نمایشنامه اتللو

قیمت اصلی 32.000 تومان بود.قیمت فعلی 24.000 تومان است.

نویسنده: ویلیام شکسپیر

مترجم: محمود اعتمادزاده (م. ا. به آذین)

تعداد صفحات کتاب: 178 صفحه

حجم فایل: 12.51 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

کتاب اتللو pdf

دانلود نمایشنامه اتللو pdf

نمایشنامه اتللو تراژدی عاشقانه‌ای‌ است که تلخی آن ناشی از یک سوء‌تفاهم است. این نمایشنامه در سال ۱۶۰۴ و بر اساس داستان کاپیتان مغربی از سینسیو، نویسنده‌ی ایتالیایی، نوشته شده است.

نمایشنامه اتللو اثری در پنج پرده است. غالباً نمایشنامه‌ های کلاسیک در پنج پرده نوشته می‌شدند و نمایشنامه‌ نویسان این نکته را اغلب رعایت می‌کردند. موضوع این اثر مانند بیشتر نمایشنامه‌های شکسپیر عواطف و احساسات بشری است. هر چند که احساساتی که شکسپیر در این اثر به نمایش گذاشته شاید کم‌عمق‌تر از احساسات انسانی هملت و مکبث باشد اما باز هم جای صحبت و درنگ دارد.

این نمایش به نوعی عشق را زیر ذره‌بین خود گذاشته است، عشقی نامقبول و نامتعارف. از دیگر موضوعاتی که در این نمایشنامه به آن‌ پرداخته شده است، می‌توان به تبعیض نژادی، حسادت و جاه‌طلبی اشاره کرد. هر کدام این خصائل در یک کاراکتر قابل مشاهده‌ است، برای مثال نژاد و ترک بودن اتللو بسیار مورد بحث و تمسخر قرار می‌گیرد، حسادت و جاه‌طلبی در یاگو کاملاً آشکار است.

شخصیت اصلی نمایشنامه اتللو، از بزرگان مغرب‌ زمین است که در ونیز خدمت می‌کند. او دلباخته‌ی دختر سناتور برابانسیو می‌شود و دور از چشم پدر با دسدمونا ازدواج می‌کند. عشق بین اتللو و دسدمونا در آن روزگار عجیب و نامتعارف بود و در آخر هم سرانجامی جز جدایی نداشت. اینکه اتللو‌ی جنگجو و مغربی با دختر زیبای یک سناتور ازدواج کند، قطعاً مقبول نیست. اما خواننده با پیشروی در ماجرا به خوش‌سیرتی و نرم‌خویی اتللو پی می‌برد که عکس ظاهر و صورتش است.

اتللو و دسدمونا هر دو به دنبال عشق‌اند و در بین راه فقط یک بدگمانی و تصمیم نابجا مسیرشان را از هم جدا می‌کند.  کاراکتر برجسته‌ی دیگر این نمایشنامه یاگو، پرچمدار اتللو است. به نوعی می‌توان او را عنصر جهت‌ دهنده دانست چرا که هر حرف و عملش مسیر داستان را تغییر می‌دهد. از نکات قابل توجه درباره‌ی او عمق تأثیرگذاری‌اش بر سایر کاراکتر‌هاست. این ثأتیر هم ناشی از سیاست اوست، انگار که با یک شخص بسیار زیرک و سخندان مواجهیم که مکان و زمان بجای هر حرف را می‌داند.

یاگو شخصیت منفی و تاریک داستان نمایشنامه اتللو pdf است که برای رسیدن به هدفش از هیچ کاری دریغ نمی‌کند، چه زخم زدن باشد چه تحریک به قتل. با اینکه حرف‌های یاگو مغرضانه است و با تغییر مخاطبش، حرف‌‌هایش هم رنگ دیگری می‌گیرد اما از بین گفتار او تا حدی می‌شود به طرز فکر حقیقی‌اش پی برد. کاراکترهای دیگر داستان هر یک نقشی بسزا در مرگ دسدمونا دارند.

هر کدام ناخواسته با حرف‌ها و کارهاشان اتللو را به بدبختی نزدیک‌تر می‌کنند، هر چند که خودشان هم از ورطه‌ی این گرداب ‌بی‌نصیب نمی‌مانند. اگر بخواهیم این مطلب را بازتر کنیم می‌توان گفت که شکسپیر در آثارش به خوبی طبیعت بشری را به نمایش می‌گذارد و از این جهت مورد ستایش منتقدان بسیاری است. عواطف انسانی در هر کاراکتر داستان همان‌گونه که در واقع هستند بروز می‌کند و با به نمایش گذاشتن خوی طبیعی انسان حتی می‌توان گفت آثارش آموزنده است و خواننده را آگاه می‌کند.

نقد نمایشنامه اتللو pdf

خواننده با خواندن آثار ویلیام شکسپیر و پی بردن به اعمال هر کاراکتر به فکر فرومی‌رود و طرح داستان نمایشنامه اتللو pdf هم چنین است. احساسات لطیفی که عشق در یک مغربی جنگجو به وجود می‌آورد برای همگان محسوس است. این به این معنا نیست که ما از آن حس بی‌خبریم اما با خوانش داستان بیشتر به لطافت عشق پی‌می‌بریم. هر چند که روی دیگر عشق هم نشان می‌دهد و فقط به فضیلت اشاره نمی‌کند.

رذیلت عشق هم در معرض توجه است، اینکه انسان می‌تواند از عشق به نفرت برسد. کاراکترهای نمایشنامه اتللو برخی بی‌گناه و برخی گناهکارند. دسدمونا عاشقی که برخلاف خواست پدرش با اتللو ازدواج می‌کند و این کار از یک دختر در آن روزگار بس بعید است و عاقبتش هم مرگ و نافرجامی در عشق است. اتللو هم در ابتدا گناهکار به نظر می‌رسد اما او هم به تحریک یاگو آلوده به قتل و گناه می‌شود. از همه گناهکارتر یاگو است که قبل‌تر درباره‌اش کمی صحبت شد.

احساسات خوب و بد انسانی و حسرت‌، اندوه، عشق، حسادت و انتقام مسائلی هستند که شکسپیر خواننده را متوجه آن می‌سازد. این عواطف همگی در وجود تمامی انسان‌ها ریشه‌ دارند اما هر کس برخورد متفاوتی در برابر خوبی و بدی اتخاذ می‌کند. این که فرمانروا زندگی را در یک دیالوگ به تصویر می‌کشد برای همه محسوس و آشناست.

تبدیل عشق به نفرت ممکن است برای بسیاری اتفاق افتاده باشد. هدف از گفتن این مطالب بیان این نکته بود که نمایشنامه اتللو چیز جدیدی را به تصویر نمی‌کشد یا سعی در تعلیم نکته‌ای جدید ندارد بلکه کتاب، از موضوعاتی استفاده می‌کند که همه با آن آشنا هستند و برجستگی شکسپیر در شیوه‌ی دیالوگ‌ پردازی و شخصیت‌ پردازی اوست که به لذت‌ بخشی نمایشنامه‌هایش اضافه می‌کند.

شکسپیر و عشق نافرجام موضوعی قابل بررسی است. در رومئو و ژولیت هم عاشقان به هم نمی‌رسند و پایان هر دو مرگ است. شاید بتوان گفت همین مرگ هم به نمایش جنبه‌ی تراژدی می‌دهد. پایان تلخی که در انتظار دسدمونا و اتللو بود اما آنها انتظارش را نداشتند.

شکسپیر در نمایشنامه اتللو pdf به داستان ازدواجی میان اتللو و بانویی ونیزی به نام دِزدِمونا می پردازد که در ابتدا با شور و عشقی دوطرفه آغاز می شود و درنهایت با خشم ناشی از حسادت و مرگ هایی خشونت آمیز به پایان می رسد. اتللو و دزدمونا آنقدر با هم تفاوت دارند – تفاوت های نژادی، سنی، خاستگاهی و فرهنگی – که پایان فاجعه بار ازدواجشان خیلی هم نباید دور از انتظار باشد.

اما اغلب مخاطبین این نمایشنامه، احساس می کنند عشقی که میان این دو شخصیت وجود دارد، آنقدر قوی هست که بتواند بر همه ی این تفاوت ها چیره شود. اما داستان به شکل دیگری رقم می خورد و حرف ها و کارهای شخصیتی به نام ایاگو، همه چیز را به هم می ریزد. ایاگو از اتللو متنفر است و تصمیم گرفته تا با نابود کردن عشق اتللو نسبت به دزدمونا، خودِ او را نابود کند.

شکسپیر در نوشتن نمایشنامه اتللو تا حد زیادی جزئیات داستان سینسیو را دنبال کرده اما برخی جزئیات را تغییر داده‌ است.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1411 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “نمایشنامه اتللو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *