مدیریت رفتارهای یکهویی

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
مدیریت رفتارهای یکهویی (nbookcity.com)

دانلود کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی

کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی اثر مشترک فردریک فانژه و شارل ادوارد رانگد؛ می‌تواند در مدیریت خشم و احساسات به شما کمک کند.

فردریک فانژه نویسنده و روانشناس فرانسوی است. او به موضوعاتی مرتبط با روان شناسی و توسعه شخصی پرداخته و چندین کتاب مفهومی و آموزشی در این زمینه نوشته است. کتاب حاضر نیز یکی از همین آثار است و راهنمایی‌های مفیدی برای بهبود روابط و سلامت روانی ارائه می‌دهد.

به طور کلی، کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی آگاهی خوبی به خواننده می‌دهد، اثری مفید و کاربردی است و توصیه می‌کنیم برای بهره بردن از این اثر ارزشمند، شمرده شمرده بخوانید، حتما نت برداری کنید و در صورت مواجهه با بحث‌های تخصصی، ادامه دهید تا درک کنید!

خلاصه کتاب

با وجود رفتارهای تکانشی هم می‌توان بهتر زندگی کرد! در این کتاب، مثال‌های مختلفی از زندگی افرادی ارائه می‌شود که رفتارهای تکانشی دارند و به شما کمک می‌کند تا با مفهوم تکانش‌گری آشنا شوید. به کمک کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی می‌توانید با یافتن نمونه‌های مشابه خود، فرآیند تکانش‌گری را بهتر درک کنید. اما مهم‌تر از همه، این کتاب راهکارهایی را برای پیشگیری، مدیریت یا استفاده‌ای آگاهانه از فرآیند تکانش گری ارائه می‌دهد.

این راهکارها را فرابگیرید و مناسب‌ترین شیوه را امتحان کنید. «تکانش گری» به عمل بر اساس انگیزه‌ها یا تمایلات فوری، بدون در نظر گرفتن پیامدهای بالقوه‌ی آن کنش اشاره دارد. این موقعیت تصمیم‌ گیری‌ها و رفتارهایی را در بر می‌گیرد که فرد در آن‌ها بدون تفکر کامل در مورد خطرات یا مزایای بالقوه‌ی عمل خود دست به انجام آن می‌زند. در کتاب حاضر، برای مفهوم «تکانش گری» از عبارت «رفتارهای یکهویی» استفاده می‌شود

نویسندگان می‌کوشند از خلال فصل‌های مختلف اثر به ابعاد گوناگون این رفتار بپردازند. تکانشگری یا رفتارهای یکهویی، خصیصه‌ای است که می‌تواند در جنبه‌های مختلف زندگی، مانند تصمیم‌ گیری‌های اساسی یا روابط بین فردی ظاهر شود و چالش‌های کوچک و بزرگی را پدید آورد. اما مانند هر رفتار دیگری، می‌توان یاد گرفت که چگونه می‌توان آن را کنترل کرد و در راستای بهبود بخشیدن به آن گام برداشت. کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی راهنمایی عملی و مؤثر در این زمینه است.

پشت جلد کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی

ما گاهی تلاش می‌کنیم به کسی که خشمگین است بگوییم آرام باش! اما این گونه دستورها بیان عاطفی را در فرد خاموش می‌کند. برعکس وقتی یکی از نزدیکان‌تان عصبانی است، باید به او کمک کنید تا به جای رفتارهای ناشایست خشمش را بیشتر با کلمات ابراز کند. برای این کار باید بی‌طرف بود، البته نه آنکه بی‌تفاوت بود، سعی کنید در طول صحبت در کنارش بمانید و تا جایی که ممکن است کمتر مداخله کنید:

همراه دوست‌تان جایی رفته‌‏اید، منظره جالبی می‌بینید، تلفن همراهتان را در می‌آورید و عکس می‌گیرید. صفحه اینستاگرام‌تان را باز می‌کنید و می‌نویسید:«من و دوستم، همین حالا، یکهویی». در خیابان در حال حرکتید؛ کسی به شما تنه می‌‏زند، ناسزا می‌شنوید و یکهویی خودتان را وسط یک دعوای خیابانی می‌یابید. از دوستتان عصبانی هستید، بدون اینکه فکر کنید، یکهویی به او تلفن می ‏زنید و چیزهایی می‌گویید که بعدا از گفتنش پشیمان می‏‌شوید و…

مجموعه این «رفتارهای یکهویی» در دنیای روانشناسی با عنوان رفتار تکانشی شناخته می شود. افراد زودرنج و عصبانی، افراد احساسی و افراد عجول گوشه‌ای از رفتارها تکانشی را به نمایش می‌گذارند. البته همه رفتارهای تکانشی بد نیست. مانند تصمیم گیری سریع در یک موقعیت حساس. اما رفتارهای تکانشی نیاز به مدیریت و کنترل دارد. خواندن کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی به ما کمک می‏‌کند که متوجه شویم کدامیک از رفتارهای تکانشی ما آزار دهنده است.

بخشی از متن کتاب

در کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی می‌خوانیم: در برخی موارد که بسیار هم نادر هستند، رفتار تکانشی حتی برای خود ما نیز بیگانه است؛ البته نه به معنای خودتخریبی؛ بلکه به معنای ناآشنا برای خود: «من هرگز فکر نمی‌کردم که بتوانم چنین کاری را انجام دهم!» یا «واقعاً در آن لحظه خودم نبودم.» به این ترتیب می‌توان گفت که رفتار تکانشی از ما جدا است. بعضی افراد خود را با احساس دوگانگی توصیف می‌کنند؛ مانند: دوگانگی شخصیت.

اغلب این افراد به سختی می‌توانند برای کارها و رفتارهای‌شان احساس مسئولیت کنند و معتقدند که قربانی محیط اطرافشان شده‌اند. برخی دیگر می‌گویند که گویی دو قسمت شده‌اند: یکی جنبه مهربان آنهاست که تکانش‌گر نیست و دیگری بدجنسی آنها که تکانش‌گر است و در نتیجه رفتار آنها از نظر اخلاقی قضاوت می‌شود. در حقیقت این راهی برای دفاع از خود است و چنین تصوراتی را روش دفاعی می‌نامند، راهی برای پذیرش برخی رفتارهای گناهکارانه که نسبت به خود روا می‌دارند.

ما در روانشناسی براساس حوزه‌های نظری برگزیده از شکاف، انکار واقعیت، کمینه سازی و تفکر ناکارآمد، صحبت می‌کنیم. ما معتقدیم رنج افراد تکانش‌گر حقیقی است و پذیرفتن این مسئله که میزان تکانش‌گری به قدری زیاد است که شاید در فرد تبدیل به بیماری شود، بسیار دشوار است. پذیرش خود به عنوان فرد تکانش‌گر اولین گام برای درمان تکانش‌گری بیمارگونه خواهد بود. (ص88 کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی)

در واقع این به معنای مسئولیت پذیری است. یعنی مسئولیت اعمال خود را بپذیریم حتی اگر ملامت‌شان می‌کنیم. به این ترتیب، تغییر به این شکل اتفاق می‌افتد. پذیرش خود به عنوان فرد تکانشگر، در واقع تصمیم به تغییر است برای آنکه دیگر رفتارهای تکانشی ما کمتر شوند. بسیاری از والدین از رفتارهای تکانشی فرزند خود به ستوه آمده‌اند. برخی از آنها خودشان را مقصر می‌دانند و فکر می‌کنند که پدر و مادر خیلی بدی بوده‌اند.

و برخی دیگر نیز به دلیل تلاش‌های فراوان برای جلوگیری از سیل رفتارهای تکانشی فرزندشان، دیگر از پا افتاده‌اند. در نهایت بسیاری از آنها هنوز نمی‌دانند که چگونه باید واکنش نشان دهند و از این سکوت و انفعال خود رنج می‌برند. آنها همچنان با ناراحتی شاهد آسیب‌های ناشی از رفتارهای تکانشی فرزندشان هستند. با وجود تمام رفتارها، والدین همچنان فرزندان تکانشگر خود را دوست دارند؛ فقط نمی‌توانند رفتارهای تکانشی آنها را تحمل کنند. (ص89 کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی)

اما  این رفتارهای تکانشی فرزندان از کجا نشأت می‌گیرد؟ بعضی از پدر و مادرها درباره فرزندشان می‌گویند: «او همیشه همین طور بوده است. من هرگز ندیدم که رفتارش تغییر کند. دیگر از کارهایش تعجب نمی‌کنم.» آیا این صحبت‌ها حقیقت دارند؟ هیچ دلیلی باعث پیشرفت تکانشگری وجود ندارد. اگر ما بتوانیم فقط یک توضیح برای منشأ تکانش گری خود پیدا کنیم آن وقت درمان نیز آسان‌تر خواهد بود، فقط کافی است دلیل یا آن را حذف کنیم.

اما داده‌های علمی جدید، عوامل گوناگونی را به عنوان منشأ تکانشگری معرفی می‌کنند. از جمله اختلال ترشح انتقال دهنده عصبی، سروتونین، شکست در آموزش و حتی تقویت رفتارهای آموخته شده. بنابراین منشأ تکانش گری می‌تواند عوامل بسیار متعدد باشد و نمی‌توان تنها یک دلیل را برگزید. در واقع می‌توان گفت تکانشگری به دلیل اثر انباشتگی، یعنی انباشته… (ص90 کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی)

نقد کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی

فردریک فانژه و شارل ادوارد رانگد در این کتاب افرادی را مثال می‌زنند که کنترلی بر خشم خود نداشته‌اند و به دیگران پرخاش می‌کرده اند. این کتاب هم برای کسانی که می‌خواهند خشم و هیجان های خود را مدیریت کنند، مفید است و هم به کسانی که در اطراف خود چنین افرادی را دارند، کمک می‌کند تا شیوه درست رفتار در چنین موقعیت هایی را بیاموزند.

در کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی دکتر فانژه، استاد دانشگاه، مختصص علوم اعصاب و روانپزشک به افراد بسیاری برای کنترل و مدیریت رفتارهای تکانشی و هیجانی کمک کرده است. او با تمرین های عملی، به ما می‌آموزد تا رفتارهای تکانشی را در زندگی مان مدیریت کنیم. به طور مثال در این کتاب به نوجوان پرخاشگری اشاره شده که والدین او باید نحوه رفتار با وی را فرا بگیرند. همچنین به شوهری اشاره شده که با همسرش بدرفتاری می‌کند.

به طور کلی، نویسندگان در این کتاب از تجربیات بالینی خود در رابطه با مراجعانی که در زمینه کنترل خشم، عصبانیت و هیجانات روزمره مشکل داشته‌اند سخن گفته‌اند و راه حل‌های خود را برای مدیریت احساسات آنی بیان کرده اند. این کتاب از مجموعه کتاب های «زندگی بهتر» است که با هدف سلامتی جسم و روان منتشر شده.

کتاب مدیریت رفتارهای یکهویی با نثری ساده و خواندنی برای هر فردی که می‌خواهد زندگی بهتر و روان سالم‌تری داشته باشد، مفید است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 951 بار

Fr%C3%A9d%C3%A9ric%20Fanget%20 %D9%81%D8%B1%D8%AF%D8%B1%DB%8C%DA%A9%20%D9%81%D8%A7%D9%86%DA%98%D9%87

عنوان کتاب: مدیریت رفتارهای یکهویی

چگونه خشم و احساساتمان را مدیریت کنیم

نویسندگان: فردریک فانژه و شارل ادوارد رانگد

مترجم: محیا احمدی پور

تعداد صفحات کتاب: 186 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.94 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

یک زن جوان همیشه باید ببیند پسری که با او در ارتباط است چگونه با مادرش رفتار می کند. مشاورین روابط این مسئله را می دانند که نحوه رفتار یک پسر با مادرش نشان می دهد که آن فرد تا چه اندازه می تواند برای یک زن...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2447
زمانی که اهداف‌ تان را می‌ نویسید، از مغزتان انواع مطالب جدید، عقاید انرژی‌ زا و طرح‌ های مختلف تراوش خواهد کرد. اما اگر آنها را ضبط یا مرور نکنید، بهترین نقشه‌ ها و طرح‌ های شما به دست فراموشی سپرده خواهند شد.
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 17532

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *