مهارت های زندگی زناشویی

(1 بررسی مشتری)

قیمت اصلی 90.000 تومان بود.قیمت فعلی 64.000 تومان است.

نویسندگان: دکتر متیو مک کی، پاتریک فانینگ و دکتر کیم پالگ

مترجمان: شمس الدین حسینی و الهام آرام نیا

تعداد صفحات کتاب: 409 صفحه

حجم فایل: 26.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب مهارت های زندگی زناشویی

دانلود کتاب مهارت های زندگی زناشویی

کتاب مهارت های زندگی زناشویی برای زوج ها است، ازدواج کرده یا در شرف ازدواج، جوان یا پیر، یا هر نوع ارتباطی که به شکل زوج مطرح است.

نویسندگان آگاهانه‌ تلاش کرده‌اند که نمونه های متنوع زیادی از ارتباط را مطرح کنند چون باور دارند هر ارتباط جلوه‌ای درست و سالم از صمیمیت انسانی است.

این خبر خوبی است چون شما می توانید با خواندن و تمرین، مهارت جدیدی بیاموزید. تغییر خوش‌ اقبالی یا احساس شور و هیجان یا ارزش‌های پایه‌ای‌تان کار خیلی دشواری است.

خلاصه کتاب

این کتاب از سه جهت با سایر کتاب‌ها متفاوت است: پیش از همه، چون هدف اصلی نویسنده ها آموزش مهارت‌هاست، کتاب مهارت های زندگی زناشویی بیشتر بر عمل و تغییر تمرکز دارد تا بر مفاهیم و نظریه. این بدان معنا است که شما نمی توانید فقط به شیوه‌ی منفعلانه بنشینید و آن را بخوانید.

شما باید درگیر شوید: لازم است تمرین هایی انجام دهید، یادداشت های روزانه تهیّه کنید، رفتار جدید را امتحان کنید و خطرِ دادنِ پاسخ های جدید به همسرتان را بپذیرید. این کار مستلزم تمرین و پشتکار و گاهی شجاعت است؛ اما رؤیا و آرزویی که در آغاز زندگی مشترک در سر داشتید، ارزش این تلاش را دارد.

پس از مدّتی اوضاع عوض می شود، البتّه نه به خاطر شانس و نه به خاطر این که شما بیشتر می دانید یا رابطه‌ی‌ شما دستخوش برخی روشنگری‌های شگفت آور می شود، بلکه به خاطر این که شما برای این که واقعاً زوج باشید، ماهرتر می شوید.

دوّمین تفاوت کتاب مهارت های زندگی زناشویی با کتاب‌های دیگر، این است که نویسنده ها به جز مشاوران حرفه‌ای، از هیچ کس دیگر انتظار ندارند که کلّ کتاب را بخواند. زوج‌های مختلف باید بر مهارت‌های متفاوتی متمرکز شوند. هر فصل جایگاه مستقلی دارد.

به عبارت دیگر، هر فصل هر آنچه را که شما برای آموختن یک مهارت زناشویی خاص به آن نیاز دارید، شامل می شود؛ بنابراین می توانید مهارت‌هایی را انتخاب کنید که بیشتر از همه به آنها نیاز دارید و می خواهید یاد بگیرید و بقیّه را رها کنید. 

این بدان معنا است که شما می توانید بدون این که کتاب مهارت های زندگی زناشویی را زیاد مطالعه کنید، بلافاصله شروع نمایید. از همان ابتدا به طرز متفاوتی با همسرتان رفتار خواهید کرد.

بخشی از متن کتاب

مهم‌ترین مطلبی که باید درباره‌ی حل مشکل درک کنید این است که «موضوع مشکل نیست، بلکه راه‌حل قدیمی مشکل است.» این یعنی مسأله در واقع شکست مداوم در یافتن پاسخی مؤثر تعریف می شود. در حل مشکل اولین و مهم‌ترین مرحله این است که آن را با جزییات کامل، برحسب آنچه تاکنون انجام داده‌اید که کارایی نداشته است، توصیف کنید.

اگر شما و همسرتان در آپارتمانی خیلی کوچک زندگی می کنید، این در واقع مشکل نیست. مشکل تنها زمانی به وجود می‌آید که واکنش شما غیرمؤثر باشد: اگر ظرف‌های کثیف و آت و آشغال و کاغذهای پاره و لباس‌های کثیف همه‌جا پخش و پلا باشند؛ اگر پیوسته عتیقه‌هایی بیشتر و بیشتر یا کتاب یا موتورسیکلت جمع‌آوری کنید؛ اگر موافقت کنید وسایل دوست‌تان را در انباری بگذارید. 

روشی که شروع به حل مشکل‌های کوچک ‌کنید این است که توجه‌تان را از «این آپارتمان کوچک» دور کنید و توضیح دهید سعی می کردید در این آپارتمان چه چیزهایی انبار کنید و چه کارهایی انجام دهید. اغلب موقعیت مشکل‌ساز می‌شود چون شما پاسخی به کار می برید که در همان زمان مناسب است اما در بلندمدت کارایی ندارد. (ص211 کتاب مهارت های زندگی زناشویی)

به عنوان مثال، اگر در طول یک ماه دچار کمبود پول هستید، خود کمبود پول مشکل بزرگی نیست؛ اما می‌تواند به مشکل تبدیل شود تنها اگر شما راه‌ حل‌های کوتاه مدتی را به کار ببرید، مثل پرداخت صورت‌ حساب تلفن با کشیدن چکی بی‌اعتبار، پنهان کردن صورت‌ حساب‌ها از همسرتان یا درخواست کارت‌های اعتباری جدید چون کارت‌های قدیمی جوابگوی نیازهایتان نیستند.

در بلند مدت، راه‌حل شما برای قطع نشدن تلفن، راضی نگه داشتن همسرتان یا کاهش بدهی‌ها مؤثر نخواهد بود. بنابراین موقعیت برای شما «مشکل‌ ساز» می شود. به همین دلیل هم یک گام مهم در حل مشکل این است که پیامدهای بلندمدتِ راه‌حل‌های احتمالی را بسنجید.

نقد کتاب مهارت های زندگی زناشویی

کتاب مهارت های زندگی زناشویی نوشته‌ متیو مک کی، پاتریک فانینگ و کیم پالگ، برای تازه نامزدهایی است که در آغاز راه هستند و می خواهند مراحل ارتباطی‌شان را شکل دهند.

ازدواج پیوندی است که انتظار می رود روز به‌ روز مستحکم‌تر شود و تا ابد ناگسستنی باقی بماند. این در حالی است که پیوند بسیاری از زوج‌ها در اثر ناملایمات زندگی سست می‌شود و در موارد حاد به جدایی می‌انجامد.

در واقع، نافرجامی اغلب زندگی‌های مشترک به علت عدم تسلط طرفین بر مهارت‌‌ های زندگی زناشویی است و از بی توجهی به پیش نیازهای مهارتی ازدواج موفق ناشی می شود.

کتاب مهارت های زندگی زناشویی شامل مثال‌های روشن، برگه‌های فعالیت‌ و تمرین‌های سازنده برای زوج‌ها است که به شما کمک خواهد کرد تا هر کدام از مهارت‌های آموخته‌شده را به‌خوبی درک و در عمل پیاده نمایید.

اگرچه این کتاب به‌عنوان یک منبع خودیاری برای زوج‌های علاقه‌مند به بهبود زندگی زناشویی خود نوشته شده است، با این وجود، متخصصان روان‌شناسی، مشاوران و خانواده درمانگران می‌توانند از این کتاب به‌عنوان ابزاری برای آموزش مهارت‌های زندگی زناشویی به زوج‌ها استفاده نمایند.

آنچه خواندید...

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

1 دیدگاه برای مهارت های زندگی زناشویی

  1. Shahnaz

    متاسفانه بعضی از زوجین از مهارت‌های لازم برای داشتن یک زندگی خوب برخوردار نیستند. این کتاب خیلی کمک کننده است مطالعه این کتاب به همه افراد توصیه میکنم چون درزندگی شخصی به کار میاد.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *