بینایی

21.000 تومان23.000 تومان

ادامه رمان کوری

یک نماد سمبلیک از جامعه

نویسنده:

تعداد صفحات کتاب: متغیر

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب بینایی pdf

دانلود کتاب بینایی pdf

کتاب بینایی نوشته ژوزه ساراماگو، نویسنده پرتغالی است که برنده جایزه ادبی  نوبل شده است.

برخی از شخصیت های داستان کتاب کوری نیز در این رمان حاضر هستند و حادثه های که در رمان حاضر رخ می دهد، در همان شهری است که کوری در آن رخ داده است.

داستان در خصوص یک انتخابات است که به علت عدم حضورش مردم و کلافگی دولت مردان رخ می دهد؛ ولی در نهایت حضور پیدا می کنند اما رای سفید می دهند. در واقع این داستان نماد اتحاد مردم در مقابل دولت مردان به صورت مصالحت آمیز است.

کتاب بینایی در واقع ادامه رمان کوری ژوزه است. اگر می خواهید این داستان را به خوبی درک کنید باید اول کوری را مطالعه کنید. داستان از یک روز بارانی در پای یک صندوق رای گیری شروع می شود. نماینده هایی که منتظر آمدن مردم به پای صندوق های رای برای اخذ رای و انتخابات هستند… ولی هر چه منتظر می مانند هیچ کسی نمی آید. در نهایت از خانواده های خود می خواهند پای صندوق رای حضور داشته باشند ولی در کمال تعجب بعد از گذشت ساعتی از رای گیری تعداد زیادی از مردم به سرعت به پای صندوق رای می آیند و رای خودشان را در صندوق می اندازند.

بعد از اتمام رای گیری برای شمارش آن صندوق ها را خالی می کنند و در کمال تعجب می بینند که بیشتر مردم رای سفید داده اند. بنابراین آرا باطل می شود و انتخابات دوباره قرار می شود که برگزار شود. نماینده دولت در شبکه سراسری حاضر می شود، از مردم می خواهد که دوباره در رای گیری حاضر شوند ولی در کمال ناباوری در مرحله دوم تعداد آرای سفید بیشتر از قبل می شود.

در کتاب بینایی آدم هایی که به کوری، سفیدی و بی هویتی رسیده بودند در این کتاب به بینایی عمیق اجتماعی و موجودیت خودشان و نقش خودشان در اجتماع پی می برند. به خاطر همین است که کوری سفید خود را در برگه های رای گیری می دهند و در انتخاب با هم متحد می شوند و همگی رای سفید به داخل صندوق می اندازند. در پایان داستان همسر پزشک که  از بیماری کوری در امان مانده بود عامل شورش تلقی می شود و توسط حکومت به قتل رسیده می شود.

نقد کتاب بینایی pdf

کتاب بینایی ماجرای مردمی را می گوید که در کوری بودند و به بینایی رسیده اند و چهار سال بعد از بینایی آنها، انتخابات برگزار می شود. با هم متحد می شوند و جلوی حکومت و حاکمان مستبد می ایستند و به بینش شعور اجتماعی خود و نقش خود در اجتماع پی می برند. در واقع مردم شهر به بصیرتی رسیده اند که با تلاش و متحد شدن می توانند تغییرات زیادی در زندگی و اجتماع خود به وجود بیاورند.

ژوزه در این کتاب مانند کتاب کوری خود برای شخصیت های داستان هیچ نامی انتخاب نکرده است. در کل می توان گفت که کتاب بینایی و کوری یک نماد سمبلیک است. علاوه بر اینکه یک داستان جذاب را برای ما را روایت می کند، در بطن آن می کوشد که نگرش مردم را نسبت به مسائل روز و سیاست عوض کند و آنها را در تعیین سرنوشت خود مهم  بداند.

اگر علاقه به رمان های سیاسی اجتماعی دارید کتاب بینایی پیشنهاد خوبی برای شماست. کتابی که درباره حکومت، انتخابات، حکومت نظامی، خودکامگی دولت مردان و دریغ نکردن از هر ترفندی برای خفه کردن مردم استفاده می کنند.

کتاب بینایی نتیجه اتحاد و مشارکت مردم را که در سایه یک حکومت خودکامه زندگی می کنند و نیاز به این دارند که نگرش خودشان را در مورد مسائل تغییر دهند، به ما نشان می دهد.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1271 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بینایی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *