چه کسی در دریا مین کاشت

آخرین ویرایش: 8 ماه قبل
چه کسی در دریا مین کاشت (nbookcity.com)

دانلود کتاب چه کسی در دریا مین کاشت

در کتاب چه کسی در دریا مین کاشت حال و هوای جنگ را به خوبی می‌شود حس کرد.

ایتالو کالوینو نویسنده ایتالیایی بود که او را به عنوان یکی از مهم‌ترین و مبتکرترین نویسندگان قرن بیستم می‌شناسند. آثار کالوینو اغلب عناصر فانتزی، علمی، تخیلی و تجربیات ادبی را در هم می‌آمیزد.

سبک نوشتاری کالوینو با داستان سرایی تخیلی، زبان بازی و لحن فلسفی او مشخص می‌شود. او طیف وسیعی از موضوعات را در آثارش بررسی کرد، از جمله ماهیت داستان سرایی، رابطه بین ادبیات و واقعیت، و تأثیر فناوری بر جامعه.

خلاصه کتاب

ایتالو کالوینو در نوشتن داستان‌های کتاب چه کسی در دریا مین کاشت از تجربه خود در مبارزاتش در تشکیلات کمونیستی بریگاد گاریبالدی در آخرین ماه‌های جنگ جهانی دوم الهام گرفته است. بیشتر داستان‌های این مجموعه به مشکلات اجتماعی و اقتصادی ایتالیا دوران جنگ جهانی دوم می‌پردازد و مصایبی ناشی از جنگ را، که گاه یک نیاز ساده را به چالشی بزرگ و حیاتی بدل می‌کند، به تصویر می‌کشد.

بخشی از داستان‌های کتاب چه کسی در دریا مین کاشت هم حاوی مشاهدات تیزبینانه‌ای از جامعه پساجنگ ایتالیا است. با اینکه این مجموعه، بیشتر به سبک نوواقع‌ گرایی نگاشته شده، اما نویسنده عناصر و مشخصه‌هایی تخیلی و افسانه‌وار را هم، که در کارهای فانتزی بعدی‌اش می‌توان یافت، در آنها به کار بسته است. فهرست داستان‌ها به شرح زیر است:

  • سپیده‌دم بر شاخه‌های برهنه
  • از پدر به پسر
  • خانه کندوها
  • هم‌خونی
  • در یک هتل به انتظار مرگ
  • اضطراب در پادگان
  • گرسنگی در بوروا
  • دیدار در غذاخوری
  • آرزو در ماه نوامبر
  • اعدام یک قاضی
  • چه کسی در دریا مین کاشت

بخشی از متن کتاب

شلیک‌های توپ در جاده پیش پای‌شان فرود می‌آمدند و چنان گرد و خاک غلیظی هوا می‌کردند که راه پیش رو و پشت سر قدم‌های محتاطانه الاغ را از بین می‌بردند. بیسما حتی سرش را هم برنمی گرداند. با هرتوپی که شلیک می‌شد، با هر صدایی، آن مردها نفس در سینه حبس می‌کردند و می‌گفتند: «این یکی کلکشو می‌کنه.» آنگاه یک شلیک همه چیز را ناپدید کرد و در گرد و غبار فرو برد. مردها ساکت شدند.

حتماً وقتی گرد و غبار می‌نشست جاده را خالی می‌یافتند و از انسان و الاغ حتی ذره‌ای هم برجای نمی‌ماند. اما آنها چون ارواحی که آرام به راهشان ادامه می‌دادند، دوباره ظاهر شدند. حالا به آخرین پیچ می‌رسیدند و دیگر نمی‌شد آنها را دنبال کرد. مردها گفتند: «جون سالم در نمی‌برن» و برگشتند. اما بیسما همچنان در جاده مال‌روی خاکی پیش می‌رفت.  الاغ پیر، سم‌های لرزانش را در جاده ناهموار از سنگلاخ و از خرابی‌های اخیر جلو می‌کشید.

پوستش به خاطر زخم‌های زیر پالان می‌سوخت. انفجارها او را دستپاچه نمی‌کردند. به قدری در زندگی اش زجر کشیده بود که دیگر هیچ چیز نمی‌توانست ناراحتش کند. راه می‌رفت، سرش پایین بود. نگاهش که با چشم بند سیاهی محدود شده بود منظره های زیبایی را در پیش رو داشت. حلزون‌هایی که صدف‌شان با شلیک تیر شکسته و روی سنگ‌ها مایعی رنگین برجای گذاشته بودند. (ص41 کتاب چه کسی در دریا مین کاشت)

لانه‌های ویران شده مورچه های سیاهی که با تخم‌های سفیدشان فرار می‌کردند و علف‌هایی با ریشه های عجیب و انبوه که مثل درختان از زمین بیرون زده بودند. مرد روی پالان با اینکه تمام بدن نحیفش به خاطر ناهمواری جاده سخت تکان می‌خورد سعی می‌کرد خود را روی کپل‌های لاغرش صاف نگاه دارد. او با الاغ هایش بزرگ شده بود و مثل آنها افکاری محدود و مطیع داشت. نان زندگی‌اش را همیشه آن سوی جاده هایی بسیار سخت و طاقت فرسا به دست آورده بود.

نان برای خودش، نان برای دیگران و امروز نان برای همه بورا. به نظر می‌رسید دنیا، این دنیای خاموشی که او را احاطه می‌کرد، حالا با طنینی مبهم که تا پرده‌های گوش به خواب رفته‌ی او می‌رسید و نیز با تکان‌های عجیب زمین می‌خواست با او حرف بزند. در راه بیسما می‌دید که دیواره های خاکی فرو می‌ریزند؛ از مزارع ابرها بلند می‌شوند، سنگریزه‌ها به پرواز در می‌آیند، جرقه های قرمز روی تپه ها پدید و ناپدید می‌شوند…

نقد کتاب چه کسی در دریا مین کاشت

کتاب چه کسی در دریا مین کاشت مجموعه ای از داستان های کوتاه کالوینو است که به مسائل اجتماعی مانند مشکلات زندگی پس از جنگ، دوران جنگ و… می‌پردازد. اصولا موضوعات فردی و احساسی برای داستان کوتاه زیباترند اما از این قضیه که بگذریم داستان های این مجموعه، داستان های زیبا و روانی هستند.

چه کسی در دریا مین کاشت ترجمه یازده داستان کوتاه از مجموعه‌ای شامل سی داستان کوتاه نوشته ایتالو کالوینو است که اولین بار در سال ۱۹۴۹ میلادی با نام اصلی کلاغ آخر همه می‌رسد چاپ شد و در ایران به سال ۱۳۸۷ خورشیدی توسط انتشارات کتاب خورشید به ترجمه اعظم رسولی به چاپ رسید. ضمن اینکه نام یکی از داستان‌های مجموعه نیز هست.

کالوینو در طول حیات ادبی خود در ژانرهای گوناگونی قلم زده‌ است، داستان کوتاه، رمان، مقاله و رسالهٔ علمی و ادبی نوشته و تحقیقات فراوانی کرده‌است. مشخصهٔ بارزِ نوشته‌های او از هر سنخی که باشد (کالوینویی) بودن آنهاست، چراکه سبک و سیاق خاص او در تمامی آثارش به چشم می‌خورد. کالوینو نویسنده‌ای مبدع و نوآور است.

خلاقیت نویسنده کتاب چه کسی در دریا مین کاشت در قصه‌ نویسی از موضوع داستان تا طرح و چگونگی پرداخت آن اعجاب‌آور است.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 103 بار

Italo%20Calvino%20 %D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%88%20%DA%A9%D8%A7%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%86%D9%88 4

عنوان کتاب: چه کسی در دریا مین کاشت؟

یازده داستان کوتاه

برنده جایزه ادبی اشتات پرایس (اتریش)

برنده نشان افتخار فرانسه

نویسنده: ایتالو کالوینو

مترجم: اعظم رسولی

تعداد صفحات کتاب: 82 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.38 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

نقش اسطوره و اسطوره سازی در دنیای مدرن کنونی در حوزه ادبیات و رسانه، یکی از بحث‌های جذاب این کتاب است. کتاب اسطوره و واقعیت در نه فصل تدوین شده است: ساختار اسطوره، قدرت جادو...
بروزرسانی: 8 ماه قبل
تعداد بازدید: 241
داستان لیدی جین گری جذاب و تکان دهنده است. او دختر جوانی با خون سلطنتی بود که مردان حریص و بی وجدان برای ارضای جاه طلبی های خود از او استفاده می کردند. وی که در دوران کودکی...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 328

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *