دیوید کاپرفیلد

قیمت اصلی 64.000 تومان بود.قیمت فعلی 54.000 تومان است.

سرگذشت دیوید کاپرفیلد

نویسنده: چارلز دیکنز

مترجم: مسعود رجب نیا

تعداد صفحات کتاب: 1259 صفحه

حجم فایل: 128.86 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب دیوید کاپرفیلد pdf

دانلود کتاب دیوید کاپرفیلد pdf

چارلز دیکنز را می شناسید؟ رنج و بدبختی یکی از مهمترین مضمون های آثار این نویسنده است که در کتاب دیوید کاپرفیلد pdf نیز دیده می‌شود.

شخصیت های داستان در زندگی خود با رنج‌ های بسیاری مواجه می‌شوند. از سوءاستفاده‌ی پدرخوانده‌، از دیوید و مادرش گرفته تا افسوس‌ های دکتری که از فکر و خیال خیانت همسرش رهایی ندارد. واکنش های شخصیت‌ها به این بدبختی‌ها مختلف است. بعضی تسلیم آن شده و زیر بار فشار از بین می‌روند و برخی نیز با ظلم به دیگران خود را تسلی می‌دهند.

با وجود این تفاوت‌ها یک چیز در بین شخصیت‌ها ثابت است: آنها بر اساس این سختی‌ها و رنج‌ها تغییر می‌کنند. چارلز دیکنز تغییر و تحول شخصیت‌ها را در طول داستان شرح داده و بر ایجاد حس همدلی و غم‌خواری دیوید که از بدو تولد درگیر بدبختی بوده است، تاکید می‌کند. فقر یکی دیگر از درون‌ مایه‌ های کتاب دیوید کاپرفیلد است. فقر است که باعث تنهایی دیوید می‌شود و او را از هرگونه چشم‌انداز خوشایندی از آینده محروم می‌کند.

دیوید که از زندگی خانوادگی شانس نیاورده است از طرف جامعه هم حمایت نمی‌شود. موسسه‌ های خیریه که مدرسه‌ی شبانه‌ روزی هم یکی از آنهاست مرتب دیوید را آزار می‌دهند. با این حال، ثروت هم در این داستان بد جلوه داده می‌شود. ثروت مردمان را خودخواه و بی‌احساس بار می‌آورد. تنها روش زندگی شرافتمندانه در این داستان، رنج کشیدن و استفاده از دسترنج کار پر زحمت است؛ همان راهی که دیوید برای زندگی‌اش انتخاب می‌کند.

وضعیت اجتماعی طبقات مختلف جامعه‌ی قرن نوزدهم انگلستان نیز یکی از دغدغه‌ های همیشگی دیکنز است که در اثارش بازتاب دارد. در داستان کتاب دیوید کاپرفیلد دو طبقه‌ی اجتماعی را می‌توان تشخیص داد. یکی طبقه‌ی موسوم به کارگر است که به هر عضوی که به خوبی با قوانین آن کار کند، پاداش می‌دهد و هر که را خلاف عرف معمول عمل کند، طرد می‌کند.

طبقه‌ی دیگر، طبقه‌ی بالادستان و ثروتمندان است که عضویت در آن صرفا محدود به تولد در داخل این طبقه می‌شود. اعضای این طبقه از امکانات رفاهی بسیاری برخوردارند، بدون آنکه نیاز باشد به طبقات زیرین خود توجهی کنند.

در ادامه بخشی از کتاب دیوید کاپرفیلد pdf را می خوانیم: تنها خویشاوندی که داشتیم خانم بتسی تراتوود  عمهٔ پدرم بود که اخلاق خوبی نداشت. پدرم زمانی او را دوست داشت، ولی پس از ازدواجش از او رنجیده بود زیرا بی‌ آنکه مادرم را دیده باشد، اسمش را گذاشته بود عروسک مومی. به‌ هرحال پیش از آنکه من به دنیا بیایم به دیدن مادرم آمد و اعلام کرد که اگر بچه، دختر باشد در بزرگ کردنش به مادرم کمک خواهد کرد.

ولی هنگامی که شنید نوزاد پسر است، کلاهش را سرش گذاشت، بیرون رفت و دیگر هیچ‌ وقت برنگشت. اولین تصاویر واضحی که به یاد دارم از مادرم است با موهای زیبا و چهره‌ای جوان، و هم‌چنین پگوتی، پرستار من، که از چهره‌اش چیز زیادی یادم نیست. دست‌ها و گونه‌ های او چنان زمخت و قرمز بود که تعجب می‌کردم چطور پرندگان به جای سیب به آنها نوک نمی‌ زنند. چه چیز دیگری یادم می‌آید؟ بگذارید کمی فکر کنم…

خلاصه کتاب

در داستان کتاب دیوید کاپرفیلد، دیوید اول شخص است. در فصل‌ های نخست، دیوید را همراه مادر جوانش می‌بینیم، مادری معبود دیوید که آفریدهای است شیرین و نازنین، اما ضعیف و سبک‌ مغز. پگاتی، که رفتارش تند و خشن ولی دلش سرشار از مهر و عطوفت است، در کنار آنان است. رشتهٔ این زندگی آمیخته به عشق و محبت با ازدواج بیوهٔ جوان با آقای مردستون مردی سنگدل، که در پس نقاب متانت مردانه پنهان شده‌ است گسسته می‌شود؛ این مرد، به تحریک خواهرش، سرانجام باعث مرگ پیشرس همسر جوان و ساده دل خود می‌شود.

دیکنز تأثرات این کودک را، که نمی‌تواند با محیط تازه سازگار شود و در لاک خود فرو می‌رود، استادانه شرح داده‌ است. ناپدری، کودک عاصی را به مدرسه می‌فرستد تا بدرفتاری های آقای کریکل ظالم را تحمل کند. وی در مدرسه نسبت به یکی از رفیقان خود، به نام استیئر فورث حس ستایش بی‌حدی پیدا می‌کند. او جوانکی است فریبنده که بعداً باعث سرخوردگی دوستش می‌شود و کودک با تردلز مهربان و خوشبین، که با کشیدن اسکلت وقت می‌گذراند، صمیمی می‌شود.

در ادامه کتاب دیوید کاپرفیلد، ناپدری دیوید، او را به کارخانه مشروب سازی مردستون و گرینی در لندن برای کار کردن محکوم می‌سازد؛ وی در این ایام در نهایت رنج و محنت به سر می‌برد و این خود بازتاب روزهایی است که دیکنز در کودکی در کارگاه کفش گذرانده بود. خوشبختانه دوستی با آقای میکابر و خانواده اش، جان تازه ای به او می‌بخشد. آقای میکابر یکی از آفریده‌ های فناناپذیر دیکنز است، وی بیرون بری است با هیکل نتراشیده که حال و روز خود را به مبالغه تیره‌تر از آنچه هست جلوه می‌دهد.

دیوید از لندن می‌گریزد و پیاده به دوور می‌رود و سرانجام، خسته و بی‌رمق، به خانهٔ ییلاقی عمه بتسی تراتوود می‌رسد، که زنی است با مزاج نامتعارف که هنگام تولد دیوید نسبت به او بی‌علاقه بود، چون دلش می‌خواست نوزاد دختر باشد. در کنار این عمه، آقای دیک بینوا، این مرد جنون زدهٔ دوست داشتنی، به سر می‌برد که خاطرهٔ اندیشهٔ آزار چارلز اول نمی‌گذارد حواس او جمع کارهایش باشد.

دیوید دوران آموزشی خود را در کانتربری، در دفتر وکیل مدافع میس تراتوود، به نام ویکفیلد، پی می‌گیرد که اگنس، دختر ناز و تیزهوش او، بعدها در زندگی دیوید به شدت اثر می‌گذارد. سپس دوره کارآموزی را نزد آقای اسپنلو، در دارالوکاله اسپنلو و جارکینز می‌گذراند. دیوید استیئرفورث را بازمی‌یابد و او را به خانوادهٔ دایهٔ خود، پگاتی، معرفی می‌کند. بدبختی‌ هایی که آن جوان برای این خانوادهٔ فقیر به بار می‌آورد، خود رمانی در دل رمان است؛ داستان کتاب دیوید کاپرفیلد سرشار است از حوادث غم‌بار و تماشایی که تا حادثهٔ غرق شدن کسانی در دریا هم پیش می‌رود.

دیوید که از مهر بیریای اگنس ویکفیلد نسبت به خود غافل است، دورا اسپنلو، دیوانه‌ای پر ملاحت را به زنی می‌گیرد و رفته رفته شهرت و افتخار ادبی کسب می‌کند. زندگی عشقی دیوید و دورا شاعرانه وصف شده‌ است، در عین آنکه خالی از لطایف و ظرایف نیست. دورا پس از چند سال می‌میرد و دیوید، که دردش تسلی ناپذیر است، پس از اندک زمانی پی می‌برد که با غافل ماندن از اگنس مرتکب چه خطایی شده‌ است.

پدر اگنس به چنگ فردی بی سر و پا، ناجنس و مکار به نام یورا هیپ افتاده‌ است، که همه کارهٔ اوست با قیافهٔ وحشتناک و دست های چرکین که میراث او را اداره می‌کند و در هوای ازدواج با اگنس است. نابکاری‌ های این فرد پست و شوم را آقای میکابر و تردلز بر ملا می‌سازند. در آخر کتاب دیوید کاپرفیلد، همه چیز به خوش ترین وجه پایان می‌یابد:

هیپ به جرم تقلب و تملک بلاحق اموال محکوم می‌شود؛ دیوید با اگنس ازدواج می‌کند، آقای میکابر سرانجام ترتیب قرضهای خود را می‌دهد و با عنوان صاحب منصب مستعمراتی شغلی پیدا می‌کند که با آن می‌تواند زندگی آبرومندانه‌ای داشته‌ باشد و آقای پگاتی و امیلی کوچولو به استرالیا مهاجرت میکنند و در آنجا به خوبی و خوشی زندگی میکنند.

نقد کتاب دیوید کاپرفیلد pdf

روزگار با فقرا مهربان نیست. جامعه به حال کودکان تنها دل نمی‌سوزاند. شانس به در خانه‌ی خانواده‌های تنگ‌دست نمی‌آید و برای‌شان آتیه‌ی پر و پیمان نمی‌آورد. پس چه چیزی باعث می‌شود دیکنز نویسنده‌ی مشهور قرن نوزدهم، رمان دیوید کاپرفیلد را بنویسد و در آن سرنوشت پسرکی فقیر و تنها را شرح دهد؟

دیوید کاپرفیلد ثروتی ندارد ولی می‌تواند دل خوانندگانش را به دست آورد و با گذشت سالهای متمادی آن‌ها را به دانستن سرنوشتش مشتاق کند. چرا که سوءاستفاده‌ های خانوادگی، فقر، ظلم اجتماعی و بی‌عدالتی با گذشت 150 سال از نگارش کتاب هم‌چنان وجود دارد و به همین دلیل رمان پیش رو، اثری مدرن است. داستانی که از احساسات انسانی مثل عشق، حسادت، غم، خشم، ترس و امید سخن می‌گوید.

هر کتاب، فیلم، داستان یا نوشته‌ای که تا به حال درباره‌ی بچه‌های فلک‌زده و یتیم خوانده یا شنیده‌اید را به فراموشی بسپارید چرا که رمان پیش رو با اتفاقات تراژیک و غیر کلیشه‌ای ذهنتان را گیر خواهد انداخت. چارلز دیکنز در طول زندگی‌اش بارها به این نکته اشاره کرده بود که این کتاب را از سایر کتاب‌های خود برتر می‌داند و دلیل آن هم بسیار واضح است: دیکنز با شخصیت کتاب خود همذات‌ پنداری کرده و بسیاری از اتفاقات داستان را از زندگی خود برگرفته است.

کتاب دیوید کاپرفیلد pdf،  یکی از بزرگترین رمان‌ های جهان است که مطالعه آن را به علاقمندان ادبیات دنیا پیشنهاد می‌کنیم.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1394 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دیوید کاپرفیلد”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *