تئوری انتخاب

36.000 تومان38.000 تومان

(نظریه انتخاب)

درآمدی بر روانشناسی آزادی شخصی

نویسنده: دکتر ویلیام گلاسر

تعداد صفحات کتاب: متغیر

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب تئوری انتخاب pdf

دانلود کتاب تئوری انتخاب pdf

کتاب تئوری انتخاب به قلم دکتر ویلیام گلاسر، هم از نظر ایده ها و هم از نظر شیوه ی ارائه ی آن ها، خارق العاده است.

برخی  از انسان‌ها نگاهی جبرگرایانه به زندگی دارند و به نظرشان هیچ چیزی در جهان قابل تغییر نیست، همه چیز از قبل معین شده است و در مسیری که تعیین شده حرکت می‌کند. بسیاری از ما به این اندازه جبرگرا نیستیم و اگر کسی به ما جبرگرا بگوید، متعجب می‌شویم و در مقام دفاع از خود قرار می‌گیریم. اما اگر کسی از ما بپرسد حالت چطور است و ما در جواب بگوییم وضعیت خوبی نداریم، معمولا این حال نامناسب را به گردن افراد دیگری نظیر همکار، معلم، دوست، فامیل، والدین یا همسرمان می‌اندازیم.

انگار همیشه یکی مقصر حال نامناسب ماست، اما نظریه انتخاب نگاه دیگری به این موضوع دارد و می‌گوید هر چیزی که در زندگی خود احساس می‌کنیم به انتخاب خودمان است.  کتاب تئوری انتخاب قرار است تا برای ما توضیح دهد که چگونه انتخاب‌‎‌هایمان بر زندگی ما اثر می‌گذارند. گلسر در این کتاب توضیح می‏دهد که اگر ما رفتارهای مؤثر و مسئولانه ‏ای انتخاب کنیم، یعنی یاد بگیریم هم نیازهای خود را به خوبی برآورده کنیم و هم مانع برآوردن نیازهای دیگران نشویم؛ خشنود، کامیاب، شاداب و باطراوت خواهیم بود و همواره زندگی را به دلخواه خودمان به پیش خواهیم برد.

به افرادی که مجرد هستند، چندبار خواندن این فصل عشق و ازدواج از کتاب تئوری انتخاب توصیه می‌شود. عشق‌های خیالی به ندرت مشکل‌ساز می‌شوند. معمولا این عشق‌ها در شروع، خیلی خوب به نظر می‌رسند چون آدمی را پیدا کرده‌ایم که نه تنها ما را قبول دارد بلکه آن آدمی را هم که می‌خواهیم بشویم قبول دارد. او همان چیزی را می‌خواهد که ما می‌خواهیم. بودن با آدمی که بر خلاف دیگران ما را مورد قضاوت قرار نمی‌دهد و از ما نمی‌خواهد تغییر کنیم، خیلی خوشایند است.

عشق همین در میان گذاشتن بیم و امیدها است، تا وقتی بتوانید به این کار ادامه دهید، عاشق می‌مانید. هنگامی که با نظریه انتخاب آشنا نیستید و در اوایل رابطه با هم اختلاف نظر دارید، به جای آن که بفهمید ریشه این اختلاف به تفاوت دنیاهای کیفی شما برمی‌گردد، به روانشناسسی کنترل بیرونی رو می‌آورید و سعی می‌کنید طرف مقابل را تغییر بدهید.

نقد کتاب تئوری انتخاب pdf

کتاب تئوری انتخاب به موضوعی بسیار مهم اشاره می‌کند، تنها ما هستیم که بر رفتارهای خودمان می‌توانیم کنترل داشته باشیم. دیگران فاقد توان و قدرت لازم هستند تا بتوانند ما را وادار یه انجام کار خاصی کنند. دیگران فقط می‌توانند به ما اطلاعاتی بدهند و فاقد این توانایی هستند که حس خاصی را در وجود ما ایجاد کنند. اطلاعات وارد مغز ما می‌شود، ذهن ما آن‌ها را تحلیل و پردازش می‌کند و پس از آن یک واکنش اتفاق می‌افتد.

این ما هستیم که تصمیم می‌گیریم تا چه واکنشی از جانب خودمان بروز دهیم. حتی مسئله فراتر چیزی است که ما فکر می‌کنیم. انتخاب‌های ما روی نیازهای فیزیولوژیک ما نیز تاثیری غیر مستقیم می‌گذارند. افکار و احساساتی که داریم روی بیماری‌هایی که با آن‌ها درگیر هستیم تاثیر می‌گذارند. فکر و خیال‌های ما می‌توانند عامل وقوع برخی از بیماری‌ها باشند.

کتاب تئوری انتخاب یک سنت قدیمی و پرطرفدار را به چالش می‌کشد، بسیاری از والدین و افراد بزرگ‌تر با ادعای این‌که می‌دانند چه چیزی برای فرزندانشان خوب است، زندگی آن‌ها را دچار مشکل و بحران‌های فراوانی می‌کنند. کتاب فوق به خوبی این نوع نگاه را رد می‌کند و تاکید دارد که افراد باید این امکان را داشته باشند تا بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند.

کتاب تئوری انتخاب قرار است به سوالی بنیادین پاسخ دهد، همه ما در هنگام ناراحتی و غصه از خود می‌پرسیم که چگونه می‌توانیم آن‌گونه که دوست داریم زندگی کنیم و در عین حال با افرادی که به آن‌ها نیاز داریم و به نحوی وابسته‌شان هستیم رابطه خوبی را داشته باشیم؟ تقریبا تمامی افراد ناراحت یک مشکل یکسان دارند و آن هم این است که نمیتوانند با افرادی که مورد علاقه‌شان هستند و دوستشان دارند رابطه‌ای خوب و مناسب برقرار کنند و از این مسئله رنج می‌برند.

کتاب تئوری انتخاب، یک روانشناسی جدید درباره ی سلامت و خوشحالی و بهترین اثر در آثار برجسته ی دکتر گلسر است.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1123 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “تئوری انتخاب”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *