هنرمندی از دنیای شناور

هنرمندی از دنیای شناور (nbookcity.com)

دانلود کتاب هنرمندی از دنیای شناور

کتاب هنرمندی از دنیای شناور، مخاطبان متفکر و بااندیشه را جذب خواهد کرد و بر آگاهی‌شان می افزاید.

کازوئو ایشی گورو در این رمان به حال‌ و‌ هوای غریبی می‌پردازد که پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم بر این کشور حاکم شد: همه‌ چیز از دست رفته است. جاه‌ طلبی‌های ژاپنی‌ها به بهای فاجعه‌ای تمام‌ عیار برایشان تمام شده است. غرور ملی لکه‌دار شده است. جنگ قربانیان زیادی را بر جای گذاشته است. هنرمندی که کاراکتر اصلی و راوی رمان است، همسر و فرزندش را در همین ماجراجویی‌های خسارت‌بار امپراتوری از دست داده است…

و حالا همه دارند کسانی را که مستقیم و غیرمستقیم در این ماجرا دست داشته‌اند، سرزنش می‌کنند. اما چنین احساسی، هرچقدر هم که فراگیر باشد، پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. شاید عنوان کتاب به‌خوبی این پیچیدگی‌ها را بازتاب داده است، چنان‌که مترجم در مقدمه‌ی کوتاه خود نیز به آن اشاره کرده است: «اصطلاح جهان شناور در عنوان این کتاب معادل لغت اوکی‌یو در زبان مردمان ژاپن است که علاوه بر این معنی تحت‌اللفظی، اشاره دارد به این “دنیا”، “سپنج سرای فانی” و “جهان گذرا”.

خلاصه کتاب

داستان کتاب هنرمندی از دنیای شناور، در ژاپن پس از جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد و توسط نقاشی به نام ماسوجی اونو روایت می‌شود. اونو هنرمند پا به سن‌ گذاشته‌ای ا‌ست که در دوران جنگ مسئول تبلیغات فرهنگی حکومت امپریالیستی ژاپن بوده است و حالا پس از خاموش شدن آتش جنگ و شکست خوردن ایدئولوژی‌های امپریالیستی ژاپن، بیشتر از هر زمان دیگری گذشته و حسرت‌هایش را جست‌ وجو می‌کند.

اونو به خوبی از تغییرات تازه‌ای که در جایگاه اجتماعی‌اش به وجود آمده، آگاه است؛ اینکه چه‌طور دوران محبوبیتش سرآمده و رفتار افراد جامعه در برابر او و نقاشی‌هایش تغییر کرده است. داستان اصلی کتاب حول شخصیت اونو و تلاشش برای به یاد آوردن خاطرات گذشته می‌چرخد؛ برای بقا در جامعه‌ی در حال تغییر ژاپن، اونو نیاز دارد یکبار هم که شده، مسئولیت اعمال پیشینش را تمام و کمال قبول کند و در صدد جبران اشتباهتش برآید.

هنرمندی از جهان شناور با خاطرات شخصی ماسوجی اونو در هم آمیخته است؛ این رمان در چهار زمان مجزا از هم روایت می‌شود: اکتبر 1948، آوریل 1949، نوامبر 1949 و ژوئن 1950. در هر کدام از این چهار بازه‌ی زمانی، اونو تلاش می‌کند رشته‌ی نامرئی وصل‌ کننده‌ی حوادث را پیدا کند و ارتباط میان تصمیمات گذشته و حوادث کنونی را دریابد. اونو نقاش بازنشسته‌ای است که همسر و پسرش را در آشوب جنگ از دست داده است و دخترانش تنها اعضای باقیمانده‌ی خانواده‌اند.

دختر بزرگ‌تر اونو سال‌ها قبل ازدواج کرده و پسر کوچکی دارد؛ نوه‌ای که عاشق فیلم‌های وسترن آمریکایی است، برای سنت‌ها و قهرمانان ژاپنی ارزشی قائل نیست و هیچ شباهتی به پدربزرگ سنتی‌اش ندارد. نوریکو دختر کوچک‌تر خانواده است و هنوز در خانه‌ی پدری زندگی می‌کند. نوریکو رابطه‌ی خوبی با اونو ندارد و بیشتر اوقات از کارهای پدرش خشمگین است و رفتار بدی با او دارد.

دلیل آزردگی و رنجش نوریکو آن است که تصور می‌کند اونو و اقدامات گذشته‌اش، باعث شده خواستگار اول نوریکو منصرف شود و از ازدواج با او خودداری کند؛ اما حالا موقعیت تازه‌ای پیش آمده که زندگی تمامی اعضای خانواده را تحت تاثیر قرار داده است؛ نوریکو بار دیگر در شرف ازدواج است و تصمیم دارد هر طور که شده از بهم خوردن دوباره‌ی مراسم جلوگیری کند. بنابراین ستسوکو دختر بزرگ‌تر خانواده همراه پسرش ایچیرو، برای مدت کوتاهی به خانه‌ی پدری بازمی‌گردند تا ستسوکو بتواند در این تصمیم مهم به خواهرش کمک کند.

ستسوکو بر خلاف نوریکو، زنی آرام و سنتی است؛ اما رابطه‌ی عمیقی با نوریکو دارد و پیش از موعد مقرر خواستگاری، تلاش می‌کند تا رابطه‌ی پدر و خواهرش را بهبود ببخشید. ستسوکو در طی این زمان تلاش می‌کند همدم پدر باشد و به خاطرات و پشیمانی‌هایش گوش بسپارد. ستسوکو اشتباهات اخلاقی اونو را گوشزد می‌کند و تنها را چاره‌ی پدر را در معذرت‌خواهی و اعلام برائت از عقاید افراطی گذشته‌اش می‌داند. هنرمندی از جهان شناور دومین کتاب نویسنده است که پس از انتشارش توانست توجه‌های زیادی را به خود جلب کند.

بخشی از متن کتاب

به احتمال زیاد اضطراب مراسم سبب شده بود که تندتر از مقداری که قصد داشتم، نوشیدنی بنوشم. چون چیزهایی که از آن بعد از ظهر به خاطر دارم آنقدرها هم که باید واضح نیستند. ولی خوب یادم می آید که خیلی سریع تصویر مثبتی از تارو سایتو، مرد جوانی که از من خواسته شده بود در مورد پذیرفتنش به عنوان داماد بهش فکر کنم، در ذهنم شکل گرفت.

نه تنها باهوش و تا حدی متعهد به نظر می آمد بلکه همه خصلت‌های پسندیده و دلگرم کننده و رفتارهایی را که در مورد پدرش تحسین میکردم دارا بود. در واقع، وقتی نگاه میکردم به حالت مطمئن و کاملاً مؤدبانه استقبالی که تارو سایتو هنگام ورود من و نوریکو از ما کرد، مرد جوان دیگری به خاطرم آمد که چند سال پیش مرا در موقعیتی مشابه تحت تأثیر خود قرار داده بود؛ به عبارتی، رفتار سویچی در مراسم میای ستسوکو در جایی که آن روزها به آن مهمانسرای سلطنتی می گفتند.

و برای لحظه ای این احتمال را در نظر گرفتم که آداب‌دانی و مهربانی تارو سایتو مطمئناً مثل کاری که سویچی کرد، با گذر زمان از بین خواهد رفت ولی البته باید امیدوار بود که تارو سایتو هیچ وقت مجبور نشود تجربه های تلخی را که گفته میشود سویچی داشته، از سر بگذراند. اما خود دکتر سایتو به نظر میرسید مثل همیشه همان شخصیت آمرانه را داشت. گرچه ما تا قبل از آن شب هیچ وقت درست و حسابی به هم معرفی نشده بودیم.

ولی من و دکتر سایتو در واقع چند سالی میشد که با هم آشنایی داشتیم و از آنجا که هر دو از شهرت و آوازه همدیگر مطلع بودیم، به ناچار در خیابان با هم احوالپرسی می‌کردیم. با همسرش هم – زن زیبایی که در دهه پنجم زندگیش بود – سلام و احوالپرسی کرده بودم؛ البته خیلی کمتر. به نظرم او هم مثل شوهرش متانت قابل توجهی داشت و برای مدیریت هرگونه موقعیت دشواری آماده و مطمئن بود.

تنها عضو خانواده سایتوها که نظرم را جلب نکرد پسر کوچکشان میتسوئو بود که حدس میزدم در اوایل بیست سالگی‌اش باشد. حالا که به آن شب فکر میکنم مطمئنم که بدگمانی‌هایم در مورد میتسوئویِ جوان همان لحظه اولی که دیدمش به ذهنم آمد. هنوز هم نمیدانم چه چیزی باعث این بدگمانی شده بود؛ شاید به این خاطر بود که مرا به یاد انچی، جوانی که در آپارتمان کورودا با او روبه رو شدم، می انداخت. به هر حال، هنگامی که مشغول خوردن شدیم…

نقد کتاب هنرمندی از دنیای شناور

کازوئو ایشی گورو برای کتاب هنرمندی از دنیای شناور جایزه‌ی ویتبرد را در سال ۱۹۸۶ از آن خود کرده است. دوران پس از جنگ جهانی دوم، دوران تغییرات اساسی در فرهنگ و سیاست تاریخ ژاپن است. شکست فاجعه‌بار ژاپن در جنگ، موجب پدید آمدن اختلاف نظر گسترده میان نسل جدید و قدیمی‌تر شد؛ نسل جوان ژاپن عقیده داشت که بی‌مسئولیتی و میهن‌ پرستی افراطی نسل قبل کشور را به زوال و سقوط کشانده و تنها راه پیشرفت، آشتی با جهان و گسترش روابط بین‌المللی مخصوصا با آمریکا است؛ عقیده‌ای که با باور امپریالیست‌های ژاپن در تضاد بود.

تغییر ارزش‌ها تنها به تعاملات اجتماعی و سیاسی منجر نمی‌شد؛ بلکه بر روابط میان اعضای خانواده، به ویژه فرهنگ دیرینه‌ی مردسالاری و نقش زنان در جامعه تاثیر به سزایی داشت. با شکست خوردن ژاپن و خدشه‌دار شدن مفهوم مردانگی، زنان توانستند نقش فعال‌تری در مناسک اجتماعی داشته باشند؛ البته این تغییر به سرعت اتفاق نیفتاد بلکه شکست در جنگ و متزلزل شدن جایگاه‌‌های پیشین، سرآغاز آن بود.

ایشی‌گورو با مطرح کردن مساله‌ی ازدواج نوریکو و جست‌وجو در ابعاد مختلف آن، به این موضوع پرداخته است. ازدواج نوریکو، مهم‌ترین رکن داستان است؛ تا آنجا که محرک اصلی اونو برای جست‌ وجوی گذشته و تجدید نظر در عقایدش به شمار می‌آید. اونو طی این دوره خود را از تعصبات بیهوده‌ی پیشینش رها می‌سازد و درباره‌ی پذیرش ارزش‌های جدید جامعه تجدید نظر می‌کند.

کتاب هنرمندی از دنیای شناور درکی واقعی و ملموس از ژاپن پس از جنگ به مخاطبان خود می‌بخشد: جهانی شناور از رفتارهای فرهنگی و الگوهای اجتماعی درحال تغییر و مسائلی جنجال‌ برانگیز.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 286 بار

Kazuo%20Ishiguro%20 %DA%A9%D8%A7%D8%B2%D9%88%D8%A6%D9%88%20%D8%A7%DB%8C%D8%B4%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D9%88%D8%B1%D9%88 1

عنوان کتاب: هنرمندی از دنیای شناور

(هنرمندی از جهان شناور)

برنده ی جایزه ی کاستا بوک سال 1986

جز برترین رمان های روانشناسانه

جزو برترین رمان ها درباره هنر

نویسنده: کازوئو ایشی گورو

برنده ی جایزه ی نوبل ادبیات سال 2017

مترجم: صنعان صدیقی

تعداد صفحات کتاب: 217 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 17.97 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

پیام کتاب بازی برنده‌ها بسیار تکان‌دهنده و درعین‌حال ساده است: شما از یک منبع سرشار از عشق و سلامتی هستید. وقتی با آن منبع هماهنگ شوید، می‌توانید قدرت منبع انرژی‌تان را دوباره به دست آورید. قدرت برآورده کردن...
بروزرسانی: 2 سال قبل
تعداد بازدید: 551
جووانی بوکاچیو کتاب دکامرون را به سبک هزار و یک شب نگاشته و مواد خام این قصه‌ها را از افسانه‌های یونانی، رومی و کشورهای مشرق زمین و گاه از زندگی روزمره مردم گرفته‌است. او این کتاب را بلافاصله پس از شیوع طاعون سال ۱۳۴۸ در فلورانس نوشت...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 1924

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *