قصه های مجید

قصه های مجید (nbookcity.com)

دانلود کتاب قصه های مجید

کتاب قصه های مجید، شامل قصه‌هایی کوتاه از ماجراجویی‌های مجید است. مجید پسرکی کرمانی، لاغر و شیطان است که کتاب دوست دارد ولی از ریاضی بیزار است. هر قصه با ایجاد مشکلی شروع می‌شود، با پیگیری‌های مجید برای حل مسئله و در نتیجه درست کردن دردسرهای بیشتر ادامه می‌ یابد تا در نهایت مشکل به نحوی که همیشه خوشایند نیست، به سرانجام برسد. این داستان‌ها بر مبنای خاطرات نوجوانی نویسنده‌ی کتاب، هوشنگ مرادی کرمانی نوشته شده است. قصه‌های شیرین مجید فراتر از ایران در سطح جهانی مورد توجه خوانندگان قرار گرفت.

خلاصه کتاب

قصه های مجید، مجموعه داستانی است به قلم هوشنگ مرادی کرمانی که در پنج جلد به چاپ رسیده است. ماجراهای پسرکی حراف و در عین حال شیرین سخن است که بخاطر از دست دادن پدر و مادرش ، با مادر بزرگش زندگی می کند. نخستین چاپ این اثر در سال 1353 صورت گرفت و بعدها بر اساس آن مجموعه ای تلوزیونی به کارگردانی کیومرث پور احمد نیز ساخته شد. مجموعه ای که به دل کودکان و بزرگسالان خوش نشست و اکنون به بخشی از نوستالژی بینندگانش تبدیل شده است.

قصه های مجید نثری زیبا صمیمی و پر از ضرب المثل دارد نثری طناز و شیرین که از ویژگی های همیشگی نثر هوشنگ مرادی کرمانی بوده است. مجید نوجوانی است اهل مطالعه، که به سینما و بازیگری علاقه دارد و در عین حال ارزویش نویسنده شدن است. هر قصه ی این مجموعه در حقیقت به شرایط زندگی و سنت ها و آداب و رسوم مردم ایران اشاره میکند. نویسنده خود درباره ی این اثر گفته است که «قصه های مجید بر مبنای واقعیت از زندگی خود من نگاشته شده است ».

مروری بر داستان های کتاب

با نگاهی به قصه های مجید می‌توان تکرار چند عنصر در داستان‌ها را شناسایی کرد که به نوعی از زندگی شخصی مرادی کرمانی به داستان‌ها راه یافته‌اند. یکی از آن‌ها، موضوع بی‌کسی و یتیمی است و مقاومت در برابر تقدیر و مشکلات زندگی که در پرداختن به زندگی بچه‌هایی که پدر و مادر ندارند، نمود یافته است. عناصر داستانی بعدی، فقر شرافتمندانه و سبک زندگی روستایی هستند. داستان‎های کودک و نوجوان در دهه‌های 50 و 60 میلادی عموماً به فقر و اختلاف طبقاتی اشاره داشتند ولی مرادی کرمانی با دوری از مواضع سیاسی و اقتصادی رایج از هم‌نسلانش فاصله می‌گیرد.

او با پرهیز از شعارزدگی و استفاده از کلمات قلمبه‌سلمبه در داستان‌هایش و کمک گرفتن از طنز، نوشته‌هایش را از یکنواختی و تلخی نجات می‌دهد. در همه‌ی آثار مرادی کرمانی، رد پای فقر را می‌توان یافت. گرچه چگونگی بازتاب فقر در همه‌ی آثارش به یک شکل نیست. در برخی از داستان‌های قصه‌های مجید، نویسنده با کمک طنز از تلخی فقر می‌کاهد و توجه خواننده را به روایت داستانی جلب می‌کند. زبان ساده و روان داستان با استفاده از طنز، کلمات عامیانه و ضرب‌المثل‌های کرمانی خواننده را به دنبال کردن داستان ترغیب می‌کند. در برخی از داستانهای قصه های مجید تلخی فقر بر طنز متن پیشی می‌گیرد و با این‌که لبخندی بر لبان خواننده می‌نشیند، لحن اثر غمگین است و پایان داستان اندوهناک.

نقد کتاب قصه های مجید

داستان ها از طنزخوبی برخوردار است که با نثر عامیانه و زبان صمیمی به دل می نشیند. نوجوانان با خواندن این اثر متوجه می شوند که حتی مسائلی مانند فقر و یتیمی نمی تواند مانع انجام خیلی از کارها شود، و آنان را با نوجوانی خود ساخته و با اعتماد به نفس روبرو می سازد که از پس خیلی از کارها بر می آید. و همچنین نویسنده با انتخاب زبان عامیانه به زنده کردن و یاد آوری بسیاری از لغات، نکته ها، اصطلاح ها و ضرب المثل های شیرین و پر معنای زبان فارسی کمک می کند. قصه های مجید هم در یک مجلد و هم به صورت پنج جلد جداگانه منتشر شده است. نخستین جلد از این مجموعه در سال ۱۳۵۳ منتشر شده است و تاکنون 23 بار بازچاپ  شده است.

شاید به این کتاب ها نیز علاقمند باشید:

تعداد بازدید: 6,247 بار

Houshang%20Moradi%20Kermani%20 %D9%87%D9%88%D8%B4%D9%86%DA%AF%20%D9%85%D8%B1%D8%A7%D8%AF%DB%8C%20%DA%A9%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C 3

عنوان کتاب: قصه های مجید

مجموعه داستان های کوتاه

نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

تعداد صفحات کتاب: 683 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

کتاب حاضر را به دوستداران داستان‌ هایی با موضوع مهاجرت و رنج مهاجران پیشنهاد می‌کنیم. کسانی که به داستان‌ هایی با شخصیت هندی‌ها و پاکستانی ها علاقه دارند نیز با این کتاب ارتباط برقرار می‌کنند...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 169
شما با یک روایت مرموزانه منحصر به فرد طرف هستید که شاید بشود گفت در جاهایی داستان بنظر می رسد از منطق واقع گرایانه خود خارج شده است. این سبک نگارش بیش از هرچیز دیگری رمان...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 211

2 پاسخ

  1. سلام درود بر شما ها ‌‌‌عالی من ده تا سایت رفتم همه پیچوندن و یا که اصلا لینک دانلود نداشت
    این سایت عالیه به‌به

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *