دنگ شیائوپینگ

قیمت اصلی 75.000 تومان بود.قیمت فعلی 55.000 تومان است.

اصلاحات در چین

نویسنده: ازرا اف فوگل

مترجم: میثم مهرمتین

تعداد صفحات کتاب: 1414 صفحه

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب دنگ شیائوپینگ pdf

دانلود کتاب دنگ شیائوپینگ pdf

کتاب دنگ شیائوپینگ به تحولات اقتصادی و سیاسی چین تحت حکومت دنگ توجه کرده و تأثیرات او بر چین و جهان را بررسی می‌کند.

اثر پیش رو با عنوان فرعی اصلاحات در چین نوشته‌ی ازرا اف فوگل، یک کتاب جامع است که به زندگی و حکومت شیائوپینگ، چهارمین رئیس حزب کمونیست چین و رئیس جمهور چین از سال 1978 تا 1992، می‌پردازد.

کتاب دنگ شیائوپینگ به جزئیات در مورد تصمیمات و اقدامات دنگ، برای باز کردن چین به بازار جهانی، اصلاحات اقتصادی، توسعه فناوری، و تغییرات در سیاست‌های خارجی و داخلی می‌پردازد. همچنین، نویسنده سعی دارد تا به نحو جامع به زندگی شخصیِ دنگ و پیچیدگی‌های سیاسی و اجتماعی زمان حکومت او پرداخته و مواضع گوناگونی که او در مسائل مختلف اتخاذ کرده است، را مورد بررسی قرار دهد.

خلاصه کتاب

ازرا اف فوگل در کتاب دنگ شیائوپینگ به بررسی تأثیرات حکومت دنگ بر جوانان، زنان، و تغییرات فرهنگی و اجتماعی در چین پرداخته است. همچنین چالش‌هایی که شیائوپینگ در طول حکومت خود با آنها مواجه شد، از جمله واکنش به حوادث تیان‌آنمن و پروتست‌های دموکراتیک 1989 را ذکر کرده است. به طور کلی زندگینامه حاضر، درباره زندگی فردی است که ساختار سیاسی و اقتصادی چین را اصلاح کرد.

دنگ به صورت غریزی خصلت میهن پرستی داشت و به حزب کمونیست چین متعهد بود. حزب کمونیست الهام بخش دوستان و هم‌حزبی های دنگ به حساب می‌آمد. میهن دوستی در تمام ادوار زندگی و فعالیت های دنگ مشهود بود. از 14سالگی، درست زمانی که امواج ناسیونالیسم کشور را در می‌نوردید در وجود او ریشه دوانده بود و در آن هنگام وی به عنوان یک شرکت کننده نوجوان دبیرستانی در خیابان های بخش گوئانگ ئان در تظاهرات خیابانی شرکت کرده بود.

پنج سال بعد در فرانسه، ناامید از کار طاقت فرسا در کارخانه و محیط کثیف آن، که برای چینی‌ها اختصاص یافته بود از وعده و قول خود صرف نظر می‌کند و مجبور می‌شود فرصت مطالعه را به کناری نهد. بدین تربیت به شاخه فرانسوی حزب کمونیست چین می‌پیوندد. از آن زمان، 7دهه تا مرگش به عنوان یک کمونیست متعهد باقی ماند.

کتاب دنگ شیائوپینگ در ۲۴ فصل و با زبانی روان نوشته شده است و ابعاد مختلف شخصیت دیائوپنگ در آن بررسی شده است. این کتاب می‌تواند به خواننده نشان دهد چگونه اصلاحات این رئیس‌جمهور چین را تغییر داد و آن را به یک قدرت اقتصادی تبدیل کرد. در حقیقت بخش کمی از این کتاب مفصل به زندگی شیائوپنگ و دوران کودکی و نوجوانی او پرداخته شده است و بیشتر محتوای آن به آنچه او انجام داده است اختصاص دارد.

منتقدان زیادی درباره‌ی این کتاب اظهار نظر کرده‌اند و بیشترشان آن را تحسین کرده‌اند. این کتابی است که بی‌طرفانه از رهبر چینی صحبت کرده است. تا سال ۲۰۲ بیش از یک میلیون و دویست هزار نسخه از این کتاب فروخته شد.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

چین با رئیس جمهورش، ابرقدرتی است که شاید از قدرت‌های سنتی جهان ما نباشد؛ اما این روزها کمتر کسی یارای مقابله با آن را دارد و دیگر نمی‌توان نقش آن را در معادلات بین المللی جدی نگرفت. در کتاب دنگ شیائوپینگ می‌توانید از رئیس جمهور خاص این کشور و اصلاحاتی که در این کشور اتفاق افتاده‌اند، بیشتر بدانید.

بخشی از متن کتاب

در کتاب دنگ شیائوپینگ آمده: در مارس ۱۹۷۹ سر موری مک‌لوز فرماندار بریتانیایی هنگ کنگ که احترام زیادی برای مردم چین قائل و به زبان چینی نیز مسلط بود به سوی بیجینگ پرواز کرد تا در خصوص مسائل هنگ کنگ به بحث و گفتگو بپردازد. ابتدا به او گفته شده بود که قرار است فقط با یکی از مقامات بلندپایه چینی ملاقات داشته باشد اما در حین ورود به پکن متوجه شد که قرار است با شیائوپینگ که فرماندار از او به عنوان برجسته ترین رهبر چین یاد کرده است دیدار و گفتگو داشته باشد.

این خبر باعث خوشحالی وی شد. طی این ملاقات دوستانه که در تالار بزرگ خلق برگزار شد، فرماندار خطاب به دنگ از مشکلات رو به تزایدی که هنگ کنگ با آن مواجه بود، سخن گفت. هر دو می‌دانستند که بعد از جنگ تریاک، هنگ کنگ جزو مستعمرات بریتانیاست و بر آن اعمال حاکمیت می‌کند و نیز از این امر آگاهی داشتند که سال ۱۹۹۷ تاریخی است که در آن سالشمار اجاره هنگ کنگ منقضی می‌شود و این سرزمین باید به چین بازگردانده شود.

فرماندار بسیار پخته و دیپلماتیک برخورد می‌کرد و از نگرانی عمیق مردم هنگ کنگ مبنی بر اینکه آنها نمی‌دانند که بعد از سال ۱۹۹۷ چه سرنوشتی در انتظارشان خواهد بود سخن می‌گفت. او در پی یافتن پاسخی بود که بتواند از فشار روانی حاکم بر مردم هنگ کنگ بکاهد و اطمینان خاطری برای آنها به ارمغان آورد. دنگ به دقت به نگرانی‌های فرماندار گوش می‌داد. (ص26 کتاب دنگ شیائوپینگ)

هنگامی که آن دو پس از پایان گفتگوهایشان به سوی در تالار حرکت کردند، دنگ با احترام فرماندار را بدرقه کرد. آن بریتانیایی که قدش ۱۸۳ سانتیمتر بود به سوی میزبانش خم شد و گوش‌هایش را برای شنیدن حرف‌های دنگ که حداکثر قدش ۱۵۳ سانتیمتر بود تیز کرد. دنگ در گوش‌های او گفت «اگر فکر می‌کنی که حکومت بر هنگ کنگ دشوار است تو باید حکومت بر چین را امتحان کنی.»

دنگ به درستی می‌دانست که چین در وضعیت فاجعه باری قرار دارد. در آغاز دههٔ گذشته طی کارزار جهش بزرگ به جلو مائو، بیش از سی میلیون نفر از مردم چین جان خود را از دست داده بودند. کشور هنوز هم از نتایج فضاحت بار انقلاب فرهنگی در سرگردانی به سر می‌برد؛ کارزاری که مائو با بسیج و حمایت از جوانان انقلابی آنها را بر ضد مقام‌های بالای حزبی شورانده بود. حملاتی که مستقیماً با حمایت مائو صورت گرفته بود. (ص27 کتاب دنگ شیائوپینگ)

و به تبع آن فشارهای جان فرسایی که تقریباً بر یک میلیارد چینی وارد آمده و کشور را در موجی از هرج و مرج غوطه ور کرده بود. به طور متوسط درآمد سرانه هر روستایی چینی، یعنی بیشتر از هشتاد درصد جمعیت این کشور برابر با چهل دلار آمریکا در سال بود. این مقدار اندک درآمد، کمتر از آن چیزی بود که در سال ۱۹۵۷ روستاییان از آن برخوردار بودند. انقلابیون شورشی و افسران نظامی قصد داشتند تا با اعمال زور مقامات ارشد حزب را از جایگاهشان عزل…

معرفی نویسنده کتاب دنگ شیائوپینگ

ازرا اف فوگل نویسنده و جامعه‌ شناس آمریکایی بود که بیشتر تحقیقاتش را به شرق یعنی ژاپن و کره و چین اختصاص داده است. او در سال ۱۹۳۰ در اوهایو به دنیا آمد و از بچگی در مغازه‌ی پدرش کار می‌کرد. او در سال ۱۹۵۰ از دانشگاه اوهایو فارغ التحصیل شد و سال‌ها با این دانشگاه همکاری داشت.

ازرا اف فوگل در حال حاضر در دانشگاه هاروارد علوم اجتماعی و علوم اقتصادی تدریس می‌کند و مطالب بسیاری درباره آسیا چین و ژاپن نوشته است. او کتاب‌ های مختلفی از جمله: زندگینامه حاضر و کتاب کره جنوبی: ژنرال توسعه نوشته است که در ایران منتشر شده‌اند.

نقد کتاب دنگ شیائوپینگ pdf

کتاب دنگ شیائوپینگ به تمامی علاقه‌مندان به تاریخ چین و تحولات اقتصادی و سیاسی آن پیشنهاد ‌می‌شود؛ همچنین افراد که مطالعاتی در زمینه رهبران چینی و تأثیرات حکومت‌های مختلف بر تغییرات جامعه دارند از خواندن این کتاب ارزشمند، لذت خواهند برد.

این زندگی نامه برای سرگرمی نیست، زیرا می‌توان به آن نگاهی آکادمیک و بسیار مفصل انداخت. این کتاب به لحاظ منابع و گستردگی رویدادهای ذکر شده در آن، در مقوله کتاب های جامع قرار می‌گیرد. و در نهایت این فرصت کافی را برای خواننده باقی می‌گذارد تا بتواند نتیجه گیری خود را بدست آورد، به محض اینکه حوصله هضم تمام اطلاعات را داشته باشد.

در اصل کتاب دنگ شیائوپینگ به نوعی بیوگرافی عالی یکی از مهمترین شخصیت‌های تاریخی اواخر قرن بیستم است. این کتاب کمک می‌کند تا روند ظهور باور نکردنی چین از یک جامعه کشاورزی عقب مانده به یکی از پیشرفته ترین کشورها را مشاهده کنید.

اگر به کتاب‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخ معاصر جهان علاقه‌مندید، کتاب دنگ شیائوپینگ پیشنهاد خوبی برای شماست.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1560 نویسنده: برچسب: ,

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دنگ شیائوپینگ”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *