شب گردی ها

شب گردی ها (nbookcity.com)

دانلود کتاب شب گردی ها

داستان های کتاب شب گردی ها برای کسانی که دوستدار داستانهای اجتماعی هستند، جذاب خواهد بود.

چارلز دیکنز نویسنده ی عوالم شهر است. دگرگونی های شهر – چه اجتماعی، چه اقتصادی و چه فرهنگی – در آثار او خیلی خوب توصیف شده اند. توصیف یک عمارت یا مکان از زبان او چیزی ورای صفت خشک و خالی است. او به زیر پوست شهر نفوذ می کند.  به عقیدهٔ جیمز جویس، از شکسپیر به این سو، دیکنز تأثیرگذارترین نویسنده انگلیسی بوده‌ است.

نویسنده در این کتاب از منظر شخصی که گرفتار بی خوابی است به عصر و زمانه خود نگریسته. وقتی تصمیم می گیرد تا با پیاده روی در ساعات محدودی در لندن بر این بی خوابی غلبه نماید، در طول این سفرهای کوتاه؛ با بی خانمانی، مستی ها و شرارت در خیابان ها روبرو می گردد. دیکنز همچنین از روزگار کودکی خود در این شهر می نویسد: از رونق روز افزون مغازه شرط بندی، از مکان های مخصوص فروش تنباکو تا شرکت های کفن و دفن…

خلاصه کتاب

چارلز دیکنز نویسنده معروف انگلیسی که مانند یک فعال اجتماعی به معضلات لندن می‌پردازد. او از نویسندگان اثرگذار قرن نوزدهم است که بسیاری از مشکلات پنهان در لندن مانند فقر، بی‌خانمانی، شرارت و… را در آثارش انعکاس می‌دهد. از کتاب‌ های دیکنز، تاکنون فیلم‌ها و سریال‌های متعددی اقتباس گرفته شده است. کتاب شبگردی ها، تعدادی داستان کوتاه و خاطرات دیکنز از شبی است که گرفتار بی‌خوابی شده است. او در این شب با رویه‌ی دیگری از لندن مواجه می‌شود که پر از شرارت و فقر و جنایت است.

در یکی از داستان‌های کوتاه این کتاب، پسر بچه‌ای گمشده است و در خیابان‌ها ول می‌گردد. در داستانی دیگر، شاهد یتیم‌خانه‌ای هستیم که ساکنانش با وضع فاجعه باری روزگار می‌گذرانند. یک داستان دیگر، درباره‌ی پسری جوان است که در محوطه یک کشتی سازی کار می‌کند. این پسر، استعدادهای فراوانی دارد؛ اما کسی به او توجه نمی‌کند. داستان‌ های کوتاه کتاب شبگردی ها، درونمایه‌ای اجتماعی دارند. این داستان‌ها، زشتی‌های لندنِ زیبا را به تصویر می‌کشند.

بخشی از متن کتاب

خیلی پیش از آن که به واپینگ برسم، از مسیرم منحرف شدم و خود را در کوچه های باریکی که آدم را به یاد شوارع ترکی می انداخت رها کردم، خودم را به دست قضا و قدر سپردم تا اگر قسمت است مرا به جایی که میخواستم یا حوالی آن برساند. در آن یک ساعتی که در پی رفع و رجوع این مشکل بودم، خودم را بر بالای پل معلقی دیدم که به رودی با آبی کثیف اشراف داشت.

در برابرم موجودی ایستاده بود که اندک تشابهی به مردی جوان داشت، با چهره ای متورم و زرد، و جثه ای یکسره کثیف و براق و لجن گرفته، احتمالا جوانترین پسر پدر پیر و کثیفش، رودخانه تیمز، بود. از این موجود هولناک پرسیدم که اسم این مکان چیست؟ مرد در جواب با خنده ای ناخوشایند و صدایی که انگار همراه با قل قل آب در گلویش بیرون می آمد، گفت: دامِ آقای باکر.

به مانند همیشه که در چنین مواقعی با حساسیت بالایی سعی میکنم معنا و مفهوم دقیق گفت و گو را دریابم، این بار نیز عمیقا درباره معنای این سخن تأمل کردم. همزمان چشمم به آن شبح بود، سپس تیرک آهنی افقی بالای ستون را در دست گرفت و به دهان برد. چیزی در درونم به من می گفت که آقای باکر معاون کاراگاه قتل این منطقه است.

همانطور که به پل چشم دوخته بودم گفتم مکانی عادی برای خودکشی. میان هر اسم میله اهنی را به دهان میبرد. شبح در حالی که به من زل زده بود گفت چی؟ بله! و پل. مثل امیلی و نانسی. و جین. و همه شان از زار و زندگیشان بریدند، با عجله اینجا آمدند و خودشان را اینجا رساندند و از پل پایین پریدند، همیشه این کار را میکنند. حدود ساعت یک.  یعنی همه شان آن وقت شب می آمدند؟

شبح گفت اه! آنها خیلی بی فکرند. دو تایشان آن ساعت آمدند. یا شاید هم سه تایشان. خودت چی فکر میکنی؟ در این لحظه شبح صورتش را روی میله گذاشت و به شکلی طعنه آمیز نیشخندی زد. “بالاخره یک نفر پیدا میشود که این کار را بکند. آنها دوست ندارند جلوی چشم پاسبان یا نگهبان خلیج این کار را بکنند.” چنان که از حرفهای این شبح دستگیرم شده بود من یک نگهبان خلیج یا عضو گروهی چیزی بودم…

نقد کتاب شب گردی ها

کتاب شب گردی ها شامل 8 روایت کوتاه از چارلز دیکنز در مورد شهر لندن است. مقالات دیگری نیز در مورد زمانی که او در خیابان های لندن قدم می زند وجود دارد، از جمله زمانی که وی در کودکی از همراه خود جدا می شود و معتقد است که او در آن روز برای همیشه گم می شود و تصمیم می گیرد به دنبال کاری برای ثروتمند شدن برود.

دیکنز همیشه به مباحث اجتماعی علاقه مند بود و زمانی که به پیاده روی می رود تمایل دارد که به قسمت های فقیر نشین پایتخت برود. وی در طول سفر خود با بسیاری از افراد فقیر ساکن در حاشیه جامعه، به کارگاه ها و بیمارستان های کودکان سر می زند. هشت مقاله او همه با هم هماهنگ هستند.

این مقاله ها با واژگان ساده نوشته شده است که پدیده های مختلف اجتماعی انگلیس را در اواسط قرن نوزدهم نشان می دهد: جنایت و فساد در شب در شهر لندن، رویای ساختن ثروت پر از ماجراجویی، صنعت دریایی بزرگ، شرق لندن در فقر، شرایط نامساعد کار و زندگی، فروشگاه قرعه کشی دروازه بان، خریداران قرعه کشی متعصب، تشییع جنازه های عجیب و غریب و …

کتاب شب گردی ها از چندین داستان کوتاه تشکیل شده است و نویسنده در آنها شهر لندن را از دید خودش برای مخاطب تعریف می‌کند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 185 بار

Charles%20Dickens%20 %DA%86%D8%A7%D8%B1%D9%84%D8%B2%20%D8%AF%DB%8C%DA%A9%D9%86%D8%B2 7

عنوان کتاب: شب گردی ها

نویسنده: چارلز دیکنز

مترجم: مرضیه خسروی

تعداد صفحات کتاب: 68 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.31 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

مستور در کتاب، همچون دیگر آثارش، روایتگر زندگی آدم‌هایی است افسرده‌حال و وازده؛ آدم‌هایی که از دردی نامعلوم رنج می‌کشند و عصبی و آشفته‌اند و رابطه‌ هایی مخدوش دارند. دغدغه‌هایی اگزیستانسیالیستی نظیر مرگ...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 594
در روبه رو شدن با سختی های زندگی دو راه وجود دارد خوش بینی و امیدواری یا بدبینی و ناامیدی. در داستان کتاب پاستیل های بنفش، نویسنده نشان می‌دهد که چگونه نیروی تخیل پسرک داستان و شوخ طبعی و امیدواری...
بروزرسانی: 2 هفته قبل
تعداد بازدید: 5458

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *