کارهای کوچک اما بزرگ

کارهای کوچک اما بزرگ (nbookcity.com)

دانلود کتاب کارهای کوچک اما بزرگ

کتاب کارهای کوچک اما بزرگ، شخصیت پردازی به جا و داستان پرکششی درباره تبعیض نژادی در آمریکا دارد.

روایتی از زبان سه راوی که باهم درگیر یک پرونده قتل هستند و این یکی از نقاط قوت کتاب پیش رو است. اینکه نظرهای مختلفی راجع به یک مساله داده می شود و مخاطب همزمان هر سه را میخواند و از زوایای مختلف به داستان فکر می کند.

رمان حاضر، درباره یک پرونده قضایی در آمریکاست که مربوط به یک فرد سیاهپوست است. داستان ضمن شرح مفصل پرونده ی قضایی که جذاب هم هست، نکات زیادی از بحث تبعیض نژادی در آمریکا را در همین چند سال اخیر بیان می کند. جالب است که آمریکا همچنان تا چه حد درگیر مسائل تبعیض نژادی است و سیاه پوستان این کشور تا چه حد مشکلات را متحمل می شوند!

خلاصه کتاب

رمان کارهای کوچک اما بزرگ نوشته جودی پیکولت؛ داستانی درباره زندگی زن پرستارِ سیاهپوست ِ میانسال است که مورد بی‌مهری نژادپرستانه قرار می گیرد. این کتاب نخستین‌بار در سال 2016 وارد بازار نشر شد. در حال حاضر بیشتر آثار پیکولت در آمریکا پرفروش هستند، گاهی حتی آثاری از او که بیش از یک دهه از نگارش‌شان می‌گذرد هم در صدر جدول پرفروش‌ها قرار می‌گیرند و می‌توان جودی پیکولت را از نویسنده‌های پرمخاطب عصر حاضر دانست.

در داستان کتاب کارهای کوچک اما بزرگ، «روث» یک پرستار چهل و چند ساله است که در بخش زنان و زایمان یک بیمارستان کار می‌کند. او یک پرستار حرفه‌ای است و کارش را دوست دارد. مشکل روث پدر سفیدپوست و نژادپرست او است که او را مجبور می‌کند رو در روی پدرش قرار گیرد. او در طول رسیدگی به حقوق خود با یک وکیل زن سفیدپوست به اسم «کندی» آشنا می‌شود که این آشنایی نقطه‌ عطف داستان و سرآغاز تحولاتی در شخصیت سه کاراکتر اصلی داستان یعنی روث، پدرش و کندی است.

داستان از سه زاویه دید روایت می‌شود و در هر فصل یکی از شخصیت‌ها یک اتفاق واحد را از دید خود تعریف و بررسی می‌کنند. کتاب کارهای کوچک اما بزرگ مانند داستان‌ های دیگر جودی پیکولت از ویژگی‌های بصری منحصر به‌ فردی برخوردار است و همین ویژگی باعث شد تا کارگردان آمریکایی، «نیک کاساوتیس» در سال ۲۰۰۹ فیلمی از روی این رمان با نام «نگهبان خواهرم» بسازد.

بخشی از متن کتاب

آدیسا از بازویم میگیرد و بلندم می کند. آرام از مددکار تشکر میکنم و از دفترش بیرون می آییم. وقتی به اندازه کافی از دفترش دور میشویم، کنار یک گلدان روبروی آسانسور می ایستیم، آدیسا رو به من میکند و میگوید «بگو ببینم… زیاد هم بدک نبود هان؟» او دوباره به حالت طبیعی خود بازگشته است. او را کنار میکشم و میگویم «چه مرگت شده بود؟ این کولی بازیا چیه که در آوردی؟» «همین آدم کولی پولی که نیاز داشتی رو برات به دست آورد… بعدا ازم تشکر می کنی»

سرکارگر من، دختری به اسم ناندی است و من از نظر سنی جای مادرش هستم. به من توضیحات لازم را میگوید «خب در کل پنج بخش داریم: صندوقدار، سفارش گیر، سفارش گیر قهوه، تحویلدار و گارسون. کارکنان دیگه ای هم هستند که غذا رو آماده میکنن…» به دنبال او میروم و در راه لباس کارم را که بر چسب پشت یقه اش کمی اذیت میکند، در تن صاف میکنم. در حال حاضر کاری را انتخاب کرده ام که شیفت هشت ساعته دارد.

به همراه سی دقیقه وقت استراحت و حقوق پایین و البته یک وعده غذایی مجانی. پس از این که تمام شغل های موقتی اداره کاریابی را زیر و رو کردم، در آخر در مک دونالد پذیرفته شدم. به آنها گفته بودم موقتا کارم را کنار گذاشته ام تا مادر شوم. حتی اسم پرستار را هم به میان نیاوردم، چون میخواستم هرجور شده برای نپذیرفتن بخش از حقوق و مزایای اداره بیکاری، جایی استخدام شوم.

برای سلامت روحی ام هم که شده باید این باور را به خود میدادم که هنوز تا حدودی می توانم از عهده خود و پسرم بربیایم. وقتی مدیر رستوران برای موافقت با درخواستم زنگ زده بود از من خواست، به دلیل کمبود نیرو، در صورت امکان در اسرع وقت کارم را شروع کنم. این بود که یک یادداشت روی اوپن آشپزخانه برای ادیسون گذاشتم و در آن گفتم میخواهم غافلگیرش کنم. سپس با اتوبوس به مرکز شهر رفتم. ناندی دارد دیگر توضیحات را میدهد:

«سرخ کردنیها رو توی دستگاه سرخ کن میریزیم. سه تا سایز مختلف، براساس میزان شلوغی رستوران، برای سبدهای سرخ کن اینجا هست. یه تایمر هم اینجاست که وقتی سبد رو داخل میکنی، باید دکمه اش رو فشار بدی. توی دو دقیقه و چهل ثانیه باید اون رو بتکونی تا مواد سرخ کردنی به هم نچسبند روشنه؟» سر را به نشانه «بله» تکان میدهم و کارگری را که دانش آموز کالج و اسمش مایک است، تماشا میکنم که…

نقد کتاب کارهای کوچک اما بزرگ

موضوع کتاب کارهای کوچک اما بزرگ، تبعیض نژادی در جامعه امروز امریکاست. بسیار تکان دهنده و تعجب آور است که هنوز جامعه آمریکا با چنین مسائلی به این شدت دست و پنجه نرم می کند.

زنی جوان و همسرش که برای به دنیا آوردن فرزندشان به بیمارستان آمده اند، درخواست می کنند که پرستارشان عوض شود—آن ها به برتری نژاد سفیدپوست معتقد هستند و نمی خواهند روث، که سیاه پوست است، فرزندشان را لمس کند. بیمارستان با درخواست آن ها موافقت می کند اما کودک پس از مدتی و وقتی که تنها روث در بخش حضور دارد، دچار مشکل قلبی می شود. روث قبل از این که به کمک کودک بشتابد، اندکی درنگ می کند.

وقتی درنگ او باعث وقوع یک تراژدی می شود، روث خود را در محاکمه می بیند. وکیلی سفیدپوست از او دفاع می کند که هشدار می دهد کشیدن بحث های نژادی به دادگاه ایده ی خوبی نیست. همزمان با این که این دو شخصیت به درک بیشتری از زندگی یکدیگر می رسند، تردیدهایی در مورد محکم ترین باورهایشان در آن ها شکل می گیرد…

این اثر مخاطبین را به چالش می کشد. اگر به رمان و ادبیات داستانی غرب علاقه دارید، از خواندن کتاب کارهای کوچک اما بزرگ لذت خواهید برد.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 233 بار

Jodi%20Picoult%20(%D8%AC%D9%88%D8%AF%DB%8C%20%D9%BE%DB%8C%DA%A9%D9%88%D9%84%D8%AA)

عنوان کتاب: کارهای کوچک اما بزرگ

نامزد جایزه ی بهترین کتاب داستانی گودریدز 2016

جز برترین کتاب های امیدبخش

نویسنده: جودی پیکولت

مترجم: محسن جاذب

تعداد صفحات کتاب: 541 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 43.77 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

در این رمان، با داستان‌ هایی که فرانکی از جنگ در رادیو روایت می‌کند و با آوارگان و پناهنده‌های جنگی در سرتاسر اروپا همراه می‌شویم، با آیریس همراه می‌شویم و می‌بینیم در آن سال‌ها چقدر نامه‌ها می‌توانستند زندگی‌...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 212
این کتاب، سرگذشت ملوانی است که به همراه همکارانش در دریای کارائیب دچار طوفان شده و غرق می‌شوند. اما شخصیت اصلی داستان به طور معجزه آسایی پس از ده روز تحمل گرسنگی و مشقت در دریای پر مخاطره به ساحل می‌رسد...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 433

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *