سفرهای سندباد

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
سفرهای سندباد (nbookcity.com)

دانلود کتاب سفرهای سندباد

کتاب سفرهای سندباد، اثری مشهور است که ممکن است خیلی ها با آن خاطره داشته باشند و فیلم یا کارتونش را دیده باشند.

کتاب حاضر، بازنویسی داستان سندباد است. ماخذ این داستانها در کتاب هزار و یک شب است که البته به طور جداگانه هم نوشته و منتشر شده اند. موضوع داستان، سفرهای دریایی سندباد به نقاط دوردست است که نگرش و تصورات مردم آن زمان را از زندگی ساکنان نواحی دوردست و سرزمینهای دور انعکاس می دهد.

نویسنده به زبان ساده روایت، و با حذف حواشی غیر لازم، بخش های برجسته و جذاب داستان را بازگویی کرده است. این کتاب برای گروه سنی ٩ تا 1٨ سال به بالا مناسب می باشد.

خلاصه کتاب

سندباد یک چهره داستانی کهن ایرانی است که از او به همراه لقب سندباد دریایی، سندباد دریانورد یا سندباد بحری نام برده شده‌ است. این داستان در قصه های هزار و یک شب هم گنجانده شده و به میان عرب‌ها راه یافته‌ است و اروپاییان آن را از ایشان گرفته‌اند. داستان کتاب سفرهای سندباد امروزه سوژه چندین فیلم سینمایی و پویانمایی گوناگون در جهان شده‌ است.

سندباد بحری و داستان‌ های هزار و یک شب از دل برخی از افسانه‌ها و داستان‌ های دوره ساسانی و برخی از سفرنامه‌ های بازرگانان ایرانیِ قرن‌ های اولیه اسلامی برگرفته شده است. بعدها در تبادلات بازرگانی بصره و سیراف با کشورهای هند و چین و شروع ادبیات جدید، این داستان‌ها در آمیزش با فرهنگ عرب، در دل هزار و یک شب جای گرفتند.

سندباد به معنای نیروی اندیشه و همچنین به معنای بادی است که از سوی رود سند، در هند می‌وزد. جدای از این معنا و ترجمه‌های کلمه‌ای، سندباد بیشتر یک ابرقهرمان و یک شخصیت داستانی کهن ایرانی است که از او به عنوان سندباد بحری (دریایی) نام برده شده است. مطالب بسیاری پیرامون دقایق و ظرایف حکایت‌ های سفرهای سندباد ذکر شده و می‌شود؛ اما نکته‌ی مهم کتاب حاضر، شیوایی و رسایی بیان این کتاب برای نوجوانان است.

بخشی از متن کتاب

ساکنان کشتی با بضاعتها غرق شدند. من نیز از غرق شدگان بودم. تا نیمه روز شنا کردم، آنگاه عنایت پروردگار مرا احاطه کرد و تخته ای چوبین از تخته های کشتی پیش من آمد.  با جمعی از بازرگانان که در روی آب شنا می کردند بدان تخته نشستیم. سندباد گفت: با جمعی از بازرگانان برتخته چوبین بنشستیم و پهلوی یکدیگر جمع آمده با پاهای خویش آب دریا می بریدیم و موجها و بادها ما را یاری همی کرد تا این که ما را به جزیره ای انداخت.

و ما از غایت بیداری و رنجی که کشیده بودیم و از بسیاری گرسنگی و بیم که داشتیم به مردگان همی مانستیم. پس با همان حالت برخاسته در اطراف جزیره برفتیم، گیاهان بسیار در آنجا یافتیم. از آن گیاهان چندان که سد رمق کند بخوردیم و آن شب در کنار جزیره بخفتیم. چون بامداد شد برخاسته در جزیره به چپ و راست همی رفتیم تا این که از دور، عمارتی پدید شد. به سوی آن عمارت روان شدیم تا چاشتگاه برفتیم و به در آن عمارت رسیده، بایستادیم.

ناگاه از آن مکان جمعی عریان به در آمدند و با ما هیچ سخن نگفتند و ما را گرفته به نزد ملکشان بردند. ملک ما را اجازت داده، بنشستیم. آنگاه از برای ما خوردنی آوردند که ما آن خوردنی نشناختیم که چنان خوردنی در تمامی عمر نديده بوديم. طبع من به خوردن اقبال نکرد، به خلاف، یاران من از آن بخوردند. نخوردن من لطف خدای تعالی بوده است که تا کنون زنده بمانم، چون یاران من از آن طعام بخوردند، عقل ایشان برفت و مانند دیوانگان چیز همی خوردند.

و احوال ایشان دگرگون گشت، پس از آن از بهر ایشان روغن نارجیل حاضر کردند و روغن نارجیل به ایشان بنوشاندند و تن ایشان را از آن روغن چرب کردند. در حال یاران مرا چشمها کج شد به خلاف عادت طعام میخوردند. من در کار ایشان حیران بودم و برایشان افسوس میخوردم و از غایت بیم، اندوه من بزرگ شد و از آن جماعت عریان بسی هراس داشتم. چون در ایشان دقت کردم…

نقد کتاب سفرهای سندباد

کتاب سفرهای سندباد نوشته عبداللطیف طسوجی است. این کتاب داستان مردی به نام سندباد است که دنیا را می‌گردد. سندباد یکی از داستان‌ های قدیمی است که در چندین کتاب از او نام برده شده است. هزار و یک شب یکی از منابع اصلی این داستان است.

داستان هفت سفر سندباد بحری در این کتاب کامل آمده است و شما با مردی همراه می‌شوید که دیوها و هیولاهای بسیاری را در زندگی‌اش می‌بیند و از این سفرها جان سالم به در می‌برد.

کتاب سفرهای سندباد را به تمام علاقه‌مندان به داستان‌های هزار و یک شب پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 316 بار

%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%B3%D9%86%D8%AF%D8%A8%D8%A7%D8%AF%20(nbookcity.com)1

عنوان کتاب: سفرهای سندباد

داستانی از داستان های هزار و یک شب

گردآوری و ترجمه: عبداللطیف طسوجی

تعداد صفحات کتاب: 225 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 13.57 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

داستانی تأثیرگذار درباره شکاف بزرگ میان ثروتمندان و فقیران، سفید پوستان و سیاه پوستان، و پروتستان ها و یهودیان را روایت می کند. رمان  به ماجرای زندگی و میراث خانواده ای فراموش نشدنی می پردازد که...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 307
این اثر که به دیدگاه خود نویسنده، ادامه ی کتاب تاریخ مشروطه ایران است، به همراه آن کتاب ابتدا به شکل مقاله های دوره ای در مجله ی ادبی و پژوهشی پیمان که مدیر مسئول آن خود کسروی بود، به چاپ می رسید اما...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 589

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *