در باب آنارشیسم

آخرین ویرایش: 1 هفته قبل
در باب آنارشیسم (nbookcity.com)

دانلود کتاب در باب آنارشیسم

اثر پیش رو یکی از بهترین و عمیق ترین کتاب های نوآم چامسکی است. خواندن کتاب در باب آنارشیسم را به کسانی که دل در گرو آزادی دارند توصیه می‌کنیم.

چامسکی از برجسته‌ترین متفکران بزرگ و زنده حال حاضر جهان است. او را پدر زبان شناسی نوین می‌دانند و دیدگاه های سیاسی او همواره مناقشه برانگیز و صریح بوده‌اند. او فعالی سیاسی – اجتماعی و منتقدی خستگی ناپذیر است. از او آثار متعددی در زمینه های مختلف مانند فلسفه سیاسی و زبان شناسی منتشر شده‌ است.

نویسنده معانی آنارشیسم و بنیادهای اندیشه آنارشیستی را به‌صورت مجمل مرور می‌کند. آنارشیسم صورتی رادیکال از تردید و تشکیک از ساختارهای استیلا، اقتدار و سلسله‌ مراتب در زندگی انسانی است؛ از خانواده‎‌های پدرسالار در سطح خرد تا نظام امپریالیستی در سطح کلان. این کتاب با نفی مفهوم پرداری آنارشیسم در مقام اندیشه‌ی صلب و با به بحث گذاشتن خطوط تداخل و خلط میان آنارشیسم و سوسیالیسم، می‌کوشد تا چالشی ایجاد کند، ذهنی را برانگیزاند و الهام‌بخش باشد.

خلاصه کتاب

نویسنده کتاب در باب آنارشیسم، در نقش سفیرِ گونه‌ای از آنارشیسم ظاهر می‌شود که گویی دیرزمانی است از یادها رفته؛ آنارشیسمی که تاریخی دارد و خود به آن تاریخ آگاه است، که تا همین امروز ثابت کرده شکل دیگری از جهان امکان پذیر است. او نخستین‌بار در مقام یک کودک و در نیویورک، پیش از آنکه جنگ دوم جهانی موفق شود دوگانهٔ مانوی سرمایه‌داری – کمونیسم را به دین مدنی بی‌قید و شرط ایالات متحده مبدل کند، با آنارشیسم مواجه شد.

در ردیف کتاب‌ها، او نه فقط با مارکس، که با باکونین نیز آشنا شد. او شاهد بود که چطور طبقهٔ سرمایه دار، با ساختن شبکه‌ای از تأمین اجتماعی و پذیرش نسبی اتحادیه‌ها توانست از ویرانه‌ های عصر رکود رها شود. صهیونیسمی که او در معرض آن قرار داشت، نه یک اشغال‌گر نظامی مانند اسراییل، که درخواستی بود برای ایجاد کمون‌ های اشتراکی کشاورزی.

اصولی که نوآم چامسکی تمایلات آنارشیستی خود را بر اساس آنها تعریف می‌کند، رشتهٔ تسبیحی را تصویر می‌کند که نظریه‌ پردازان لیبرتارینی مانند گودوین و پرودون را با حشاشین ابتدای سدهٔ نوزدهم و سایق‌ های جنبش انانیموس امروزی پیوند می‌دهد: قدرتی که به راستی توسط ارادهٔ محکومانش تعدیل و تشریع نشده باشد، باید سرنگون شود. به بیانی دقیق‌تر، چنین قدرتی می‌باید از نو سازمان یابد.

بدون نخبگان حریصی که با تبلیغات و استفاده از زور از حقوق و برخورداری‌های خود دفاع می‌کنند، کارگران می‌توانند خود زمام کارخانه‌ هایشان را به دست گیرند و اجتماعات می‌توانند نیازهای اولیهٔ همگان را برآورده کنند. تمام تاکتیک‌ های آنارشیستی به یک اندازه اخلاقی یا حتی کار نیستند، اما همگی از همین امید مشترک نشئت گرفته‌اند. کتاب در باب آنارشیسم را به پژوهشگران حوزه‌های علوم سیاسی و فلسفه پیشنهاد می‌کنیم.

بخشی از متن کتاب

اورول کمی جلوتر این نتیجه گیری را آشکارا بیان میکند: «حکومتی که بچه های پانزده ساله را با تفنگ های چهل ساله به خط مقدم میفرستد و سربازان رشیدتر و اسلحه های جدیدتر خود را در پشت جبهه نگه میدارد، روشن است که از انقلاب بیشتر میترسد تا از فاشیستها. سیاست بزدلانه جنگ در شش ماه گذشته به همین منوال بود و با چنین سیاستی همه قبول داشتند که جنگ به زودی پایان میگیرد».

۵۳ روایت جکسون از این رویداد، با نادیده گیری ها و پیش فرض هایش، نشانگر آن است که او احتمالاً با این دیدگاه موافق است که بزرگترین خطر برای اسپانیا پیروزی احتمالی انقلاب بوده است. ظاهراً جکسون روایت اورول را تا حدی بی اعتبار میداند زیرا درباره ی آن میگوید: «خوانندگان باید ادعای صادقانه اورول را که خود میگوید اطلاعات بسیار کمی از پیچیدگی های سیاسی این نبرد داشته» همواره مدنظر داشته باشند.

این اظهار نظر عجیبی است. یک دلیل آن اینکه تحلیل های اورول از پیچیدگی های سیاسی این نبرد پس از گذشت سی سال همچنان به خوبی تاب آورده است؛ اگر نقصی در آن هست، احتمالاً در تمایل او به پررنگتر کردن نقش POUM در مقایسه با آنارشیستها است که البته با در نظر گرفتن این واقعیت که او عضوی از شبه نظامیان POUM بوده چندان هم عجیب نیست.

افشاگری های او درباره طرهاتی که در آن زمان در نشریات استالینیست و لیبرالی منتشر میشد، بسیار دقیق و به جا بود. یافته های جدید هم جای چندانی برای به چالش کشیدن واقعیات و تفسیرهایی که او در زمان اوج کشمکشها ارائه کرده بود نمی گذارد. البته این درست است که اورول به «ناآگاهی سیاسی» خودش معترف است. آنجا که درباره ی شکست نهایی انقلاب در ماه مه مینویسد، می گوید…

نقد کتاب در باب آنارشیسم

کتاب در باب آنارشیسم، اولین بار در سال 2005 منتشر شد. این کتاب از نگرشی پرده برمی دارد که باعث شده چامسکی در طول زندگی حرفه ای خود به شکلی جسورانه و بدون ترس، مشروعیت نهادهای قدرت را زیر سوال ببرد. چامسکی در این مقاله های آموزنده، به یکی از بدنام ترین (در نظر ساختارهای قدرت) ایدئولوژی ها یعنی آنارشیسم می پردازد و آنرا به عنوان اساس تفکر سیاسی خود در نظر می گیرد.

آنارشیسم مدنظر چامسکی، به شکل متمایزی مثبت نگر و برابری خواه است و به جای قدرت متمرکز در یک فرد، بر قدرت جمعی تأکید دارد. کتاب در باب آنارشیسم، اثری بسیار خواندنی و جذاب برای هر کسی است که به دنبال تحلیلی دقیق و جامع از شرایط کنونی انسان و همچنین به دنبال پرداختی هوشمندانه و منسجم به مفهوم آنارشیسم است.

در باب آنارشیسم کتابی متحول کننده است که وجهی متفاوت از نویسنده ی پرفروش خود را نشان می دهد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 305 بار

Noam%20Chomsky%20 %D9%86%D9%88%D8%A2%D9%85%20%DA%86%D8%A7%D9%85%D8%B3%DA%A9%DB%8C

عنوان کتاب: در باب آنارشیسم

جز کتاب های سیاسی برگزیده

جزو برترین مجموعه مقالات

نویسنده: نوام چامسکی

مترجم: رضا اسکندری

تعداد صفحات کتاب: 206 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 21.87 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب در مورد پیرمرد رشته فروش سابق، گوریو است که دو دخترش را از هرچیزی در این دنیا بیشتر دوست دارد و به معنای واقعی کلمه حاضر است برای آن ها بمیرد. بابا گوریو برای دوست‌داران ادبیات کلاسیک جهان...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 3560
داستان چند گروه مختلف است که برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد این پرنده مشغول تحقیق و جست و جو می‌شود. این بخش از کتاب ماجرای هیجان انگیز و شیرینی در مورد رقابت این چند گروه را شامل می‌شود...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 169

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *