوب یهودیان باستان آمده که بدن از دو بخش تشکیل شده که با هم در تعامل هستند. بدن (gur) که همیشه همه چیز را در آن واحد می خواهد و روح (nefesh) که دارای نگرشی طولانی مدت تر است…

نقد کتاب ناشناخته زندگی اسرارآمیز مغز

کتاب ناشناخته؛ زندگی اسرار آمیز مغز نگاه ما به خودمان و جهان را تغییر می‌دهد. ایگلمن در این کتاب به ما می‌آموزد که چگونه شناخت بهتر بخش ناهوشیار مغزمان باعث درک بهتر ما از مفاهیمی چون زمان، واقعیت و جرم می‌شود. به گفته او: همان قدر که کیهان بزرگ‌تر از آن چیزی است که تا کنون تصور می‌کردیم، ما نیز بزرگ‌تر از آنی هستیم که از طریق خودکاوی درک کرده بودیم.

به راستی که مغز شاهکاری پیچیده است و چقدر ما خوشبختیم از اینکه به نسلی تعلق داریم که با تکنولوژی و اراده‌اش پرده از اسرار ناشناخته این ارگان برمی‌دارد. این شگفت انگیزترین چیزی است که در جهان کشف کرده‌ایم و این کشف شگفت انگیز چیزی نیست جز ما.

ترجمه این کتاب که پیش‌تر به 27 زبان زنده دنیا برگردانده شده، گامی کوچک است در جهت معرفی اثر ارزشمند دیگری از دیوید ایگلمن، یکی از دانشمندان ممتاز علوم اعصاب، به فارسی زبانانی که مشتاقانه به دنبال آن هستند تا بیشتر در مورد ناشناخته مغز خود بدانند و نگاهی متفاوت به منِ خود داشته باشند.

برای تمام علاقه‌مندان به مطالعات علمی و روانشناسی، کتاب ناشناخته؛ زندگی اسرار آمیز مغز اثری مفید است و اطلاعاتی جذاب ارائه می‌کند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 308 بار

David%20Eagleman%20 %D8%AF%DB%8C%D9%88%DB%8C%D8%AF%20%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D9%84%D9%85%D9%86

عنوان کتاب: ناشناخته؛ زندگی اسرارآمیز مغز

نامزد جایزه بهترین کتاب غیرداستانی گودریدز سال 2011

نویسنده: دیوید ایگلمن

مترجم: معصومه ملکیان

تعداد صفحات کتاب: 354 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 43.02 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

اودیسه هومر زمان صلح و بازگشت قهرمانان را از جنگ «تروا» نشان می دهد و سرگذشت یکی از سران جنگ، بنام «اودیسیوس» می‌باشد که در سفری طولانی، ماجراهای مختلف و خطیری برای وی و همراهانش پیش آمده و در نهایت که همگان گمان به کشته‌ شدن وی....
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 6650
انسان‌های موفق، فرضیات را به چالش می‌کشند، خطر می‌کنند و بر توانایی‌های خود تکیه می‌نمایند. در واقع یکى از تفاوت‌هاى اساسى بین افراد موفق و ناموفق مربوط به مقدار کار عاقلانه‌اى است که انجام مى‌دهند. بنابراین براى...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 255

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *