خواهر برادرهای سازگار

قیمت اصلی 54.000 تومان بود.قیمت فعلی 42.000 تومان است.

برخوردهای موثر با کشمکش و رقابت فرزندان

نویسندگان: آدل فابر و ایلین مازلیش

مترجم: مژگان جهانگیر

تعداد صفحات کتاب: 266 صفحه

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب خواهر برادرهای سازگار pdf

دانلود کتاب خواهر برادرهای سازگار pdf

کتاب خواهر برادرهای سازگار با عنوان فرعی برخوردهای موثر با کشمکش و رقابت فرزندان اثر مشترک آدل فابر و ایلین مازلیش است.

نویسندگان این کتاب، که در زمینه ارتباطات والد – فرزند مشهور هستند، به چالش‌های رایجی که والدین در مدیریت روابط بین فرزندان‌شان با آنها مواجه می‌شوند، می‌پردازند.

کتاب خواهر برادرهای سازگار استراتژی‌ها و تکنیک‌های عملی را ارائه می‌دهد تا والدین بتوانند همکاری را ترویج کرده و رقابت بین فرزندان را به حداقل برسانند. آنها بر اهمیت درک و تامل در احساسات و نیازهای هر کودک، ترویج ارتباطات موثر و ایجاد یک محیط خانوادگی مثبت تأکید دارند.

خلاصه کتاب

کتاب خواهر برادرهای سازگار در سال 1987 منتشر شده و به والدین کمک می‌کند تا با دیدگاهی متفاوت به روابط بین فرزندان خود نگاه کنند و راهکارهایی برای حل مشکلات و کاهش رقابت و جدال بین فرزندان ارائه دهد. برخی از نکات کلیدی این کتاب شامل موارد زیر است:

  • پذیرش احساسات: اهمیت پذیرش احساسات فرزندان و به اشتراک گذاری احساسات آن‌ها تا آنجا که هر کودک احساس کند متوجه شده و شنیده شده است.
  • ارتباط مثبت: ترویج ارتباطات مثبت و موثر بین والدین و فرزندان به منظور جلوگیری از اختلافات ناشی از نداشتن ارتباطات کافی.
  • تشویق به همکاری به جای رقابت: آموزش راهکارهایی برای ترویج همکاری و کار تیمی بین فرزندان به جای تقویت رقابت ناپسند.
  • حل مسائل مشترک: ارائه راهکارهایی برای حل مسائل و اختلافات میان فرزندان به نحوی که احساسات آنها رعایت شود.
  • تأکید بر فردیت: ارتقاء فردیت و احترام به تفاوت‌ها و خصوصیات هر فرزند به عنوان یک فرد جداگانه.

این کتاب به عنوان یک منبع مفید برای والدین شناخته شده است که به دنبال ایجاد یک محیط خانوادگی سالم و مثبت هستند. اگر به دنبال بهبود روابط بین فرزندان خود و ایجاد یک خانواده مهربان‌تر هستید، کتاب خواهر برادرهای سازگار را مطالعه کنند.

«هیچ چیز محال نیست.» این جمله، که حاوی پیام پویایی، امید به رسیدن و ایمان به تغییر است، کلام آخر کتابی است که پیش رو دارید. نویسندگان کتاب حاضر، به دنبال سال‌ها کار و تحقیق در زمینهٔ روانشناسی خانواده، بار دیگر نکات و راه‌حل‌های عملی بسیار ارزشمندی را به ارمغان آورده‌اند.

نیازردن دیگران، صلح‌ طلبی، قانون‌ گرایی، قبول ارزش‌های فردی انسان‌ها، ابراز خشم به شیوه‌های معقول و بی‌خطر، پذیرش اصل همیاری و نه رقابت، اشعار به اینکه هیچ کس نباید در دام نقشی گرفتار آید و… مطالبی هستند که کتاب خواهر برادرهای سازگار به آن‌ها پرداخته است.

مقصود نویسندگان ارائهٔ طرق مختلف مواجهه با اختلافات «بین فرزندان»، «والدین و فرزندان» و حل آن‌هاست که این مهم را با به کارگیری مکانیسم‌های دفاعی بلوغ یافته، به صورت زنده و همچنین در قالب داستان‌ها یا تصاویر کارتونی، میسر نموده‌اند.

هدف کتاب خواهر برادرهای سازگار آموزش مهارت‌های لازم به کودکان امروز و والدین فردای جهانی است که در آن «فرزندان ملیت‌های مختلف با عزم راسخ در رفع بی‌عدالتی‌هایی بکوشند که بین آن‌ها فاصله ایجاد کرده است. همچنین در راه برقراری صحیح ارتباط متقابل کوشیده و در جستجوی عشق و نیرویی باشند که هر فرد می‌تواند به خواهر یا برادر خود اهدا نماید.»

مقدمه مترجم:

نویسندگان اندیشمند این کتاب، با شیوه نگارش ساده، سرگرم‌ کننده و سرشار از حس همدردی‌شان و نیز با استفاده از تصاویر توضیحی جالب، به موضوع رقابت فرزندان می‌پردازند. آن‌ها تصور “اجتناب ناپذیر بودن کشمکش‌های دائمی فرزندان” را رد کرده و با بیان حکایات و داستان‌های عملی و قابل درک، راه‌هایی برای آموزش سازگاری به فرزندان ارائه می‌کنند.

معرفی نویسنده کتاب خواهر برادرهای سازگار

آدل فابر 12 ژانویه‌ی 1928 در نیویورک آمریکا به دنیا آمد. او در کالج کویینز در رشته‌ی هنرهای نمایشی و تئاتر درس خواند و مدرک کارشناسی گرفت. فابر برای ادامه‌ی تحصیلاتش رشته‌ی آموزش را انتخاب کرد و در دانشگاه نیویورک، مدرک کارشناسی ارشدش را گرفت و به مدت هشت سال در دبیرستان‌های نیویورک درس داد.

آدل فابر یکی از اعضای هیئت علمی مدرسه‌ی جدید تحقیقات اجتماعی و همچنین دانشگاه لانگ آیلند در مؤسسه‌ی زندگی خانوادگی بود. فابر به همراه الین مازلیش، کتاب‌های تربیتی بسیاری همچون کتاب خواهر برادرهای سازگار تألیف و منتشر کردند. آن‌ها همچنین کارگاه‌های مختلفی را که بر اساس کتاب‌هایشان طراحی کرده بودند، برای والدین اجرا می‌کردند.

بخشی از متن کتاب

در کتاب خواهر برادرهای سازگار می‌خوانیم: …بی‌صبرانه منتظر رسیدن جلسه بعد بودم. بالاخره آماده‌ی پرداختن به موضوعی شده بودیم که همه انتظار آن را می‌کشیدند: دعوای بچه‌ها. کل دو ساعت جلسه فردا را به جنگ و جدال بچه‌ها و برخوردهای مناسب والدین می‌پردازیم. با رضایت خاطر فراوان، نگاهی به مطالبی که گردآوری کرده بودم انداخته و بعد اوراق مربوطه را در کیفم گذاشتم. فلفلی دور و برم می‌چرخید.

ابتدا توجهی نکردم ولی باز هم پارس کرد و به این کار ادامه داد. گفتم: «خیلی خوب، فلفلی، خیلی خوب.» بعد زنجیر قلاده را به گردنش انداختم و با هم تا سر بالایی جلوی پارکینگ دویدیم. دو پسر بچه‌ی کوچک در حالی که جیغ می‌کشیدند و به فلفلی اشاره می‌کردند به سمت ما دویدند و گفتند «چخ چخ!» پشت سر آنها همسایه جدیدمان ایستاده بود. آخرین بار که او را دیده بودم، دوقلوهایش را با کالسکه می‌گرداند. با صدای بلند گفتم:

«باربارا باور نمی‌کنم پسرها اینقدر بزرگ شده باشند. حالا دیگه هم راه میرن هم حرف میزنن حتما هر دوشون هم سگ دوست دارن!» «آره، فکر می‌کنم… البته نگاه کن کوچکتره چطور سعی داره اونو بازی بده، ولی ببین بزرگه کجا ایستاده. تا جایی که می‌شه سعی می‌کنه از اون فاصله بگیره.» از گفته‌ی او متعجب شده بودم و نمی‌دانستم چه عکس العملی باید نشان بدهم. بعد ادامه داد: (ص142 کتاب خواهر برادرهای سازگار)

«از بدو تولد این طوری بودن. پسر کوچکم خیلی پردل و جرأته و از هیچ چیز نمی‌ترسه اما پسر بزرگم از سایه‌ی خودش هم می‌ترسه.» آهی کشیده با عذرخواهی قلاده سگ را کشیدم و به سمت خانه بازگشتم. می‌دانستم اگر یک ثانیه‌ی دیگر آنجا بمانم حرفی می‌زنم که بعدا از گفتن آن پشیمان می‌شوم. چطور می‌توانست در حضور بچه‌ها این طور صحبت کند؟ آیا فکر می‌کرد صدای او را نمی‌شنوند؟ یا حرف‌هایش را نمی‌فهمند؟

او هر یک از پسرها را در نقشی که به آنها می‌داد محبوس و میخکوب می‌کرد و خبر نداشت که چه آسیبی به هر دوی آنها و رابطه‌ی آتی‌شان وارد می‌کرد. پس از بازگشت به خانه نگران جلسه بعدی شدم. فکر کردم شاید هنوز زمان صحبت درباره دعوای بچه‌ها نرسیده باشد. شاید ابتدا باید درباره‌ی تعیین نقش بحث کنیم. باید بگویم که چگونه این کار احساسات ناخوشایندی به وجود می آورد که منجر به جنگ و جدال می‌شود. (ص143 کتاب خواهر برادرهای سازگار)

اگر فردا بحث دعوا را آغاز کنیم، شاید بدون درک یکی از علل اصلی، به نشانه‌ها پرداخته باشیم. از سوی دیگر، همه، من‌جمله خودم، مشتاقانه در انتظار جلسه فردا و موضوع دعوا بودیم. شاید هم لازم باشد از افراد گروه بخواهم فصل‌های مربوط به تعیین نقش را در کتاب‌های «والدین رهایی یافته…» و «به کودکان گفتن و…» به دقت مطالعه کنند و بحث را به همین جا ختم کنم. تلفن زنگ زد. پسر بزرگم بود. صدایش خسته بود.

«سلام مامان، سرتاسر هفته مشغول نوشتن مقالات پایان ترم بودم. فکر کردم استراحتی بکنم و به خونه تلفن کنم. همگی خوب هستید؟» «خوبیم دل همه برات تنگ شده، خصوصا فلفلی، اون هنوز به اتاق تو میره و دنبالت می‌گرده.» «حتما دوری از من و اندی براش خیلی سخته.» «فکر می‌کنم بیشتر دلش برای تو تنگ می‌شه.» «چرا؟» برای اینکه مسئولیت بیشتر کارهای اون به عهده‌ی تو بود.» «نه مامان اندی هر روز صبح بهش غذا می‌داد.»…

عناوین فصل‌های کتاب

  • «برادر، خواهرهای دیروز و امروز»
  • «ابراز احساسات ناخوشایند»
  • «خطرات مقایسه‌ی فرزندان»
  • «مساوی یعنی کمتر!»
  • «خواهر، برادرها در نقش‌های مختلف»
  • «وقتی بچه‌ها دعوا می‌کنند»
  • «آشتی با گذشته»

نقد کتاب خواهر برادرهای سازگار pdf

کتاب حاضر یک راهنمای مفید در مورد مسائل خواهران و برادران و بهترین راه برای رسیدگی به آن است. کتاب خواهر برادرهای سازگار پر از نکات کاربردی و مشابه نوارهای کارتونی است که نمونه هایی از کارهایی که نباید انجام شود و به جای آنها چه کاری را باید انجام دهیم، نشان می‌دهد.

نمونه‌های ذکر شده در کتاب، در مورد مسائل عمیق خواهر و برادری صحبت می‌کنند و اینکه چطور بسیاری از ما هنوز تحت تأثیر آن مسائل هستیم. بسیاری از والدین در کتاب، نمونه هایی از نحوه‌ی رفتار والدین‌شان با خواهر و برادرهایشان را که متفاوت از آنها بوده، ارائه می‌دهند؛ یا اینکه چگونه با برادر یا خواهر خود اینقدر دعوا می‌کردند تا حدی که در بزرگسالی وقتی به گذشته نگاه می‌کردند، هنوز احساسات مختلف و شدیدی نسبت به آنها داشتند.

البته این بسیار منطقی است، زیرا خانواده‌ی که ما در آن بزرگ شدیم، تغییرات بزرگی در زندگی ما ایجاد می‌کند. کتاب خواهر برادرهای سازگار کمک می‌کند که خودتان را در آن موقعیت قرار دهید و به یاد داشته باشید که چه حسی داشت و چه تغییری می‌توانید برای فرزند خودتان ایجاد کنید.

تمرکز اصلی نویسندگان کتاب پیش رو این است که چگونه گام‌های عملی را برای کمک به فرزندان خود، برای یادگیری برخورد با یکدیگر بردارید و چگونه رفتارهای فرزند پروری خود را تنظیم کنید تا مشکلات را بدتر نکنید.

کتاب خواهر برادرهای سازگار ساده و روان نوشته شده و مطالعه آن هم برای والدینی که بیش از یک فرزند دارند و هم برای همه‌ی کسانی که خودشان خواهر و برادر داشتند، بسیار کاربردی و مناسب است.

آنچه خواندید...

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خواهر برادرهای سازگار”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *