فرار به غرب

فرار به غرب (nbookcity.com)

دانلود کتاب فرار به غرب

کتاب فرار به غرب، داستانی فراموش نشدنی درباره ی عشق، وفاداری، شجاعت و مهاجرت است.

داستان عاشقانه تند و تیز محسن حمید ترکیبی شگفت‌آور از تفسیری سیاسی و تصویری زنده را ارائه می‌دهد. «سعید» و «نادیا» شخصیت‌های اصلی رمان پیش رو، در شهری که درگیر بحران جنگ داخلی است، با هم آشنا می‌شوند و وقتی خشونت بالا می‌گیرد، تصمیم به فرار می‌گیرند.

آن‌ها از دری جادویی عبور می‌کنند و از جزیره‌ای یونانی مملو از پناهندگان سر درمی‌آورند. آن‌ها از درهای مختلف رد می‌شوند و به لندن، کالیفرنیا و شهرهای دیگر می‌روند اما رابطه عاشقانه‌شان هرچه از وطن دورتر می‌شوند، سردتر و با مشکل روبه‌رو می‌شود…

خلاصه کتاب

کتاب فرار به غرب تجربه بسیار دردناکی را از پناهنده شدن به تصویر می­‌کشد. در یک شهر که درگیر بحران­‌های شدید جنگی است، «سعید» و «نادیا» با هم آشنا می‌شوند. نادیا زنی جسور و احساساتی است و مستقل بودن را دوست دارد. سعید عاشقانه به او عشق می‌­ورزد. رابطه عاطفی بین آن‌­ها به صورت کاملاً مخفیانه‌­ای آغاز می‌­گردد. تمام شهرشان ناآرام است. ایست‌­های بازرسی تمام شهر را پر کرده­‌اند.

در این میان وقتی این مشکلات به آن‌­ها فشار­های زیادی وارد می­کند، تصمیم می­گیرند که از آن‌جا فرار کنند. رابطه عاشقانه‌­شان در ابتدای داستان بسیار گرم و دل‌نشین به نظر می‌­رسد. اما فرار آن­‌ها آغازگر مشکلات بزرگی در زندگی­‌شان خواهد بود. در این میان یک شایعه بزرگ در شهر می­‌پیچد. طبق این شایعه افراد شهر می­‌توانند از طریق درهای مختلف، وارد کشور­های دیگر شوند و در لحظه‌­­ای از زمان به آن‌جا برسند و زندگی رؤیایی خود را در آنجا بنا کنند.

سعید و نادیا در ابتدا گمان می­کنند که فرار کردن از شرایط حاضر در کشورشان، می‌­تواند آینده بسیار دل­‌انگیزی برایشان رقم بزند، اما هرچقدر که از کشورشان دورتر می­‌شوند، فاصله آن‌­ها نیز از یکدیگر بیشتر و بیشتر می­‌گردد. آن دو ابتدا وارد جزیره‌­ای یونانی می­‌شوند که پر از پناهندگان مختلف است. پس از آن به لندن و کالیفرنیا می­‌روند و مجبور می‌­شوند از آن‌جا نیز به مکان‌­های دیگر نقل مکان کنند.

نویسنده در کتاب فرار به غرب شرایط هزاران مردمی را به تصویر می­‌کشد که زندگی آن­‌ها در اثر جنگ نابود شده‌ ­است. در این میان رابطه زوجی را می­‌بینیم که در اثر مهاجرت بسیار تغییر کرده ­‌است. آن‌ها در شرایطی قرار می‌­گیرند که داشتن یک اتاق برای خود، با چهاردیوار، یک پنجره و دربی که قفل می­‌شود، تبدیل به بزرگ‌­ترین رؤیایشان می­‌گردد.

سرانجام وقتی آن­‌ها موفق می­‌شوند که یک اتاق برای خودشان پیدا کنند، نمی‌­توانند لوازمشان را با خیال راحت پهن نمایند چون می­‌دانند که هر لحظه باید برای ترک آن‌جا آماده باشند. در این میان سعید عکس والدینش را همیشه به عنوان اولین کالای مورد نیاز ضروری، از کوله پشتی­‌اش خارج می­‌کند و آن را در معرض دیدش قرار می­‌دهد. زیرا می­‌خواهد محل زندگی‌اش را بیشتر شبیه به یک سکونت‌گاه واقعی کند…

محسن حمید، رمان‌نویس و مشاور تجاری پاکستانی‌تبار است که در جوانی برای تحصیلات دانشگاهی به آمریکا مهاجرت کرد. تحصیلات خود را در دانشگاه پرینستون و دانشکدهٔ حقوق هاروارد گذراند؛ اما پس از تمام‌ کردن تحصیلاتش، به زادگاهش بازگشت و چهار رمان منتشر کرد که به بیش از 35 زبان دنیا ترجمه شده‌اند. او جوایز بسیاری را برای رمان‌هایش بدست آورده و بسیار هم فینالیست مسابقات ادبی بوده است. کتاب فرار به غرب هم در لیست برگزیدگان جایزهٔ من‌بوکر قرار گرفت.

بخشی از متن کتاب

آنها تلویزیون را روشن کردند تا شاید بفهمند کجا هستند و خیلی زود برایشان مشخص شد در لندن هستند و در تلویزیون به تناوب، اخباری آخرالزمانی پخش می‌شد که برای سعید و نادیا به شکل عجیبی عادی بود، چون ماه‌ها بود تلویزیون تماشا نکرده بودند. سپس صدایی از پشت سرشان شنیدند و مردی را دیدند که آنجا ایستاده و به آنها خیره شده بود. پس بلافاصله سر پا ایستادند.

سعید کوله پشتی و نادیا چادرشان را برداشت. اما مرد بدون کلمه ای برگشت و به طبقه بالا رفت. آنها نمی دانستند چه برداشتی از این اتفاق بکنند. آن مرد تقریباً هم‌اندازه آنها از مشاهده پیرامونش متعجب بود و آنها تا طلوع خورشید با هیچ شخص دیگری برخورد نداشتند. وقتی هوا هنوز روشن نشده بود افرادی از طبقه بالا جایی که نادیا و سعید در ابتدا خود را در آن یافتند ظاهر شدند: چند نفر اهل نیجریه.

سپس خانواده ای از مناطق مرزی بین میانمار و تایلند و چندین نفر دیگر. برخی از آنها در اولین فرصت آن خانه را ترک کردند. دیگران ماندند و اعلام کردند یک اتاق خواب یا نشیمن از آنِ آنها است. سعید و نادیا یک اتاق خواب کوچک در انتهای سالن طبقه اول را انتخاب کردند. اتاق، بالکن کوچکی داشت که در صورت لزوم می‌توانستند از آن به باغ پشتی بپرند و احتمالا با خوش شانسی از آنجا فرار کنند.

داشتن یک اتاق برای خود با چهار دیوار، یک پنجره و یک درب قفل دار به شکل باورنکردنی خوش شانسی به نظر می‌رسید. نادیا می‌خواست لوازم‌شان را پهن کند و همانجا مستقر شوند، اما می‌دانست باید هر لحظه برای ترک آنجا آماده باشند. پس فقط اقلامی را از کوله پشتی بیرون آوردند که فکر می‌کردند قطعاً لازم هستند. سعید به نوبه خود عکس والدینش را که در بین لباس‌هایش پنهان کرده بود بیرون آورد.

و آن را روی یک قفسه کتاب گذاشت و به آن عکس تاخورده خیره شد. با این کار باعث شد آن اتاق تنگ و کوچک حداقل برای مدتی به یک محل سکونت واقعی شباهت پیدا کند. در نزدیکی اتاق‌شان در راهرو یک سرویس بهداشتی وجود داشت و نادیا بیش از هر چیزی حتی بیش از خوردن غذا می‌خواست یک دوش بگیرد. سعید بیرون از آن ایستاد و نادیا داخل رفت و…

نقد کتاب فرار به غرب

کتاب فرار به غرب داستان بسیار غم‌­انگیزی را روایت می­کند و شرایط هزاران پناهنده جنگ‌­زده را برای مخاطب به تصویر می­کشد. نویسنده در این کتاب با استفاده از تکنیک‌های رئالیسم جادویی و سورئالیسم، داستان بسیار تأمل ­‌برانگیزی را بیان می­‌کند و تجربه بیش از 65 میلیون افراد بی­‌خانمان را که از کشور­هایشان رانده شده‌­اند، با مهارت کامل روایت می‌­نماید.

او به خوانندگان داستان نشان می‌­دهد که دارایی­‌های آن‌­ها در هنگام وقوع بحران‌­های بزرگ، تا چه حد بی­‌ارزش می­شوند و مردمی که برای زندگی به کشورهای دیگر پناه می‌­برند، چقدر باید طعم تحقیر و بدبختی را تحمل نمایند. درواقع، در آن زمان و آن سوی مرزها، کسی آن­‌ها را دیگر به چشم یک انسان نگاه نمی­کند. کتاب مهاجرت به غرب با زبانی شیوا و فصیح نه تنها از شرایط پناهندگان سخن می گوید بلکه آینده آن‌ها را نیز به تصویر می­‌کشد.

از نظر نویسنده، مهاجرت می تواند هم ترسناک و هم امیدوار کننده باشد و هرکدام به شرایط خودشان بستگی دارد. این کتاب تاکنون افتخارات زیادی را برای محسن حمید به ارمغان آورده است. کتاب خروجی غربی علاوه بر این‌که توسط چندین رسانه معتبر به عنوان یکی از پنج رمان برتر سال انتخاب گردید، توانست در لیست برگزیدگان جایزه من­‌بوکر نیز قرار بگیرد.

سایت گودریدز این کتاب را داستانی فراموش‌­ نشدنی درباره عشق، وفاداری و شجاعت می­داند و مجله «انترتینمنت ویکلی» آن را تکان‌­ دهنده، بی­‌پروا و بسیار انسانی تلقی می­ کند. علاوه بر این شبکه رادیویی NPR این کتاب را به عنوان رمانی نفس‌گیر معرفی می­نماید.

شخصیت ­پردازی­‌های این رمان در نوع بی­‌نظیر هستند. زیرا آن­‌ها به نوعی خلق شده‌­اند که نمونه کاملی از یک انسان را به تصویر بکشند. شخصیت­‌هایی جهان شمول که در یک کشور و مکان نامعلومی زندگی می­‌کنند. در­ واقع محسن حمید در این داستان به اسم کشور یا شهر خاصی اشاره نمی­کند تا به مقوله مهاجرت و پناهندگی به چشم یک دغدغه جهانی بنگرد.

رمان فرار به غرب تکان دهنده، بی پروا و بسیار انسانی است و به کسانی که به موضوع مهاجرت علاقه دارند، توصیه می شود.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 358 بار

Mohsin%20Hamid%20 %D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%20%D8%AD%D9%85%DB%8C%D8%AF

عنوان کتاب: فرار به غرب

(خروجی غربی ، مهاجرت به غرب)

از پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز

برنده ی جایزه ی آسپن وردز سال 2018

نامزد جایزه ی بوکر 2017

برنده جایزه ی لس آنجلس تایمز سال 2017

جز بهترین کتاب های داستانی بر پایه ی سبک رئالیسم جادویی

جزو برترین کتاب های ادبیات مهاجرت

جز برترین آثار داستانی دهه 2010 به انتخاب نیویورک تایمز

جزو کتاب های برگزیده به انتخاب باراک اوباما

نویسنده: محسن حمید

مترجم: مهرداد یوسفی

تعداد صفحات کتاب: 134 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 12.27 مگابایت

نوع فایل: PDF (ZIP)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

چارلز کنراد چگونگی برنده شدن در محل کار و لذت بردن از آن را با تعریف دقیق اهداف، حفظ امتیاز، بهره گیری از بازخورد مکرر، اجازه دادن به آزادی انتخاب و تنظیم قوانین سازگار توضیح می دهد. کتاب بازی کار برای هرکسی...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 431
خزه داستان مردی ست که همسر و فرزندانش را طی بمباران هوایی از دست داده است و تصمیم میگیرد به ناشناخته ترین مکانی که میشود برود،تا شاید بتواند جوری خودش را دور بریزد، او بعدها با آشنا شدن ساکنان روستایی که...
بروزرسانی: 3 هفته قبل
تعداد بازدید: 1108

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *