بالزاک و خیاط کوچولوی چینی

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
بالزاک و خیاط کوچولوی چینی (nbookcity.com)

دانلود کتاب بالزاک و خیاط کوچولوی چینی

کتاب بالزاک و خیاط کوچولوی چینی، رمانی بامزه، تأثیرگذار، زیرکانه و به طور کلی لذت بخش از دای سیجی است.

سیجی این رمان را در سال ۲۰۰۱ در انتشارات گالیمار منتشر کرد که با استقبال عمومی مواجه شد. به فاصلهٔ کمتر از دو ماه از چاپ کتاب، صدهزار نسخه از آن به فروش رفت و کمی بعد به چند زبان ترجمه شد. فیلمی سینمایی نیز با اقتباس از رمان و به کارگردانی خود نویسنده در سال ۲۰۰۲ روی پرده رفت. آنچه دای سیجی روایت می‌کند اغلب بسیار تلخ و ناگوار است اما او با شگردهای خود و با روایتی طنز زندگی دشوار شخصیت‌هایش را تعریف می‌کند.

بخش اعظم آن‌چه بر راوی و دوستش لوئو می‌گذرد، سرگذشت شخصی نویسنده است. اما خود نیز قربانی انقلاب فرهنگی و بازپروری در دوره حکومت مائوتسه تونگ بوده است. رمان بستری تاریخی- سیاسی دارد و مائو شخصیت منفی پشت پرده‌ای است که هرچه بر سر شخصیت‌ها آمده است و می‌آید به خاطر نظریه‌ پردازی‌های اوست. ولی با این‌ حال، مضمون اصلی رمان نه سیاست‌های مائوست، نه انقلاب فرهنگی و نه بازپروری جوانان چینی.

خلاصه کتاب

کتاب بالزاک و خیاط کوچولوی چینی روایت یک قصه‌ پرداز ماهر است که به‌ خوبی از عهدهٔ جذب خوانندهٔ خود بر می‌آید. دو نوجوان چینی در زمان انقلاب مائو به جرم روشنفکر بودن، برای کار اجباری به روستایی می‌روند. آنها آنجا با دختری زیبا و ساده که به خیاط کوچولو معروف است آشنا می‌شوند. یکی از پسرها به نام لوئو عاشق دختر می‌شود اما دلش می خواهد دختر باسواد شود. برای همین با سختی و پنهانی شروع به آموزش دختر می‌کند و به طور مرتب از قصه های بالزاک برایش می‌خواند.

بالزاک و خیاط کوچولوی چینی به‌ واقع قصهٔ عشق است؛ عاشقانه‌ای در بستری تاریخی. و نیز کتابی است در ستایشِ کتاب‌ها یا به گفتهٔ نویسنده‌اش «ادای احترامی به ادبیات». دای سیجی در جایی گفته‌ است: «من هیچ‌گاه قصد نظریه‌ پردازی دربارهٔ انقلاب فرهنگی را نداشتم، بلکه می‌خواستم داستانی دربارهٔ عشق و دوستی بین سه نوجوان روایت کنم که به‌ صورت مخفیانه و خدعه‌ آمیز ادبیاتی سانسور شده را کشف می‌کنند.» در زمان انقلاب فرهنگی چین، مائو تسه تونگ، آگاه از قدرت ادبیات به‌ مثابهٔ نیروی محرکی اجتماعی، سیستم کنترل تازه‌ای را به راه می‌اندازد تا از تولیدات ادبی بکاهد.

او آثار ادبی مغایر با مکتب سیاسی حاکم را سانسور و ممنوع می‌کند؛ این عمل سرکوب و خفقان جامعهٔ ادبی، روشنفکران و نویسندگان چین و ممنوعیت کتاب‌های ادبی بسیاری را در پی داشت. دای سیجی این ممنوعیت‌ها را دستمایهٔ رمان خود قرار می‌دهد و با طنزی تلخ از زندگی سخت مردم و به‌خصوص جوانان در این دوره می‌گوید. قصه بر نیروی کلمات به‌مثابهٔ سلاحی شکست‌ ناپذیر علیه ممنوعیت‌های پوچ و بیهوده و نظام‌های توتالیتر صحه می‌گذارد.

رمان بالزاک و خیاط کوچولوی چینی نمونه‌ای است واقعی از اثری ادبی که با نیروی کلماتش درسی تحسین‌انگیز دربارهٔ امید به خواننده می‌دهد و به افشاگری دربارهٔ تمامی شکل‌های توتالیتاریسم، استبداد و تعصب می‌پردازد. از دیگر ویژگی‌های نثر دای سیجی طنز همیشه‌حاضر در روایت اوست که از زندگینامه‌ای تراژیک، داستانی جذاب و پر کشش می‌سازد.

بخشی از متن کتاب

این برگزیده خوشبخت، این اولین رهاشده از بین حدود صد جوان به بازپروری آمده در کوهستان ما، که می توانست باشد؟ این سؤال دست کم تا نیمه شب ما را عذاب داد روحمان را شکنجه داد، در بیداری تب آلودی نگاهمان داشت و از حسادت درونمان را خورد و فرسود تختهای هتل داغ شده و خوابیدن رویشان غیر ممکن بود. هر چه نام تمام  پسرها به جز پسران بورژوا مثل بینوکلار یا پسران دشمنان خلق مثل خودمان را برمی شمردیم باز هم موفق نمی شدیم نام این خوش شانس را حدس بزنیم.

فردای آن روز در راه بازگشت به این زن برخوردم که برای نجات پسرش آمده بود این اتفاق درست قبل از بالارفتن کوره راه و ناپدید شدنش در میان ابرهای سفید کوههای بلند رخ داد زیر پایمان سراشیبی وسیعی پوشیده از گورهای تبتیان و چینی ها قرار داشت خیاط کوچولو مایل بود محل دفن جد مادری اش را نشانمان بدهد. ولی من زیاد از گورستانها خوشم نمیآمد برای همین گذاشته بودم بدون من به جنگل سنگهای گور بروند که بعضی تا نیمه در خاک مدفون و بعضی دیگر با علفهای پرپشت پنهان شده بودند.

طبق معمول گوشه ای از جاده زیر برآمدگی صخره ای برجسته با شاخه های درخت و برگهای خشک، آتشی روشن کردم و از کیسه ام چند سیب زمینی درآوردم و لای خاکستر گذاشتم تا برشته شوند. همان وقت بود که زن نشسته روی یک صندلی چوبی پیدایش شد که با دو تسمه به پشت مرد جوانی بسته شده بود. چیزی که در این وضعیت بسیار خطرناک غیر عادی و عجیب بود آرامش تقریباً غیرانسانی زن بود. طوری بافتنی می بافت که انگار در بالکن خانه اش نشسته است.

او، زنی باریک اندام بود و کتی به رنگ سبز تیره از جنس مخمل کبریتی و شلواری بژ و یک جفت کفش پوستی نرم تخت صاف سبز کم رنگ پوشیده بود. وقتی باربرش به ارتفاعی رسید که من آنجا بودم، خواست توقفی بکند و صندلی را روی صخره ای چهارگوش گذاشت. زن به بافتنی بافتن ادامه داد بی آنکه از صندلی اش پایین بیاید یا نگاهی به سیب زمینیهای برشته ام بیندازد یا جمله ی محبت آمیز کوچکی به باربرش بگوید. با تقلید لهجه محلی از او پرسیدم دیشب در هتل شهر اقامت داشته؟

با یک سر تکان دادن ساده حرفم را تصدیق کرد و بعد بافتنی اش را ادامه داد. زنی خوش پوش و احتمالاً ثروتمند بود که ظاهراً هیچ چیز نمی توانست باعث تعجبش شود. با یک شاخه درخت یک سیب زمینی از لای خاکسترها برداشتم و به آرامی به آن ضربه زدم تا خاک و خاکسترهایش بریزند تصمیم گرفتم تلفظم را عوض کنم…

نقد کتاب بالزاک و خیاط کوچولوی چینی

آشنایی با مصیبت های چین تحت سلطه مائو _ قبل از اعمال سیاست درهای باز بعد از مائو _ و همچنین به تصویر کشیدن اولین قدم های گذار از سنت به مدرنیسم در جامعه دهه هفتاد میلادی چین، درون مایه داستان بالزاک و خیاط کوچولوی چینی است. در ضمن نگاه طنزی هم به تفکرات کمونیستی قشر بی سواد و شخص مائو دارد.

از جمله اقدامات مائو می توان به قتل عام گنجشکان، ببرها و کارخانه خانگی فولاد اشاره کرد که بر طبیعت و مسائل زیست محیطی اثرات مخربی داشت و انسان ها هم از این قضیه متأثر شدند. یکی از کارهای عجیب مائو، فرستادن بچه های خانواده های بورژوا و مخالف افکار کمونیستی (که عمدتا شهرنشین بودند) به روستاها بود تا در روستاها کار کنند و شاهد درد و رنج طبقات ستم دیده باشند و به سمت کمونیسم هدایت شوند.

بچه های ١٢سال به بالا مخصوصا نوجوانان هدف این بازپروری بودند. این کتاب داستان بازپروری نویسنده و دوستش می باشد، داستانی که جالب، قابل تأمل و در مواردی دردناک است. اگرچه که به نظرم نویسنده تمایلات پررنگ غرب گرایانه دارد و یک طرفه همه اتفاقات آن سالها را قضاوت کرده ولی با این وجود کتابی است که ارزش خواندن دارد.

اگر دنبال خواندن یک داستان نه چندان بلند و البته جذاب که خیلی هم فکر و اعصابتان را به هم نریزد و کمی خنده دار می گردید، پیشنهاد می کنیم کتاب بالزاک و خیاط کوچولوی چینی را از دست ندهید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 229 بار

Dai%20Sijie%20 %D8%AF%D8%A7%DB%8C%20%D8%B3%DB%8C%D8%AC%DB%8C

عنوان کتاب: بالزاک و خیاط کوچولوی چینی

جز برترین کتاب ها درباره کتاب ها

نویسنده: دای سیجی

مترجم: الهه هاشمی

تعداد صفحات کتاب: 164 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.39 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

هوشنگ مرادی کرمانی در کتاب خمره داستان بچه‌های مدرسه یک روستا را روایت می‌کند. خمره‌ای که بچه‌های مدرسه از آن آب می‌نوشند شکسته است و قابل استفاده نیست. مسئولان مدرسه، دانش‌آموزان و حتی اهالی در تلاش هستند تا این مشکل را برطرف کنند. در این مسیر، ماجراهایی...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 4834
در داستان کتاب قصر آبی، ولنسی دختری است که در اوایل دهه ۱۹۲۰ در شهری واقع در اونتاریوی کانادا زندگی می‌ کند. شهر دیروود؛ که تخیلی و ساخته‌ی نویسنده است. ولنسی ۲۹ ساله است...
بروزرسانی: 4 هفته قبل
تعداد بازدید: 10179

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *