کتاب مکبث

قیمت اصلی 27.000 تومان بود.قیمت فعلی 23.000 تومان است.

(متن کامل)

تراژدی در پنج پرده

نویسنده:

با مقدمه ای از موریس مترلینک

مترجم: عبدالرحیم احمدی

تعداد صفحات کتاب: 149 صفحه

حجم فایل: 9.98 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب مکبث pdf

دانلود کتاب مکبث pdf

کتاب مکبث یکی از جالب ترین داستانها درباره تقسیم قدرت بین آدمهای مختلف و تاثیراتی که عطش قدرت بر آدم می‌گذارد، است.

در واقع داستان این کتاب، برگرفته از حکومت اسکاتلند و سرگذشت پادشاهان آن است، مطالعه تاریخ توسط شکسپیر باعث شده بود تا او به فکر نوشتن نمایشنامه‌ای برسد که شاید نمونه واقعی آن مقداری با آنچه که روی صحنه تئاتر روایت می‌شود، فرق داشته باشد.

با این حال، درگیری بر سر قدرت مسئله‌ای است که اگر به هر نحوی بیان شود، خود به عنوان اسکلت محکم یک داستان می‌تواند یک ساختار خوب را در کنار داستانی که برای آن در نظر می‌گیرید تضمین کند. شگردی که شکسپیر در نمایشنامه مکبث به بهترین شکل از آن بهره برده است. چنین گفته می‌شود که در اسکاتلند، پادشاهی به نام دانکن وجود داشته که به شدت هم بخشنده بوده و مردمان کشور نیز از او راضی بوده‌اند.

با این حال هنگامی که کشور در صلح و آرامش به سر می‌برد، نروژی‌ها سعی می‌کنند تا با حملات پی در پی این روند را بهم بزنند و خاک اسکاتلند را تصاحب کنند. در پی این اقدام نیز شوالیه‌ها و فرمانده‌ها، تحت فرمان دانکن وارد جنگ می‌شوند و سپاه نروژ را شکست می‌دهند. با این وجود در میان تمامی فرمانده‌های دانکن، شاید بتوان مکبث را یکی از مهم‌ترین‌ها دانست که بیشتر از بقیه به دنبال موفقیت بوده و به خوبی توانسته است تا نظر شاه را هم جلب کند.

در ادامه داستان در نمایشنامه مکبث، مشکلی که در زندگی مکبث وجود دارد، همسر او لیدی مکبث است که هرگز به کم قانع نیست و مدام سرکوفت ضعف و ناتوانی در گرفتن حق را بر شوهر خود می‌زند. او به مکبث می‌گوید که او بیشتر از بقیه تلاش کرده، پس چرا به دنبال گرفتن پاداش بیشتر نیست؟ در حالی که مکبث پس از پیروزی در جنگ با نروژ، به عنوان حاکم ولایت کادور که عملا والاترین جایگاه نزد پادشاه است منسوب شده و هیچ کم و کسری در زندگی خود ندارد.

در واقع وقتی که او از جنگ با سپاهیان نروژ بازمی‌گشت، همراه با سردار دیگری به نام بانکو با جادوگرانی مواجه شدند که به مکبث گفتند او، اکنون امیر کادور بوده و سپس پادشاه می‌شود. سپس خطاب به بانکو اعلام کردند که فرزندی از فرزندان او نیز به مقام پادشاهی خواهد رسید. این در حالی است که خبر منسوب شدن مکبث به عنوان حکمران کادور به سرعت به او رسیده و به همین دلیل به گفته جادوگران اعتماد می‌کند.

نقد کتاب مکبث pdf

در نمایشنامه مکبث، اعتماد به جادوگران باعث می‌شود تا هنگامی که مکبث به منزل خود بازمی‌گردد، دیگر در نقش یک سردار گوش به فرمان برای پادشاه خود حاضر نشود، بلکه گوش به فرمان همسری باشد که او را برای انجام دادن کارهای پلید وسوسه می‌کند. لیدی مکبث از او می‌خواهد تا دانکن را به قتل برساند و این کار در مهمانی بزرگی که در آن، دانکن در قصر مکبث به سر می‌برد انجام می‌شود.

سپس همه چیز در داستان زندگی مکبث عوض می‌شود و از یک سردار شجاع، به بزدلی تبدیل می‌شود که بعد از کشتن پادشاه خود حال از هر تهدید و صدای کوچکی مانند باز و بسته شدن در هم می‌ترسد! در این بین مالکوم، فرزند دانکن از اسکاتلند فرار می‌کند تا خود نیز به سرنوشت پدرش دچار نشود، از طرفی دیگر هم مکداف، یکی از نزدیکان به شاه قبلی هم که امیر ولایت فایف بوده فراری می‌شود تا تنها شاهد آتش گرفتن قصر خود و خانواده‌اش باشد.

از این لحظه به بعد نیز همه چیز در حکومت اسکاتلند تغییر می‌کند، مکبث و همسرش هرگز در سودای رسیدن به قدرت غرق می‌شوند تا چیزی به جز مشکلات روانی، نصیب آن‌ها نشود. لیدی مکبث شب و روز در قصر راه می‌‌رود و تمامی گناهان خود را به زبان می‌آورد تا همه بدانند که چه کارهای پلیدی را همراه با همسر خود انجام داده است. از طرفی نیز شخصیت اصلی نمایشنامه مکبث که فرمانده خود یعنی لیدی مکبث را در شرایط بدی می‌بیند، سعی می‌کند تا یکبار دیگر به سراغ همان جادوگران پیشگو رفته و از آینده مطلع شود.

جادوگران به او می‌گویند که حکومتش پابرجاست و تا زمانی که جنگل بیرنام به حرکت درنیامده و فردی از مادر زاده نشده باشد که او را بکشد، همه چیز تحت کنترل مکبث بوده و هیچ جای نگرانی نیست. شاه دروغین اسکاتلند نیز با شنیدن این گفته‌ها عملا قدری آرامش خود را باز پس می‌گیرد و به تخت پادشاهی خود تکیه می‌دهد، غافل از اینکه مکداف و مالکوم، برای کنار زدن او نقشه‌هایی را در سر دارند. در واقع مردمی که توان مقابله با خشم و ترس مکبث را نداشتند، برای زنده ماندن فرار کرده یا به جنگل‌ها پناه برده بودند.

جایی که مکداف و سایر سربازانی که بر ضد مکبث هستند جمع شده و با قطع کردن درختان بیرنام در آن استتار می‌کنند تا با حرکت خود، این جنگل را هم متحرک کنند! زمانی که مکبث از این موضوع مطلع می‌شود که جنگل بزرگ بیرنام راه می‌رود، به این فکر می‌افتد که پایان کار او نیز نزدیک است. در نهایت نیز مکداف موفق می‌شود تا او را شکست داده و از آنجا که از مادر زائیده نشده و در واقع با پاره کردن شکم او به دنیا آمده، مکبث را به قتل می‌رساند تا شاه بر حق کشور، یعنی مالکوم به جای خود برسد.

ویلیام شکسپیر در کتاب مکبث pdf، عاقبتِ ظلم و استبداد حاکمان خودکامه رو به خوبی به تصویر کشیده و همچنین اشاراتی هم به این پرسش داشته که: آیا سرشت انسان خیر است یا شر.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1369 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کتاب مکبث”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *