کمدی های کیهانی

آخرین ویرایش: 12 ماه قبل
کمدی های کیهانی (nbookcity.com)

دانلود کتاب کمدی های کیهانی

کتاب کمدی های کیهانی (شوخی های کیهانی) مجموعه ای از داستان های کوتاه است که ابتدا به زبان ایتالیایی و سپس انگلیسی انتشار یافته است.

آثار ایتالو کالوینو در میان مردم جهان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا دردهای جامعه بشری را در فضایی فانتزی و با استفاده از قوه‌ی تخیل خود بیان می کند. قطعاً از خواندن این کتاب عجیب و تأثیرگذار لذت خواهید برد.

داستان‌های این مجموعه، خیال پردازی های مبهوت کننده‌ای حول حقایق علمی شناخته شده هستند. راوی داستان‌ها موجودی ازلی به نام Qfwfq است و داستان‌ها خاطرات او از وقایعی در تاریخ جهان هستی هستند.

خلاصه کتاب

یکی از خلاقیت‌های محشر نویسنده این است که نظریه های فیزیک، نجوم، زمین شناسی و زیست شناسی را در فضای داستانی و در ژانر علمی – تخیلی به تصویر می کشد؛ به طوری که پس از خواندن کتاب کمدی های کیهانی اثراتش تا مدت‌ها در ذهنتان باقی خواهد ماند.

شخصیت‌های اصلی کتاب از بین ساختارهای سلولی و فرمول‌های ریاضی نمایان می شوند، در کهکشان‌ها سپری می کنند، نظاره‌گر نحوه‌ی شکل‌گیری سیارات هستند، با اتم‌های هیدروژن بازی می کنند و از همه مهم‌تر عاشق می شوند. ایتالو کالوینو در این کتاب به شکلی حیرت انگیز و با زبانی طنز، حقایق پیچیده‌ی علمی را به موضوعات زندگی روزمره‌ی انسان‌ها پیوند می زند.

بخشی از متن کتاب

دوقلوها لابد خیلی وقت پیش در مناطق غلیظ سحابی برای خودشان یک محل اختفای سِرّی درست کرده بودند و کوسن را همان جا قایم کرده بودند تا با آن بازی کنند. تا وقتی ماده به شکل مایع بود، می توانستند آن جا شناور بمانند و در کوسن پشتک وارو بزنند، ولی آن لحظه در یک جور خامه ی اسفنجی زندانی شده بودند: سوراخ مرکزی کوسن گیر کرده بود و آن ها حس می کردند از همه طرف ضربه می خورند. « به کوسن آویزون بشید. » سعی کردم متوجه شان کنم. « الآن می آرم تون بیرون، احمق های کوچولو! » کشیدم و کشیدم و خیلی زود، قبل از این که بفهمند چه اتفاقی دارد می افتد، داشتند روی سطح که آن لحظه با یک لایه ی نازکِ دَلَمه بسته مثل سفیده ی تخم مرغ پوشیده شده بود غلت می خوردند.

عوضش کوسن به محض این که ظاهر شد، ناپدید شد. فایده نداشت آدم سعی کند پدیده هایی را که آن روزها رخ می داد درک کند؛ توضیح دادنش برای مامان بزرگ هم فایده ای نداشت. درست همان موقع اقوام مان که به دیدن مان آمده بودند و انگار نمی توانستند موقعیتی بهتر از این پیدا کنند آرام بلند شدند و گفتند « خب دیگه، داره دیر می شه؛ نمی دونم بچه هامون چی کار دارند می کنند. یه کم براشون نگرانیم. خوشحال شدیم دوباره دیدیم تون. بهتره دیگه راه بیفتیم. » هیچ کس نمی توانست بگوید آن ها اشتباه می کنند؛ در واقع قبل از این باید می ترسیدند و فرار می کردند، ولی این زوج احتمالاً به این دلیل که در جای دورافتاده ای زندگی می کردند، کمی بی سروزبان بودند.

احتمالاً تمام این مدت مورمورشان می شده که بروند و جرئت نمی کردند که بگویند. پدرم گفت « خب، اگه می خواید برید، جلوتون رو نمی گیرم. ولی باز هم فکر کنید. شاید عاقلانه تر باشه بمونید تا وضعیت یه کم مشخص تر بشه، چون با شرایطی که الآن هست نمی دونید چه خطراتی متوجه تونه. » خلاصه عقل سلیم هم همین را حکم می کرد. ولی آن ها اصرار کردند، « نه، نه، باز هم متشکریم. واقعاً مهمونیِ خوبی بود، ولی بیش تر از این مزاحم تون نمی شیم. » و مزخرفات دیگری از همین قبیل. یعنی این که ما شاید خیلی از وضعیت سر درنمی آوردیم، ولی آن ها کوچک ترین تصوری از آن نداشتند.

نقد کتاب کمدی های کیهانی

کالوینو نویسنده ی فضاها و موضوع های بکر و کشف نشده بود. داستان نویس مهم ایتالیایی که در ایران به خاطر رمان هایی چون بارون درخت نشین، ویکنت دو نیم شده و شوالیه ی ناموجود شناخته شده است. کالوینو در مجموعه داستان به هم پیوسته ی کمدی های کیهانی وجه دیگری از توان خلاقه ی خود را به نمایش می گذارد.

این کتاب دوازده داستان دارد و به سال 1965 منتشر شده است. کتابی که حاصل غور و شوخی اوست با عناصر متفاوت کیهان و فضا و در واقع تاریخ علم . کتاب پیش رو یکی از متفاوت ترین آثار این نویسنده ی تجربه گرای ایتالیایی است که مخاطب را وارد دنیایی مملو از غافل گیری ، سرزندگی و سوال می کند و به ساده ترین شکل به آن ها پاسخ های داستانی می دهد. انگار تاریخ جهان و اسطوره های نخستین را شاهد باشیم که با زبان طنازانه ای کالوینو از نو روایت شده اند.

برای همین خواندن کتاب کمدی های کیهانی یکی از تجربه های جذاب بسیاری ازمخاطبان پر تعداد او بوده است تا امروز.

تعداد بازدید: 338 بار

Italo%20Calvino%20 %D8%A7%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D9%84%D9%88%20%DA%A9%D8%A7%D9%84%D9%88%DB%8C%D9%86%D9%88 4

عنوان کتاب: کمدی های کیهانی (شوخی های کیهانی)

برنده ی جایزه ی ملی کتاب آمریکا سال 1969

جز برترین مجموعه داستان های کوتاه

نویسنده: ایتالو کالوینو

مترجم: میلاد زکریا

تعداد صفحات کتاب: 119 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 10.1 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب به شما این سوالات پیچیده را مطرح می‌کند: آیا ما مسئولانه می‌توانیم از قدرت‌هایی که داریم استفاده کنیم؟ آیا می‌توانیم عواقب اختیارات خود را پیش‌بینی کنیم؟ داستان جذابیت زیادی...
بروزرسانی: 7 ماه قبل
تعداد بازدید: 144
مو یان خیلی احساساتی است. در آثارش رنگ و بو و صدا را حس میکنید. او به موسیقی عشق میورزد، صدای قطار را دوست دارد، تمایلی به طرح مسائل سیاسی ندارد؛ ولی این بدین معنا نیست که به...
بروزرسانی: 12 ماه قبل
تعداد بازدید: 206

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *