تجربه ی اوج

(1 بررسی مشتری)

قیمت اصلی 45.000 تومان بود.قیمت فعلی 32.000 تومان است.

فراسوی سرخوشی

نویسنده: میهالی چیکسنت میهای

مترجم: رضا علوی

تعداد صفحات کتاب: 366 صفحه

حجم فایل: 10.8 مگابایت

کتاب تجربه ی اوج pdf

دانلود کتاب تجربه ی اوج pdf

مطالعه کتاب تجربه ی اوج را به کسانی که به دنبال فهمِ درست و حسِ خوب می‌گردند، توصیه می‌کنیم.

کتاب پیش رو از ارزشمندترین کتب اصیل روانشناسی موفقیت است. علمی‌ترین کتابی است که در سال‌های اخیر در مورد خودشناسی، علوم شناختی و تجربه آگاهانه منتشر شده است! این کتاب به منظور شناساندن تجربه زیستن در اوج به خواننده و چگونگی کسب چنین موقعیتی نگارش شده است.

اثری که برمبنای روانشناسی مثبت شکل گرفته و به مخاطبان خود به ویژه مخاطب جوان نشان می‌دهد که چگونه با وجود شرایط اجتماعی نابسمان و حمایت های دریغ شده از سوی جامعه خود را به شایسته ترین جایگاه ممکن برساند و دستاوردهایی موثر و ارزشمند به وجود آورد.

خلاصه کتاب

میهالی چیکسنت میهای در کتاب تجربه ی اوج نشان داده است که آنچه باعث رضایت واقعی یک تجربه می‌شود، وضعیت هوشیاری به نام اوج یک جریان است. در طول جریان، افراد معمولا لذت عمیق، خلاقیت و درگیری کامل با زندگی را تجربه می‌کنند. نویسنده، در این نسخه از اثر پیشگامانه خود، روش هایی را برای کنترل این حالت مثبت نشان می‌دهد.

کتاب حاضر به ما می‌آموزد که چگونه با توجه به اطلاعاتی که به آگاهی ما می‌رسد، می‌توانیم خوشبختی واقعی را کشف کنیم و کیفیت زندگی خود را تا حد زیادی بهبود ببخشیم. تجربه‌ ی اوج اغلب لحظات فوق العاده سرور و شادی خالص تعریف می‌شود. این لحظات از رویدادهای روزمره متمایزند. خاطره چنین لحظاتی ماندگار است و معمولا مردم آنها را به تجربه‌های معنوی تشبیه می‌کنند.

بر اساس هرم مازلو، تجربه ی اوج نقش مهمی در خودشکوفایی دارد. همه افراد به خودشکوفایی نمی‌رسند و این اتفاق بسیار نادر است. به‌عقیده مازلو، همه مردم لایق داشتن این لحظات هستند. او همچنین عقیده داشت که افراد خودشکوفا به‌احتمال زیاد بیشتر این حالت را تجربه می‌کنند. سایر کارشناسان این حالت را چنین توصیف می‌کنند:

«تجربه ی اوج افزایش حس شگفتی، حیرت یا وجد در حین یک تجربه است.» و شباهت‌ زیادی به حالت جریان دارد. این مفهوم را میهای چیکسنت میهایی، روان‌شناس مثبت‌گرا، تعریف کرده است. حالت جریان یعنی وقتی فرد آن‌قدر درگیر فعالیتی می‌شود که انگار جهان محو شده است و هیچ‌ چیزی جز آن فعالیت مهم نیست.

بخشی از متن

وقتی که فعالیتی بسیار جذاب است، توجه کافی برای پرداختن به گذشته یا آینده یا هر محرک دیگری که موقتاً نامربوط است باقی نمی‌ماند. یکی از موارد شایان توجهی که در تجربه ی اوج از آگاهی حذف می‌شود “خود” است، چراکه در زندگیِ معمول زمان زیادی را صرف فکر کردن درباره آن می‌کنیم. یک کوه نورد این جنبه از تجربه خود را چنین توصیف می‌کند: در این هنگام احساس ذن به من دست می‌دهد…

احساسی شبیه مراقبه یا تمرکز؛ و تنها به دنبال یک چیز هستم: تمرکز ذهن. البته این امکان وجود دارد که نفس خود را به روش‌های مختلف با صخره نوردی درآمیزید اما این کار لزوماً روشنی بخش نیست. اما هنگامی که همه چیز خودکار پیش می‌رود، گویی این امر تجربه‌ای آزاد از نفس است یا نوعی حالت بیخودی است؛ به گونه‌ای است که بدون آن که فکر کنم یا کار خاصی انجام دهم، کار درست را انجام می‌دهم.

خودش اتفاق می‌افتد. با این حال احساس تمرکز بیشتری دارم. یا به قول اقیانوس نورد مشهور: «شخص خود را فراموش می‌کند، همه چیز را فراموش می‌کند، تنها چیزی که می‌بیند بازی قایق با دریا است. بازی دریا در پیرامون قایق، و هر چیزی که با این بازی ارتباط ندارد کنار گذاشته می‌شود.» گاهی اوقات حس می‌کنیم که از جهان اطراف خود جدا نیستیم و با محیط خود احساس یگانگی می‌کنیم. (ص101 کتاب تجربه ی اوج)

خواه این محیط کوه باشد یا یک گروه. یکی از اعضای دارو دسته موتورسواران ژاپنی که همراه با صدها موتورسوار دیگر در خیابان‌های کیوتو می‌خروشیدند چنین می‌گوید: وقتی که احساس همه‌ی ما هماهنگ می‌شود، متوجه چیزی می‌شوم. در هنگام موتورسواری در آغاز با هم هماهنگ نیستیم اما اگر کار خوب پیش برود، همه ما با هم احساس همدلی می‌کنیم. چگونه بگویم؟ وقتی که ذهن‌های ما یکی می‌شود، در چنین زمانی لذتبخش ترین زمان ماست.

وقتی که همه ما یکی می‌شویم، من متوجه چیزی می‌شوم. ناگهان با خود می‌گویم «وای ما یکی هستیم و با خود فکر می‌کنم اگر تا جایی که می‌توانیم سرعت بگیریم، موتورسواری فوق العاده‌ای خواهیم داشت. لحظه‌ای که متوجه می‌شویم پیکری واحد شده ایم و همه باهم به سرعت بالا می‌رسیم فوق العاده است.» این تبدیل شدن به یک تن که نوجوان ژاپنی آن را به روشنی توصیف کرده یکی از ویژگی‌های خیلی عینی تجربه ی اوج است.

افراد این احساس را عیناً همچون احساس رهایی از گرسنگی و درد توصیف می‌کنند. این تجربه بسیار با ارزش است اما همچنان که بعداً خواهیم دید خطرات خاص خود را دارد. اشتغال ذهنی با خود، انرژی روانی را مصرف می‌کند. چراکه در زندگی روزمره غالباً احساس تهدید می‌کنیم. هر زمان که تهدید شویم نیاز داریم که تصویر خود را به آگاهی بیاوریم تا متوجه جدی بودن تهدید و نحوه‌ی مواجهه با آن شویم.

برای مثال اگر در حال راه رفتن در خیابان متوجه شویم که کسی با نیشخند به ما نگاه می‌کند، طبیعی است که بلافاصله احساس نگرانی کنیم: آیا مشکلی وجود دارد؟ آیا مسخره به نظر می‌رسم؟ آیا به طرز راه رفتنم می‌خندند یا اینکه صورتم لکه دارد؟ صدها بار در روز، آسیب پذیری‌مان به ما یادآوری می‌شود و هر دفعه که اتفاق می‌افتد، در تلاش برای بازگرداندن دوباره نظم به آگاهی انرژی روانی از دست می‌رود.

اما در اوج، هیچ جایی برای وارسی خود وجود ندارد. از آنجا که فعالیت‌های لذت بخش دارای اهداف روشن، قوانین پایدار، و چالش‌های کاملاً متناسب با مهارت هستند، مجال کمی برای تهدید خود وجود دارد. هنگامی که صخره نورد در حال صعودی دشوار است، كاملاً در نقش کوهنوردی خود غرق شده است. او صد درصد صخره نورد است، وگرنه زنده نخواهد ماند. (ص102 کتاب تجربه ی اوج)

هیچ راهی برای هیچ چیز و هیچ‌کس نیست که به هیچ جنبه دیگری از خود فکر کند. وجود لکه روی صورتش هیچ اهمیتی ندارد، تنها تهدید ممکن تهدیدی است که از کوه می‌آید – اما یک صخره نورد حرفه‌ای که برای رویارویی با تهدیدات به خوبی آموزش دیده است نیازی به وارد کردن خود در این فرآیند ندارد. نبود خود در آگاهی به این معنا نیست که شخص در حالت اوج، کنترلی بر انرژی روانی‌اش ندارد یا…

نکوداشت های کتاب

  • کتاب تجربه ی اوج، آنچه را که به افراد انگیزه می‌دهد، دوباره بازنگری می‌کند.
  • یک حالت روحی شاد به نام جریان، احساس درگیری کامل در یک فعالیت خلاق یا بازیگوش را کاوش کنید.
  • جریان مهم است… راه رسیدن به خوشبختی نه در لذت گرایی بی‌فکر، بلکه در چالشی آگاهانه است.

نقد کتاب تجربه ی اوج pdf

کتاب تجربه ی اوج اثری تخصصی نیست، هر چند با زبانی دقیق و علمی به موضوعی مهم و کلیدی می‌پردازد. کتابی است که درباره مردان و زنانی که در اوج زیستند و دستاوردهایی والا پدید آوردند، همچون یک بازجوی حاذق، پرسش می‌کند و روش‌های دست‌یابی به این موقعیت را محک می‌زند.

شناسایی ماهیت تجربه در اوج بودن، و چگونگی رسیدن به این تجربه محور این کتاب است. میهالی چیکسنت میهالی روانشناس مجار و رهبر فکری جریان روانشناسی مثبت در سال ۱۳۶۹ این کتاب را منتشر کرد و بلافاصله به خاطر طرح موضوع مهم و روش نوآورانه‌اش شهرت یافت. این نویسنده، یکی از افراد تاثیرگذار در این حیطه‌ی روانشناسی محسوب می‌شود.

میهالی چیکسنت میهالی، استاد بیان مفاهیمی است که بدون رودربایستی و از همان وهله‌ی اول پیچیده هستند و از این جهت رعب‌انگیز به نظر می‌رسند. با این حال میهالی مانند یک خنثی‌ کننده‌ی مین گام به گام گره‌های موضوع را باز می‌کند و لحظه‌به‌ لحظه به روشن کردن آن نزدیک‌تر می‌شود.

نویسنده در کتاب تجربه ی اوج: فراسوی خوشی، این را به ما ثابت می‌کند.

آنچه خواندید...

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

1 دیدگاه برای تجربه ی اوج

  1. got it

    مثل همیشه عالی هستین…

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *