نامه به فلیسه

نامه به فلیسه (nbookcity.com)

دانلود کتاب نامه به فلیسه

فرانتس کافکا روزی دو نامه به فلیسه می‌‌نوشت و اگر فلیسه نمی‌توانست جواب تک‌تک آنها را بدهد، از کوره درمی‌رفت!

آدم چطور می‌تواند فقط و فقط با کلمات، به نگه داشتن کسی دیگر در کنار خود امید داشته باشد؟ با بررسی این نامه ها می توان شکل‌ گیری یک الگو را مشاهده کرد؛ بدین صورت که او در یک نامه، فلیسه را به خاطر بی‌توجهی به خود سرزنش می‌ کند و در نامه ای دیگر، از معشوقه‌اش می‌ خواهد که او را به خاطر حرف‌هایی که زده، ببخشد.

نامه‌ای در نوامبر سال 1913 نوشته شد که مشخص نیست آیا کافکا عمداً از کنایه‌ای طنزآمیز در آن استفاده کرده و یا در حال بیان حرف‌هایی جدی بوده است: کاملاً درست است که ما باید از جنونِ نوشتن این همه نامه دست بکشیم؛ من حتی دیروز نوشتن نامه‌ای در مورد این موضوع را شروع کردم که آن را فردا برایت خواهم فرستاد…

خلاصه کتاب

نامه به فلیسه کتابی است که برخی از نامه های فرانتس کافکا را به فلیسس باوئر از سال 1912 تا 1917 جمع آوری کرده است. نامه هایی که در طول مکاتبات‌شان کافکا و باوئر دو بار نامزد کردند و کافکا برخی از مشهورترین آثار خود را از جمله داستان مسخ را نوشت و اولین دستنویس هایش برای کتاب محاکمه را آماده کرد. در این مجموعه؛ نامه‌های کافکا به نامزدش (فلیسه باوئر) گردآوری شده است.

گفتنی است فلیسه در سال 1916میلادی، به تشویق کافکا داوطلب کار در (خانه قوم یهود) در برلین شد. هدف از تشکیل این خانه، آموزش فرهنگی و مذهبی به کودکان و نوجوانان بی‌بضاعت بود که فلیسه در آن جا به کار تدریس اشتغال داشت. کافکا در 20سپتامبر 1912 نخستین نامه‌اش را به فلیسه نوشت و در حقیقت او را دانسته یا نادانسته، به صورت پناهگاهی برای گریز از یورش (واقعیت) خود می‌دانست.

سه ماه بعد، در شب سال نو، کافکا به فلیسه نامه شگفت‌ انگیزی نوشت. در این نامه ـ با مضمون (ادبیات، ادبیات ناب است) کافکا از فلیسه می‌ خواهد به سوالی جواب دهد که وقتی به آن می‌پردازد، اصولا سوال نیست بلکه توصیفی است از خودش و (رابطه به شدت مسئله آفرین‌اش با او و دنیا.)

کافکا در 12فوریه 1922 در یادداشت‌های روزانه‌اش نوشت که او هرگز در خود عبارتی چون عاشقت هستم را نمی‌شناسد، بلکه فقط از آرامش مورد اشتیاقی خبر دارد که بی‌تردید با عاشقت هستم درهم می‌ شکند. خواندن کتاب نامه به فلیسه را به تمام علاقمندان به قلم فرانتس کافکا و همچنین ادبیات دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم.

نکوداشت‌های کتاب

  • نامه نگاری های کافکا در کتاب نامه به فلیسه همان مشخصه های رمان های کافکا را دارد. همان توجه عصبی به جزئیات، همان توجه پارانوئیدی به تعادل متغیر قدرت، همان اتمسفر خفقان عاطفی که با لحظاتی از لذت ها و عطرهای پسرانه ترکیب شده است.
  • کتاب نامه به فلیسه برخی از دل انگیزترین نامه های عاشقانه‌ای است که این نویسنده تاکنون نوشته است.

بخشی از متن کتاب

در قسمتی از کتاب نامه به فلیسه می خوانیم: خنده ات نگیرد عزیزم، خنده ات نگیرد، در این لحظه احساس می کنم خیلی در مورد آرزویم جدی هستم، فقط ای کاش تو اینجا بودی! به عنوان سرگرمی، بیشتر اوقات پیش خودم حساب می‌کنم چند ساعت -با سریع‌ترین وسیله ممکن و تحت بهترین شرایط ممکن- طول می کشد تا من خودم را به تو برسانم، و چقدر وقت می خواهد تا تو پیش من بیایی. همیشه هم مدت آن خیلی طولانی است، بسیار بسیار طولانی.

به حدی که حتی اگر موانع دیگر هم نبود، آدم مشکل می‌توانست در مورد آن تصمیم بگیرد. امروز عصر یکسره از خانه به خیابان فردیناند که محل دفتر نماینده شرکت شماست رفتم. درست مثل این بود که در آنجا با تو وعدہ ملاقات داشتم، ولی به تنهایی اطراف آن مکان دور زدم و به تنهایی هم بازگشتم. در بین پلاکها، حتى نشانی هم از شرکت لبندشتروم پیدا نکردم. مردکی خودش را صرفا نماینده کلی گرامافون می‌نامید. چرا؟

من همیشه از کم بودن محل هایی از پراگ که با تو – دست کم تا آنجا که من می‌دانم – ارتباطی پیدا می‌کند، شکایت دارم: آپارتمان برود، کوچه شالن، کولن مارکت، کوچه پرل، کوچه اوست، کارین، و بعد هم رستوران نمایندگی شرکت، سالن صبحانه در رستوران و ستاره آبی، و دهليز. خیلی کم هستند عزیزم، ولی چقدر همین محل های اندک، برای من در نقشه شهر برجسته جلوه می‌کند؟

نقد کتاب نامه به فلیسه

نویسنده کتاب نامه به فلیسه، فرانتس کافکا در آگوست سال 1912 در خانه دوستش ماکس برود با فلیسس باوئر ملاقات کرد. پرانرژی، سرشار از زندگی و تأثیرگذار، منشی بیست و پنج ساله همه‌ی آن چیزی بود که کافکا نبود و کافکا خیلی سریع تحت تاثیر او قرار گرفت. از آنجا که کافکا در پراگ و فلیسه در برلین زندگی می کرد، اظهار عشق کافکا عمدتا بصورت مکاتبه بود.

نامه هایی پرشور، خودباخته و مضطرب که تقریبا روزانه و گاه حتی دو یا سه بار در روز ارسال می شد. اما به زودی پس از اعلام نامزدی در 1914 کافکا نگرانی این شد که ازدواج باعث تداخل در نوشته های وی و نیازش به تنهایی شود.

بیش از پانصد نامه ای که کافکا به فلیسه نوشت – در طول بهم خوردن رابطه ی آنها، نامزدی دوباره‌شان در سال 1917 و فراق نهایی آنها در پاییز همان سال، هنگامی که کافکا احساس کرد که اثرات سل در نهایت جان او را می گیرد. مقیاس و دیدی کامل ازآشفتگی درونی کافکا و تلاش بیهوده ی او برای تعادل برقرار کردن بین تمایل خود برای پیوند انسانی و نیز علاقه اش به تنهایی برای پرداختن به آثارخود بود.

خواندن کتاب نامه به فلیسه را به همه کسانی که به نوشته های عاشقانه علاقه دارند، توصیه می کنیم.

کتاب های پیشنهادی

تعداد بازدید: 4,024 بار

Franz%20Kafka%20 %D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B3%20%DA%A9%D8%A7%D9%81%DA%A9%D8%A7 3

عنوان کتاب: نامه به فلیسه (دو جلد)

نویسنده: فرانتس کافکا

مترجم: مرتضی افتخاری و مصطفی اسلامیه

تعداد صفحات کتاب: 487 و 308 صفحه

زبان کتاب: فارسی

حجم فایل: 5.3 و 3.3 مگابایت

نوع فایل: PDF (RAR)

منبع: شهرکتاب

دکمه دانلود قابل مشاهده برای کاربران ویژه:

نوشته‌های مشابه

آنی دوازده ساله به کاخ هکسر دعوت شده است تا برای مالک مرموز این کاخ، بانو هکسر، به عنوان خدمتکار کار کند. مارهای حکاکی شده در همه جای این کاخ قرار گرفته‌اند و وقتی آنی به...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 649
نویسنده بر این تصور تأکید می‌کند که باید به افرادی که در آستانه مرگ هستند فرصتی برای زندگی معنادار داده شود تا هنوز هدفی داشته باشند. در بخش پایانی کتاب، گاواندی به سراغ مراقبت‌های پزشکی در پایان زندگی می‌رود...
بروزرسانی: 1 سال قبل
تعداد بازدید: 386

یک پاسخ

  1. خیلی بدید. همیشه pdf هارو داشتین میومدم پیشتون حالا خیلی وقته تقریبا همه رو vip کردید. خیلی بدید. چطور من کتاب بخونم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *