دونده ی اول روح

دونده ی اول روح (nbookcity.com)

دانلود کتاب دونده ی اول روح

کتاب دونده ی اول روح داستانی عالی برای نوجوانان دارد که برنده جوایز بسیاری نیز شده است.

جیسون رینولدز نویسنده آمریکاییِ بسیار تحسین شده‌ای است که به خاطر رمان های بزرگسالان و متوسطه اش شناخته شده است. او جوایز و تقدیرهای متعددی را برای کارهایش دریافت کرده است، از جمله جایزه کورتا اسکات کینگ، جایزه ملی کتاب برای ادبیات جوانان، و چندین افتخار نیوبری.

کتاب دونده ی اول روح به بررسی مضامین انعطاف پذیری در برابر ناملایمات می‌پردازد و در عین حال نشان می‌دهد که چگونه ورزش می‌تواند راهی برای تحول شخصی فراهم کند.

خلاصه کتاب

دونده ی اول روح اولین کتاب از مجموعه جیسون رینولدز است. داستان پسر جوانی است که استعداد طبیعی خود را برای دویدن کشف می‌کند. «کسل کرنشا» تربیت سختی داشته است و بار عاطفی منفی از گذشته خود به همراه دارد. یک روز، او پس از دیدن یک تیم محلی پیست در حال تمرین در پارک، به صورت تکانشی به  آنها می‌پیوندد.

کسل علیرغم نداشتن هیچ گونه آموزش یا تجربه رسمی، سرعت و پتانسیل قابل توجهی را در طول یک مسابقه بداهه با یکی از اعضای تیم نشان می‌دهد. مربی برودی، استعداد کشف نشده‌ی کسل را می‌شناسد و به او پیشنهاد می‌دهد در تیم پیست مدافعان قرار بگیرد. به عنوان بخشی از تیم، کسل خود را در محاصره هم تیمی هایی می‌بیند که از پیشینه های متفاوتی می‌آیند اما در مبارزات و آرزوهای خود مشترک هستند.

با این حال، همانطور که شخصثیت اصلی کتاب دونده ی اول روح شروع به تمرین جدی برای مسابقات می‌کند، باید با چالش های مختلفی در داخل و خارج از پیست مقابله کند. او با مسائلی مانند مشکلات مالی در خانه، تیرگی روابط با اعضای خانواده، برخورد با قلدرها در مدرسه و یادگیری کنترل خشم خود سرو کار دارد.

در طول داستان کتاب دونده ی اول روح مربی برودی نقش مهمی در هدایت کسل کرنشا نه تنها به عنوان یک ورزشکار، بلکه به عنوان فردی که می‌تواند از طریق نظم و انضباط و اراده بر موانع شخصی غلبه کند، ایفا می‌کند. با هر جلسه تمرین و رقابت فرصت های جدیدی برای رشد به وجود می‌آید.

همانطور که کسل کرنشا در حین ایجاد ارتباط با هم تیمی های خود در طول مسیر، از این موانع عبور می کند، او درس های ارزشمندی در مورد دوستی، پشتکار، خودباوری و کشف پتانسیل واقعی خود به عنوان یک فرد در داخل و خارج از مسیر می آموزد. کتاب دونده ی اول روح را به تمام نوجوانان و علاقه‌مندان به ادبیات نوجوان دعوت می‌کنیم.

جوایز و افتخارات رمان

  • برنده نهایی جایزه ملی کتاب برای ادبیات افراد جوان در سال 2016
  • نامزد جایزه ادیسه در سال 2017
  • برنده جایزه NCTE Charlotte Huck Award در سال 2017
  • برنده جایزه کتاب سال NAIBA برای خوانندگان متوسطه در سال 2017
  • نامزده جایزه کتاب کودک دوروتی کانفیلد فیشر در سال 2018
  • برنده جایزه Great Lakes Great Books در سال 2018
  • برنده جایزه کتاب کودک ویلیام الن وایت در سال 2019
  • برنده جایزه کتاب خوانندگان جوان Rebecca Caudill در سال 2019

معرفی جیسون رینولدز

نویسنده کتاب دونده ی اول روح متولد 1983 در واشنگتون آمریکا است. در سن نه سالگی به موسیقی رپ و نوشتن شعر و ترانه علاقه فراوانی پیدا کرد. بعد از اینکه در رشته ادبیات انگلیسی از دانشگاه مریلند فارغ‌التحصیل شد به بروکلین رفت تا بتواند تمرکز بیشتری روی کارهایش داشته باشد. رینولدز بیشتر کتاب‌هایش را برای کودکان و نوجوانان نوشته و افتخارات بسیاری در این زمینه کسب کرده است. از مهم‌ترین جوایز او می‌توان به جایزه کتاب ملی آمریکا اشاره کرد.

بخشی از متن کتاب

دوست دارم بدونم تا حالا شده دکترها دست یا پای کسی رو قطع کنن و بعدش بفهمن که اشتباه بزرگی کرده‌ن یا نه؛ یعنی بفهمن کلاً گند زده‌ن؟ فرداش که رفتم مدرسه، دقیقاً همین احساس رو در مورد بریدن ساق کتونیم پیدا کردم. اولش فکر می‌کردم کارم خیلی باحال بوده، دور خونه باهاشون راه رفتم و دیدم خیلی سبکتر شده‌ن. خب همین سبکی می‌تونست توی زمین دو کلی کمکم کنه.

وقتی صدای مامانم رو از پشت در شنیدم، سریع کفش‌ها رو درآوردم و پرتشون کردم توی اتاقم. البته واقعاً فکر نمی کردم که مامان متوجه بشه کفشهام رو بریده‌م و نصفشون کرده‌م، چون همیشه وقتی میرسه خونه، انقدر خسته ست که به هیچی جز کاناپه توجه نمی‌کنه. ولی می‌خواستم حواسم باشه که مبادا بی‌حوصله باشه و ببینه من نصف پولی رو که واسه اون کتونی‌ها داده، ریختم قاطی آشغالها، زیر ظرف غذاهای یه‌بار مصرف بوگندو با رد آب گوشت قهوه ای و سس فرانسوی.

احتمالاً از کوره در می رفت و با شناختی که ازش دارم، مجبورم می‌کرد چسب مایع و نخ و سوزن بردارم و زور بزنم درستش کنم و احتمالاً تمام اون مدت هم برام درباره ارزش هر دلار سخنرانی می‌کرد، تازه اوضاع بدتر می شد. سرم داد می‌کشید و تنبیهم می‌کرد. وای حتی شاید بدتر از تمرین نردبونی. صبح روز بعد، هنوز از کفش‌ها راضی بودم همین خوشحالم می‌کرد. نمی‌دونم چرا بعضی وقت‌ها که آدم با فکر یه‌چیزی خوابش می‌بره خوابه به یه دلایلی باعث میشه نظر آدم تغییر کنه.

نمی دونم چرا ولی این جوری میشه. وقتی صبح روز بعدش بین ملافه هام بیدار شدم، در اتاقم رو باز کردم و دزدکی به کتونی‌هام نگاه انداختم. انگاری ممکن بود نصفه شب زنده شده باشن. خوشبختانه حالشون خوب بود. حتی بعد از اینکه لباس پوشیدم و کفش‌هام رو پام کردم زیاد نگران نبودم چون شلوار جینم اون قدری بلند بود که بالای پاره پوره کتونی ها رو بپوشونه تا عادی به نظر بیان. (ص51 دونده ی اول روح)

ولی پاهام اصلاً حال خوبی نداشتن. انگار توی خواب پاهام رو قطع کرده بودن و توشون رو با دینامیت و فلفل پر کرده بودن و دوباره وصلشون کرده بودن سر جاشون. بالای کتونی هام دیده نمی شد ولی خیلی می‌ترسیدم بقیه متوجه راه رفتنم بشن. چون عین یه زامبی راه می‌رفتم. به هر چیزی احتیاج داشتم جز اینکه توجه کسی بهم جلب بشه. همین که رسیدم مدرسه اول چشم گردوندم ببینم براندون سیمونز اون دور و اطراف هست یا نه…

نقد کتاب دونده ی اول روح

کتاب دونده ی اول روح داستان زندگی کسل کرنشا است. کسی نمی‌داند که او برای نجات زندگی‌اش می‌دود یا برای فرار از آن؟ کرنشا یک دونده عالی است. اما البته این را وقتی فهمید که پدر دائم الخمرش، روی مادرش اسلحه کشید. وقتی مادر کسل او را بیدار کرد و با هم از خانه فرار کردند، کسل فهمید که چقدر سریع می‌تواند بدود و بعد از آن هم هر بار که از چیزی می‌­ترسد یا احساس خشم زیادی می­‌کند، شروع به دویدن می­‌کند.

یک روز در حالی که از مدرسه به خانه برمی‌گشت از کنار یک پارک رد شد و گروه دوندگان را دید که مشغول نرمش بودند. بعد از اینکه به مربی پیشنهاد کرد تا با یکی از اعضای تیم مسابقه بدهد، مربی او را عضو تیم کرد. همین موضوع باعث شد تا اتفاقات زیادی برای کسل رخ بدهد. اتفاقاتی که هرگز فکرش را نمی‌کرد…

خواندن کتاب دونده ی اول روح به تمامی نوجوانانی که به کتاب و داستان‌های ماجراجویانه علاقه دارند، پیشنهاد می‌شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 221 بار

Jason%20Reynolds%20 %D8%AC%DB%8C%D8%B3%D9%88%D9%86%20%D8%B1%DB%8C%D9%86%D9%88%D9%84%D8%AF%D8%B2

عنوان کتاب: دونده ی اول روح

از کتاب های پرفروش نیویورک تایمز

نویسنده: جیسون رینولدز

مترجم: شبنم حیدری پور

تعداد صفحات کتاب: 129 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم کتاب: 10.5 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

نوشته‌های مشابه

داستانی سرشار از خلاقیت بی‌حد و مرز نویسنده‌اش، سزار آیرا است. موضوع جذاب حلبی‌آباد موضوع سیاست‌های پشت پرده مواد مخدر در آمریکای لاتین است. قهرمان داستان حلبی‌آباد، مرد جوانی به نام ماکسی، است...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 253
خود برتر شما بهترین نسخه وجودی شماست و اگر خواهان یک زندگی آرام و شاد هستید برای شما ضروری است که با خود برترتان، هماهنگی ایجاد کنید. او را بشناسید و راه های برقراری ارتباط با او را فرا بگیرید. چرا که سعادت شما را محقق می کند...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 1811

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *