راحت بگویید نه

(1 بررسی مشتری)

قیمت اصلی 39.000 تومان بود.قیمت فعلی 25.000 تومان است.

قدرت نه مثبت: چگونه نه بگوییم و به توافق برسیم.

نویسنده: ویلیام یوری

مترجم: ندا بهرامی

تعداد صفحات کتاب: 174 صفحه

حجم فایل: 2.87 مگابایت

کتاب راحت بگویید نه pdf

دانلود کتاب راحت بگویید نه pdf

خواندن کتاب راحت بگویید نه برای ما ایرانی‌ها که خیلی اهل تعارف و رودربایستی هستیم، لازم و ضروری است!

ویلیام یوری در کتاب پیش رو، نحوه نه گفتن را از منظر مذاکره توضیح می دهد. فرمولی که او برای نه گفتن استفاده می‌کند این است: بله! نه. بله؟، یعنی با بله های جایگزین شروع و ختم می‌شود و در بین آن نه.

خلاصه کتاب

نویسنده در کتاب راحت بگویید نه نمونه‌های تاریخی زیادی از مهاتما گاندی، نلسون ماندلا و رزا پارکس و مذاکراتی که در آن شرکت داشته است، می‌آورد. به طور خلاصه، اگر بخواهیم درباره کتاب بگوییم، باید اضافه کنیم که درک چارچوب آسان است، توصیه های کاربردی دارد، نه را به عنوان یک مذاکره توضیح می‌دهد و مثال های زیادی ارائه می‌دهد.

نه گفتن، یک جریان انسانی است که در خانه، محیط کار و دنیا با آن مواجه خواهید شد. در مواقع ضروری باید این توانایی را داشته باشید که بگویید نه. ممکن است نه گفتن، بحث برانگیز باشد، اما نه مثبت راه را برایتان هموار می‌سازد؛ زیرا که بدون خدشه‌دار کردن روابط‌تان به شما کمک می‌کند تا محکم روی پاهای خود بایستید. هر چه بیشتر با این جریان آشنا شوید، گفتن نه مثبت به عادت دوم شما تبدیل خواهدشد.

پس از تسلط بر گفتن نه مثبت، بهترین شرایط را برای خود مهیا خواهید ساخت. آزادانه قادر خواهید بود که خودتان باشید و به کارهای دلخواهتان بپردازید. این کتاب شامل سه بخش است؛ در بخش اول آن می‌آموزد که چگونه زمینه را برای گفتن یک نه مثبت مهیا سازیم. پس از آن به بحث در مورد نه مثبت می‌پردازد و سرانجام در قسمت سوم آموزش‌ می‌دهد که چگونه با تلاش مستمر و پشتکار، دیگران را به احترام به خواسته‌های خود پایبند سازید.

کتاب راحت بگویید نه اثری مناسب برای مدیران، کارمندان و افرادی است که به دنبال توسعه‌ی شخصی هستند. بهتر است والدین با فرا گرفتن این اصول از ابتدا به فرزندانشان توانایی و مهارت نه گفتن را آموزش دهند تا آن‌ها در نوجوانی و دوره‌های حساس زندگی بتوانند درست‌تر تصمیم بگیرند.

کتاب راحت بگویید نه با زبانی روان و قابل‌فهم برای همگان در طی 9 فصل به نگارش درآمده است و در قسمت انتهایی کتاب بخش نتیجه‌گیری وجود دارد. ویلیام یوری  نویسنده‌ی این اثر تحصیلاتش را تا مقطع دکترا ادامه داده است و به‌عنوان مذاکره‌ کننده‌ی شرکت‌ها و سازمان‌های جهانی مشغول به فعالیت است.

پیشگفتار نویسنده

کتاب راحت بگویید نه در ارتباط با راه‌های گفتن نه، با تمام مراحل مثبت آن صحبت می‌کند. من به سبب رشته تحصیلی که دارم، انسان شناس هستم. در ارتباط با ماهیت انسان‌ها و عمکردهایشان مطالعه کرده‌ام و بر اساس تخصص شغلی‌ام، متخصص مذاکره نیز هستم. روش‌های مذاکره را یاد می‌دهم و جلسات مشاوره‌ای برگزار می‌کنم تا دیگران را راهنمایی کنم. تمام اشتیاق و خواسته‌ی من دستیابی به صلح و دوستی است.

«ممکن است فرزندتان حتی بر اثر سرماخوردگی، جان خود را از دست بدهد.» این جمله را پزشک، پس از ملاقات دخترم به من و همسرم گفت. از این سخن ترس در تمام وجودمان رخنه کرده بود. فرزندم «گابریلا» با بیماری سخت ستون فقرات متولد شده بود. در طی این جریان باید به سفرهای بسیاری برای ملاقات با پزشکان متعدد، می‌رفتیم؛ صدها مشاوره‌ی پزشکی، ده‌ها نسخه‌ی درمانی و هفت عمل جراحی مهم در طی هفت سال انجام می‌شد.

با اینکه هنوز این سفرها وجود دارند و مشکلات فراوانی داریم، در نهایت شادمانی می‌گوییم که هنوز گابریلا با طراوت و سلامت است. هنگامی که به راه طی شده در این هشت سال می‌نگرم، می‌بینم که توانسته‌ام آن دسته از مهارت هایی را که برای رسیدن به توافق آموزش داده‌ام، خود نیز به کار گیرم. دریافتم که مهارت لازم برای حفظ سلامت دخترم، «نه گفتن» بود. شروع کردم در مقابل پزشکانی که با صحبت هایشان دل والدین را به لرزه در می آورند، نه گفتم.

نویسنده کتاب راحت بگویید نه در ادامه پیشگفتار خود آورده است: نه گفتن را ادامه دادم، به خصوص در برابر دانشجویانی که گابریلا را چون عروسکی فرض می‌کردند. در زندگی شخصی‌ام مقابل بسیاری از درخواست‌های مهم پاسخ نه گفتم. این وقت گرانب‌ها را باید صرف خانواده، بهبودی دخترم و مطالعه در مورد بیماری او می‌کردم. ولی این نه گفتن‌ها می‌بایست در نهایت احترام ادا می‌شدند. به هر صورت زندگی دخترم در دستان پزشکان و پرستاران بود.

من و همسرم می‌بایست پیش از هر نه گفتن، کمی درنگ می‌کردیم تا به علاوه‌ی قدرتمند بودن، محترمانه نیز باشد. همچون تمام نه‌های حساب شده، نه‌های ما نیز به دنبال دستیابی به یک آری کارسازتر بود؛ این آری همان سلامت دخترمان تلقی می‌شد. نه ما زمینه‌ای منفی نداشت بلکه یک نه مثبت بود. البته ما در همه‌ی شرایط موفق نبودیم، اما به تدریج آموختیم که چگونه رفتاری مؤثرتر داشته باشیم.

بخشی از متن کتاب

در کتاب راحت بگویید نه می‌خوانیم: خواسته و نیت شما اختراع کردنی نیست؛ باید آن را از طریق علایق، نیازها و ارزش‌های خود به دست آورید. اگر می‌خواهید با تمام قدرت نه بگویید باید همه‌ی انگیزه‌های خود را به سوی نیتی خاص منعطف سازید تا دست آخر به بله دلخواه‌تان برسید. زمانی از علایق، نیازها و ارزش‌های خود آگاه می‌شوید که به اشتیاق‌های گمراه کننده‌ی نهفته در پسِ آن نه بگویید.

اگر علایق شما را همچون ریشه درختی بدانیم، ابتدای تنه که تمام ریشه‌ها از آن می‌رویند حکم قصد و نیت شما را دارد. لیستی از تمام خواسته هایتان که مشوق شما هستند تا نه بگویید را تنظیم کنید. در مرحله‌ی بعدی آنها را در عبارتی بگنجانید. در مورد «جان»، این عبارت «احترام فردی» بود. آن فردی که ترفیع خود را نادیده گرفت، این عبارت «بودن با فرزندانم» بود. از خود بپرسید: «در حقیقت به چه اصولی اعتقاد دارم؟

از چه ارزشی یا نیازی پشتیبانی می‌کنم؟ آیا هدف دستیابی به سعادت است؟ راحتی و آسایش خانواده‌ام را در نظر می‌گیرم؟ قصد دارم اعتبار شرکت را بالا ببرم؟ قصد دارم یک شخصیت مستحکم از خود بسازم یا موضوعی به جز اینها در کار است؟ گاهی اوقات پیش خود می‌اندیشم و با تمام وجود می‌خواهم که پاسخ منفی بدهم اما حتی فکر نه گفتن به مادرم، رئیسم یا دوستم از ذهن من خطور نمی‌کند. (ص42 کتاب راحت بگویید نه)

به زبان دیگر فرصت نه گفتن را از خود دریغ می‌کنم. هنگامی که یکی از دوستان‌تان می‌خواهد در جابجایی منزل کمک حال او باشید، پیش خود می‌گویید: «نمی‌دانم چگونه به او پاسخ نه بدهم.» احساس گناه و ترس از نه گفتن سبب می‌شود که شما به این خواسته‌ی او تن می‌دهید و در اسباب کشی به او کمک می‌کنید. سپس احساس تأسف و پشیمانی، ناراحتی و عصبانیت به سراغتان می‌آید. آخرین حرفی که مایل بودید به زبان آورید، گفتن بله بوده است.

اکثر ما هر روز در چنین شرایطی قرار می‌گیریم؛ به این دلیل که نمی‌توانیم بین «آیا مایلیم کاری را انجام دهیم» یا «چگونه قصد انجام آن کار را داریم» تفاوتی را تشخیص دهیم. به دلیل اینکه «چگونه؟» برای شما غیرممکن و «آیا» از بیشتر معین شده است، خودمان را اینگونه توجیه می‌کنیم که «من اشکالی در آن نمی‌بینم، نیازی نیست مدت زمانی را به خودم اختصاص دهم.» (ص43 کتاب راحت بگویید نه)

اما راه دیگری در مقابل ما قرار دارد. ضروری است که قادر به تشخیص میان آیا و چگونه باشید. در مرحله نخست، نیت و قصد خود را معین کنید. باید آگاه باشید که به راستی در چنین شرایطی تصمیم دارید چگونه عملکردی داشته باشید. بعد از اینکه بین آیا بله یا نه، یکی را انتخاب کردید سپس قادر خواهید بود که به چگونه بیندیشید و این چگونه می‌تواند بسیار سهل‌تر از آنچه باشد که بدان می‌اندیشید.

پس از گزینش قصد و نیت خود، زمان آن فرا می‌رسد که آنها را پرانرژی کنید. این انرژی می‌تواند از احساسات شما سرچشمه بگیرد. احساسات علاوه بر اینکه به عنوان نشانه‌ای آگاه کننده از برآورده نشدن نیازهای شما عمل می‌کنند، مسئولیت خطیر دیگری را نیز بر عهده دارد؛ انرژی لازم برای عملکرد ما را فراهم می‌کنند. برای ما این فرصت را مهیا می‌سازند تا به پشتیبانی از علایق و خواسته هایمان عملکردی صحیح داشته باشیم. (ص44 کتاب راحت بگویید نه)

این شجاعت را به ما می‌دهند تا بتوانیم به درستی تصمیم بگیریم. ورزشکاران قهرمان نیز بر این باورند که با هدایت احساسات‌شان می‌توانند نیروی تشویق بسیار پرقدرتی را از آنها دریافت کنند. پس در عوض اینکه کنترل خود را به دست احساساتتان بسپارید، سعی در هدایت و کنترل آنها داشته باشید تا در تصمیم گیری، شما را یاری کنند. اجازه دهید که خواسته‌های برآورده نشده‌ی شما را به حقیقت مبدل سازند و…

چرا باید کتاب راحت بگویید نه را بخوانیم؟

کتاب راحت بگویید نه اثری فوق العاده ارزشمند، و با تجربه های عینی و ملموس خود نویسنده است که شغل برجسته مشاوره و مصالحه در جایگاهی کلان (سازمان ملل) داشته است. نيمی از مشكلات امروز ما به اين دليل است كه توان «نه» گفتن نداريم و درست همان‌ جايی كه بايد پاسخ «نه» بدهيم، «بله» می‌گوييم.

بسياری از آسيب‌های اجتماعی، در جوامع مختلف، ماحصل همين ناتواني در «نه» گفتن است. ما در بيش‌تر مواقع «سكوت» را جايگزين «نه» كرديم و اين در بيش‌تر مواقع به نتايج مهلكي مي‌انجامد كه خود به جان خريديم. «سكوت» هيچ‌گاه نمی تواند جانشين مطمئني براي «نه» باشد و ما بايد اين درس را بياموزيم.

بايد ياد بگيريم جايی كه لازم است، بدون هيچ ترديدي و با جسارت تمام «نه» بگوييم و فرياد بزنيم: زنده باد خودم! اگر ياد بگيريم متبحرانه پاسخ «نه» بدهيم، موفق خواهيم شد خواسته‌ هايمان را خلق نماييم، قدر و منزلت خود را حفظ كنيم. جريانات مضر و مخرب را متحول سازيم. اگر در گفتنِ نهِ سالم مشکل دارید، مطالعه کتاب راحت بگویید نه پیشنهاد می‌شود.

نقد کتاب راحت بگویید نه pdf

کتاب راحت بگویید نه در دسته‌ی آثار روانشناسی و خودشناسی است که به شما کمک می‌کند در موقعیت‌ها و شرایط خاص و بحرانی بر رفتار و اوضاع شخصی و کاری کنترل داشته باشید. مهارت نه گفتن در ابتدا شاید توهین و بی‌احترامی به‌حساب بیاید ولی این توانایی به شما کمک می‌کند تا درست‌تر و دقیق‌تر برنامه‌ریزی کنید.

یکی از دغدغه‌های افراد هنگام نه گفتن رنجاندن و ناراحت کردن دیگران است ولی همه‌ی ما باید یاد بگیریم در بسیاری از مواقع نه گفتن به نفع دو طرف است.  زمانی که شما برنامه‌ی کاری مشخصی دارید و نمی‌توانید وقتی برای پروژه‌ی جدید بگذارید حتماً باید به کارفرما و همکارتان نه بگویید. توانایی نه گفتن به شما آموزش می‌دهد با دقت بیشتری بله بگویید.

در این‌ باره ویلیام یوری در کتاب راحت بگویید نه می‌گوید: «نه، یک کلمه‌ی استراتژیک است… لحظه‌ای به تفکر در مورد هر آنچه که برایتان اهمیت دارد، بپردازید؛ سعادت فردی، امنیت عزیزانتان، کامیابی شرکتتان، امنیت سرزمینتان و یک بنیان اقتصادی مستحکم و سالم.»

کتاب راحت بگویید نه به ما نشان می‌دهد چگونه می‌توان نه گفت و در عین حال ترسی نداشت.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1637 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

1 دیدگاه برای راحت بگویید نه

  1. habibi

    واقعا عالی حتما بخونید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *