ناطور دشت

18.000 تومان21.000 تومان

جزو برترین کتاب ها با راوی غیرقابل اعتماد

نویسنده:

تعداد صفحات کتاب: متغیر

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب ناطور دشت pdf

دانلود کتاب ناطور دشت pdf

کتاب ناطور دشت منعکس کننده‌ی از خودبیگانگی در دنیای بی رحم است و جامعه مدرن غرب را به باد انتقاد می‌گیرد.

کل داستان کتاب ناطور دشت در مدت زمان 3 روز اتفاق می‌افتد و کلیه‌ی اتفاقاتی که برای هولدن رخ می‌دهد در مدت زمانی است که او مدرسه را به قصد رفتن به نیویورک و خانه‌ی خود رها می‌کند. قرار است تا مدیران مدرسه، نامه‌ای را به خانواده‌ی هولدن بفرستند و شرح وضعیت تحصیلیش را برای آن‌ها یادداشت کنند. این نامه در روز چهارشنبه به دست خانواده‌ی هولدن کافیلد می‌رسد و به همین دلیل هولدن تصمیم می‌گیرد که روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه به خانه نرود تا اوضاع کمی آرام شود.

همین موضوع باعث می‌شود که هولدن چند روزی را سرگردان و بدون خانه سپری کند. او طی ماجراهایی که در طی این چند روز برایش رخ می‌دهد، با خروج از دنیای کودکی، به دنیای جوانی وارد می‌شود. هولدن به شکل خارق العاده ای، هم بسیار ساده و هم بسیار پیچیده است و این موضوع، صدور نظری قطعی درباره ی این شخصیت و داستانش را عملا غیرممکن می کند. شاید تنها چیزی که می توان با اطمینان درباره ی هولدن گفت این است که او با علاقه ای وافر و حتی گاهی اوقات زیاده از حد، به زیبایی پا به این دنیا گذاشته است.

نقطه نظرهای گوناگونی در کتاب ناطور دشت به چشم می خورند: کودکان، بزرگترها و افراد نادیده گرفته شده؛ اما همان طور که انتظار می رود، افکار هولدن، شیواترین و به یاد ماندنی ترین نقطه نظر موجود در رمان است. این رمان کلاسیک از جی دی سلینجر که برای اولین بار در سال 1951 به چاپ رسید، به زیبایی تمام، بیانگر خشم ها و سرکشی های دوران نوجوانی است.

کتاب ناطور دشت، در تمامی لیست های برترین آثار ادبی دنیا جایی همیشگی داشته و از تأثیرگذارترین آثار نوشته شده در قرن بیستم است. این کتاب، به خاطر بیان بی پرده و صریح تمامی افکار یک نوجوان، بارها باعث به وجود آمدن جنجال های مختلفی در طول زمان شد و در دهه های 1950 و 1960، هر پسر نوجوانی بی صبرانه دوست داشت که این کتاب را بخواند.

نقد کتاب ناطور دشت pdf

منتقدین معتقدند که نویسنده‌ی این کتاب، سیر بلوغ یک پسر نوجوان را به شکلی نامتعارف و غیرمعمول بیان کرده است و شخصیت نوجوان این کتاب (هولدن کالفیلد) شباهت زیادی به نوجوانی دارد که در دردسرهای زیادی گرفتار شده است. اویی که تلاش می‌کند خود را از شر آن‌ها خلاص کند و به نحوی خودش را نجات دهد. منتقدین معتقدند که هولدن پسربچه‌ای با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد است که به تبع آن نیازهای خاصی نیز دارد. شخصیت اصلی این کتاب هیچ درکی از دنیای پیرامون خود ندارد و در بیشتر رمان به سبب اطلاعات و معلوماتی که دارد احساس پشیمانی می‌کند.

در داستان کتاب ناطور دشت، هولدن از یک شخصیت عصیان‌گر برخوردار است که کم‌تر شاهد آن، توسط نوجوانان خیالی دیگری که در رمان‌ها به آن‌ها پرداخته می‌شود، هستیم. منتقدین معتقد هستند که دلیل بی‌اعتمادی هولدن نسبت به والدین و معلم‌ها، جدا کردن خود از آن‌ها نیست. بلکه به خاطر این است که او هیچ درکی نسبت به آن‌ها ندارد.

این کتاب به نحوی نوشته شده است که در همان جملات ابتدایی تکلیف خودش را با مخاطب روشن می‌کند و شما کاملا متوجه می‌شوید که با چه رمانی روبه‌رو هستید. جملات ابتدایی کتاب ناطور دشت چنین هستند: اگه واقعا می‌خوای قضیه رو بشنوی، لابد اول‌چیزی که می‌خوای بدونی اینه که کجا دنیا اومده‌م و بچگیِ گَندَم چه‌جوری بوده و پدرمادرم قبلِ دنیا اومدنم چیکار می‌کردن و از این‌جور مزخرفاتِ دیوید کاپرفیلدی؛ ولی من اصلا حال‌وحوصله‌ی تعریف کردنِ این‌چیزا رو ندارم. اولا که این حرفا کِسِلم می‌کنه، ثانیا هم اگه یه چیزِ به کُل خصوصی از پدرمادرم تعریف کنم جفت‌شون خونرَوِشِ دوقبضه می‌گیرن.

هردوشون سرِ این چیزا حسابی حساسن، مخصوصا پدرم. هردوشون آدمای خوبی‌ان – منظوری ندارم – ولی عینِ چی حساسن. تازه، اصلا قرار نیست کلّ سرگذشتِ نکبتیم یا یه همچه‌چیزی رو برات تعریف کنم. فقط قصه‌ی اتفاقای گُهی رو واسه‌ت تعریف می‌کنم که دوروبَرِ کریسمسِ پارسال، قبلِ این‌که حسابی پیرم درآد، سرم اومد و مجبور شدم بیان این‌جا بی‌خیال طی کنم…

جی دی سلینجر با لحنی پرجسارت و بی‌پرده لحظات ورود یک نوجوان به جامعه‌ی بی‌رحم و اجبار رهایی از آن پاکی معصومانه‌ی کودکی را به گونه‌ای بیان می‌کند که به مذاق بسیاری در زمان چاپ اثر خوش نیامد و حتی به عقیده‌ی برخی منتقدان به علت کاربرد ادبیات غیر رسمی و خودمانی، اثر ادبی جدی و مهمی نیز نبوده، اما فروش بالا و استقبال کم‌سابقه از آن نشان داد سبک نویسنده به شکل والایی احساسات و عواطف خوانندگان را برانگیخته و حتی منتقدان بر آن شدند که بگویند:

کتاب ناطور دشت، اثری است ارزشمند برای خواندن، فکر کردن و فهمیدن.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1203 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ناطور دشت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *