خانم دالاوی

قیمت اصلی 42.000 تومان بود.قیمت فعلی 29.000 تومان است.

نویسنده: ویرجینیا وولف

مترجم: خجسته کیهان

تعداد صفحات کتاب: 182 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: متغیر

نوع فایل: متغیر

کتاب خانم دالاوی pdf

دانلود کتاب خانم دالاوی pdf

کتاب خانم دالاوی علاوه بر اینکه داستان زیبایی دارد، خواننده را به تفکر عمیق وامی‌دارد. این نکته دقیقا همان چیزی است که در ادبیات معاصر گم ‌شده است.

جنبش فمینیسم یا جنبش زنان یکی از تأثیرگذارترین جنبشهای شکل‌ گرفته در طی سالیان اخیر است. اما اگر میخواهید بدانید که نخستین زن فمینیست در تاریخ ادبیات چه کسی بوده است بدون شک خواندن این کتاب میتواند گزینهی مناسبی باشد.

ویرجینیا وولف به‌عنوان نخستین زن فمینیست با نوشتن رمانهای تجربی و واقعی توانست جایگاه واقعی زنان را به آنها نشان دهد و آنها را به حضور بیشتر در جامعه دعوت می‌کرد.

خلاصه کتاب

کتاب خانم دالاوی یکی از مهمترین نوشتههای ویرجینیا وولف است. این رمان به‌ عنوان یکی از مشهورترین کتاب‌های جنبش فمینیسم است که خواندنش را به همه بانوان و علاقه‌‌مندان ادبیات پیشنهاد می‌‌کنیم. این اثر که به سبک جریان سیال ذهن نوشته شده، برگرفته از داستان کوتاه «خانم دلووی در خیابان باند» و داستان ناتمام «نخست وزیر» است.

کتاب خانم دالاوی رمانی است که ماجراهایش از یک صبح تا شب در شهر لندن به وقوع می‌پیوندد. داستان با کلاریسا دالاوی، شروع می‌شود. در ادامه داستان با دیگر شخصیت‌های رمان از طریق ذهنیات و افکارشان آشنا می‌شویم. شاید بتوان گفت دغدغه اصلی وولف در این کتاب زندگی روزمره زنان و مردان طبقه اشراف و به نوعی مرفه جامعه انگلستان بعد از جنگ جهانی اول است.

ویرجینیا وولف در این کتاب با سبک ویژه خود، جریان سیال ذهن، به موشکافی دغدغه‌های این افراد و همچنین روابط آن‌ها در بطن شهر لندن می‌پردازد. رمان حاضر در سال ۲۰۰۵ از سوی مجله تایم در میان ۱۰۰ رمان برتر انگلیسی‌ زبان از سال ۱۹۲۳ قرار گرفت. ویرجینیا وولف نویسنده رمان‌های تجربی است که سعی در تشریح واقعیت‌های درونی انسان دارد.‌

نظرات فمینیستی وی که از روح حساس و انتقادی او سرچشمه گرفته، در دهه ششم قرن بیستم تحولی در نظریات جنبش زنان پدیدآورد.‌ به گفته‌ى بسیارى از منتقدان بیست صفحه‌ى اول کتاب خانم دالاوی پیچیده‌ترین اثر ویرجینیا ولف است، در حالى که همین پیچیدگى شاید به درجات کمترى در مابقى رمان نیز قابل مشاهده است.

بخشی از متن کتاب

همان موقع که مردی معمولی با سر و وضعی ژولیده کیفی چرمی به دست بر پله‌های کلیسای جامع سنت پل ایستاد، دودل، که آخر مگر در داخل چه مرهمی هست. چه استقبال باشکوهی، چند مقبره با بیرق‌هایی افراشته بر فرازشان، به نشانه فاتح شدن نه بر لشکرها، که، به اعتقاد او، بر آن روح حقیقت جوی در عذاب که اینک مایه بیکاری‌ام شده است، و مهمتر اينکه کلیسا، با خود گفت، مصاحبت آدم‌ها را فراهم می‌آورد.

آدم را به پیوستن به یک جامعه می‌خواند؛ مردان بزرگی به آن تعلق دارند؛ شهیدانی در راهش جان باخته‌اند؛ با خود گفت،چرا داخل نشوم. و کیف چرمی انباشته از جزوه را جلو محرابی گذاشت، صلیبی، نماد چیزی که اوج گرفته بود فراتر از دسترس جستجو و طلب و سرهم کردن کلمات. و همه روح شده بود، بی جسم، شبح‌وار با خود گفت چرا داخل نشوم؟

و همان طور که مردد مانده بود، هواپیما از فراز میدان لادگیت گذشت. عجیب بود؛ بی صدا بود. هیچ صدایی را نمی‌شد در صدای آمد و شد اتومبیل‌ها شنید. به نظر می‌رسید هدایت نمی‌شود؛ به اراده آزاد خود به سرعت می‌رفت. و حال، پیچان به بالا و بالا، صاف به بالا، همچون چیزی که در جذبه اوج می‌گیرد، با وجدی ناب، از عقبش دود سفید حلقه زنان بیرون ریخت ویک T، و O، و یک F نوشت.

نقد کتاب خانم دالاوی pdf

ویرجینیا وولف در مقدمه‌ی کتاب خانم دالاوی می‌نویسد: برای نویسنده حرف زدن درباره کارش دشوار و شاید ناممکن است. هرچه داشته که بگوید، به کامل‌ترین و بهترین وجهی که در توانش بوده، در متن خود کتاب گفته است. اگر نتوانسته همان‌جا منظور خود را برساند، خیلی بعید است بتواند در چند صفحه مقدمه یا مؤخره این کار را بکند.

و ذهن نویسنده ویژگی غریب دیگری هم دارد که باز برای پیشگفتار نوشتن مساعد نیست. ذهن او با مولودش همان‌قدر نامهربان است که گنجشک ماده با جوجه‌هایش. همین‌که جوجه‌ها بتوانند پرواز کنند، باید پرواز کنند؛ و زمانی که پرپرزنان از لانه بیرون می‌پرند. مرغ مادر شاید به فکر تخم‌گذاری بعدی است. به همین ترتیب، وقتی کتابی چاپ و منتشر می‌شود، دیگر به نویسنده‌اش تعلق ندارد؛ آن را به دیگران می‌سپارد.

یکی از تأثیرگذارترین افراد در زندگی ویرجینیا وولف، نویسنده کتاب خانم دالاوی همسرش لئوناردو وولف بود. لئوناردو کارمند پیشین اداره‌ی سیلان و از دوستان قدیمی برادر ویرجینیا بود. این زوج تا روز‌های آخر زندگی ویرجینیا زوج خوشحال و خوشبختی بودند. اما متأسفانه ویرجینیا در طول زندگی‌اش دو بار درگیر بیماری افسردگی شد.

او توانست بار اول بر این بیماری غلبه کند اما این دفعه‌ی دوم که این بیماری به سراغ ویرجینیا آمد او را وادار به خودکشی کرد. نامه‌ای خودکشی ویرجینیا به همسرش لئوناردو یکی از لطیف‌ترین نامه‌های عاشقانه شناخته می‌شود.

نویسنده کتاب خانم دالاوی خواننده را پابه پای راوی در خیابان‌های لندن پیش می‌برد، از زاویه دید کلاریسا، آدم‌ها و محله‌های شهر را به او نشان می‌دهد و افکار و احساسات او را در آهنگی موزون به هم می‌آمیزد.

آنچه خواندید...

کد کتاب: 1538 نویسنده: برچسب:

محصولات مرتبط

سایر کتاب‌های پیشنهادی...

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “خانم دالاوی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *