خون کثیف

خون کثیف (nbookcity.com)

دانلود کتاب خون کثیف

کتاب خون کثیف (خون نحس یا بد) به افشای چگونگی کلاهبرداری یکی از شرکتهای پزشکی می پردازد که جهان را عملا سرِ کار گذاشت!

این اثر، داستان واقعی تبدیل شدن یک آرمان زیبا به یک دروغ بزرگ است. داستان اینکه چگونه ارزش آفرینی جایش را به اعتبار شخصی یک نفر می‌دهد. جان کریرو، خبرنگار وال‌استریت ژورنال که گزارش‌ هایش یکی از اصلی‌ترین دلایل سقوط ترانوس است در این کتاب از درون ماجرا، چگونگی سقوط ترانوس را به نمایش می‌کشد.

این کتاب می‌تواند درس های بسیاری برای فعالان اقتصادی، به ویژه زیست‌بوم استارت آپی داشته باشد. به مدیران، نقش پررنگ انتخاب‌ها را نمایش می‌دهد و به سرمایه گذاران اهمیت وجود هیئت مدیره متخصص را گوشزد می‌کند و در تمام این مسیر، با یک داستان هیجان انگیز، نقشِ اخلاق را پررنگ می‌کند.

خلاصه کتاب

کتاب خون کثیف، کتابی هولناک، شبیه تریلر است. نویسنده ماجرای ترانوس را به بهترین شکل ممکن روایت می‌کند. در سال 2015، جو بایدن معاون رئیس جمهور وقت، از آزمایشگاه یک استارت آپ جدید در شهر «نیوآرک» ایالت «کالیفرنیا» بازدید کرد: شرکت «ترانوس» که خود را تولید کننده ابزارآلات پزشکی معرفی کرده بود. «بایدن» چندین ردیف از تجهیزات به نظر پیشگامانه (برای انجام آزمایش خون) را دید و این مکان را «آزمایشگاه آینده» لقب داد.

آزمایشگاه اما تقلبی بود. دستگاه هایی که «بایدن» مشاهده کرده بود، کار نمی کردند و فقط برای این بازدید به آن مکان منتقل شده بودند. «جو بایدن» اما تنها کسی نبود که این صحنه آرایی را باور کرد. در دوره ی کوتاهی که شرکت «ترانوس» به عنوان یکی از نویدبخش ترین استارتاپ ها در «سیلیکون ولی» در نظر گرفته شد، چندین سرمایه گذار شناخته شده حدود 900 میلیون دلار به این شرکت پرداخت کردند.

«ترانوس» حالا به سوژه ای محبوب برای رسانه ها تبدیل شده بود و انگار همه می خواستند سهمی در آن داشته باشند. علاوه بر اینها، بنیان گذار شرکت یعنی «الیزابت هولمز»، به عنوان نسخه ای جدید از «استیو جابز» یا «بیل گیتس» در صنعت پزشکی مورد تحسین و تمجید قرار می گرفت: نابغه ای که از تحصیل در کالج انصراف داده و حالا توانسته بود انجام آزمایش خون را به راحتی و سادگی کار کردن با یک «آیفون» تبدیل کند! کتاب خون کثیف نشان می‌دهد که چطور مردانی قدرتمند فریب یک دروغگوی شیاد را می‌خورند.

این مسئله که شرکت «ترانوس» چگونه تا این اندازه بزرگ شد و پیش رفت، تا مدت ها در کلاس های درسی موبوط به اقتصاد و کسب و کار، باعث شگفتی خواهد بود. برخی از مدیران «ترانوس»، اعتمادی بیش از حد به «هولمز» داشتند و به جای نظارت بر کارهای او، فقط نقش یک مشوق را ایفا کردند. حتی برخی از افراد در خارج از شرکت نیز متوجه برخی از رویه های اشتباه شدند اما از آنها صرف نظر کردند، شاید چون می خواستند به موفقیت «ترانوس» باور داشته باشند.

انگار هیچکس نتوانست به دروغی این چنین بزرگ، شک کند. دلیل دیگر برای رقم خوردن این اتفاق را شاید بتوان جایگاه تقریبا جادویی و خارق العاده ای در نظر گرفت که جامعه ی آمریکا برای «سیلیکون ولی» قائل است: مکانی که رویاها در آن به واقعیت تبدیل می شوند… اگر به روزنامه‌ نگاری تحقیقاتی علاقه دارید و دوست دارید ماجرای رسوایی یکی از بزرگ‌ترین استارتاپ‌ های دنیا را بدانید، خواندن کتاب خون کثیف اکیداً به شما توصیه می‌شود.

بخشی از متن کتاب

ابتدا، شونک ادعا کرد که چیزی نمی دانست اما موزلی احساس کرد که او داشت چیزی را مخفی میکرد و تحت فشار بود. شونک به تدریج حالت دفاعی خود را کنار گذاشت و اذعان کرد این سیستم آزمایش خون که الیزابت آن را ترانوس ۱۰۰ نامگذاری کرده بود همیشه کار نمی کرد. او گفت که به نوعی غیرقابل پیش بینی است، گاهی میتوان از آن نتیجه گرفت و گاهی نمیتوان.

این خبر برای موزلی تازگی داشت. او فکر میکرد که دستگاه قابل اعتماد بود. آیا وقتی سرمایه گذاران برای بازدید می آمدند به نظر نمی رسید که دستگاه همیشه درست کار میکرد؟ شونک گفت خب بنا به دلیلی همیشه به نظر میرسید که دستگاه کار میکرد. اینکه تصویر روی صفحه نمایش کامپیوتر نشان میداد خون روی کارتریج جاری میشد و در آن شکاف کوچک قرار میگرفت، حقیقی بود.

اما هیچ وقت مشخص نبود که نتیجه ای میداد یا نه. بنابراین فقط نتیجه یکی از زمان هایی که کار کرده را ثبت کرده بودند و این نتیجه ای ثبت شده بود که بعد از هر نمونه نمایشی نشان داده میشد. موزلی حیرت زده شد، فکر میکرد که نتایج در زمان واقعی از خون داخل کارتریج استخراج میشدند. این دقیقاً آن چیزی بود که باعث میشد سرمایه گذارانی که می آورد کارکرد دستگاه را باور کنند.

آنچه شونک آن لحظه توصیف کرد به فریبکاری شبیه بود. خوشبینی و آرمان گرایی برای ترغیب و مجاب کردن سرمایه گذاران خوب بود اما خط قرمزی وجود داشت که نمی بایست از آن عبور کرد. از نظر موزلی آنها از این خط عبور کرده بودند و این غیرقابل قبول بود. بنابراین دقیقاً در جلسه با نوارتیس چه پیش آمده بود؟

نقد کتاب خون کثیف

کتاب خون کثیف، ناآرام است و در یک صحفه‌اش بیشتر از هر کتاب دیگری، ماجرا اتفاق می‌افتد. امروزه شاهد ظهور و افزایش تعداد کسب‌وکارهای نوپا هستیم که هر روز، اخبار جدید و پُرهیاهویی از آن‌ها به گوش می‌رسد. هدف تمام این هیاهوها و سر‌وصدا به‌پا‌کردن‌ها دیده‌شدن است، اما نه هر دیده‌شدنی! هزاران سال، یعنی از همان آغاز فعالیت‌های تجاری بشر، «دیده‌شدن» یکی از اهداف اصلی «بازاریابی» بوده است.

استارت‌آپ‌ها و کسب‌ و‌ کارهای ‌نوپا هم مانند هر کسب‌ و کار جاافتادۀ دیگر، و حتی بیشتر از آنها، نیاز دارند دیده شوند؛ اما هدف بعضی استارت‌آپ‌ها تنها آن است که سرمایه‌گذاران و اکوسیستم آن‌ها را ببینند! هیاهویی که برای هیچ بر پا می‌شود فقط به این امید که توجه سرمایه‌گذاران جلب شده و در نهایت، سمت شغلی سئو یا مدیر ارشد اجرایی یا هم‌بیان‌گذار در رزومۀ کاری آنها و پروفایل لینکداینشان اضافه شود.

شاید به نظر شما شوخی بیاید ولی این امر عین واقعیت است. در ایران و اکوسیستم استارت‌آپی ایران نیز این رویکرد را مشاهده می‌کنیم؛ همان‌ قدر و گاهی حتی بیشتر از آن چیزی که در آمریکا یا فضای اکوسیستم استارت‌آپی خارج از ایران با این موضوع روبه‌رو هستیم.

کتاب خون کثیف براساس صدها مصاحبه با بیش از ۱۵۰ نفر، شامل بیش از شصت کارمند پیشین ترانوس نوشته‌شده است. بیشتر مردان و زنانی که در نقش راوی حضور دارند با نام‌های حقیقی‌شان در این مصاحبه‌ها شرکت کردند، اما برخی از آن‌ها درخواست کردند هویتشان را پنهان کنم، آن‌ها یا می‌ترسیدند شرکت ترانوس تلافی کند و یا نگران بودند که درگیر تحقیقات کیفری وزارت دادگستری شوند یا درخواست حفاظت از حریم شخصی‌شان را داشتند.

کتابی جالب و جذاب است و نمی توان از خواندن آن دست کشید. هربار بعد از خواندن مطالب و اتفاقات کتاب خون کثیف دلت میخواهد که آنها را گوگل کنی و اطلاعات بیشتری بدست آوری.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 380 بار

John%20Carreyrou%20(%D8%AC%D8%A7%D9%86%20%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D8%B1%D9%88)

عنوان کتاب: خون کثیف

(دشمن خونی ، خون نحس)

رازها و دروغ های استارتاپی در سیلیکون ولی

نامزد جایزه کتاب لس آنجلس تایمز سال 2018

برنده جایزه کتاب تجاری فایننشال تایمز و کتاب مک کینزی سال 2018

نامزد جایزه بهترین کتاب غیر داستانی گودریدز سال 2018

جز برترین کتاب های علمی

جزو برترین کتاب ها برای علاقه مندان به ژورنالیسم

جز برترین آثار غیرداستانی دهه 2010 به انتخاب نیویورک تایمز

جزو کتاب های برگزیده به انتخاب بیل گیتس

نویسنده: جان کریرو

مترجم: محیا حسینقلی

تعداد صفحات کتاب: 515 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 49.7 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

کتاب مغز کودک من از بارداری تا یک سالگی جلد اول از مجموعه ای است که مسیر رشد مغز کودک شما را از قبل از تولد تا بلوغ بررسی می نماید. این کتاب به صورت اختصاصی قصد دارد به تحولات مغزی نوزاد از دوران جنینی تا پایان دوازده ماهگی بپردازد. می دانیم که طبیعت بر تحول انسان همواره اثر...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 2001
سقراط تلاش می کند تا اثبات نماید که بی عدالتی به تفرقه و شکست منتهی می شود. اما برهان های وی قانع کننده نیستند و گلاوکن و آدمیانتوس پا پیش می گذارند تا موضع تراسیماخوس را تقویت کنند...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 472

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *