سه سال

آخرین ویرایش: 8 ماه قبل
کتاب سه سال (nbookcity.com)

دانلود کتاب سه سال

داستان کتاب سه سال به صورت خیلی واقع گرایانه پیش می‌رود و یک سری دگرگونی های شخصیتی و عاطفی را نشان می‌دهد.

در کل می‌شود گفت به مرور، تمامِ عشق‌ها، ثروت های هنگفت و همه و همه تبدیل به عادت شده و یکنواخت و کسل کننده خواهد شد. در این رمان چخوف به شیوه‌ای نبوغ آمیز مناسبات خانوادگی و اجتماعی و همچنین تأثیرات محیط و نوع پرورش را در آینده فکری و روانی هر فرد نشان می‌دهد.

بیشتر داستان حول پاسخ به این سوال می‌گذرد که آیا با ازدواج بدون عشق می‌شود خوشبخت شد یا نه و عشق یک طرفه چه تاثیری در روان فرد دارد و همچنین اینکه عشق همیشه اینطور است که یک آن پدید می‌آید یا می‌شود به مرور و گذشت زمان هم به وجود آید. در کتاب سه سال چخوف به بردگی فکری، کوته نظری و یأس فلسفی به شیوه‌ای بی‌نظیر و موشکافانه می‌پردازد.

خلاصه کتاب

کتاب سه سال رمانی درجه یک و فراموش نشدنی از آنتوان پاولوویچ چخوف است. کتاب پیش‌رو را به همه فرهیختگانی که به ادبیات روسیه و قلم توانمند چخوف علاقمند هستند، پیشنهاد می‌کنیم. خوانندگانی که از رمان‌های معناگرا و تحلیلی لذت می‌برند، لحظات خوشی را در هنگام مطالعه این کتاب تجربه خواهند کرد.

کتاب سه سال در اوج توانایی و خلاقیت چخوف نوشته شده است. در این کتاب، به عمیق‌ترین شکل ممکن عشق و اخلاق و روابط خانوادگی در آن عصر به چالش کشیده شده است. عصری که بیانگر فروپاشی ارزش‌های سنتی و در عین حال رویش تجددی است که هنوز به ثمر نرسیده است و این برزخ فضای حاکم بر روابط انسانی در آثار چخوف است 

چخوف در این رمان به گونه‌ای نبوغ آمیز آشکار می‌سازد که تنهایی، یأس و فروپاشیِ باورها و اعتقاداتِ دیرینه‌ی شخصیّت‌های این داستان نیز همگی برآمده از زیستن در چنین برزخی است.

با وجود آنکه بیش از یک قرن از نخستین انتشار کتاب سه سال در ادبیات روسی می‌گذرد، اما خواندن این رمان همچنان مخاطب را غافلگیر و شگفت‌زده می‌کند؛ شاید عظمت آثارِ بزرگ، در همین تازگی و طراوت همیشگی‌شان است. او تنها 44 سال زیست، اما در همین عمر کوتاه چهره‌ی ادبیات مدرن جهان را برای همیشه دگرگون کرد.

بخشی از متن کتاب

در کتاب سه سال آمده: یکی از کسانی که اغلب به دیدن لاپتف می‌آمد ایوان گاوریلیچ پارتسف بود، آدمی تندرست و قوی، مو مشکی با چهره‌ای باهوش و مطبوع. مرد زیبایی بود اما این اواخر کمی چاق شده بود و این امر به زیبایی چهره و اندامش لطمه میزد. موهایش را کاملاً کوتاه می‌کرد، طوری که به نظر تقریباً کچل می‌آمد و این هم او را بدشکل می‌کرد. در دانشگاه، دانشجویان زمانی او را به خاطر هیکل عالی و قدرتش بوکسور صدا می‌کردند.

همزمان با برادرهای لاپتف، از دانشکده‌ی ادبیات فارغ التحصیل شده بود. بعد خود را به دانشکده‌ی علوم طبیعی منتقل کرده و حالا هم در حال گذراندن دوره‌ی فوق لیسانس شیمی بود. امیدی به کرسی استادی نداشت و حتا به عنوان تکنسین آزمایشگاه هم کار نمی‌کرد، بلکه در یک مدرسه راهنمایی و دو دبیرستان دخترانه فیزیک و علوم طبیعی تدریس می‌کرد. اما مجذوب شاگردانش، به ویژه دانش آموزان دختر بود و می گفت:

«نسل درخشانی در پیش داریم.» به جز شیمی، در خانه، خود را با جامعه شناسی و تاریخ روسیه مشغول می‌کرد و گاهی در روزنامه‌ها و مجلات مقاله های کوتاهی با امضاء “یا” منتشر می‌ساخت. اگر درباره‌ی گیاه شناسی یا جانورشناسی صحبت می‌کرد مانند یک مورخ می‌شد، اما اگر امری تاریخی را بررسی می‌کرد شکل یک دانشمند علوم طبیعی را به خود می‌گرفت. کیش هم با لاپتفها رفت و آمد داشت، همان کسی که دانشجوی” “ابدی نامیده میشد. (ص57 کتاب سه سال)

سه سال در دانشکده‌ی پزشکی گذرانده بود. بعد به رشته‌ی ریاضی رفته و حالا هم هر سال تحصیلی را دو سال طول می‌داد. پدرش که در ده داروخانه داشت برایش ماهی چهل روبل می‌فرستاد و مادرش هم دور از چشم پدر، ده روبل دیگر به او می‌داد. این پول برای مخارج زندگی‌اش و حتا تجملاتی از قبیل پالتو پوست سگ آبی، دستکش، ادکلن و عکس (غالباً از خودش عکس می‌گرفت و به آشنایان هدیه می‌کرد) کافی بود.

آدمی بود پاکیزه و کچل، با پازُلفی‌های کوچک در زیر گوش‌ها که برق طلایی می‌زد. فروتن بود، مانند کسی به نظر می‌رسید که همواره آماده به خدمت است. همیشه در حال انجام کارهای دیگران بود؛ زمانی با فهرست خریدی برای کسی در راه بود، زمانی از صبح زود جلوی باجه‌ی بلیط فروشی تئاتر یخ می‌زد، تا برای آشنایی بلیطی تهیه کند، دیگربار کسی او را می‌فرستاد تا یک تاج گل یا دسته گلی سفارش دهد…

نقد کتاب سه سال

داستان کتاب سه سال در مورد لاپتف است. کارمند ساده‌ای که در زندگی به دنبال عشق واقعی است. این کتاب بلندترین داستان کوتاه نویسنده محسوب می‌شود و در نظر اول با بقیه‌ی آثارش متفاوت است. از آن طنز شیرین و صحنه های روشن خیلی خبری نیست. بیشتر در مورد تنهایی، یاس و فروپاشی باورهاست.

نوشته‌های آنتوان چخوف چنان ساده است که متوجه نمی‌شوی چگونه پیام‌های بزرگ خود را به تو رسانده؛ در عین اینکه روح آدمی به‌شدت تحت تاثیر پیام‌های غالبا اجتماعی‌اش قرار می‌گیرد. چخوف نویسنده‌ای اخلاق مدار بوده و در بیشتر آثارش به نقد لاابالی گری و بی‌بند و باری می‌پردازد و در این کتاب هم همین طور است.

در مجموع می‌شود گفت کل کتاب سه سال در مورد مفهوم خوشبختی و اینکه فاکتورهایی مثل پول و عشق تا چه بازه‌ی زمانی می‌توانند تامین کننده‌ی حس خوشبختی باشند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 155 بار

Anton%20Chekhov%20 %D8%A2%D9%86%D8%AA%D9%88%D9%86%20%DA%86%D8%AE%D9%88%D9%81 7

عنوان کتاب: سه سال

نویسنده: آنتوان چخوف

مترجم: هنگامه ایرانی

تعداد صفحات کتاب: 112 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 9.64 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

بخشی در روان انسان وجود دارد به نام فرامن، این بخش از یک سالگی در روان کودک به وسیله ی پیغام های والدین ساخته می شود و تمام معیارها، ارزش ها، بایدها و نبایدها، خوب ها و بدها، اخلاقیات، فرهنگ و سنت را...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 341
تمامی قصه های موجود در مجموعه ی "پاییز 32"، در بازه ی زمانی بعد از جنگ جهانی دوم تا کودتای بیست و هشت مرداد رخ می دهند. در این اثر، قصه ی انسان های به تصویر کشیده شده که هر کدام زخمی خورده و گمنام مانده اند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 483

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *