سه شنبه ها با موری

آخرین ویرایش: 3 هفته قبل
سه شنبه ها با موری (nbookcity.com)

دانلود کتاب سه شنبه ها با موری

میچ آلبوم در کتاب سه شنبه ها با موری خاطرات، تجربیات و گفتگوهایش با استاد سابق کالج خود، موری شوارتز را بازگو می‌کند.

داستان زمانی پیش می‌رود که میچ پس از دیدن مصاحبه‌ی موری در تلویزیون، دوباره با او ارتباط برقرار می‌کند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند هر سه‌شنبه برای چندین ماه با هم ملاقات کنند تا در مورد جنبه‌های مختلف زندگی و مرگ صحبت کنند. این جلسات؛ درس های مهمی درباره عشق، بخشش، قدردانی و یافتن معنای زندگی به مخاطب می‌دهد.

در سراسر کتاب سه شنبه ها با موری، شوارتز خِرَد خود را که از سالها تدریس و داشتن یک زندگی رضایت بخش به دست آورده است، به اشتراک می گذارد. او در مورد موضوعاتی مانند روابط، پیری برازنده، پذیرش آسیب پذیری، رها کردن پشیمانی ها و ترس ها و یافتن شادی در لحظات ساده فکر می کند.

با بدتر شدن وضعیت سلامتی موری به دلیل بیماری ALS (اسکلروز جانبی آمیوتروفیک)، پیوند بین او و میچ عمیق تر می شود. این روایت به بررسی مضامین مرگ و میر و اهمیت گرامی داشتن زمان صرف شده با عزیزان می‌پردازد.

کتاب سه شنبه ها با موری به دلیل بینش عمیق خود در مورد وجود انسان در حالی که ارزش ارتباطات معنی‌دار را برجسته می‌کند، مورد توجه خوانندگان سراسر جهان قرار گرفته است. کتاب پیش رو به عنوان یادآوری برای اولویت دادن به آنچه واقعاً در زندگی اهمیت دارد، در حین عبور از چالش های آن عمل می کند.

معرفی نویسنده

میچ آلبوم نویسنده، فیلمنامه‌ نویس و روزنامه‌ نگار آمریکایی است. او همچنین تجربه‌ی مجری‌گری در رادیو و تلویزیون را نیز در کارنامه دارد. میچ آلبوم سال 1958 در نیوجرسی به دنیا آمده است و اکنون 61 سال دارد.

شهرت میچ آلبوم به خاطر کتاب سه شنبه ‌ها با موری است. او داستان‌هایی با درون‌ مایه‌های الهام‌بخش می‌نویسد و به همین خاطر توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است. میچ آلبوم خبرنگار  بسیار برجسته‌ای هم هست و یکی از نویسندگان بسیار برجسته در روزنامه‌ی «دیترویت فری پرس» به شمار می‌رود.

دکتر «برنی سیگل» درباره‎‌ی کتاب حاضر گفته است: «کتاب سه شنبه ها با موری گنجینه‌ای توصیف نشدنی است. درک فناپذیری، آموزگاری بزرگ و منبعی برای روشنگری است. داشتن مرشدی که این تجربه را با ما در میان بگذارد، دستمایه فراست است.»

خلاصه کتاب

کتاب سه شنبه ها با موری از جمله آثار ادبیات غیرداستانی است که نویسنده‌ آمریکایی آن را به رشته‌ تحریر درآورده است. میچ آلبوم در این کتاب خاطرات خود با استادش موری شوارتز را در خلال سال های تحصیل و پس از آن و زمانی که استاد به بیماری لاعلاج دچار می‌شود بازگو می‌کند. پیشینه‌ی این دوستی به دوران دانشجویی میچ در دانشگاه براندیس و شرکت در کلاس‌های درس روانشناسی اجتماعی موری برمی‌گردد.

حالا میچ وارد دهه‌ی چهلم زندگی خود شده و موری نیز به دلیل ابتلا به نوعی بیماری که باعث از کار افتادن تدریجی اعضای بدنش می‌شود، خود را برای مرگ آماده می‌کند. اما از آنجا که عمیقا و ذاتا به معلمی عشق می‌ورزد حتی تا واپسین لحظات عمرش شاگرد خود را رها نمی‌کند و هر سه‌شنبه در اتاقش برای او کلاسِ درسِ زندگی برپا می‌کند.

گفتگوهای میچ و موری پیرامون موضوعاتی همچون جهان، افسوس‌ها و حسرت‌ها، مرگ، خانواده، ازدواج و بخشش در کتاب سه شنبه ها با موری جمع‌ آوری شده است. کتاب پیش رو تاریخ نگاری اعجاب انگیز لحظاتی است که این دو مرد با یکدیگر صرف کردند، و میچ از طریق این کتاب، هدیه ماندگار موری را با جهان سهیم شده است.

رمان حاضر از تأثیر گذارترین و پرفروش ترین انتشارات نیویورک تایمز است که از اکتبر 1997 تاکنون همواره در صدر جدول پرفروشترین کتاب های سال قرار داشته است. اُپراه مینفری بر اساس کتاب سه شنبه ها با موری، فیلمی تلویزیونی تهیه کرد که از تلویزیون ایران نیز پخش شد.

اقتباس دیگری که از این کتاب انجام‌ شده، نمایش‌نامه‌ای است که «دیوید اسبیورنسن» آن را کارگردانی کرده است. در این اثر که سال 2002 به روی صحنه رفته است «آلوین اپستین» نقش موری و «جان تنی» نقش میچ آلبوم را بازی کرده است. این نمایش‌نامه نظرات بسیاری را به خود جلب کرد.

سه شنبه ها با موری در ۳۴ کشور و به سی زبان ترجمه شده و به چاپ رسیده است. این کتاب پرفروش ترین کتاب سال در کشور های ژاپن، استرالیا، برزیل، و انگلیس نیز بوده است. دکتر «اسکات پک» در رابطه با این کتاب می‌گوید: کتابی با نگارش عالی، سخنی روشن از خرد و فراست که از روی عشق، سادگی در فراسوی پیچیدگی‌های زندگی را ترسیم کرده است.

کتاب سه شنبه ها با موری را می‌ توان هم یک زندگینامه و هم یک رمان فلسفی دانست. این کتاب پر از درس‌های آموزنده‌ای است که می‌ تواند نگاه خواننده را نسبت به جهان تغییر دهد. میچ آلبوم در این کتاب دریچه‌ای تازه به‌ سوی دنیا را برای خواننده باز می‌ کند. دریچه‌ای که از نگاه موری شوارتس کسی که میچ آلبوم به دیده‌ی مراد به او نگاه می‌ کند نشات گرفته است. بیش از 39 میلیون نسخه از این رمان در سراسر جهان فروخته‌ شده است.

بخشی از متن کتاب

از او پرسیدم آیا برای خودش احساس تأسف می‌کند؟ گفت: «صبحها، گاهی برای خودم عزاداری می‌کنم. به بدنم نگاه می‌کنم. همان قدر که می‌توانم دستها و انگشتهایم را تکان می‌دهم و به آنچه از دست داده‌ام تأسف می‌خورم. برای مرگ کند و دردناک خودم عزاداری می‌کنم. ولی بعد تمام می‌شود.» به همین سادگی؟

‌«اگر لازم باشد خوب گریه می‌کنم.  ولی بعد توجهم را به سمت تمام چیزهای خوبی که هنوز در زندگی‌ام هست جلب می‌کنم. کسانی که هنوز به دیدنم می‌آیند. قصه هایی که خواهم شنید. اگر سه‌شنبه باشد، به تو. آخر ما اهل سه‌ شنبه هستیم.» خنده‌ام گرفت. اهل سه‌ شنبه. ‌بیشتر از این به خودم اجازه تأسف و ناراحتی نمی‌دهم.

فقط صبحها چند قطره اشک می‌ریزم. همین. به آدم هایی فکر کردم که بیشتر ساعات بیداریشان به تأسف خوردن به حال خودشان می‌گذرد. چه خوب است انسان برای تأسف روزانه‌اش حدّی بگذارد. چند قطره اشک بریزد و بعد برود دنبال زندگی‌اش. اگر موری، با این بیماری وحشتناکش، می‌تواند این کار را بکند…

چرا باید این کتاب را بخوانیم؟

شاید جذابیت کتاب سه شنبه ها با موری و قرار گرفتن در صدر جدول پرفروش‌ترین کتاب‌های سال از اکتبر 1997 تاکنون (نه‌ تنها در آمریکا بلکه در سراسر دنیا) به خاطر مفاهیم عمیقی است از زندگی که در آن به بحث گذاشته شده، مثل عشق، مرگ، ازدواج و… و یا شاید هم ارزش اصلی آن به خاطر واقعی‌ بودن داستانش است.

کتابی سراسر آرامش و زیبایی که در آن میچ آلبوم، نویسنده‌ی مطرح و پرکار آمریکایی، در چهارده سه‌ شنبه‌‌ی آخر زندگی استادش «موری شوارتز» – استاد چیره‌ دست جامعه‌ شناسی – که در حال مبارزه‌ای اعجاب‌ انگیز با بیماری سخت و لاعلاج «ای ال اس» است، به بحث در مورد یک سوژه‌ی خاص پرداخته و ما هر کدام از آن‌ها را طی یک فصل از کتاب می‌خوانیم.

و در آخر رمان سه شنبه ها با موری کتابی ساده، صمیمی، سرشار از جملات تسلی‌ بخش با یک احساس همزاد پنداری خاص برای خواننده که می‌توان از اول تا آخر آن را یکجا خواند و درس‌ هایی از زندگی را آموخت که در هیچ کلاس و دانشگاهی نمی‌توان یافت؛ مخصوصاً برای کسانی‌ که می‌خواهند کتابخوانی را شروع کنند. زندگی بسیار کوتاه تر از آن است که بخواهیم آنرا با انواع حس‌های منفی مانند کبر و حسادت و غرور و… پر کنیم. این کتاب مطالب مفید و آموزنده درباره به غنینمت شمردن لحظه‌های ناب زندگی را در اختیارمان قرار داده است.

جملات نابی از کتاب

  • یا به یکدیگر عشق بورزید، یا بمیرید.
  • بالأخره روزی خواهی مرد، ولی نه برای مدتی طولانی و نه برای همیشه. پس ناامید نباش.
  • یک معلم در جاودانگی تو مؤثر است. تو هیچ‌گاه نمی‌توانی بگویی که این تأثیر تا کی پایان می‌پذیرد.
  • سرنوشت در برابر بسیاری از افراد سر تسلیم فرود می‌آورد. این خود انسان است که خودش را به‌خطر می‌اندازد.
  • هر شب که می‌خوابم، می‌میرم. و صبح روز بعد، وقتی بیدار می‌شوم، دوباره متولد می‌شوم.

نقد کتاب سه شنبه ها با موری

سه شنبه ها با موری در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان توانسته است توجه‌های زیادی را به خود جلب کند. مترجمان مختلفی این کتاب را به فارسی برگردانده‌اند و ناشران مختلفی آن را منتشر کرده‌اند. میچ آلبوم به‌ جز این رمان آثار برجسته‌ی دیگری نیز در کارنامه دارد. از میان آثار دیگر میچ آلبوم می‌توان به کتاب های زیر اشاره کرد:

سه شنبه ها با موری یک کتاب بسیار پرمعناست. کتابی است که در آن درس زندگی داده می‌شود. موری شوارتس شخصیت اصلی کتاب به‌عنوان کسی که مرگ را پذیرفته و به‌نوعی در پایان زندگی ایستاده است، نگاه متفاوتی به دنیا دارد و به آرامش و اطمینان خاصی رسیده است. کتاب حاضر برای هرکسی که می‌خواهد دقیق‌تر به معنای زندگی فکر کند مناسب است.

هرکسی که زندگی را بیش از روزمرگی‌ هایی که انسان امروز با آن درگیر است می‌داند و می‌خواهد با حقایقی که اغلب اوقات انسان‌ها سعی می‌کنند از مواجهه با آن پرهیز کنند، روبه‌ رو شود می‌ تواند کتاب سه شنبه ها با موری را بخواند.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 8,354 بار

Mitch%20Albom%20 %D9%85%DB%8C%DA%86%20%D8%A2%D9%84%D8%A8%D9%88%D9%85 2

عنوان کتاب: سه شنبه ها با موری

نویسنده: میچ آلبوم

مترجم: ماندانا قهرمانلو

تعداد صفحات کتاب: 252 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 2.42 مگابایت

نوع فایل: PDF

منبع: شهر کتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه

نوشته‌های مشابه

کتاب «دیوید کاپرفیلد» به دوران پختگی و کمال هنری دیکنز تعلق دارد. حجم انتقاد صریح اجتماعی در این رمان کمتر از نوشته های دیگر او است. در اینجا توجه نویسنده بیشتر به ماجراهای خانگی و روحانی است...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 4624
جین کیس پشت‌ صحنه زندگی افراد موفق را پیش چشمانتان می­‌گشاید و با آگاهی از آن احساس آسودگی می­‌کنید چراکه درمی‌یابید موفقیت یک­‌شبه و براثر شانس به دست نمی ­آید؛ تشویقتان می‌­کند بر شرط بزرگ زندگی خود...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 962

یک پاسخ

  1. کتاب خیلی خوبی بود یک سری عواطف و احساسات هست که بنا بر جبر زمانه و دلگیر بودن از آدم‌ها فراموشش میکنیم و کنارشون میذاریم تا به قول خودمون بدجنس بشیم این کتاب رو که خوندم فهمیدم دنیا ارزش اینو نداره که بخوای از اصل خودت دورشی، در مورد مفاهیم پایه‌ای و اصلی زندگی صحبت میکنه همین چیزا رو بتونیم واقعا رعایت کنیم دنیا قشنگ تر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *