کتاب هدف زندگی

کتاب هدف زندگی (nbookcity.com)

دانلود کتاب هدف زندگی

کتاب هدف زندگی نوشتهٔ آیت‌الله مرتضی مطهری، یکی از مفاخر برجستهٔ علمی و فکری اسلام شیعه و ایران، است.

این کتاب به صورت سخنرانی‌های آیت‌الله مطهری در مسجد جامع تهران در ماه مبارک رمضان در سال ۱۳۵۸ هجری قمری تدوین شده و به چاپ رسیده است. در این کتاب، آیت‌الله مطهری به مسائل عمیق و فلسفی زندگی انسان پرداخته و سعی در ارتقاء و تحول زندگی انسان از طریق به دست آوردن هدف و معنا در زندگی می‌کند.

او بحث‌هایی متنوع از جمله اهمیت علم و دانش، اخلاق و ارزش‌های انسانی، رابطه با خدا، خودشناسی، وظایف انسانی و غیره را مطرح می‌کند. کتاب هدف زندگی به عنوان یکی از آثار معتبر و تأثیرگذار در عرصهٔ اخلاق اسلامی و فلسفهٔ زندگی شناخته می‌شود و برای علاقمندان به مطالعات دینی، فلسفه، و اخلاق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خلاصه کتاب

آیت‌الله مطهری در کتاب هدف زندگی سعی دارد به مسائل مهم زندگی انسانی، از یک منظر اسلامی و اخلاقی، نگاهی عمیق و طبیعی ارائه دهد. در ادامه، برخی از موارد مطرح شده در کتاب را می‌خوانید:

  • تربیت اخلاقی: آیت‌الله مطهری بر اهمیت تربیت اخلاقی در زندگی انسان تأکید دارد. او بیان می‌کند که اخلاق، همان چیزی است که زندگی انسان را ارزشمند و معنادار می‌کند.
  • وظیفه‌های انسانی: نویسنده به بررسی وظایف انسانی در جامعه و نحوه اجرای آنها می‌پردازد. او تاکید دارد که انسان به عنوان موجودی اجتماعی، وظایفی دارد که باید به آنها پایبند باشد.
  • علم و دانش: آیت‌الله مطهری بیان می‌کند که علم و دانش نه تنها برای افراد بلکه برای جامعه به طور کلی بسیار مهم است. او تأکید دارد که تحصیل و یادگیری باید از جلبه‌های اصلی زندگی باشد.
  • رابطه با خدا: نویسنده در کتاب هدف زندگی به اهمیت رابطه انسان با خدا پرداخته و نشان می‌دهد که این رابطه چگونه می‌تواند به تحقق هدف زندگی انسان کمک کند.
  • خودشناسی: آیت‌الله مطهری به ارزش خودشناسی پرداخته و تأکید دارد که شناخت خود و درک از قدرت‌ها و محدودیت‌های خود، مهمترین گام به سوی تحقق هدف زندگی است.

شهید مطهری در کتاب هدف زندگی انتقاداتی را به امثال راسل و داروین و بقیه وارد می‌کند که قبول کردنش جرات می‌خواهد! چون بسیار ظریف، دقیق و پرمغز است؛ در عین حال برخلاف سخنرانان حال حاضر مذهبی، اصراری بر ایجاد دوگانگی و تکفیر ندارد. او نهایتا به این نتیجه می‌رسد که ایدئولوژی اسلام در بردارنده و کامل‌تر از مکتب هندو، عرفان و کمال علمی است.

بخشی از متن کتاب

در کتاب هدف زندگی می‌خوانیم: …جهان بینی‌ها از یک نظر دیگر نیز با هم تفاوت دارند و آن اینکه یکی «تعهدآور» است و دیگری نیست. یعنی یک جهان بینی برای انسان مسئولیت ایجاد می‌کند و دیگری نه. جهان بینی توحیدی تعهد آور است و هرچه فکر کنیم که مثلا اگزیستانسیالیسم چگونه می‌خواهد تعهد به وجود آورد، فکر به جایی نمی‌رسد؛ زیرا پایه و اساسی ندارد. این همه که دم از تعهد و التزام و مسئولیت می‌زند معلوم نیست پایه آن کجاست.

من مسئول خود هستم. فقط به دلیل اینکه آزادم. این آزادی جز این معنا ندارد که دیگری مقصر نیست. اگر مجبور باشم، مقصر بدبختی من، خودم نیستم، بلکه دیگری است. ولی وقتی که من صد درصد آزاد هستم چگونه است؟ البته آزادی‌ای که آنها می‌گویند اساسا مفهوم ندارد و صددرصد غلط است، زیرا برابر با آزادی‌ای است که اشاعره ما می‌گفتند و می‌خواستند ثابت کنند اراده انسان کاملا آزاد و بی‌ارتباط به همه چیز است و این سخن چندین اشکال بزرگ دارد.

ولی به هرحال فرض کنیم من آزاد هستم و هیچ گونه جبری بر من حکومت نمی‌کند و طبیعت بشری که لازمه‌ای داشته باشد وجود ندارد، جبر محیط هم وجود ندارد و جبر الهی هم نیست و من آزاد مطلق هستم. پس در این صورت به قول آنها من مسئول خود هستم. حد اکثر معنای این حرف این است که هیچ عاملی مقصر نیست، من اگر بدبخت شدم، خودم مقصر هستم. (ص29 کتاب هدف زندگی)

ولی آیا معنای این، مسئولیت در برابر دیگران هم هست که بگویم من در انتخاب خود مسئولم چیزی را انتخاب کنم که به نفع دیگران هم باشد؟ می‌خواهند مسئولیت دیگران را هم به عهده من بگذارند. این احساس مسئولیت از کجا برای من پیدا شود؟ اگر گفته شود من در دیگران تأثیر دارم، گیرم که چنین باشد ولی مسئولیت مطلب دیگری است. اولا دیگران نیز آزادند. آن آزادی مطلق با مسئولیت در مقابل دیگران سازگار نیست.

در آن طور آزادی که می‌گویند حتی سرمشق و نمونه شدن هم معنا ندارد. می‌گوید من چون آزاد هستم پس خودم مسئول خودم می‌باشم و چون هر راهی را که انتخاب می‌کنم به این معناست که آن را خوب می‌دانم و به قول طلبه‌ها به دلالت التزامی به دیگران می‌گویم همین راه مرا انتخاب کنید، پس به راه خودم کلیت می‌دهم. می‌گویم این راه خوب است نه فقط برای من، بلکه برای همه.

پس دیگران را هم به این کار دعوت می‌کنم و چنان‌که گفتیم دیگران هم آزاد هستند و هیچ عاملی (مثل تأثیر در انتخاب دیگران) مرجّح اراده کسی واقع نمی شود. ثانيا، فرضا این مطلب را قبول کنیم که البته تا اینجا درست است و حديث «كونوا دُعاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ الْسِنَتِكُمْ» همین است که کاری که من می‌کنم معنایش این است که آن را خوب تشخیص می‌دهم و دیگران را هم عملا به آن تشویق می‌کنم. (ص30 کتاب هدف زندگی)

پس به این ترتیب مؤثر در انتخاب دیگران هستم ولی این تأثیر در انتخاب دیگران غیر از این است که من در وجدان خود احساس مسئولیت کنم؛ زیرا باید این مسئولیت در وجدان من وجود داشته باشد. «من مؤثر هستم» بالاتر از این نیست که من درک می‌کنم که عامل بدبختی دیگران هستم. اما آن تعهد را چه کسی در من ایجاد می‌کند که من عمل نکنم و بگویم به موجب این که مسئولم نمی‌کنم؟ مورد سؤال چه کسی هستم؟ آیا خدا وجود دارد که سؤال کند؟

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

هدف از زندگی چیست؟ سؤالی پرتکرار با هزاران جواب که از دیرباز فلاسفه و دانشمندان برای یافتن پاسخ مناسب آن تلاش کرده‌اند. از ارسطو و سقراط در هزاران سال پیش تا امروز افراد زیادی در پی کشف هدف زندگی هستند. مرتضی مطهری چهره‌ی مذهبی و سیاسی سده‌ی اخیر ایران، برای پاسخ به این سؤال مهم به سراغ تعلیمات دینی و بعثت انبیا رفته است.

او پاسخ خود به این سؤال را در سخنرانی‌ هایی بیان کرده است که می‌توان آن را در کتاب هدف زندگی خواند. این کتاب شامل بخش‌های زیادی است که هر یک از آن‌ها انسان، جامعه و تقابل آن‌ها با یکدیگر را از نظر نظریات و تعلیمات دینی بررسی می‌کند. این کتاب مانند سایر آثار «مرتضی مطهری» برای علاقه‌مندان به کتاب‌های مذهبی بسیار خواندنی است.

نقد کتاب هدف زندگی

کتاب هدف زندگی آیت‌الله مطهری به عنوان یکی از آثار کلاسیک در زمینه اخلاق اسلامی و فلسفهٔ زندگی شناخته می‌شود و تاثیر بزرگی در افکار و زندگی انسان‌ها داشته است. این کتاب به عنوان منبعی ارزشمند برای درک عمیق مسائل معنوی و انسانی در اسلام مورد توصیه قرار می‌گیرد.

شهید مرتضی مطهری، محقق، متفکر، نویسنده و از دانشمندان اسلام‌ شناس در قرن معاصر است که در انقلاب اسلامی نقش آفرینی کرد و همواره با قلم روشنگرانه خود، در برابر شبهات و تحریفات به شیوا‌ترین بیان قیام کرده‌.

اینک نیز پس از سال‌ها مجموعه آثار باقی مانده از این ایشان جمع‌ آوری، بازنویسی و به چاپ رسیده‌ است تا پاسخگوی سوالات بنیادین جوانان و متفکران در عصرهای گوناگون باشد.

کتاب هدف زندگی متن یک گفتگوی خصوصی در میان ده تن از شاگردان استاد شهید است که ۵جلسه به طول انجامیده و مباحث آن با موضوع جهان بینی اسلامی برای همه روشنفکران جامعه یک انقلاب دیدگاه را پدید آورده.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 242 بار

Morteza%20Motahhari%20 %D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C%20%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C

عنوان: کتاب هدف زندگی

نویسنده: شهید استاد مرتضی مطهری

تعداد صفحات کتاب: 62 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 6.09 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

کتاب حاضر نخستین و معروف‌ترین نمایشنامه پل زیندل(۲۰۰۳-۱۹۳۶)، نمایشنامه‌نویس آمریکایی برنده جایزه پولیتزر است. اثر پرتوهای گاما... روایت «تیلی» دختری نوجوان است که بامادری آشفته‌حال و خواهری صرعی زندگی می‌کند و تنها نقطه امیدواری و لحظه‌های خوب او را...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 471
کتاب «ملاله و مداد جادویی» داستان زندگی ملاله و تلاش‌ها و مبارزه‌های او برای داشتن زندگی بهتر است، برای حق تحصیل برای دختران. ملاله داستان‌اش را با تعریف قصهٔ یک فیلم آغاز می‌کند. در این فیلم پسری مدادی جادویی دارد و با آن به دیگران کمک می‌کند و قهرمان همه است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 241

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *