قافیه در باد گم می شود

آخرین ویرایش: 10 ماه قبل
قافیه در باد گم می شود (nbookcity.com)

دانلود کتاب قافیه در باد گم می شود

نویسنده کتاب قافیه در باد گم می شود به نسلی از شاعران تعلق داشت که در دورانی پرحادثه رشد کرده بودند.

او گفته بود نسل ما از سیاست بی‌تأثیر نبود و بسیار در حادثه قرار می‌گرفتیم. احمدرضا احمدی به مرور کوشید شعر و نثر را به هم نزدیک کند و از این منظر برخی شاعران و منتقدان او را شاگرد خلف نیما نامیده‌اند؛ چرا‌که شعر او مبتنی بر نثر و کارکردهای توصیفی است. زبان شعری او نیز در عین سادگی، ظرایف بسیاری دارد و نوع نگاه او نیز باعث شده شعرش شعری همه‌ جانبه باشد.

احمدرضا احمدی نویسنده و نقاش هم بود و در دیگر عرصه‌های ادبی و هنری مثل موسیقی، ویراستاری و ادبیات کودکان و نوجوانان نیز فعالیت‌هایی مهم داشت. او به نسلی از شاعران تعلق داشت که در دورانی پرتلاطم رشد کرده و بالیده بودند. حضور احمدی در جریان شعر «موج نو» حضوری پررنگ است و او از نمایندگان اصلی این جریان شعری بود که در آغاز دهه 40 شکل گرفته بود.

خلاصه کتاب

کتاب قافیه در باد گم می شود مجموعه‌ی شعرها و نثرهای احمدرضا احمدی در دهه‌ی پنجاه است. شعرهای احمدی، حسابی با شعرهای سال‌های اخیرش متفاوت است اما نثرها همان است که در کتاب‌های کودک و نوجوانش هم می‌بینیم: نگاه کن مرا که چشم کم‌کم نایاب می‌شود. مهارت دوست داشتن در زبان مادری گُم می‌شود.

پس یاد کنیم از برفی که بر بام است، از شاخه‌ای که در باد است، می‌دانم تو در خانه‌ام چشم از بام و یاد از شاخه را گُم کردی. می‌دانم دور از آینه کسی را نمی‌شناسم و پارهٔ ابر را در لباس تو گُم می‌کنم. روزی مُبهم است، نه اَبریست، نه آفتاب دارد. از من مهلت بخواه که خبرهای دور را با هم بشنویم. پیش از آنکه بمیریم به خانه رویم، لباس‌های تابستانی هنوز در خانه ذخیره است…

شاعر کتاب قافیه در باد گم می شود پس از چند دهه حضور مؤثر در عرصه‌های ادبیات و هنر ایران، بیستم تیرماه و پس از یک دوره طولانی بیماری از دنیا رفت. احمدی در سال‌های آغازین دهه 40 به‌عنوان شاعر اعلام حضور کرد و خیلی زود به شاعری مؤثر بدل شد. در آن سال‌ها، انتشارات نیل، کتابی از احمدی منتشر کرد. به قول محمد حقوقی او با همان اولین کتابش «در دهه 30 را بست و دیگران را پشت این دروازه قرار داد».

بخشی از متن کتاب

رگهای من، در معرض دید آدمیان بود؛ آسمان صبر مرا می خواست. چگونه صبور باشم وقتی که گلدان‌های شمعدانی را در خانه ی من شکستند. من هنوز در ایوان خانه ایستاده ام. باور دارم که زورق بی‌باد به خانه می‌رسد، دریا را انکار می‌کند، برگردابی آرام نومیدی با باد موافق بود. آنها که چشمی پنهان  داشتند در صبح خاکستری، چشمان به دریا سپردند، زورق را یافتند و نابینا به خانه آمدند.

من هر روز در سه نوبت برای نابینایان که در زورق در اتاق نشسته اند و می پندارند اتاق دریا است، غذا می برم. بارانِ شایسته در ریختن گل از شاخه‌ها اهتمام دارد. در زیر شقیقه‌ام زمینه‌ی آخر غروب است. آشکار خواب می‌بینم که دریا را مشتاقانه خیلی کوچک به خانه آورده ام و عسل را در آرزوهایم گم کرده ام. یکی کهنه است، شنل از روی دوش به زمین می اندازد، یکی جوان است شکوفه را حاشا می‌کند…

عشق‌ با عطری‌ کولی‌ آغاز شد تو را روزی‌ پاییز حافظه‌ی‌ آفتاب‌های‌ سوخته‌ خواندم‌ تو را چون‌ دستی‌ گرم، در عمق‌ جنگل‌ و در انتهای‌ قصه‌ خاک‌ کردم. در عطش‌ آبی‌ چشمانت‌ لختی‌ خنک‌ شدم‌ اکنون‌ دستانت‌ سدّ آب‌ها می‌شود و آب‌ که‌ می‌نوشم‌ گردش‌ زمین‌ کلمات‌ عاشقانه‌ را صیقل‌ می‌دهد. این‌ استفهام‌ تولد عریان‌ توست‌ که‌ بارانِ سمج‌ بر اسرارش‌ می‌بارد و خون‌ از آینه‌ فوران‌ می‌کند تا من‌ در طرح‌ کامل‌ تولد عریانت‌ بر دیوار تا اعماق‌ ریشه‌ها بروم‌ و…

نقد کتاب قافیه در باد گم می شود

کتاب قافیه در باد گم می شود اثری خواندنی و لذت بخش از احمدرضا احمدی است. «سفر در شب»، «از بارانی که دیر بارید»، «میوه‌ها طعم تکراری دارند»، «هزار اقاقیا در چشمان تو هیچ بود»، «روزی برای تو خواهم گفت» و «هزار پله به دریا مانده‌ است» از‌جمله آثار دیگر او هستند. کودکی احمدی در تهران روزهای وحشتناکی برایش بود؛ «سرما و غربت و غریبی».

تیرگی‌های دوران هم به سختی‌های غربت افزوده بود. اما به مرور دوستانی پیدا کرد و از غریبگی‌اش کاسته شد. در 13، 14‌سالگی با پرویز دوایی و مسعود کیمیایی و بعد اسفندیار منفردزاده و فرامرز قریبیان و دیگران آشنا و دوست شد که دوستی با برخی از این چهره‌ها تا همین سال‌ها هم ادامه داشت.  احمدی دبیرستان را در مدرسه دارالفنون که مدرسه‌ای فقیرانه بود و بعد مدرسه مروی گذراند که دبیرستانی سیاسی بود.

در سال‌های پس از کودتای 28 مرداد به‌عنوان شاگرد مدرسه خفقان را حس کرده بود و به نوعی می‌توان گفت از همان کودکی در فضایی سیاسی رشد کرده بود. خودش درباره اینکه چرا سیاست در شعرهایش کم‌رنگ است، گفته بود که سیاست در شعرهایش هست اما به شکل شعار نیست و کم‌رنگ است و اگر پررنگ بشود شعر بدل به مقاله می‌شود.

نویسنده کتاب قافیه در باد گم می شود گفته: «شعر خط بسیار ظریفی دارد که اگر کمی از این خط به این طرف بیفتی، خراب می‌شود»

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 82 بار

Ahmadreza%20Ahmadi%20 %D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B6%D8%A7%20%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C

عنوان کتاب: قافیه در باد گم می شود

شاعر : احمدرضا احمدی

تعداد صفحات کتاب: 208 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 14.17 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

این کتاب با زبانی ساده و روان که برای عموم مردم به راحتی قابل فهم است درکی تازه از اهمیت حیاتی خواب و رویا در زندگی ما را به ما نشان می‌دهد. کتاب چرا می خوابیم بسیار پرطرفدار بوده و برای مدت ها پرفروشترین کتاب در نیویورک تایمز و سایت آمازون بوده است.
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1695
این کتاب انسان را به خلسه‌ای عمیق فرو می‌برد که پیش از این هیچ یک از آثار او اینگونه نبوده است، انسان را به ژرفای عمیقی می‌برد که هیچ‌کس جز خود و خدا نیست. نامه، عین مرگ‌آگاهی است و کلمات...
بروزرسانی: 11 ماه قبل
تعداد بازدید: 236

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *