ترور مارگارت تاچر

آخرین ویرایش: 1 سال قبل
ترور مارگارت تاچر (nbookcity.com)

دانلود کتاب ترور مارگارت تاچر

برخی از داستان های کتاب ترور مارگارت تاچر برگرفته از مشاهدات عينی نويسنده در دوران اقامت چهارساله اش در شهر جده عربستان است.

آثار هیلاری منتل دارای عناصر پست‌ مدرن از جمله پایان غیرقابل‌ تصور، گسستگی مطالب و نبودِ زنجیره داستانی‌اند که شرایط اجتماعی دنیای حاضر را بازنمایی می‌کنند. داستان‌ های او جوهره و لحن مخصوص خودش را دارند. منتل گاهی با سبک نگارش فاخر و بی‌شاخ‌ وبرگ مخاطب را مجذوب می‌کند و گاهی هم با پیچیده‌گی هایش.

او نویسنده‌ای باهوش، بامزه و بسیار فروتن است که مخاطب را به ستایش وامی‌دارد. کتاب پیش رو مجموعه داستان‌ کوتاهی با محوریت شخصیت «مارگارت تاچر»، سیاست‌ مدار معروف انگلیسی است که رویکرد منتل را هم به این چهره سیاسی به‌ خوبی نشان می‌دهد.

خلاصه کتاب

کتاب پیش رو نوشته هیلاری مانتل، از 10 داستان کوتاه با محوریت «زندگی روزمره و دغدغه‌ های فردی و اجتماعی انسان مدرن» تشکیل شده‌ است. اما در این مجموعه دو داستان «پوزش بابت مزاحمت» و «ترور مارگارت تاچر» بیشترین حاشیه‌ها را با خود به همراه داشته است.

داستان اول برگرفته از مشاهدات عینی نویسنده در دوران اقامت چهار ساله وی در شهر جده عربستان است. برای غربی‌ها در کشورهایی نظیر عربستان که سنت‌ های خود را با عقاید دینی پیوند داده‌اند یکی از مهمترین و عجیب‌ترین مسائل «وضعیت زنان» در این کشورهاست.

از آنجایی که بسیاری از رسوم فرهنگی و کهن‌ الگوهای برگرفته از پیشینه سنتی اعراب با شریعت اسلام پیوند خورده‌ است، هرگونه تلاشی برای تغییر در این سنت‌ها به مثابه تلاش برای بدعت‌ گذاری در مذهب تلقی شده و در نتیجه عقیم می‌ماند. مشکلات و محدودیت‌های زنان و ظلم‌ هایی که از جانب مردان نسبت به آنها در جامعه مرد سالار عربستان تحمیل می‌شود دستمایه اصلی منتل برای نوشتن این داستان بوده ‌است.

اما داستان دوم، ترور مارگارت تاچر، به سالهای دهه هشتاد میلادی باز می‌گردد. زمانی که برای اولین‌ بار در تاریخ بریتانیا یک زن به‌ مقام نخست‌ وزیری رسید. از نیمه‌ی قرن بیستم، در کشورهایی که مستعمره بریتانیایی‌ها و به نوعی بخشی از خاک این کشور محسوب می‌شدند، جنبش‌های استقلال طلبی به طرق و انحاء مختلف گسترش یافت.

از هندوستان عصر گاندی گرفته تا ولز امروز هر مستعمره‌ای به فراخور فرهنگ و بافت سنتی خود شیوه‌ای خاص از نافرمانی مدنی و مبارزه‌ی استقلال طلبانه را در پیش گرفتند.

انتشار کتاب ترور مارگارت تاچر جنجال زیادی در بریتانیا ایجاد کرد و ارگان‌های مطبوعاتی حزب محافظه کار (که تاچر رهبر آن بود) با مضحک و وحشتناک خواندن این اثر خواهان پیگیری تحقیقات جنایی در مورد این داستان شدند و از پلیس خواستند که منبع الهام خانم هیلاری منتل برای نگارش این داستان را کشف و بررسی کند!

هیلاری نویسنده معروف انگلیسی می‌باشد که تاکنون جایزه های معتبری در زمینه ادبیات چون جایزه بوکر را برده است. این نویسنده برای داستانش از تمام اتفاقات دوران 88 ساله تاچر و ماجرای ترور او را برای پرداخت داستانی انتخاب کرده است. البته ترور تاچر توسط نیروهای روسی در دوران جنگ سرد موضوعی تاریخی نیست که اتفاق افتاده باشد بلکه موضوعی است که چندی پیش با انتشار اسناد محرمانه انگلستان درباره سال‌ 1983 افشا شد که روس‌ها چنین قصدی داشته‌اند.

در کتاب ترور مارگارت تاچر نویسنده به عنوان یک راوی و شاهد عینی ماجرا به سال 1983 می‌رود و از ماجرای ترور ناکام تاچر می‌گوید. نکته جالب درباره این داستان رویکرد نویسنده‌اش به تاچر به عنوان نخست وزیر سابق کشورش است. او در مصاحبه‌ای با صراحت نفرت و البته شگفتی خود را از ضد فمینیستی بودن تاچر عنوان می‌کند و می‌گوید او زنی روانی بوده که ادای جنس مخالف خود را در می‌آورده است!

بخشی از متن کتاب

او تنها ایستاده و بند کیفش دور آرنجش افتاده بود. برگه هایش را هرچه بودند گم کرده بود. جوری نگاه میکرد انگار برای چیزی در صف ایستاده است. صاحب بار در مسیر رقصان راه میرفت و میگفت خیلی خوب و با روش نجیبانه ای پیگیری کردید، آقا وقتی از کنار نیکولت رد شد دیدم نیکولت مشت هایش را جمع کرد، پاهایش را از خشم کمی نسبت به هم فاصله داد و با چابکی نظامی، یک قدم به سمت دیوار برداشت و ساعدش را محکم جلوی شکم کوچکش گرفت.

آن شب پدرم، مادرم را به گوشه ای برد. مادرم با حرکات کوچک بی منظوری در راه رفتن از او فاصله می گرفت و او مجبور بود مادرم را در سالن و آشپزخانه دنبال کند و بگوید به من گوش کن لیلیان. من به دستشویی رفتم و کابینت دستشویی را نگاه کردم. معمولاً از این کار اجتناب میکنم چون فکرش هم حالم را به هم میزند. چیزهایی که آنجا بود را مرتب کردم؛ یک بطری کوچک روغن زیتون، پماد لجن دریایی، بسته ای چسب زخم، چند قیچی که انتهایشان گرد بود و لکه های زنگار بر تیغه هایشان دیده میشدند.

و بسته ای بانداژ در سلفون. وسایل مربوط به صدمات بیشتر از آن بودند که تصورش را میکردم. مقداری پنبه از بسته ای درآوردم، گلوله کردم و در گوش هایم گذاشتم. به طبقه پایین رفتم و به پاهایم نگاه کردم که مانند پیشاهنگی جلوتر از من حرکت می کردند. با اینکه قابی شیشه ای روی در آشپزخانه وجود داشت، داخل آشپزخانه را نگاه نکردم. پس از مدت کوتاهی لرزشی زیر پاهایم حس کردم و گویی تمام خانه در حال لرزیدن بود.

به آشپزخانه رفتم. پدرم آنجا نبود و سریع نتیجه گرفتم باید یواشکی از در پشتی بیرون رفته باشد. اتاق غرق صدای نامشخص گرمب گرمب بود. مادرم محکم بر گوشه میز آشپزخانه و ظرف ضد حرارتی میکوبید که همیشه شام پدر را گرم نگه میداشت. ظرف از شیشه بسیار محکمی ساخته شده بود و زمان زیادی طول میکشید تا بشکند. در آخر، وقتی ظرف خرد شد، مادرم خرده شیشه ها را روی زمین رها کرد و با شتاب از کنار من گذشت و به طبقه بالا رفت.

به گوشهایم اشاره کردم تا به او بفهمانم نتوانستم تفسیری از شرایط داشته باشم. در تنهایی خرده شیشه های ظرف را جمع کردم و روی میز گذاشتم. چون انبرکی با خود نداشتم، تکه های شیشه را با ناخن هایم از لای کاشیها برداشتم. این جزئیات کار، زمان تقریباً زیادی گرفت. همان طور که آن غروب ساکت، بدون اهمیت حضور من در حال گذر بود، تکه های شکسته شده را کنار هم قرار دادم و شکل پیازها و هویج هایی را کامل کردم که ظرف با آنها تزیین شده بود، بقیه کار را برای مادرم گذاشتم.

نقد کتاب ترور مارگارت تاچر

نویسنده کتاب ترور مارگارت تاچر، درباره تاچر گفته است که ویرانی‌ های طولانی مدتی برای انگلستان به ارمغان آورده و هیچ وقت به او رای نداده است و به عنوان یک شهروند از وجود او و از کارهایش رنج می‌برده اما به عنوان یک نویسنده از نوشتن درباره او سود برده است!

مانتل همچنین درباره این اثر گفته است از 30 سال پیش قصد چنین داستانی را داشته اما منتظر مرگ تاچر بوده است تا آرزوی او برای انتشار این داستان محقق شود و مرگ تاچر راه را برای این نویسنده باز کرد تا یک داستان از ترور نافرجام او بنویسد.

«مانتل» در این مجموعه، همان شخصیت پردازی های جذاب و نگاه بی تعارف و هوشمندانه ای را ارائه می کند که از ویژگی های اصلی آثار او به شمار می آیند. داستان های این مجموعه به موضوعاتی همچون دوری از خانه، مشکلات خانوادگی، خیانت های غیرمنتظره و مرگ های ناگهانی می پردازند و با به تصویر کشیدن بطن زندگی انسان، مفاهیمی همچون ازدواج، طبقات اجتماعی، خانواده و روابط انسانی را در مرکز توجه قرار می دهند.

کتاب ترور مارگرات تاچر اثری پیش بینی ناپذیر، متنوع و گاها شوکه کننده است که به روش مخصوص هیلاری مانتل، تشویشی هیجان انگیز را در مخاطبین پدید می آورد.

کتاب ترور مارگارت تاچر با پیچ و خم ها و زبانی تأثیرگذار، اثری جذاب از نظر سینمایی و نبوغ آمیز است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 221 بار

Hilary%20Mantel%20 %D9%87%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20%D9%85%D9%86%D8%AA%D9%84

عنوان کتاب: ترور مارگارت تاچر

برنده جایزه آئودی برای داستان کوتاه سال 2015

نامزد مدال اندرو کارنگی سال 2015

از کتاب های پرفروش نیویورک تایمز

جز برترین آثار داستانی دهه 2010 به انتخاب نیویورک تایمز

نویسنده: هیلاری مانتل

مترجم: زهره مهرنیا

تعداد صفحات کتاب: 131 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 11.73 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب نردبان شکسته ، تفسيری بديع و آموزنده از دو جلد اول مثنوی شريف، به قلم استاد فرزانه عبدالحسین زرین کوب است. او درباره‌ی مولانا گفته: «اگر مولانا در عصر ما می زيست، شايد در کسوت يک مهاتما گاندی، يک مهاتما گاندی مسلمان، منادی يک حيات تازه برای تمام عالم می شد.
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 2671
در یک بعد از ظهر یکشنبه در کالیفرنیای جنوبی، برت کازینز به شکل ناخوانده به مهمانی فرانی کیتینگ می رود. برت قبل از غروب خورشید، بوسه ای بر لبان مادر فرانی، یعنی بورلی، می زند و باعث از هم پاشیده...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 280

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *