آب نبات پسته ای

آخرین ویرایش: 4 هفته قبل
آب نبات پسته ای (nbookcity.com)

دانلود کتاب آب نبات پسته ای

مهرداد صدقی در کتاب آب نبات پسته ای رویدادهای مهم تاریخی بین سال‌های 70 و 72 را روایت می‌کند.

این اتفاقات که در کوچه «سیدی» شهر بجنورد رخ می‌دهند، تاثیر بسزایی بر زندگی محسن، خانواده وی و همسایگانش می‌گذارند. محسن قهرمان داستان آبنبات پسته‌ای نوجوانی بازیگوش، سر زبان‌دار و اهل بجنورد است. خواهر محسن ملیحه نام دارد و خواستگارهای مختلفی دارد که محسن ماجراهای جالبی را با آن‌ها پشت سر می‌گذارد.

آب نبات پسته ای یک رمان برای نوجوانان است که به خوبی مخاطب را درگیر داستان‌هایش می‌کند. این کتاب نمونه بی‌نظیری از طنز شیرین است که شما را با خود همراه می‌کند و لبخند بر لبانتان می‌نشاند. برای مثال:

آرایشگر چنان موهایم را ماشین می­ کرد که انگار در دید او لذتی که در کچل کردن دیگران هست، در انتقام گرفتن نیست. کارش که تمام شد به این نتیجه رسیدم که متاسفانه جمجمه بچه حلال زاده به دایی ­اش می ­رود. احساس کردم این آه دایی است که مرا گرفته! به «دامبو» شدن او خندیدم؛ اما حالا خودم شبیه «جیمبو» شده بودم. احتمالا موقع عروسی ملیحه، قوم و خویش­های طرف داماد با دیدن من و دایی فکر می­کنند با دار و دسته نخستین­ها وصلت کرده ­اند.

خلاصه کتاب

قهرمان کتاب آب نبات پسته ای، همان محسن کتاب آبنبات هل دار است با این تفاوت که کمی بزرگ تر شده؛ البته با اینکه بزرگ تر شده اما عاقل تر نشده! آبنبات پسته ای با زبانی طنزآمیز روایتگر قصه های شیرین روزهای نوجوانی محسن است. داستان با کنجکاویِ او برای فهمیدن راز دوستش – سعید- آغاز می شود و از آنجا که کنجکاوی نام مودبانه فضولی است، اتفاقات مختلف و طنزآمیزی می افتد که در نهایت محسن را به این نتیجه می رساند کاشکی هیچوقت برای فهم این راز تلاش نمی کرد.

در خلال بیان روند داستان آب نبات پسته ای ، برخی از رویدادهای مهم تاریخی بین سالهای 70 تا 72 روایت می شود و تاثیر این رویدادها بر زندگی خانواده محسن و همسایگان آنها که همگی ساکن کوچه سیدی شهر بجنورد هستند، مشاهده می شود؛ از حمله صدام به کویت گرفته تا تخریب دیوار برلین و تجزیه شوروی و المپیک بارسلون و انتخابات مجلس چهارم و …

بخشی از متن رمان

مامان با تعجب به من نگاه کرد. منتظر بود گوشی را از من بگیرد؛ اما خانمی که پشت خط بود، چنان مرا به حرف گرفته بود که نمی گذاشت گوشی را به کسی بدهم. فکر می کرد هنوز بچه ام و نمی فهمم که می خواهد از زیر زبانم راجع به خانواده مان حرف بکشد: بله… هنوز گوشی دستمه…! نه ماشین پاشین نداریم…. نه، متراژ خانه مان که نمدانم؛ ولی خیلی بزرگه…. گفتم که اسمم محسنه…! بله…؟ نه، سوم راهنمایی ام…. هنوز که برام زوده، ایشالا سی سالگی؛ شایدم هیچ وقت…! بله مدانم شوخی کردین؛ منم شوخی کردم…. اتفاقا منم شوخی کردم که شوخی کردم…! چشم، خیلی ببخشین.

الان صداش می کنم. گوشی را نگه داشتم و برای اینکه خانم پشت خط نفهمد مامان از صبح کنارم بوده است، الکی با صدای بلندی داد زدم: «مامان بیا تلفن!» اما مامان فورا گوشی را از دستم گرفت و شروع کرد به حرف زدن. فکر می کردم آن خانم محترم که سر زمان دامادشدن با من شوخی کرده بود، از آشناهایی است که من او را نشناخته ام؛ اما او مرا می شناسد و قصد دارد سربه سرم بگذارد، ولی او ظاهرا برای خود مامان هم غریبه بود. وقتی یاد شوخی های ردوبدل شده افتادم، کمی نگران شدم. با خودم گفتم نکند من هم مزاحم تلفنی پیدا کرده ام و خودم خبر ندارم! نکند برایم خواستگار پیدا شده!

یادم آمد دو سه روز قبل توی صف نانوایی، برای یک پیرزن که نمی توانست توی صف بایستد، دو تا نان گرفتم و او هم گفت: «اوغل جان، تو چی خوب پسری هستی!» همان جا هم احساس کردم طور خاصی به من نگاه می کند. نکند با همان نگاه، یک دل نه صد دل، برای نوه اش عاشق من شده و مرا برای او زیر نظر گرفته است؟ نکند شماره تلفنم را از طریق نانوایی گیر آورده است؟

درباره نویسنده کتاب

مهرداد صدقی طنز نویس بجنوردی متولد سال ۱۳۵۶ است. مهرداد در سال ۷۵ در رشته صنایع چوب و کاغذ دانشگاه گرگان پذیرفته شد و در همین دانشگاه مقاطع ارشد و دکترا خود را پشت سر گذاشت. صدقی طنزنویسی را در دوران تحصیل آغاز کرد. اولین اثر منتشر شده از این نویسنده جوان به اولین جشنواره طنز دانشجویان در سال ۷۹ باز می‌گردد. اولین کتاب صدقی با عنوان نقطه ته خط منتشر شد اما اغلب او را با کتاب آبنبات هل‌دار می‌شناسند. از دیگر آثار این نویسنده می‌توان به مغز نوشته‌های یک جنین، مغز نوشته‌های یک نوزاد، رقص با گربه‌ها، تعلیمات غیر اجتماعی، آبنبات پسته‌ای و میرزا روبات، اشاره کرد.

نقد و بررسی کتاب آب نبات پسته ای

از مجموعه داستان های کوتاه ممتد همراه با طنینی از فضای نوستالژیک قدیم، می توان به کتاب آب نبات پسته ای اثر مهرداد صدقی اشاره کرد.

صدقی که نویسنده ای اهل بجنورد بوده و انتشار داستان را از دوران دانشجویی آغاز نموده است، کتاب آب نبات پسته ای را با درون مایه ی طنز در فضای محل زندگی خود یعنی بجنورد به رشته ی تحریر در آورده است. بسیاری از خوانندگان نام مهرداد صدقی را با کتاب آب نبات هل دار به خاطر می آورند که در واقع آب نبات پسته ای در ادامه ی روایت های کتاب قبلی و اتمام جنگ و آغاز دهه ی هفتاد شمسی است.

pdf کتاب آب نبات پسته ای برای کاربران vip شهر کتاب قابل دانلود و مطالعه می باشد.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

  1. دوست خانواده
  2. بهترین داستانهای کوتاه آنتوان چخوف
  3. در دره نعره های تندرگون
  4. آشپزی ایرانی کاشر
  5. دو صد گفته نیم کردار نیست

تعداد بازدید: 4,700 بار

Mehrdad%20Sedghii%20 %D9%85%D9%87%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF%20%D8%B5%D8%AF%D9%82%DB%8C

عنوان کتاب: آب نبات پسته ای

نویسنده: مهرداد صدقی

تعداد صفحات کتاب: 285 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 19.49 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

هری هول، احساس می کند که ارتباطی میان زن گمشده و نامه ی مشکوکی که خودش دریافت کرده، وجود دارد. اما وقتی الگویی تکرار شونده دیده می شود، شرایط پیچیده تر می گردد: در طول ده سال گذشته، یازده زن ناپدید شده اند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 458
به نظر می رسد این کتاب، با الهام از شخصیت پوآرو آگاتا کریستی نوشته شده است و بسیاری از توصیفات پوری کاملا انسان را یاد پوآرو می اندازد. بطور خلاصه با یک پوآرو هندی طرف هستید. همه کسانی که...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 236

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *