این عکس من است

آخرین ویرایش: 9 ماه قبل
این عکس من است (nbookcity.com)

دانلود کتاب این عکس من است

کتاب این عکس من است گزیده‌ی شعرهای مارگارت اتوود است که توسط شهاب مقربین به فارسی ترجمه شده است.

مارگارت النور اتوود در واقع نام کامل نویسنده تحسین شده کانادایی است. او در طول زندگی حرفه‌ای خود رمان‌ها، مجموعه‌های شعر و آثار غیرداستانی زیادی نوشته است.

نویسنده کتاب این عکس من است در طول زندگی حرفه‌ای‌اش بیش از ۵۵ جایزهٔ ملی و بین‌المللی کسب کرده‌ است و درجات افتخاری متعددی از دانشگاه‌های مختلفی همچون دانشگاه آکسفورد و سوربن و کلمبیا دریافت کرده‌ است. همچنین او موفق به دریافت جایزهٔ بوکر و Hammett برای رمان آدمکش کور شد.

خلاصه کتاب

کتاب این عکس من است ترجمه‌ی گزیده‌ای از شعرهای مجموعه‌ی خوردنِ آتش است که خود گزیده‌ای‌ است از شعرهای اتوود در فاصله‌ی سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۹۵. شعرها در این کتاب، به‌ترتیب، برحسب زمان انتشارشان قرار گرفته‌اند تا خواننده بتواند با سِیر تحولات شعریِ شاعر نیز آشنا شود. دوست‌ داران شعر جهان را به خواندن این اثر دعوت می‌کنیم.

اولین اثر مارگارت اتوود که به شکل گسترده و عمومی وارد بازار نشر شد، مجموعه‌ای از اشعار او بود که در سال ۱۹۶۶ به چاپ رسید. از آن روز تاکنون، اگرچه نوشتن رمان دغدغه‌ی اصلی او بوده و غالباً با این عنوان شناخته می‌شود، اما چندین کتاب شعر و داستان کوتاه نیز منتشر نموده است. در اوایل دهه‌ی ۶۰ میلادی که ریشه‌یابی علل حس حقارت کانادایی‌ها به یکی از بحث‌های روز محیط‌های آکادمیک بدل شده بود، مارگارت اتوود مطالعه در فرهنگ کشورش را آغاز کرد.

او این موضوع را با محوریت پاسخ به این پرسش که «چرا کانادا نویسنده ندارد؟» شروع کرد، اما خیلی زود به این نتیجه رسید که کانادا نویسندگان زیادی دارد، اما فرهنگ مهاجرنشین همواره نسبت به حضور آن‌ها بی‌اعتنا بوده است. این بی‌توجهی به استعدادهای کشور برای اتوود عجیب و ناامیدکننده می‌نمود و باعث شد با نگارش یک اثر غیرداستانی به نام «بقا: راهنمای موضوعی برای ادبیات کانادا» به بررسی حس حقارت در میان اهالی کانادا بپردازد.

نتیجه‌ی جالب‌ توجه اتوود از نگارش این کتاب آن بود که هر کشوری در دل خود نمادی یگانه و وحدت‌بخش دارد و نماد کانادا، بقا است؛ برای کاشفین اولیه، بقا در معنای فیزیکی آن و سپس بقای فرهنگی در برابر نفوذ فراگیر آمریکا. پشت جلد کتاب این عکس من است آمده:

حقایق روشن این جهان، از خلال اشک ها دیده می شود، پس چرا می گویی مشکل از چشم های من است؟ به روشنی دیدن، بی آنکه لرزه بر اندامت افتد. بی آنکه روی برگردانی، عذابي اليم است. چنان که انگار چشم های بسته در فاصله ی دواینچی خورشید، باز شوند. چه می بینی آنگاه؟ کابوس؟ وهم؟ خيال ؟ چه می شنوی؟ تیغ بر تخم چشم، بریده ای از فیلمی قدیمی ست. اما حقیقت نیز هست. گواه آن، چیزیست که تو باید تحمل کنی.

کتاب این عکس من است حاوی شعرهای تکان دهنده و سورئال از عکس ها، شرایط سخت و موضوعاتی که نوشتن درباره‌ی آنها شهامت می‌خواهد. مثل: مرگ پدر، مادربزرگ درحال احتضار و … بی شک از غرق شدن در این شعرها لذت می‌برید!

بخشی از متن کتاب

این را چند وقت پیش گرفته اند/ اول به نظر می رسد چاپش بد باشد:/ خطوط محو و رگه های خاکستری با کاغذ آمیخته اند/ بعد که با دقت وارسیش می کنی، می توانی چیزی را در گوشه سمت چپ ببینی/ چیزی شبیه یک شاخه: بخشی از یک درخت / (بلسان یا صنوبر) پدیدار می شود و در سمت راست، کمی بالاتر/ آنجا که باید شیبی ملایم باشد، یک خانه چوبی کوچک…

در پس زمینه، دریاچه ای هست و در پشت آن، تپه های پست./ (این عکس را یک روز بعد از آن گرفته اند که من غرق شدم. / من در دریاچه ام، جایی در وسط عکس / درست در زیر سطح. مشکل بشود گفت دقیقا / کجا هستم، یا گفت/ چه اندازه بزرگ یا چه اندازه کوچکم: تاثیر آب بر نور / اعوجاج است. / اما اگر زمانی کافی بنگری/ عاقبت مرا می بینی.)

یکبار مردی به من گفت: بچه‌ها نباید قرمز بپوشند. دختران جوان نباید قرمز بپوشند. در بعضی از کشورها قرمز رنگ مرگ است، در بعضی دیگر رنگ شهوت، در بعضی جنگ، در بعضی خشم، در بعضی قربانی کردن. دختر باید خود حجاب باشد، سایه‌ای بی‌رنگ، پریده‌ رنگ مثل تصویر ماه در آب، مخاطره‌ آمیز نه. او باید سکوت کند و از کفش قرمز، جوراب قرمز و رقصیدن بپرهیزد. رقصیدن با کفش قرمز تو را می‌کُشد. اما رنگ قرمز، حق طبیعیِ ماست، رنگ لذت پُر از هیجان و رنج سرریز که ما را به هم پیوند می‌دهد.

نقد کتاب این عکس من است

شاعر کتاب این عکس من است در ایران بیشتر به خاطر داستان‌هایش شناخته شده است. اما از اهمیت شعرهای مارگارت اتوود نیز نمی‌توان چشم پوشید. از سال ۱۹۶۱ به این سو و بیش از ۵۰ اثر در زمینه های شعر، رمان، داستان کوتاه، داستان کودکان و مقاله های انتقادی منتشر کرده است که از این میان، یازده عنوان به مجموعه‌های شعر و شش عنوان به گزیده شعرهای او اختصاص دارد.

آثار او اغلب مسائل اجتماعی، سیاسی، جنسیتی و زیست محیطی را در بر می‌گیرند. توجه به هویت فردی به ویژه هویت فردی زنان در روابط اجتماعی و انسانی نیز از دغدغه‌های همیشگی او در آثارش به شمار می‌آید. بهره‌گیری از افسانه ها و اسطوره ها و آیین ها در شعرهای او چشمگیر است.

شعرهای کتاب این عکس من است موضوعات زیادی را دربر می‌گیرد. فضای سورئال و وهم آلود شعرها نیز بسیار دوست داشتنی است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 127 بار

Margaret%20Atwood%20 %D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%88%D8%AF 1

عنوان کتاب: این عکس من است

گزیده ی شعرها

شاعر: مارگارت اتوود

برنده جایزه ی فرانتس کافکا در سال 2017

برنده جایزه ی استوریاس در سال 2008

مترجم: شهاب مقربین

تعداد صفحات کتاب: 117 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 4.9 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

آثار کارول اس پیرسون متأثر از تجربه شخصی و نیز تجربه حرفه‌ای سطح بالای او است. کارهای او به واسطهٔ افزایش هوش داستانی، به مردم سراسر دنیا کمک کرده تا هدف خود را بیابند و زندگی موفق‌تری داشته باشند...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 587
کتاب زندگی در سایه اساطیر مجموعه مقالاتی از اسطوره شناس مشهور آمریکایی، جوزف کمبل است که در اصل به صورت سخنرانی در گردهمایی بنیاد کوپر بین سالهای ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۱ ارائه شد...
بروزرسانی: 10 ماه قبل
تعداد بازدید: 206

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *