بر باد رفته

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
بر باد رفته (nbookcity.com)

دانلود کتاب بر باد رفته

رمان بر باد رفته یکی از زیباترین کتاب های عاشقانه دنیاست که نوشتنش 10 سال طول کشیده و جزو کتابهایی ست که قبل از مرگ باید خواند!

شخصیت‌های زیادی در این رمان حضور دارند اما بسیاری از آن‌ها در حد معرفی اولیه باقی می‌مانند و حتی تبدیل به تیپ هم نمی‌شود. اما برخی از منتقدین اعتقاد دارند که شخصیت‌های اصلی کتاب پیش رو نیز بیشتر به تعریف تیپ نزدیک تر هستند. این اثر روایت و ساختاری کلاسیک دارد که از عناصر کلاسیک در آن بهره گرفته شده است. داستان به گونه‌ای است که در یک فصل ماجرای چندین سال روایت می‌شود.

کتاب، علاوه بر روایت کردن داستانی زیبا و مملو از احساس و طنز و هیجان، تصویری واقع‌ گرایانه از آمریکای درگیر در جنگ داخلی ارائه می‌دهد. مارگارت میچل، با هنرمندی تمام، احساسات عمیق خود در مقام یک زن نویسنده را با وقایع تاریخی سهمگینِ کشور خود ترکیب کرده است؛ ترکیبی که نتیجه‌اش، اثری کم‌نظیر در عالم ادبیات است.

خلاصه کتاب

کتاب بر باد رفته یک رمان عاشقانه و حماسی است. داستان این کتاب، در آمریکا و در نیمه‌ی دوم قرن ۱۹ رخ می‌دهد. در آن زمان کشور آمریکا درگیر جنگ داخلی بود. آتش ناامنی هر لحظه تهدیدآمیزتر و بدتر می‌شود؛ در این هیاهو، ما با دختر جوانی به نام اسکارلت اوهارا آشنا می‌شویم، که در فضای جنگ و ترس، در ذهنش درگیر عشق و عاشقی است. اسکارلت، دختری زیبا و جذاب و اهل جنوب آمریکاست. او مثل بیشتر قهرمان‌های زن داستان‌های آمریکایی، سرشتی مغرور دارد ولی از روحیه‌ای حساس نیز برخوردار است.

همین دوگانگی شخصیتی اسکارلت از او شخصیتی ماندگار و به‌یاد‌ماندنی می‌سازد. دختری با این جذبه و زیبایی، مردان زیادی را در طلب خود می‌بیند. شرایط در مورد اسکارلت، شخصیت اصلی کتاب به همین ترتیب است. اما در بیشتر مواقع هر داستان عاشقانه‌ی خوبی، از یک شکست عشقی شروع شود، اوضاع آن‌طور که اسکارلت جوان پیش‌بینی می‌کرد، رخ نمی‌دهد. او عاشق مردی به اسم اشلی ویلکز است؛ مرد جوانی که به دختر دیگری به نام ملانی اظهار عشق کرده است. اما آیا اشلی واقعا عاشق ملانی‌ است؟

اما ماجرای کتاب بر باد رفته به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ اسکارلت، علاوه بر اشلی، مرد دیگری را نیز در سر دارد: رت باتلر. مردی با روحیه‌ای جسور و سرزنده. اسکارلت همزمان با بدتر شدن شرایط جنگی، شرایط خود را بیشتر در ناپایداری می‌بیند و بعد از، از دست دادن همسر اول خود، چارلز، به آتلانتا می‌رود تا در کنار ملانی زندگی کند. این جابه‌حایی شروع‌کننده سیلی از ماجراهاست که در نهایت باعث می‌شود اسکارلت عشق حقیقی را پیدا کند.

جنگ داخلی آغاز می‌شود و بعد از مدتی چارلز همیلتون (برادر ترسو و کسل کننده ملانی) از اسکارلت خواستگاری می‌کند. اسکارلت به امید انتقام و شکستن قلب اشلی این درخواست را قبول کرده و با چارلز ازدواج می‌کند. بعد از مدتی چارلز به ارتش می‌پیوندد و در جنگ به دلیل ابتلا به سرخک از دنیا می‌رود در حالی که اسکارلت از او باردار شده‌است. اسکارلت که بعد از به دنیا آوردن پسرش روحیه بدی پیدا می‌کند و از همه چیز ناراضی است به آتلانتا سفر می‌کند تا در کنار ملانی و خاله اش زندگی کند. شهر شلوغ با خلق و خوی اسکارلت سازگار است و ملاقات‌های او و رت باتلر آغاز می‌شود.

رت صراحت لحن زیادی دارد و گاهی با صحبت‌های تمسخرآمیزش باعث رنجش اسکارلت می‌شود اما در عین حال او را تشویق می‌کند تا محدودیت‌های سنتی بیوه زن‌های جنوبی را بشکند و خود را آزاد کند. با ادامه جنگ و فرا رسیدن قحطی و کمبود غذا، اسکارلت و ملانی نگران اشلی هستند که در نهایت در جنگ اسیر می‌شود. بعد از حمله ارتش یانکی‌ها به آتلانتا، اسکارلت که بسیار ناامید شده تصمیم می‌گیرد به تارا برگردد اما به خاطر قولی که به اشلی داده کنار ملانی می‌ماند تا فرزندش به دنیا بیاید…

رمان بر باد رفته از روز نخست انتشار آن تا امروز همواره یکی از رمان‌های پرفروش تاریخ ادبیات بوده است. هنگامی که رمان بر باد رفته منتشر شد، مارگرت میچل این عبارات را بیان کرد: ” «اگر قرار باشد برای این رمان مضمونی انتخاب کنیم، من بقا را ترجیح می‌دهم. چه چیزی باعث می‌شود یک فرد بتواند در مقابل این فجایع دوام بیاورد و همچنان شجاع، قوی و توانا باقی بماند؟ در هر تغییر و تحول بزرگی می‌توانیم چنین چیزی را مشاهده کنیم. عده‌ای دوام می‌آورند و عده‌ای دیگر از بین می‌روند. آنهایی که در این نبردها سربلند بیرون می‌آیند در مقایسه با بقیه چه ویژگیهایی دارند؟ از نظر من بازمانده‌ها مهم تر از همه یک ویژگی دارند: قوه ابتکار. من درباره مردمی می‌نویسم که ابتکار دارند …»

به نظر می‌رسد که میچل در همین چند جمله، جان کلام را گفته است. اتفاق هایی بزرگ که وقتی حادث می‌شوند، انسان‌های داخل آن، دیگر به هیچ وجه نمی‌توانند به حال اول خود بازگردند. عده‌ای از بین می‌روند و قربانی تام می‌شوند، عده‌ای نیمه قربانی می‌مانند و عده‌ای هم تصمیم می‌گیرند که باقی سرنوشت خود را در دستان خودشان بگیرند. تاثیر رخدادهای مهم مانند جنگ را می‌توان در آثار مشهوری چون جنگ و صلح، وداع با اسلحه، آناکارنینا، بر باد رفته و… دید. شخصیت‌های این داستان‌ها که اغلب محبوب ترین و معروف ترین شخصیت‌های داستانی هستند، خود و زندگی شان در اثر رخدادهای اجتماعی و تاریخی، دستخوش تغییراتی بزرگ می‌شوند.

بخشی از متن کتاب

رییس جمهور جنوب مردم را به گرفتن اسلحه فراخواند هزاران داوطلب تحت لوای کنفدراسیون برای دفاع از آزادی خود مهیای نبرد شدند. در این زمان بود که ایالت های کارولینای شمالی، ویرجینیا، و تنسی هم به کنفدراسیون پیوستند. این ایالات اگرچه برده دار بودند ولی تا آن تاریخ تمایلی به خروج از حکومت فدرال نداشتند. اما با انتشار فرمان لینکلن، آن را توهینی به تمامیت و استقلال ارضی و سیاسی ایالتهای جنوبی قلمداد کردند و به نفع کنفدراسیون وارد جنگ شدند.

چهار ایالت دیگر، یعنی دلاور، کنتوکی، میسوری و مریلند، که می خواستند به جنوب ملحق شوند، با تهدیدهای سخت لینکلن، ترسیدند و در اتحاد فدرال باقی ماندند. با وجود این صدها نفر از این چهار ایالت گریختند و خود را به ارتش کنفدراسیون معرفی نمودند. جنگ رسما آغاز شده بود. شمال و جنوب در برابر هم صف بستند. در این رویارویی سه عامل مهم پیروزی یکی و شکست دیگری را ممکن می ساخت. موقعیت نظامی: در آغاز جنگ ارتش منظم شمال ۱۶۰۰۰ نفر بود و جنوب ۱۷۰۰۰ نفر در اختیار داشت. در اوج جنگ۲/۰۰۰/۰۰۰ نفر از طرفین در رسته های پیاده، سوار، توپخانه، مهندسی و سیورسات با هم می جنگیدند.

جمعیت ایالات شمالی ۲۲ میلیون نفر بود و جنوب ۹ میلیون سکنه داشت که حدود ۰۰۰/ ۳/۵۰۰ نفر آنان، بردگان بودند. بیست و پنج ایالت در اتحاد شمال باقی مانده بودند و یازده ایالت به کنفدراسیون پیوسته بودند. دو سوم از دارایی های نقدی و دو سوم از راه آهن ملی در اختیار شمال بود، با وجود این جنوبی ها از نظر روحیه جنگی بسیار برتر از شمالی ها بودند و ساکنان جنوب تا پای جان حاضر به ایستادگی بودند.

نقد کتاب بر باد رفته

رمان بر باد رفته را می‌توان به جد یکی از گران مایه‌ترین آثار ادبی آمریکا هم به لحاظ فرم و هم به لحاظ معنا و محتوا دانست. اگر نگاهی دقیق به تاریخ نوشتار این رمان داشته باشیم و همچنین افکار ماگارت میچل، را مایهٔ کار خویش قرار دهیم، به نکات جالب توجهی دست می‌یابیم که می‌تواند برای ما مشعله‌های فهم این رمان را بیش از پیش در اختیار ما قرار دهد.

رمان بر باد رفته نشان از اسکارلتی دارد که در زندگی خویش از تمامی ابزارهای مورد نیاز استفاده می‌کند تا که به آنچه که در دل دارد برسد. او دقیقاً مفهوم بقا را برای ما معنا می‌کند. مفهومی که بیش از هر چیز برای میچل مهم است و در دل داستان خود به آن بسیار می‌پردازد. اما دیگر واژه ای که او در یادداشت بعد از انتشار کتاب منتشر می‌کند ذکر این نکته است که او از مفهوم ” بازمانده ها استفاده می‌کند. بازمانده‌ها در این داستان رت و اسکارلت هستند. کسانی که فراز و نشیب‌ها را دیدند، همه چیز را به جان خریدند تا اینکه سر از درون اجتماع مردهٔ خویش بیرون بیاورند.

اسکارلت و رت دقیقاً یک بازمانده اند، چرا که آنها خیلی خوب به مهارت مبارزه کردن آشنایی یافته‌اند. از نگاه میچل برای بقا باید مبارزه کرد. مبارزه ای که درگیری اهداف و جان آدمی است. منظره ای که ما از مارگارت میچل، آن هم در قالب یک گفتگوی مستند از او در اختیار داریم، سخنان او پس از انتشار کتاب بر باد رفته است. پس از انتشار این کتاب یادداشتی از او به یادگار می‌ماند که نشان از درجهٔ والای تفکرهای وی نسبت به نگارش رمان حاضر است.

کتاب بر باد رفته برای تمام علاقه‌مندان به ادبیات داستانی مناسب است؛ مخصوصا برای کسانی که به داستان‌های تاریخی و یا عاشقانه علاقه دارند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 1,222 بار

Margaret%20Mitchell%20 %D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D9%85%DB%8C%DA%86%D9%84

عنوان کتاب: بر باد رفته (دو جلدی)

(اسکارلت)

برنده ی جایزه ی پولیتزر سال 1937

جزو فهرست صد کتاب قرن لوموند

جز کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده اند

جزو صد رمان برتر مدرن لایبرری به انتخاب مخاطبین

جز برترین رمان ها در بریتانیا

جزو برترین رمان های تاریخی

جز برترین آثار داستانی با شخصیت اصلی زن

جزو برترین آثار تبدیل شده به فیلم و سریال

جز برترین رمان های عاشقانه

جزو برترین کتاب ها درباره نژادپرستی

نویسنده: مارگارت میچل

مترجم: پرتو اشراق

تعداد صفحات کتاب: 840 و 776 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 87.98 و 82.53 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

دیگر جوان نیستم، میانسال هم نیستم، به همین خاطر است که همیشه می اندیشم؛ این آخرین اثری ست که به او پیشکش می کنم؛ و به فکرم می رسد که بنویسم «برای آخرین بار، به او» اما حس می کنم...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 27633
بوف کور مهمترین اثر صادق هدایت است. کتابی پر از نماد که از چنان عمق و محتوایی برخوردار است که با انواع مختلف تحلیل‌ها قابل بررسی هست. تا به حال نقدهای بسیاری، به ویژه در حوزه نقد...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 20100

6 پاسخ

  1. سلام. من اشتراک تهیه کردم و هنگام خرید اشتراک صراحتا نوشته شده دسترسی به تمامی کتابهای سایت، اما الان میبینم با وجود داشتن اشتراک باید این کتاب رو بخرم… چرا واقعا…

    1. با سلام. همانطور که در «صفحه راهنمای کاربر»، «صفحه خرید اشتراک» و «پاورقی تمام صفحات سایت» ذکر شده، کتاب ها به سه دسته رایگان، اشتراکی و محصول تکی تقسیم شده‌اند. لطفا بار دیگر متنِ تصویری که در صفحه خرید اشتراک قرار گرفته را با دقت بخوانید:عکسی از صفحه خرید اشتراک

    1. درود بر شما، فایل pdf کتاب دقیقا متنی ست که توسط انتشارات به چاپ رسیده بدون کم و کاست.

  2. سلام مرسی از سایت بی نظیرتون اگه ممکنه کتاب های استیگ لارسون رو هم موجود داخل سایت خیلی ممنون

    1. سلام، ممنون از پیشنهادتون حتما بررسی و در صورت امکان در سایت منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *