دنیای پنهان نفت

قیمت اصلی 89.000 تومان بود.قیمت فعلی 82.000 تومان است.

نویسنده: کن سیلورستین

(سفرنامه)

مترجم: پیروز اشرف

تعداد صفحات کتاب: 281 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 30.34 مگابایت

کتاب دنیای پنهان نفت pdf

دانلود کتاب دنیای پنهان نفت pdf

کتاب دنیای پنهان نفت به عنوان یک منبع اطلاعاتی برای درک ژرفتر از جوانب مخفی و تأثیرگذار صنعت نفت شناخته می‌شود.

کتاب‌ها و گزارش‌های سیلورستین معمولاً به دنبال آشکار سازی مسائل پنهان و اظهار نظرهای مستقل هستند. او بیشتر به نقد نسبت به نقض‌های حقوق بشر، فساد در حکومت‌ها، و مسائل مرتبط با اقتصاد جهانی می‌پردازد.

کن سیلورستین یک روزنامه‌ نگار و نویسنده آمریکایی است که موارد مربوط به امور بین‌المللی، سیاست خارجی، و مسائل اقتصادی را پوشش می‌دهد. او تجربهٔ طولانی در فعالیت در زمینهٔ روزنامه‌ نگاری و نویسندگی دارد و در ارائهٔ گزارش‌های عمیق و تحلیل‌های سیاسی معتبر شناخته شده است.

خلاصه کتاب 

نویسنده در کتاب دنیای پنهان نفت به بررسی رمزهای پنهان صنعت نفت می‌پردازد. کتاب حاضر، یک سفر به داخل حوزه‌های مخفی صنعت نفت است که داستان‌ها و افسانه‌های نشنیده را نقل می‌کند و به پیچیدگی‌ها و رازهایی می‌پردازد که اغلب به چشم عموم مردم نمی‌آید. بیشتر مردم نفت را چیزی تصور می‌کنند که از داخل زمین استخراج می‌شود یا برای تولید بنزین ماشین‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما بین این دو نقطه، و فراتر از آنها، گسترهٔ وسیعی از بازیگران سهمی از سودهای به‌دست‌ آمده را نصیب خود می‌کنند، از واسطه‌ای که معاملهٔ میان شرکت‌های انرژی و مقامات دولتی را در کشورهایی که روی ذخایر نفتی جهان نشسته‌اند جوش می‌دهد، تا افراد دانشگاهی، لابی‌ کننده‌ها و کارگزاران و کارچاق‌کن‌ هایی که درآمدشان ناشی از ترویج اقتصاد سوخت فسیلی است.

موضوع کتاب دنیای پنهان نفت جست‌وجو در روابط پشت پردهٔ دنیای نفت است و طی آن نقش ناگفته اما مهم بازیگران متنوع صحنهٔ اقتصاد سوخت فسیلی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بازیگران به‌عنوان کارچاق‌کن، معامله‌گر و لابیگر معمولاً مالک یا بهره‌بردار پالایشگاه‌ها یا چاه‌های نفت نیستند؛ با این حال، بر مبنای دریافتی‌های غیرشفاف و زدوبندهای پشت پردهٔ خود جریان امور کسب‌و کار انرژی را روان می‌کنند.

آنها عموماً تماس‌های سیاسی سطح بالا دارند که می‌توانند در صورت لزوم از آن برای برخورداری از حمایت قانونی استفاده کنند. در واقع، موفقیت آنها مبتنی بر ارتباطات نزدیکشان با مقامات بالای تصمیم‌ گیرنده است. نویسنده سعی کرده است با سفر به اقصی‌نقاط جهان و انجام مصاحبه‌های متعدد و همچنین بررسی سوابق رسمی و گزارش‌های موجود در منابع چاپی و دیجیتالی، مواد و مصالح لازم برای نوشتن این کتاب را فراهم آورد.

کتاب دنیای پنهان نفت به‌جز مقدمه‌اش، هفت فصل یا گفتگو دارد که با اسم افرادی که با آن‌ها گفتگو شده به این‌ترتیب‌اند: «کارچاق‌کن‌ها: الی کالیل»، «دیکتاتورها: تئودورین اوبیانگ»، «معامله‌گران: گلنگور»، «پرده‌ داران: برتون سیارونی»، «کارگزاران غیررسمی: تونی بلر»، «لابیگران: لوییزیانا» و «تکمله: کلّاش: نیل بوش».

نکوداشت های کتاب

  • بعد از خواندن این کتاب نگاهتان به نفت دیگر مثل قبل نخواهد بود.
  • کتاب دنیای پنهان نفت سفری جذاب به تیره و تارترین شکاف‌های صنعت نفت است.
  • درباره صنعت نفت مطالب زیادی نوشته شده است، اما نویسنده کتاب دنیای پنهان نفت کاملا جدید به این جهان حیاتی مهم ارائه می‌کند.
  • نگاه دقیق این افشاگری گیرا و پرشتاب متوجه واسطه‌ها و معامله‌ گرانی است که وجودشان برای صنعت نفت ضروری است. کن سیلورستین همچنین به مؤسسات حقوقی آمریکایی و لابی‌گران و آژانس‌های روابط عمومی می‌پردازد که در کار حفاظت از دیکتاتورهای نفتی و لاپوشانی سوابق آنها هستند…
  • افشاگری های کتاب دنیای پنهان نفت باعث می شود در مقایسه با فساد وال استریت رام به نظر برسد.

بخشی از متن سفرنامه

در کتاب دنیای پنهان نفت می‌خوانیم: وجود ذخایر عظیم نفت و نزدیکی جغرافیایی به افغانستان، قزاقستان را طی دهۀ گذشته به یک متحد مهم غرب از نظر انرژی و نظامی تبدیل کرده است. اما هیچ یک از ناظران توهمی دربارۀ حاکم فاسد و خودکامه این کشور ندارند. پرزیدنت نورسلطان نظربایف رهبری کشور را از زمان استقلال آن از اتحاد شوروی در دست داشته است و در ۲۰۱۱ در انتخاباتی تقلب آمیز توانست با کسب ۹۵ درصد آرا دوباره به این مقام انتخاب شود.

یک قوه مقننه سربه راه او را از محدودیت قانون اساسی مبنی بر حق حداکثر دو بار انتخاب شدن به مقام ریاست جمهوری معاف کرده است. امری که عملاً او را رئیس جمهور مادام العمر می‌کند. طبق گزارش وزارت خارجه آمریکا، نظربایف از حق دائمی برای خطاب قرار دادن مردم قزاقستان در هر زمان و همچنین حق تأیید تمام تصمیمات مربوط به توسعه کشور برخوردار است.

تلگرام های دیپلماتیک امریکا در ۲۰۱۰ (منتشر شده توسط ویکی لیکس) سبب وارد آمدن لطمه‌ای خنده آور به تصاویر عمومی جدی وی گردید که مورد تأکید سرآمدان حاکم کشور است. یک تلگرام مضحک با عنوان «سبک زندگی رهبر قزافستان» با بازگویی خنده‌دار این نکته شروع می‌شود که رهبران سیاسی در این جمهوری سابق شوروی «ظاهراً از سرگرمی‌های معمول لذت می‌برند – مانند مسافرت، اسب سواری و اسکی.»

اما بعد تلگرام ادامه می‌دهد که رهبران مسحور نفت، «می‌توانند در سرگرمی هایشان در ابعادی بزرگ زیاده روی کنند، چه پرواز التون جان به قزاقستان برای اجرای کنسرت باشد و چه معاوضه املاک داخلی با کاخی در امارات متحد عربی.» به عنوان یک بررسی نمونه وار، تلگرام فوق متذکر می‌گردد که در ۲۰۰۷ تیمور کولی بایف، داماد رئیس جمهور، چهل و یکمین سالگرد تولد خود را به نحوی باشکوه جشن گرفت. (ص148 کتاب دنیای پنهان نفت)

در سالنی کوچک در آلماتی، او میزبان کنسرتی خصوصی با حضور بعضی از بزرگترین ستارگان موزیک پاپ روسیه بود. اما سرآمد همۀ آنها التون جان بود که طبق گزارش‌ها به وی یک میلیون پوند برای این یکبار حضور پرداخت کرده بود. (تذکر: سفیر انگلستان روایتی کمی متفاوت را منتقل کرده است، حاکی از اینکه یک دوست ناشناس ولی به وضوح مایه‌دار، ترتیب سفر و پرداخت هزینه اجرای زنده سرالتون را بر عهده داشته است.)

قزاقستان در آسیای مرکزی، در قلب منطقهٔ دریای خزر قرار گرفته است و تلگرام های منتشر شده توسط ویکی لیکس از آن تصویری مشابه با سایر کشورهای نفت خیز منطقه ترسیم می‌کند. در گزارشی از یک دیپلمات امریکایی، الهام علی‌یف رئیس جمهور آذربایجان، با سانی کورلئونه مقایسه شده است. در تلگرامی او مانند پسر دون ویتو، هنگام احساس چالشی «حتی جزئی نسبت به اقتدارش یا توهین به شأن‌و مقام خانواده‌اش» مستعدِ نشان دادن واکنش شدید است.

موضوع مورد اشاره این سند گرایش رئیس جمهور به زندانی کردن منتقدان و بستن روزنامه‌ها است. در ادامۀ آن آمده است: «او معمولاً [سیاست خارجی] خود را با مصلحت گرایی، خودداری و جانب گیری به سمت غرب همراه می‌کند اما سیاست‌های داخلی او هر چه بیشتر اقتدارگرایانه و مخالف تنوع نظرات سیاسی شده است.» در تلگرامی دیگر، انتشار یافته توسط ویکی لیکس، آمده است که ناظران در باکو، اغلب متذکر می‌شوند: (ص149 کتاب دنیای پنهان نفت)

که آذربایجان امروز به روشی اداره می‌شود که شبیه فئودالیسم اروپا در قرون وسطی است: معدودی خانواده های دارای ارتباطات قوی، نواحی جغرافیایی معین، به علاوه بخش هایی معین از اقتصاد را کنترل می‌کنند. در نتیجه اقتصادی که از مدت‌ها پیش به خاطر درآمدهای نفت و گاز در حال شکوفایی بوده است فرصت‌ها و ثروتهای عظیمی را برای تعداد اندکی بازیگران متعلق به گروه سرآمدان تشکیل دهنده آذربایجان  ایجاد می‌کند.

در یک رشته تلگرام دربارۀ پرنفوذترین خانواده‌ها در آذربایجان ـ که با صراحتی نامعمول تحت عنوان «آذربایجان کی صاحب چیست؟» ارسال شده- یکی از اعضای سفارت امریکا در باکو متذکر می‌شود که بانوی اول این کشور موفق به دستیابی به نوعی موفقیت مدنی قلابی سه‌گانه شده است: مهربان علی‌یِوا، زاده شده با نام پاشایوا «همزمان همسر رئیس جمهور، عضو پارلمان و رئیس بنیاد حیدر علی‌یف است، سازمانی…

نقد کتاب دنیای پنهان نفت pdf

صنعت نفت رگ حیات تمدن مدرن را فراهم می کند و کتاب های پرفروشی در مورد این صنعت و حتی شرکت های آن مانند اکسون موبیل نوشته شده است. اما صنعت نفت مدرن محل ملاقات شگفت‌ انگیزی است که از تثبیت‌ کنندگان، گانگسترها، دیکتاتورها، دولت‌های رقیب و شرکت‌های چندملیتی تشکیل شده است و تا به حال، هیچ کتابی برای بیان داستان این دنیای عمدتا پنهان تنظیم نشده است. کتاب دنیای پنهان نفت به این موضوع مهم و حیاتی می پردازد.

این اثر بر اساس سفرهایی به نیویورک، واشنگتن، هیوستون، لندن، پاریس، ژنو، پنوم پن، داکار، لاگوس، باکو، و مسکو تدوین شده است. کن سیلورستاین یکی از بهترین روزنامه نگاران تحقیقی در نسل خود – یا هر نسل دیگر است. کتاب دنیای پنهان نفت یک شاهکار مکاشفه است. با ترکیبی ماهرانه از جزئیات، سیلورستاین تیره‌ترین رنگ خام را به نمایش می‌گذارد:

تعمیرکاران و واسطه‌ هایی که معاملاتی را ترتیب می‌دهند که روغن مورد نیاز ما را برای روشن نگه داشتن خودروها و گرم نگه داشتن خانه‌ هایمان فراهم می‌کنند. همانطور که سیلورستاین نشان می‌دهد، این معاملات دزدسالاران دنیای ما را غنی می‌کند و زندگی را برای رعایا بدتر می‌کند، نه بهتر.

به عنوان سخن آخر می‌توان گفت: کتاب دنیای پنهان نفت یک داستان شرم آور و فریبنده در مورد خط لوله فساد است!

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1601 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دنیای پنهان نفت”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *