ازدواج بدون شکست

کتاب ازدواج بدون شکست -nbookcity.com

دانلود کتاب ازدواج بدون شکست

کتاب ازدواج بدون شکست نوشته‌ی ویلیام گلسر و کارلین گلسر است و به شما می‌آموزد که چطور یک زندگی مشترکِ پایدار و موفق داشته باشید.

کتاب حاضر با عنوان «حل معمای ازدواج با تئوری انتخاب» به شما یاد می‌دهد که ازدواج خوبی داشته باشید. در توضیح پشت جلد کتاب آمده است: «این کتاب با الهام از تئوری انتخاب به دنبال آن است که گام‏ به‏ گام راه و شیوه کنار آمدن و هم‌زیستی رضایت بخش را آموزش دهد.

مطالعه کتاب ازدواج بدون شکست و به کارگیری توصیه‏‌های آن؛ و مهم‏‌ ترین آن‏‌ها دست کشیدن از روان‏شناسی کنترل بیرونی می‌‏تواند زندگی زناشویی شادمانه و مسرت‏ بخشی برایمان به ارمغان آورد. شرط اول اثربخشی آموزه‏ های این کتاب این است که بپذیریم زندگی زناشویی یک انتخاب است و این انتخاب هرگز روی ژن‏‌های ما برنامه‏‌ریزی نشده است و ما نیاز داریم درباره آن بیاموزیم.»

خلاصه کتاب

رابطه زناشویی به طور طبیعی سرچشمه اصلی ناخشنودی است. با توجه به آمارهای ثبت احوال روزانه 381 زوج از هم جدا شده و بسیاری از ازدواج‌ها به شکست منجر می‌شوند. دلیل این ازدواج‌های نافرجام چیست و چه راهکارهایی برای ازدواج بدون شکست وجود دارد؟ چگونه می‌توان تحکیم بنیان خانواده را بهبود بخشید.

هیچ رابطه دیگری در زندگی بشر نمی‌تواند مانند ازدواج دو انسان بالغ را که ممکن است شناخت بسیار کمی از یکدیگر داشته باشند، برای یک عمر به هم زنجیر کند. هرچند این واقعیت نیز وجود دارد که این دو نفر از دو جنس مخالفند و به لحاظ جسمی برای یکدیگر جذابیت دارند. بسیاری از زنان و مردانی که پیش از ازدواج با یکدیگر زندگی می‌کنند، پس از مدتی یک یا هر دو به این نتیجه می‌رسند که به ازدواج و با هم ماندن گرایش ندارند!

استدلال‌شان هم این است که نمی‌خواهیم خود را به یک رابطه تعهدآور محدود کنیم. اما بسیاری از این زوج‌ها نیز به یکدیگر بیش‌تر علاقه‌مند می‌شوند و ازدواج می‌کنند، ولی به مرور به جایی می‌رسند که نباید. بنابراین حتی با هم زندگی کردن هم می‌تواند دو نفر را آماده رابطه متعهدانه‌ای به نام ازدواج کند.

ازدواج بیش از هر رابطه انسانی دیگری طرفین را پایبند می‌کند و در این رابطه طرفین حق اشتباه کردن کمتری دارند. به عقیده نویسنده کتاب ازدواج بدون شکست آنچه افراد باید پیش از ازدواج بدانند این است که ازدواج موضوعی نیست که همه از آن شناخت درستی داشته باشند و مهارت اداره آن را نیز در هیچ کجا نیاموخته‌اند.

بسیاری از افراد زمانی زندگی مشترک خود را شروع می‌کنند که نمی‌دانند ازدواج یعنی قدم گذاشتن در یک کار مشترک؛ کاری که جزییات انجام و شیوه برخورد با مسائل و مشکلات احتمالی حین آن هیج جا مکتوب نشده است و به صورت نوشتاری در اختیار قرار نمی‌گیرد. به همین خاطر کتاب ازدواج بدون شکست شیوه‌های کسب آمادگی برای شروع و ادامه‌ی رضایتمند زندگی مشترک را با شما درمیان می‌گذارد.

بخشی از متن کتاب

هنگامی که نسخۀ اول کتاب ازدواج بدون شکست را در سال 1994 می‌نوشتم از اعضای موسسه خواستم هر کاری که به خشنودی ازدواج‌شان کمک کرده است را برایم بنویسند. یکی از پاسخ‌ هایی که دریافت کردم، از جانب زوج خشنودی بود که بیش از 26 سال از ازدواج آن‌ها می‌گذشت. حیفم آمد که در این‌جا نیاورم. ما بر اساس تجربه‌مان موارد زیر را توصیه می‌کنیم:

  • حضور یکدیگر را چندین بار در روز جشن بگیرید: احوال پرسی های پر هیجان، مکالمات تلفن پرشور، دوستت دارم‌های مکرر، خواندن آواز در وصف یکدیگر.
  • همیشه با هم قرار بیرون بگذارید حتی در سال‌های بچه‌داری و در دوره مشغله‌های کاری.
  • از یکدیگر پشتیبانی کنید. به دنبال راه‌ هایی باشید تا از یکدیگر به لحاظ جسمی و روحی حمایت کنید. به عنوان مثال: غذای مورد علاقه همسرتان را بپزید، به هنگام هوای نامساعد یکدیگر را با ماشین به محل کار برسانید، درباره کار با یکدیگر مشورت کنید، هنگام تماشای تلویزیون با یکدیگر تماس جسمی داشته باشید.
  • جسارتِ گرفتنِ خواسته‌ هایتان را داشته باشید و بگویید که چه می‌خواهید و آنچه را که به نظرتان نادرست می‌آید، به زبان بیاورید.
  • بدون قید و شرط به یکدیگر محبت کنید. در مورد میزان محبتی که به هم ابراز می‌کنید، انتظار و چشمداشت جبران نداشته باشید. عشق و محبت باید آزادانه نثار شود.
  • به همسرتان آزادی بدهید تا خودش باشد. تفاوت‌ها را بپذیرید. به مرزهای موجود بین خودتان احترام بگذارید.
  • به یکدیگر به چشم بهترین دوست نگاه کنید. هر روز با یکدیگر همانند دو رفیق رفتار کنید.
  • بدانید که چگونه با یکدیگر بخندید، شوخ باشید و شادی کنید، بدون آنکه از شرمندگی ترس داشته باشید. مثلا به زبانی ساختگی حرف بزنید، زمزمه کنید و یکدیگر را به ساختن آواز تشویق کنید.
  • رابطه جنسی را زنده نگه دارید و همیشه اعمالی توافقی و مورد قبول هر دو طرف را تجربه کنید.
  • به همراه یکدیگر آرزوهایتان را ترسیم کنید و از آن‌ها لذت ببرید.

هسته ژننیکی یک ازدواج شاد

ویلیام گلسر به همراه همسر خود، در کتاب ازدواج بدون شکست نکات بسیار جالبی را مطرح می‌کنند. یک ازدواج خوب شاید بهترین وسیله تامین نیاز به عشق و احساس تعلق باشد، با وجود این هنوز دسترسی به این نیازها به سادگی ممکن نیست، زیرا برخلاف نیاز به بقا، برای تامین این نیاز وجود یک فرد دیگر ضروری است.

زنان نسبت به مردان و شاید بخاطر نقش‌شان به عنوان مادر، احساس نیاز بیشتری به عشق و احساس تعلق دارند. غالبا این بدان معناست که زنان مایلند محبت بیشتری نثار دیگران کنند، اما شاید برایشان چندان تفاوتی نکند که در مقابل تا چه حد محبت دریافت می‌کنند. ژن‌ها یک سطح فشار برای هر نیاز در اختیار ما قرار می‌دهند، اما ما را در چارچوب خود حبس نمی‌کنند.

ما می‌توانیم با فراتر رفتن از سطح موجود احساسی بهتر یا بدتر بدست آوریم. کتاب ازدواج بدون شکست هم برای زوج‌هایی که ازدواج کردند مفید است، هم برای کسانی که در یک رابطۀ دوستی هستند و هم کسانی که در رابطه نیستند. به طور کلی، کتاب حاضر برای همۀ روابط مناسب است.

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

نویسنده در کتاب ازدواج بدون شکست رفتارهای صحیح، چگونگی واکنش به رفتار مقابل، عادت‌های بد و مخرب و … را به روشی ساده و در قالب داستان‌ هایی واقعی که در تک‌تک زندگی هر کدام از ما ممکن است اتفاق بیافتد، توضیح می‌دهد. گلسر در این کتاب، تاکید ویژه‌ای بر تئوری انتخاب ما دارد و حرفش این است:

تمام رفتارهای ما در ژن ما برنامه‌ریزی شده‌اند، می‌توانیم کنترل کنیم (کم و زیاد کنیم) اما در نهایت همان چیزی هستیم که در اول بودیم. او همان اول روشن می‌کند که شما فقط می‌توانید رفتار خودتان را اصلاح کنید، نه رفتار دیگران را!؛ دل نبندید به تلاش برای تغییر دیگران اما با اصلاح رفتار خودتان، به صورت مستقیم بر روی رفتار بقیه هم تاثیرگذارید.

جملاتی از کتاب ازدواج بدون شکست

  • در هر ارتباطی، از هر نوع و شکلی، هرکس صرفا می‌تواند خود را تغییر دهد و نه هیچکس دیگر را.
  • مهمترین انگیزه زن و مرد متأهلی که به سوی روابط نامشروع روی می‌آورند، تجربه مجدد صمیمیت فردی و جنسی است، چیزی که دیگر آن را در زندگی مشترک‌شان نمی‌یابند.
  • تنها رفتاری که می‌توان آن را کنترل کرد رفتار خودمان است.
  • علت افسردگی در خانم ها، غالبا رابطه عاشقانه ناموفق و معمولا ازدواج ناموفق است.
  • بهترین راه، اگر نگوییم تنهاترین راه دستیابی به صمیمیت و نزدیکی در یک رابطه طولانی مدت این است که «خلاق» باشیم و دائما در جستجوی چیزهای جدیدی باشیم که بتوانیم برای ازدواجمان انجام دهیم.
  • همیشه با هم قرار بیرون رفتن بگذارید حتی در سال های بچه‌داری و دوره مشغله‌های کاری.
  • به همسرتان آزادی بدهید تا خودش باشد، تفاوتها را بپذیرید و به مرزهای موجود میان یکدیگر احترام بگذارید.
  • بی قید و شرط به یکدیگر عشق بورزید، در مورد میزان محبتی که به هم ابراز می‌کنید انتظار و چشم‌داشت جبران نداشته باشید. عشق و محبت باید آزادانه ابراز شود.

نقد کتاب ازدواج بدون شکست

کتاب ازدواج بدون شکست با سؤال اسرارآمیز یک زن ۴۲ ساله آغاز می شود، سؤالی که در ذهن خیلی ها می‌چرخد ولی بسیاری، از روبه رو شدن با آن و یا حتی بیان آن هراس دارند.

سؤال این است که چرا بسیاری از زن و شوهرها در ابتدای آشنایی و ازدواجشان، یکدیگر را عاشقانه دوست دارند، برای چند دقیقه باهم بودن به تکاپو می‌افتند، برای دیدن هم لحظه شماری می کنند، اما وقتی روزهای تقویم از پی هم ورق می‌خورند و قدمت ازدواجشان به چند سال می‌رسد رفته رفته آن عشق آتشین رنگ می‌بازد و جای خود را به اندک محبت و یا حتی تنفری عجیب می‌دهد؟

این سؤالی است که نویسنده، آن را به نقل از یک خانم متأهل(شریل) که بیش از ۲۰ سال از ازدواجش می‌گذرد مطرح می‌کند و در ادامه کتاب ازدواج بدون شکست تلاش می‌کند تا به آن پاسخ دهد.

پس از آن ماجرا جذاب‌تر می‌شود و شوهر شریل که استاد دانشگاهی موفق است در ملاقاتی محرمانه راز بزرگ ارتباط نامشروع خود با زنان دیگری را برای نویسنده کتاب برملا می‌کند و سؤال دیگری مطرح می‌کند که چرا صمیمیت و هیجانی که در روابط نامشروع هست پس از چندی از روابط مشروع رخت برمی‌بندد و دیگر هیچ گاه باز نمی‌گردد؟

برای پی بردن به پاسخ این سوال‌ها و داشتن زندگی مشترک بهتر توصیه می‌کنیم حتما کتاب ازدواج بدون شکست را گوش کنید!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 33,008 بار

William Glasser ویلیام گلسر

عنوان کتاب: ازدواج بدون شکست

نویسنده‌: دکتر ویلیام گلسر

مترجم: دکتر علی صاحبی

تعداد صفحات کتاب: 244 صفحه

زبان کتاب: فارسی

نوع فایل: صوتی (Zip) MP3

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

دکتر هرمزی جنگی در فروردین ماه 1371 در دل سرزمینی از سرزمین های کویری ایران زمین پا به عرصه وجود نهاد. دوران کودکی و نوجوانیش به منوال کویرنشینان به آسمان آبی و بی پروای نامدار کویر پیوند خورد...
بروزرسانی: 22 ساعت قبل
تعداد بازدید: 319
می‌خواهم در آستانت بگریم پیش از گمرکی شدن اشک‌هام، می‌خواهم دوستت بدارم ای بانوی من، تا بر ارابه‌ی زمان، تقویم‌ها را بگردانم، ماه‌ها و روزها را به نامی دیگر بخوانم. ساعات جهان را تنظیم کنم، با کوبه‌ی...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 509

30 پاسخ

  1. سلام و درود برشما، این کتاب بسیار عالی وکاربردی هست ومن به همه توصیه میکنم حتما حتما حتما این کتاب رو مطالعه کنند خصوصا کسانی که تصمیم به ازدواج دارند وحتی توصیه بیشتر به کسانی که هنوز درگیر رابطه نیستند حتما مطالعه کنید

    1. سلام آقای عرفانی
      من نیاز به کتاب دارم اگر ممکنه به رسم امانت در اختیار بنده قرار دهید

  2. اساس این کتاب بر این اصل استوار است که تمامی انسان‌ها به سبب وجود پنج نیاز ژنتیک: بقا، عشق و احساس تعلق خاطر، قدرت، آزادی و تفریح، برانگیخته می‌شوند. این کتاب با الهام از تئوری انتخاب به دنبال آن است که گام به گام راه و شیوۀ کنار آمدن و همزیستی رضایت بخش را آموزش دهد. مطالعۀ این کتاب و به کارگیری توصیه‌های آن و مهم‌ترین آن‌ها «دست کشیدن از روان شناسی کنترل بیرونی» می‌تواند زندگی زناشویی شادمانه و مسرت بخشی برایمان به ارمغان آورد. شرط اول اثربخشی آموزه‌های این کتاب این است که بپذیریم زندگی زناشویی یک انتخاب است و این انتخاب هرگز روی ژن‌های ما برنامه ریزی نشده است و ما نیاز داریم در بارۀ آن بیاموزیم.

  3. سلام خدمت دوستان و کسانی ک قصد دارن این کتاب رو بخونن. من طبق نظر روان درمانگرم کتاب رو تهیه کردم و اونو گوش کردم. مثال‌هایی ک در این کتاب اورده شده و راهکار‌های روانشناسانه بسیار برای من مفید بود. مثال‌ها از زندگی‌های واقعی بوده ک درک بیشتری ب من از واقعیت‌های زندگی داد. تیپ شخصیتی خودتون و همسر، پارتنرتون رو درک میکنین و میفهمین ک بسیاری از مسائل و مشکلاتی ک پیش میومد از عمد نبوده. کمی دقت و نکته برداری ب شما کمک میکنه تا نهایت استفاده رو از این کتاب ببرید. دیدگاهتون باز تر میشه و مسائل پیش رو تون رو راحت تر حل میکنین.

    1. کتابی عالی و کاربردی در زمینه روابط زوجین و دلایل رفتار و تفاوتهای موجود، با گویندگی بسیار خوب، من ۵ بار گوش دادم و راضی بودم. با تشکر فراوان از شهرکتاب

  4. کتاب خوبیه ولی متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی نیست
    با توجه به این کتاب هر زندگی زناشویی بر پنج اصل نیاز به بقا، عشق ورزیدن، قدرت، آزادی و تفریح و سرگرمی استوار است و در صورتی که زن و شوهر در این موارد به هم نزدیک باشند می‌توانند زندگی خوبی رو تشکیل و ادامه بدهند
    بهتره فصل هشت و نه این کتاب رو چند بار گوش داده بشه تا این اصول رو بهتر شناخت و امتیاز دهی به این اصول رو درست انجام داد تا در هنگام آشنایی با همسرمون این اصول رو مطرح کرد و شناخت بهتر رو ایجاد کرد.

  5. این کتاب مناسب افراد مجردی هست که تمایل به ازدواج دارن، و همچنین زوج‌هایی که یا دچار اختلاف هستن، و یا احساس می‌کنن ارتباطشون دیگه مثل قبل صمیمی نیست و تمایل دارن به رابطه صمیمی اوایل ازدواجشون برگردن. در این کتاب چندین زوج مشکلات زناشوییشون رو بیان میکنن و نویسنده به عنوان یک روانشناس راهکارهایی کلی برای تمام افراد متاهل ارائه میده که نتیجه‌ی اون صمیمی تر شدن ارتباط زن و شوهر و بهبود روابطشونه.

  6. کتابی مفید هم برای مجردها و هم برای متاهلین. دلایل عدم تفاهم و تفاوتهای بسیاری از زوجین در این کتاب بطور ساده و منطقی و با مثالهایی از زندگی افراد بیان شده. اگر افرادی که قصد ازدواج دارند این کتاب رو مطالعه کنند خیلی بهشون در انتخاب درست کمک میکنه. و برای افراد متاهل هم میتونه روابطشون رو متعادلتر کنه چون دلایل خیلی از اختلافاتشون رو مشخص میکنه. البته اگر زوجین هر دو این کتاب رو گوش کنند نتیجه بهتری حاصل میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *