یادداشت های زیرزمینی

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
یادداشت های زیرزمینی (nbookcity.com)

دانلود کتاب یادداشت های زیرزمینی

اگر دوست دارید بدانید آدم‌های گوشه‌گیر و منزوی چطور دنیا را نگاه می‌کنند، کتاب یادداشت های زیرزمینی گزینه‌ی خوبی است.

فئودور داستایفسکی در این رمان از زبان مردی سخن می‌گوید که از آگاهیِ زیاد نسبت به سایر مردم عادی، به کنج انزوای زیرزمینش خزیده و گویی مقابل فلاکت روزگار و جهالت مردم مشغول طغیانی منفعلانه است. زیرزمین در اینجا نمادی از بریدگی از اجتماع و بیگانگی است.

او نسبت به همه‌ چیز، شکایت دارد. خودش را از دیگران جدا می‌داند و در مقابل تمام رفتارهای انسان‌های اطرافش و روشن‌بینی‌های دروغین طغیان می‌کند. طغیانی منفعلانه که تنها در اعتراض و نوشتنِ یادداشت‌ هایش در کنج همان زیرزمین خلاصه می‌شود. او رنج می‌کشد و دلیل رنج کشیدنش را دانستنِ بیش از حد می‌داند.

از همین رو خودش را در بخشی به یک موش تشبیه می‌کند که در میان این مردم به ناچار به گوشه‌ای خزیده و پناه برده است. دیدن دنیا از چشم یک آدم تنها تجربه‌ی جالبی است. مخصوصاً اگر آدمی که کتاب یادداشت های زیرزمینی را از زبان او می‌خوانیم، حواس‌ جمع هم باشد.

حواسش به احوالات و احساسات خودش و تمام ریزه‌کاری‌ها و نقص‌های دنیا و کارهای دست و اشتباه مردم باشد. شاید این روزها بعضی از ما به این آدم‌ها بگوییم بدبین، ولی فئودور داستایفسکی با این نظر موافق نیست.

خلاصه کتاب

در میان آثار داستایفسکی، یادداشت های زیرزمینی آیینه تمام نمای روزگار ما و نقد حال انسان بیمار آخرالزمان است که بیماری تا عمق وجودش ریشه دوانیده است، ولی او هم چنان از باور آن سر باز می زند. این حکایات از ارزش های از ارزش افتاده ای سخن می دارد که منشأ بحران عالم غربی است.

تعریض‌ها و کنایات داستایوفسکی در این یادداشت‌ها همه به قدرتی است که قائمه عالم کنونی است و این عالم را راه برده اما اکنون دچار تزلزل و بحران سهمناکی است که نشانه هایش در همه عالم پیداست. داستان حاضر گزارشی است از وضع بشر در دوره جدید، گزارشی که به جامه مبدل افسانه درآمده است.

رمان حاضر اولین بار در سال 1864 وارد بازار نشر شد. تحول برانگیزترین رمان داستایفسکی، مرز میان داستان در قرن نوزدهم و بیستم، و شیوه ی نگرش به خود در هر یک از این دو سده را تعیین می کند. راوی بی‌نام و نشان یادداشت های زیرزمینی که یکی از جالب توجه ترین شخصیت ها در ادبیات است، قبلا شغلی دولتی داشته اما اکنون از زندگی عادی فاصله گرفته و زیستی زیرزمینی را برای خود برگزیده است.

او با فاصله گرفتن از جامعه و روند معمولی زندگی انسان ها، داستانی پراحساس، گزنده و خودمتناقض را روایت می کند که هجومی همه جانبه به آرمان گرایی های اجتماعی، و گواهی بر سرشت اساسا غیرمنطقی انسان است. کتاب یادداشت های زیرزمینی بدون تردید یکی از برترین آثار استاد بزرگ ادبیات، فئودور داستایفسکی است.

مقدمه مترجم

آقایان! خانم‌ها! گوش کنید! شما یکی از دشوارترین، دراماتیک‌ترین و غیر قابل هضم‌ترین رمانها را در دست دارید. اکنون چیزی بیش از صد و پنجاه سال از نگارش این اثر می‌گذرد، نخستین رمان تک‌گویی درونی و اولین جریان صدای وجدان که تاریخ ادبیات به خاطر می‌آورد.

حتی پیش از ولوله‌ی جوشانِ جیمز جویس، ایتالو ازوو، روبرت موزیل، آلفرد دولبین و ژان پل سارتر. رمان یادداشت های زیرزمینی تسلایی اندک است که انسهان‌های باهوش را به هیچ نمی‌رساند، اما دیوانه‌ها با آن حتما به جایی می‌رسند. دُزِ بسیار قوی و کشنده‌ای دارد و برای بسیاری همان بهتر که هرگز آن را تورق نکنند.

نقد رمان یادداشت های زیرزمینی

بخش نخست کتاب «زیرزمین» نام دارد و راوی در این بخش، خودش، دنیایش و افکار درونی‌اش را به ما معرفی می‌کنم. از تمام چیزهایی که به آنها اعتقاد ندارد می‌گوید. از چیزهایی که فکر و ذکر مردم شده ولی او اصلاً به آنها باور ندارد.

این بخش از کتاب یادداشت های زیرزمینی انگار مقدمه‌ای است برای بخش دوم که قرار است راوی برای ما تعریف کند چطور شد که به این روز افتاد و چرا چنین نگاه تلخی به دنیا و آدم‌های اطراف و خودش دارد.

بخش دوم کتاب با عنوان «به‌مناسبت برف نمناک» با یک شعر شروع می‌شود. این بخش را راوی با تعریف کردن دنیای جوانی‌اش شروع می‌کند. زمانی که 24ساله بوده و در اداره‌ای کار می‌کرده است. سپس روحیات درونی خودش و رفتار آدم‌های اطرافش را نقد می‌کند. از درگیری‌های درونی‌اش می‌گوید. ولی از درگیری‌های بیرونی‌اش عملاً چیزی نمی‌بینیم.

چون اصلاً بیرون با چیزی درگیر نمی‌شود. چیزی درگیرش نمی‌کند. راوی از آن آدم‌هایی است که هر اتفاق کوچکی در بیرون برایش می‌افتد، در درونش هزار و یک جور کلنجار و وسوسه‌ی و فکرهای پیچیده می‌بافد تا دلیلی سر هم کند؛ ولی بی‌فایده. در پایان این بخش، آدم‌های اطرافش و شاید خود ما را که کتاب یادداشت های زیرزمینی را از زبان او خوانده‌ایم به سختی نقد می‌کند که:

«شما حق ندارید من را قضاوت کنید!» ببینید، من در زندگی شخصی، کارهایی کرده‌ام که شما جرأت انجام نیمی از آنها را هم ندارید. دور و برتان را خوب نگاه کنید! ما حتی نمی‌دانیم خودِ این زندگی چه هست و چه نام دارد؟ اگر کتاب‌هامان را از ما بگیرند و تنها رهامان کنند، به‌آنی گم و پریشان می‌شویم و دیگر نمی‌دانیم چه باید بکنیم و چه نباید.

در پایان کافی است بگوییم که: مطالعه کتاب یادداشت های زیرزمینی برای همه طرفداران داستایفسکی واجب است!

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 10,562 بار

Fyodor%20Dostoevsky%20 %D9%81%DB%8C%D9%88%D8%AF%D9%88%D8%B1%20%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C%D9%81%D8%B3%DA%A9%DB%8C 12

عنوان کتاب: یادداشت های زیرزمینی

جز برترین آثار داستانی جریان سیال ذهن

جزو برترین کتاب های اگزیستانسیالیسم

نویسنده: فئودور داستایفسکی

مترجمان: رحمت الهی و نسرین مجیدی

تعداد صفحات کتاب: 219 و 112 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 23.84 و 11.6 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

در این کتاب می‌توان ترکیبی از عشق را با شکل و شمایل منحصر به‌ فرد خود، نفرت‌ پراکنی‌ها و زشتی‌ های انسان، که مارتین به‌ خوبی از آن‌ها یاد می‌کند و همچنین بزرگمنشی و پایبندی به اصول اخلاقی را به‌ زیبایی و وضوح دید...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 321
داستانی درباره زندگی زن پرستارِ سیاهپوست ِ میانسال است که مورد بی‌مهری نژادپرستانه قرار می گیرد. این کتاب نخستین‌بار در سال 2016 وارد بازار نشر شد. در حال حاضر بیشتر آثار پیکولت در آمریکا...
بروزرسانی: 9 ماه قبل
تعداد بازدید: 234

6 پاسخ

  1. سلام دوست عزیز
    صفحات ۱۲تا ۱۶ یعنی پنج صفحه از کتاب در pdf که قرار دادید نیست

    1. سلام
      در حال بررسی فایل کتاب هستیم و به زودی نسخه کامل کتاب را جایگزین خواهیم کرد
      ممنون از حضور و دقت شما.

        1. وقت شما هم بخیر
          ترجمه ی ارائه شده در دسترس نیست با ترجمه ای دیگر به زودی فایل کتاب جایگزین خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *