آلیس در سرزمین عجایب

آلیس در سرزمین عجایب (nbookcity.com)

دانلود کتاب آلیس در سرزمین عجایب

کتاب آلیس در سرزمین عجایب، قصه‌ای شگفت انگیز دارد که ادبیات کودک را تغییر داد و آن را از محدودیت های تعلیمی رهانید.

داستان با رویدادی کاملاً اتفاقی آغاز می‌شود و با تمایل کودکانهٔ آلیس برای عبور از دری کوچک و ورود به باغی پر از گل ادامه می‌یابد. آرزوهای دور از حقیقتی که محقق می‌شوند و موجودات عجیبی که در آن سرزمین حضور دارند و انسان انگاری شده‌اند، ادبیات خیال پردازانهٔ داستان را شکل می‌دهند و مفاهیمی عمیق را در قالب داستانی کودکانه بیان می‌کنند.

کتاب حاضر، درطی یک قرن و نیم بی‌وقفه تجدیدچاپ شده و نه‌تنها در عرصهٔ چاپ و نشر کتاب و تصویرگری، بلکه در دیگر عرصه‌های هنر، نظیر: پویانمایی، فیلم، موسیقی، عکاسی و نقاشی نیز تأثیرگذار و الهام‌بخش بوده‌ است. این داستان یکی از بهترین نمونه های ژانر ادبیات بی سر و ته به حساب می آید، از مشهورترین آثار ادبیات ویکتوریایی محسوب می‌شود و به ۱۷۴ زبان ترجمه شده است.

خلاصه کتاب

کتاب آلیس در سرزمین عجایب اثر لوییس کارول به سفر آلیس به دنیایی عجیب و غریب اشاره می‌کند که مبداء این سفرش سوراخی در زمین است. آلیس به همراه خواهرش زیر درختی نشسته است و برای او قصه می‌خواند. ناگهان خرگوش سفید و عجیبی را می‌بیند که ساعتی را نگهداشته است و با عجله به سمتی می‌دود، آلیس حدس می‌زند که این خرگوش اسرارآمیز است و می‌تواند با خودش گفت‌وگو کند، کنجکاوی او به کمکش می‌آید و تصمیم می‌گیرد به تعقیب خرگوش اسرارآمیز بپردازد.

آخر چطور ممکن است که یک خرگوش جلیقه بپوشد، حرف بزند و به ساعت نگاه کند! از طرف دیگر هوای گرم جنگل و خسته شدن آلیس از نشستن بدون هیچ هدفی در زیر درخت او را کلافه کرده بود. خرگوش قصه خیلی زود به یک سوراخ رسید و داخل آن رفت. آلیس هم از او تبعیت کرد و وارد سوراخی تونل‌مانند شد و ناگهان احساس کرد که در مسیری سرپایینی دارد حرکت می‌کند، او در چاهی عمیق قرار گرفته بود.

معلوم نیست که حرکت آرام آلیس در چاه به خاطر لباس‌هایش بود که مثل چتر نجات عمل می‌کردند یا به دلیل آن‌که خود چاه خاصیتی جادویی داشت. آلیس در ابتدا ترسیده بود که در یک چاه تاریک پایین می‌رود که گویی انتها ندارد اما به تدریج به ترسش غلبه کرد و نگاهش به دیواره‌های چاه افتاد. این دیواره‌ها پر از قاب عکس، ظرف، کتاب و چیزهای دیگر بودند. پس از پایان سفر در چاه او به تالاری عظیم می‌رسد و با خوردن یک نوشیدنی کوچک‌کننده به دنیایی اسرارآمیز با شخصیت‌هایی جالب راه پیدا می‌کند.

ماجراهای کتاب آلیس در سرزمین عجایب، گنجینه ای کم نظیر از افسانه ها و تخیلات بی حد و حصر آدمی است و برای چندین دهه، منبعی بی پایان از لذت و شگفتی برای کودکان و البته بزرگترها به شمار آمده است. در حالی که بزرگترها با خواندن این کتاب، تلاش می کنند تا از اسرار و کدهای ریاضی استفاده شده در متن اثر سر در بیاورند، مخاطبین کم سن و سال تر، بی درنگ به همراه آلیس وارد لانه ی خرگوش شده و رویایشان را در سرزمینی از شگفتی های منحصربه فرد پی می گیرند.

معرفی نویسنده

لوییس کارول نام مستعار کشیش چارلز لاتویج داجسن است. او در ۱۸۳۲ به دنیا آمد، در اکسفورد درس خواند و سالها بعد (۱۸۵۵) به سِمَت استاد در آنجا درس داد و تا آخر عمر در همانجا به سر برد. جزوه های هجوآمیز متعددی درباره سیاست اکسفورد نوشت. همچنین عکاس پرتره پیشگام و غیر حرفه‌ای شد. هرچند هرگز ازدواج نکرد اما علاقه ویژه ای به کودکان داشت.

پس از نوشتن کتاب آلیس در سرزمین عجایب و آن سوی آینه که هر دو را در اصل برای آلیس لیندل دختر رئیس دانشکده اش نوشت، به صورت پر آوازه ترین نویسنده کودکان در آن روزگار درآمد. چند مجموعه شعر نامفهوم و چندین کتاب معما و بازی نظیر بازیهای منطق و در اواخر عمرش یک رمان طولانی برای کودکان، به نام سیلوی و برونو در دو قسمت نوشت که محبوبیت کتاب پیش رو را کسب نکرد. وی سرانجام در ۱۸۹۸ از دنیا رفت.

بخشی از متن کتاب

آلیس از ملال آه کشید: «بهتر است به جای این که وقتتان را با طرح معماهای بی جواب تلف کنید ازش استفاده شایسته ای بکنید.» کلاهدوز گفت: «اگر تو هم وقت را به خوبی من می شناختی، نمیگفتی “ازش” میگفتی “از ایشان”.» آلیس گفت: «اصلاً سر در نمی آورم.» کلاهدوز سری با تحقیر بالا انداخت و گفت: «معلوم است که نمی فهمی. قسم میخورم تا به حال هرگز با وقت هم کلام نشدی؟»

آلیس محتاطانه جواب داد: «شاید، ولی میدانم سر درس موسیقی باید با وقت ضرب بگیرم.» کلاهدوز گفت: «آها! قضیه روشن شد. وقت طاقت ضرب ندارد. اما اگر با ایشان کنار بیایی هرچی دوست داشته باشی با ساعت برایت میکند. مثلاً فرض کن ساعت نه صبح است، درست موقع شروع درس کافی است تو گوش وقت زمزمه ای بکنی و در یک چشم برهم زدن عقربه ها می چرخند و میشود یک و نیم وقت ناهار.

(خرگوش با خودش پچ پچ کرد) «کاش که بود.» آلیس غرق فکر و خیال گفت: «اینکه معرکه است ولی… ولی ببین شاید هنوز گشنه ام نباشد.» کلاهدوز گفت: «اولش شاید، اما میتوانی هر قدر دلت خواست عقربه های ساعت را روی یک و نیم نگه داری» آلیس پرسید: «تو همین جور کردی؟» کلاهدوز با غصه سری جنباند: نخیر! اوایل بهار گذشته دعوامان شد. درست پیش از دیوانه شدنش، میدانی که!

با قاشق چایخوری به خرگوش بهاری اشاره کرد… کنسرت بزرگی که ملکه ی دل راه انداخته بود و من باید این شعر را میخواندم: بزن چشمک، بزن چشمک، خفاشک! می‌یای تو آسمان مثل لواشک! دانه دانه، دانه دانه! «شاید بلد باشی.»…

نقد کتاب آلیس در سرزمین عجایب

شخصیت هایی به یادماندنی چون خرگوش سفید، ملکه ی سرخ و البته کلاهدوز دیوانه به همراه موجوداتی فانتزی در داستان کتاب آلیس در سرزمین عجایب به چشم می خورند. آلیس، به جای جای این سرزمین عجایب سرک می کشد و تلاش می کند تا معنا و مفهوم تجارب غیرمعمول و رویاگونه اش را دریابد. اما اتفاقات این سرزمین، عجیب تر از آن هستند که بتوان به راحتی آن ها را درک کرد.

داستان به شکل هنرمندانه ای، منطق را به بازی می گیرد و همین موضوع، محبوبیت جاودانه ای به اثر بخشیده است. لازم به ذکر است که شیوه ی روایی، ساختار، شخصیت ها و صنایع ادبی این کتاب ارزشمند، تأثیری شگرف در فرهنگ عامه ی مردم و ادبیات، به خصوص ژانر فانتزی، داشته است.

کودکان برای خودشان دنیای عجیب و جذابی دارند و واقعیات را به شکل دیگری می‌بینند. دنیایی که در آن همه چیز اسرارآمیز است و اشیاء و حیوانات قابل حرف زدن یا پوشیدن لباس را دارند و کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. این ذهنیت و تصور و جان‌بخشی به اشیاء به کودکان کمک می‌کند تا قوه تخیل خود را قدرتمند کنند و کم‌کم برای بزرگ شدن و پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی در زندگی خود آماده شوند.

اگر شما نیز به داستان‌های خیالی و فانتزی علاقه دارید، کتاب آلیس در سرزمین عجایب را از دست ندهید.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 509 بار

Lewis%20Carroll%20(%D9%84%D9%88%D8%A6%DB%8C%D8%B3%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%84)

عنوان کتاب: آلیس در سرزمین عجایب

جز برترین رمان های انگلیسی گاردین

جزو کتاب هایی که به بیشترین زبان های دنیا ترجمه شده اند

جز برترین رمان های ادبیات نوجوان

جزو برترین رمان ها در بریتانیا

جز برترین آثار داستانی با شخصیت اصلی زن

جزو برترین آثار تبدیل شده به فیلم و سریال

جز برترین کتاب های کودک

جزو برترین کتاب های سوررئالیستی

جز رمان های برگزیده در ژانر ماجرایی

جزو کتاب های برگزیده به انتخاب آمازون

نویسنده: لوییس کارول

مترجمان: مهدی غبرایی و شیرین جعفری

تعداد صفحات کتاب: 101 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 7.39 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

متیو هومز و برادر بزرگترش در حالی که به همراه پدر و مادرشان در تعطیلات هستند، شبانه و به صورت مخفیانه از خانه خارج می شوند اما فقط متیو، سالم به خانه بازمی گردد. ده سال بعد، متیو باور دارد راهی پیدا کرده تا برادرش را به خانه بازگرداند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 431
کتاب‌های مختلف نیازمند آن هستند تا به شیوه‌های مختلفی خوانده شوند. این کتاب از ۴ بخش و ۲۲ فصل تشکیل شده است. در بخش اول کتاب فوق با ابعاد خواندن آشنا می‌شوید، بخش دوم چگونه کتاب بخوانیم، خواندن تحلیلی است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1584

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *